Hoe stop je een deathloop!

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
December 18, 2015, 01:01:24
edit2Rapporteer  

http://youtu.be/naFKEWEHn6k


Kiteboarding tutorial video about fighting against uncontrolable kiteloop, also called the "Death Loop". Highly recommended to see for beginner and intermediate kiteboarders.


Niet elke handeling zou ik iedereen aanraden maar het filmpje laat wel heel duidelijk zien hoe een kite in een deathloop schiet en hoe je daarna moet handelen.
Wat wel heel duidelijk naar voren komt is dat je altijd moet nadenken wat de gevolgen zijn van het trekken van je safety, niet in alle situaties is dat namelijk de beste keuze en bij uitzondering maakt het trekken van je safety de situatie zelfs erger.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #1 December 18, 2015, 07:57:58
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp Duidelijk uitlegd

Je zult altijd rekening moeten houden dat zoiets kan gebeuren, hoe goed je ook bent, hoeveel ervaring je ook meebrengt...
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #2 December 18, 2015, 11:08:32
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp goed om aandacht aan te besteden  ThumpsUp
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #3 December 18, 2015, 11:58:54
edit2Rapporteer  
mooi uitgelegd.

Zoals hij zijn bar deed op 7:09 had ik dit jaar 1 keer nadat ik uit een kiteloop kwam.
Na de landing/downloop zat mijn bar ineens op die manier om de spreaderhook.......pfffff  kon nog snel handelen omdat ik het direct zag.  maar schrok me rot..... Shocked
Rule

Berichten: 174
Antwoord #4 December 18, 2015, 16:13:35
edit2Rapporteer  
Top filmpje! Thanks for sharing Evan!
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #5 December 18, 2015, 17:08:55
edit2Rapporteer  
Zeer nuttig en duidelijk ThumpsUp
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 December 18, 2015, 17:47:36
edit2Rapporteer  
Merci ik hoop het niet mee te maken maar ik zal het onthouden:

- 1 van beide stuurlijnen keihard aantrekken, zonder je hand om de lijn heen te wikkelen.
- de 'slappe' stuurlijn kun je het makkelijkst aantrekken.

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 December 18, 2015, 17:56:39
edit2Rapporteer  
goed en duidelijk filmpje.

Bedankt voor het delen ThumpsUp

Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #8 December 18, 2015, 18:45:38
edit2Rapporteer  
Uhh Roeland, de slappe stuurlijn doet niet veel die hangt niet voor niets slap die zal je dus verder binnen moeten halen als die waar de spanning op staat die zorgt nl voor de loop.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #9 December 18, 2015, 21:04:44
edit2Rapporteer  
wow
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #10 December 18, 2015, 23:58:17
edit2Rapporteer  
Uhh Roeland, de slappe stuurlijn doet niet veel die hangt niet voor niets slap die zal je dus verder binnen moeten halen als die waar de spanning op staat die zorgt nl voor de loop.
dat zegt roeland toch?  Huh Huh de 'slappe' stuurlijn aantrekken
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #11 December 19, 2015, 00:43:44
edit2Rapporteer  
Zal het ff vertalen... Teigg zegt dus dat je beter de gepowerde stuurlijn kan aantrekken, omdat je dan minder lijn binnen hoeft te halen, voordat de kite uit de loop geraakt. loser
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #12 December 19, 2015, 09:11:03
edit2Rapporteer  
Zal het ff vertalen... Teigg zegt dus dat je beter de gepowerde stuurlijn kan aantrekken, omdat je dan minder lijn binnen hoeft te halen, voordat de kite uit de loop geraakt. loser
Ah, alleen in die video zegt de beste man dat dat zwaarder is en moeilijker. Dat je dus beter de niet gepowerde stuurlijn kan aantrekken.
Ik geef trouwens cursussen engels als iemand interesse heeft
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #13 December 19, 2015, 09:22:51
edit2Rapporteer  
Nuttig filmpje idd. Ben alleen ook benieuwd of het net zo makkelijk gaat als je met 30 knopen wind over het  strand of het water getrokken wordt.
Bij het "ontwisten" van je lijnen draai je tegen de draai richting van de kite in neem ik aan?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 December 19, 2015, 09:47:24
edit2Rapporteer  
Untwisten juist met de draairichting van de kite mee, probeer het zelf maar na een kiteloop.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #15 December 19, 2015, 10:16:53
edit2Rapporteer  
Untwisten juist met de draairichting van de kite mee, probeer het zelf maar na een kiteloop.

Dan eerst nog even een kite loop leren maken.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #16 December 19, 2015, 19:58:56
edit2Rapporteer  
net filmpje, goed laten zien
Egbert1985

Geen avatar

Berichten: 106
Antwoord #17 December 19, 2015, 21:23:05
edit2Rapporteer  
dit zijn handige dingen!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #18 December 20, 2015, 02:48:17
edit2Rapporteer  
Een mooie techniek maar de beste oplossing in de meeste gevallen is eerst safety trekken, indien die niet werkt je leash losgooien. Zorg er dus ook voor dat je leash aan de voor of zijkant van je harnas zit.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #19 December 20, 2015, 10:12:14
edit2Rapporteer  
echt belangrijke info in dit filmpje, een must voor iedere kiter om het te bekijken!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 December 20, 2015, 10:19:50
edit2Rapporteer  
Een mooie techniek maar de beste oplossing in de meeste gevallen is eerst safety trekken, indien die niet werkt je leash losgooien. Zorg er dus ook voor dat je leash aan de voor of zijkant van je harnas zit.
zeker, maar zoals in het filmpje te zien is helpt dat geen donder wanneer je depowerkoord om de bar slaat of stuurlijn achter je trapeze haak hangt. Het is ook zeker niet altijd wenselijk om je kite helemaal los te gooien wanneer je bijvoorbeeld op een rustige spot net iets te ver op zee zit en zichtbaarheid ook van belang is.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #21 December 20, 2015, 10:25:47
edit2Rapporteer  
Een mooie techniek maar de beste oplossing in de meeste gevallen is eerst safety trekken, indien die niet werkt je leash losgooien. Zorg er dus ook voor dat je leash aan de voor of zijkant van je harnas zit.
zeker, maar zoals in het filmpje te zien is helpt dat geen donder wanneer je depowerkoord om de bar slaat of stuurlijn achter je trapeze haak hangt. Het is ook zeker niet altijd wenselijk om je kite helemaal los te gooien wanneer je bijvoorbeeld op een rustige spot net iets te ver op zee zit en zichtbaarheid ook van belang is.

ja als kiter moet je het verschil weten te kunnen inzien wat te doen, 9 van de 10 trekt safety en vervolgens leash
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #22 December 20, 2015, 20:37:28
edit2Rapporteer  
Erg goed filmpje..

Droog oefenen zou goed zijn! Maar zie je nooit iemand doen toch?

Ik ook niet...
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #23 December 20, 2015, 21:32:01
edit2Rapporteer  
een kleine kite in harde wind deadloopt als een malle. Dat gaat met grof geweld en iedere loop sleurt je meters door het water . In die omstandigheden is het heel rskant om aan je lijnen te zitten met je vingers. Zeker onder water, op de gok. Frank82 geeft een goede tip om je leash altijd aan een voor-of zijkant van je harnas te bevestigen ipv aan die kabel op de rug. Ik heb me ooit door een deadloopende kite naar het strand laten sleuren, met getrokken safety en met mijn hand op de leash. Vlak bij de kust alles trekken en aan land. Geen schoonheidsprijs, maar zwemmen was geen optie. Eind goed al goed. Zeer leerzaam filmpje!
paulg

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #24 December 20, 2015, 23:12:51
edit2Rapporteer  
Helemaal met gebruikersnaam eens.
Dit filmpje is allemaal in 14 knopen en hij kan nog staan ook!
Ik heb deathloops eigenlijk ook alleen gehad met kleine vliegers, vooral als ze, na gecrasht te zijn, toch weer onverwacht opstegen.
Aan lijntjes trekken wordt boven de 20 knopen al dubieus, vind ik. Laat staan boven de 25 knopen...
Ik doe wat gebruikersnaam ook doet: 1e safety trekken, je naar de kant laten sleuren met je hand op de safety van je leash nadat je je 1e safety getrokken hebt.
Als je weer dicht bij de kant bent en kan staan, de keuze maken: of leash safety trekken, of aan een stuurlijn als je dat verantwoord vindt.

Je stuurlijn snel binnenhalen als je vlieger tussen zijn loops in even op het water is, vind ik wel een goede tip, maar het blijft tricky.

Volgens mij ben je in veel noodsituaties niet in staat om een goede analyse te maken van wat er eigenlijk precies aan de hand is.
Volgens mij gebeuren veel van de zwaardere kite ongelukken omdat niet in de 1e split second van de crisis de safety getrokken werd, daarna gaat het allemaal te snel, of vindt het slachtoffer zichzelf  te hoog in de lucht om te trekken.
Is het niet veiliger jezelf te conditioneren?: als crisis, trek safety, of leg i.i.g. je hand erop. en dan nadat je je 1e safety getrokken hebt, altijd direct je hand om de release van je leash. (En doe die leash inderdaad aan een oogje aan altijd dezelfde zijkant.)

Wat betreft de veiligheid van eventuele mensen op het strand: mijn ervaring is dat een 'losse' kite eigenlijk (bij mij) altijd in de branding terecht komt en dat je tijd genoeg hebt om 'em te pakken, dit nog los van het feit dat met harde wind het strand vrij leeg is.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.