Eerste directional

Chaosbelgium

Geen avatar

Berichten: 23
Maart 17, 2016, 21:13:22
edit2Rapporteer  
Hallo
Is de north whip van 2014 een goed board om mee te beginnen ?
Ik heb nog geen ervaring met directionals  vaar meestal in rilland en soms eens vrouwenpolder
Ik denk dat het 5.6 is ik weeg zo een 82 kg
Mvg Tim
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Maart 17, 2016, 21:55:53
edit2Rapporteer  
5.6? Dan heb je het volgens mij over de 2015 versie met korte neus? De 2014 komt in 5.5-5.7-5.9.

Als het de 2015 is, is de 5.6 zeker een goede om mee te beginnen. Meer dan zat volume, je zou eventueel een maatje kleiner kunnen gaan zelfs. Voor de 2014 zou ik voor de 5.9 gaan, maar 5.7 kan ook wel. Als je kleiner gaat zal hij wat smal worden en zal je leercurve wat steiler worden omdat het wiebelig wordt zodra je snelheid verliest.

Kijk op Rilland uit dat je niet te dicht aan de kant zit overigens. Gaat je vinnen kosten. En Vrouwenpolder is nou niet echt een golvenspot.... hoewel het daar met hoogwater soms wel aardig binnen kan komen rollen. Met een directional op binnenwater blijven is wel een beetje onzinnig als je 't mij vraagt.
Chaosbelgium

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #2 Maart 18, 2016, 07:50:20
edit2Rapporteer  
Ja was een foutje het is een 5.9
En de bedoeling is eerst wat oefenen op het binnenwater en dan de zee op
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Maart 18, 2016, 07:59:51
edit2Rapporteer  
En de bedoeling is eerst wat oefenen op het binnenwater en dan de zee op

Dat raad ik iedereen aan die van TT over stapt op een waveboard.
Zo leer je beter en sneller erop varen
Repete

Berichten: 123
Antwoord #4 Maart 18, 2016, 08:20:10
edit2Rapporteer  
Ben ook net begonnen op een waveboard van 5.8 en het is toch weer ff wennen. Geen straps, waar zet je dan je voeten. Het heen en weer varen gaat wel maar turns maken is echt weer oefenen en het gevoel krijgen voor de juiste balans. Daarom vaar ik voorlopig ook op binnenwater.
Chaosbelgium

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #5 Maart 18, 2016, 13:35:58
edit2Rapporteer  
En zijn de csc modellen gemakkelijker (zonder spitse neus)
Te varen zoals de whip 2015 of naish skater?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Maart 18, 2016, 19:35:37
edit2Rapporteer  
Tussen al die modellen met korte neus zit net zoveel verschil als tussen al die modellen met een spitse neus, dus die vergelijking kun je niet zomaar maken.
Als je net begint is een maatje groter wat stabieler, wat makkelijker is met overstappen/gijpen maar wel minder wendbaar, maar ja.. Meteen alle golven strapless in 2en Rippen zal je toch niet doen. Ik had goedkoop een gebruikte  6'2 met veel volume gekocht en heb nu een 5'10 lichtgewichtje
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Maart 18, 2016, 21:29:46
edit2Rapporteer  
Geen straps, waar zet je dan je voeten.

Op een gegeven moment wordt dat een natuurlijk iets, dan ga je het zelf aanvoelen.
Probeer als basis te kijken waar het midden is tussen de inserts voor de straps. Dat is op zich een redelijk uitgangspunt.

En je zult merken dat om optimaal hoogte te lopen je je voeten anders plaatst ( meer naar voren, voorop je trusterpad) dan wanneer je ruime wind vaart en carved.

Met hydrofoilen (dat ben ik nu aan het leren) heb ik nu hetzelfde: waar moet ik mijn voeten neerzetten?
Als ik even bezig ben begin ik het aan te voelen, maar toeside en overstag gaan voelen opeens heel onnatuurlijk. Kwestie van oefenen Wink

En ook dit oefen ik niet op zee, eerst op vlak, stilstaand water. Zo voel je alles veel beter aan
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #8 Maart 20, 2016, 18:57:11
edit2Rapporteer  
Ik ben meteen op zee begonnen, in het begin wat lastiger, want stroming. maar als je eenmaal vaart gaat het gevoel snel hoor.

Niet te klein beginnen, en ga er maar van uit dat je na 1 seizoen wat anders wilt.

Ik heb nu een north nugget, prima voor wat minder wind, leuk bij kleine golven.
als het hard gaat waaien of de golven worden hoger is ie te dik / breed.

mijn advies: Je eerste board hoeft niet nieuw te zijn, dan doet het ook minder financieel pijn als je er met je trapeze haak in valt (!)
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #9 Maart 20, 2016, 22:48:17
edit2Rapporteer  
Op een gegeven moment wordt dat een natuurlijk iets, dan ga je het zelf aanvoelen.
Probeer als basis te kijken waar het midden is tussen de inserts voor de straps. Dat is op zich een redelijk uitgangspunt.

Voorste voet op de voorste insert, achterste voet op de voorste insert, alleen als je echt in de golf zit of een extreme carve bocht maakt verplaats je je achterste voet naar de kicker.

Kijk maar eens naar golfsurf pro's in een golf: zolang ze geen bochten maken staan ze echt ver naar voren, veel verder dan je denkt.

Dus naar voren met die voeten!
Repete

Berichten: 123
Antwoord #10 Maart 22, 2016, 07:48:41
edit2Rapporteer  
En maakt de setup van je vinnen nog wat uit in het begin? Nu heb ik bv een quad.
barry

Berichten: 361
Antwoord #11 Maart 22, 2016, 09:14:44
edit2Rapporteer  
quad is over het het algemeen iets stabieler en sneller. thruster is makkelijker in de turns zeker als de snelheid er uit is
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Maart 22, 2016, 10:04:08
edit2Rapporteer  
Quad of thruster maakt in het begin niet uit.

Ik denk dat in NL meestal een quad beter is met kiten, maar het hangt van de omstandigheden en het board af.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #13 Maart 26, 2016, 09:37:17
edit2Rapporteer  
Edit, geen tweedehands via het forum.
14skillz

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #14 April 24, 2016, 17:01:26
edit2Rapporteer  
Ik wil ook na twee jaar TT varen, de overstap maken naar een directional.

Weeg 70kg en zit te dubben tussen:
-Cabrhinha Secret weapon
-Naish Skater
-North Nugget
-Brunotti Boomer

Iemand suggesties ??

Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #15 April 24, 2016, 19:19:53
edit2Rapporteer  
Ik zou eerst war proberen om te kijken of het wel echt iets voor je is.  Je kan dan wat verschillende modellen testen.
Bij je eerste boardje zal je voornamelijk een stabiel boardje willen. Verder is het natuurlijk belangrijk voor welk doel je een directional wil kopen. Wil je er mee freestyle, lichtweer of juist mee de golven de in.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #16 April 24, 2016, 20:01:49
edit2Rapporteer  
Als je begint met een surfboard, zorg dat je dan ook snel de juiste kite techniek aanleert. Eerst de kite insturen, dan volgt het board. Je kunt dat ook op een twintip oefenen en je zult er echt profijt van hebben als je voor het eerst op een directional staat. Er staan goede tutorials online over strapless kite-carve-techniek.

Wat betreft de plaats op het board. Het is niet anders dan bij het golfsurfen. Meer naar voren als je snelheid wilt maken (upwind varen bv) en meer naar achteren als je snelheid kwijt wilt (op een snelle golf down the line met power in je kite). Als je gaat springen wil je waarschijnlijk wat breder staan maar dat doe je in het begin meestal toch nog niet :-)

Wat anderen ook allemaal zeggen over stabiliteit is helemaal waar. Een makkelijker board maakt het begin leuker.
Chaosbelgium

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #17 Mei 13, 2016, 17:29:40
edit2Rapporteer  
alle heb mijn eerste directional gekocht
een north nugget 5.2tt uit 2015 nu gaan oefenen spannend!!!!
thx voor alle tips
Chaosbelgium

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #18 Mei 16, 2016, 12:37:46
edit2Rapporteer  
Ja de eerste rakjes zij een feit een km of 8 al
bij de eerste 2 pogingen dacht ik dat lukt hier nooit !!! maar bij de derde poging was ik vertrokken .
merk wel dat je ook wat meer druk met het voorste been moet geven . up wind gaat ook wel goed maar draaien zal wel nog wat oefening vragen.maar voor een bocht in te zetten moet je dan vooral druk geven met je achterste voet ?en als je halve bochtjes wil maken bij aanlandige wind bij kleine golfjes moet je kite dan altijd eerst meedraaien   of kan je die bv op 11u laten staan
mvg Tim
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #19 Mei 16, 2016, 13:08:38
edit2Rapporteer  
In onderstaand filmpjes wordt het vr.a uitgelegd over varen met een wave boardje.


http://youtu.be/k2jmyVIexUc
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #20 Mei 16, 2016, 19:14:14
edit2Rapporteer  
Ik lees hier eigenlijk nooit dat de Mako Duke wordt aangeprezen  Huh wat ik als wave-leek een beetje vreemd vind, omdat de duke volgens de reviews die ik heb gelezen, het zo'n makkelijk boardje zou zijn om mee te beginnen. Undecided
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Mei 16, 2016, 22:54:40
edit2Rapporteer  
Ik heb dus de Slingshot SRT  van FLyinghigh gekocht Een ouwetje van 2007 maar nog zo goed als puntgaaf. Volgens mij de 5'11 dus redelijk klein. Ik heb er onlangs meegevaren op Edam om te oefenen. Is idd wel wat wobbly maar voer er snel mee weg, omdat er straps op zitten.

Ik ga snel de straps eraf halen en kijken of het starten dan nog steeds lukt Smiley

Ik zoek ook nog een goedkope traction pad voor de voorkant, als jullie nog tips hebben? Dit moet ik zelf op maat knippen idealiter om rondom de voetpad van de front te plakken. (Of wax van Oli4k Grin)
barry

Berichten: 361
Antwoord #22 Mei 17, 2016, 08:55:04
edit2Rapporteer  
Inderdaad teig vreemd. De Duke is hier inderdaad perfect voor, super stabiel board, kort, snel en perfect voor je eerste strapless avontuur, en waar je nog jaren plezier aan hebt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.