Naish Pivot 14 en Naish Fly

Greasemonkey

Berichten: 10
Logs: 0 | 59 uur
Maart 24, 2016, 18:39:45
edit2Rapporteer  
@Kiters,

Ik heb een vraag in verband met een paar aankopen,

Ik heb nu een Naish Ride 11M en een Pivot 9m. De Ride ga ik nog veranderen met 11M Pivot maar nu nog niet.

Graag zou ik nog een Naish Pivot 14M en een Naish Fly bij kopen.  Ik weet eigenlijk niet of de range van die beide kite zo verschillend is. Ik wil er zo wie zo nog een grotere bij. Als is het maar om te hebben.   Roll Eyes Roll Eyes
Donderdag de 17 maart ging het maar zaterdag 19 maart was er te weinig wind, voorspelt 13 knopen maar het was minder, daar sta je dan zonder grotere kite.

Ik weeg 70 kg en kan juist varen eigenlijk.  Joepie

Boards worden, Naish Motion en een Naish Orbit. Deze ga ik zeker aankopen. Of iemand moest mij op een ander idee brengen. Mischien kan ook nog iemand vertellen welke grote?
Momenteel vaar ik een oude twintip 138-39.

Ik wil zeker niet naar een ander merk overstappen. Ik weet ook niet waarom, waarschijnlijk nog iets uit mijn kindertijd toen het windsurfen in trek kwam.

Graag suggesties over de kite's.

Mvg, Freddy






geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Maart 24, 2016, 18:49:40
edit2Rapporteer  
Pivot 14m en Fly in een quiver voor iemand van 70 kilo is niet zinvol. Ook al ben je een Naish fanboy, dan kun je mss voor lichtweer uitwijken naar een merk dat matrassen op de markt brengt. De low end van een matras is beter dan de low end van een inflatable. Met een matras zoals Chrono 2 of Speed 5 dek je een groter windbereik af dan met een Fly en een Pivot 14m.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Maart 24, 2016, 19:05:00
edit2Rapporteer  
De Fly is maar een 15m, verwacht daar dus geen wonderen van voor je low-end. Zeker niet ten opzichte van een Pivot 14m.

Wil je toch bij Naish blijven en de kite met de meeste low-end kopen moet je op zoek gaan naar een Draft 17m.
Greasemonkey

Berichten: 10
Logs: 0 | 59 uur
Antwoord #3 Maart 24, 2016, 19:28:07
edit2Rapporteer  
De Fly is maar een 15m, verwacht daar dus geen wonderen van voor je low-end. Zeker niet ten opzichte van een Pivot 14m.

Wil je toch bij Naish blijven en de kite met de meeste low-end kopen moet je op zoek gaan naar een Draft 17m.

Dus u bedoeld een 14m en een draft 17m of moet ik die 14m er van tussen laten. Ik zal die Draft toch kunnen doorvaren tot 13 knopen of ben ik nu helemaal mis?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Maart 24, 2016, 19:43:25
edit2Rapporteer  
Ik zou geen pivot 14 nemen maar alleen de fly. Prima lichtweer kite die mooi aansluit op een 11m, misschien zelfs wel op je 9m pivot.
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #5 Maart 24, 2016, 20:20:45
edit2Rapporteer  
onder de 13 knopen valt er meestal vrij weinig te kiten . Als het in nederland waait , waait het meestal wel genoeg voor de 14. Een stabiele 10-11 knopen komt vrij weinig voor. Dus 1 grote kite is genoeg , ik zou de pivot 14 nemen die kan je ook nog wat langer door varen
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Maart 24, 2016, 20:33:59
edit2Rapporteer  
Ik zou je grote Naish kites aan de wilgen hangen en een Flysurfer Speed 5 15m of Ozone Chrono v2 15m kopen. Sluit perfect aan op je 11m.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 Maart 24, 2016, 20:46:25
edit2Rapporteer  
Ik zou je grote Naish kites aan de wilgen hangen en een Flysurfer Speed 5 15m of Ozone Chrono v2 15m kopen. Sluit perfect aan op je 11m.
De 15m idd, was ik vergeten te melden.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #8 Maart 25, 2016, 12:58:14
edit2Rapporteer  
Een naish fly is een 17m. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat die fly met een 14m een grote overlap gaat geven. Persoonlijk vind ik de Fly een fijne kite maar rond de 10 knopen wordt het natuurlijk altijd lastig. Zolang je schijnbare wind hebt gaat het maar als je stil ligt en er is een knoopje stroming in de richting van de wind dan houdt het op. Ik zou naast een 14m naar een flysurfer kijken als je echt met weinig wind wil varen.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #9 Maart 25, 2016, 13:54:26
edit2Rapporteer  
Hij geeft aan dat hij juist kan varen. Ik denk niet dat een matras dan aan te raden is. Vraagt toch wat meer techniek.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Maart 25, 2016, 14:15:22
edit2Rapporteer  
Een naish fly is een 17m. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat die fly met een 14m een grote overlap gaat geven. Persoonlijk vind ik de Fly een fijne kite maar rond de 10 knopen wordt het natuurlijk altijd lastig. Zolang je schijnbare wind hebt gaat het maar als je stil ligt en er is een knoopje stroming in de richting van de wind dan houdt het op. Ik zou naast een 14m naar een flysurfer kijken als je echt met weinig wind wil varen.
Check hier, er staat toch echt dat het een 15m is:


http://vimeo.com/157467959
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #11 Maart 25, 2016, 15:49:35
edit2Rapporteer  
ik heb een fly gehad, en hier stond op de kite zelf 17M.

in mijn ervaring kan je voor echte light wind condities beter met grote boards / foils gaan werken. als je 70 kilo weegt kan je met een 14m net zo snel varen als met een fly.

een grote kite is ook langzaam, dus met een foil / lichtweerboard, een kleinere kite dan 15 meter. en een beetje lange lijnen komt je heel ver.
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #12 Maart 25, 2016, 19:42:15
edit2Rapporteer  
@Evan: Naish en marketing Wink Omdat ze bang zijn dat mensen geen 17 kopen zetten ze er 15 op, want zo snel zou hij moeten draaien.

Zie hier de uitleg van Robby:
http://www.youtube.com/watch?v=lZ1qa-NWbRI


Bottom line, het is een 17M
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Maart 25, 2016, 19:55:15
edit2Rapporteer  
Tijd om de echte grootte eens op te meten dan, aan marketing hebben we niet zoveel als we een kite willen vergelijken met de rest.

Overigens is er niks mis met grote kites, zolang je maar niet verwacht dat ze net zo snel sturen als een 12m of kleiner. Hangtime is meer, wind vaak stabieler, sessies warmer met vaker zon. Ik kijk nu al uit naar mijn nieuwe 17m en zonnige zomerdagen zonder wind.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #14 Maart 25, 2016, 22:18:10
edit2Rapporteer  
Het hangt er vanaf wat je wil doen. Wil je lekker freestylen met weinig wind dan is een grote kite een meerwaarde. Wil je enkel cruisen dan kan je net zo goed een deur kopen idd. Daarnaast heb je nog de hydrofoils/raceboards wat weer een verhaal apart is.
Greasemonkey

Berichten: 10
Logs: 0 | 59 uur
Antwoord #15 Maart 26, 2016, 01:11:47
edit2Rapporteer  
Alvast merciekes (bedankt) voor jullie reactie's.  ThumpsUp

Eigenlijk wou ik langs deze weg een vraag stellen om het voor mij gemakkelijker te maken. Maar het word alleen maar moeilijker. schater

Een matras zal voor mij iets te ver gegrepen zijn, althans voor mijn niveau dan toch. Ik lig nog regelmatig (lees:veel) met mijn gezicht in het water. Een matras herstarten in het water zonder voeten aan de grond mmm ik weet niet. Ik vind het al moeilijk met een gewone kite.

Over een bepaalde stijl heb ik nog niet nagedacht. Ik ben voorlopig al blij dat ik al een beetje kan cruisen.

Dat een Fly groter is dan waar hij voor verkocht word had ik ook al gelezen. Daarmee mijn vraag hier op het forum.

Wel tof dat jullie zo andere kite's aanbrengen.
Desnoods investeer ik eerst wel in een Fly en daarna in een 14m of anders om.
En verkoop ik achteraf ene of niet desnoods. Ik wil niet zeggen dat ik met geld gooi of zo maar aan de waterkant staan knarsetanden dat wil ik niet.  Roll Eyes 

Belangrijkste is dat ik het water op kan met weinig wind. Daarmee de grotere kite's.

Tenslotte heb ik niet veel tijd meer ik word dit jaar 49 jaar maar je ziet het niet hoor!!!  Roll Eyes.
Eer ik een beetje kan goed kan kiten ben ik al een stuk in de vijftig.  Joepie
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #16 Maart 26, 2016, 07:46:56
edit2Rapporteer  
Om jou even een beeld te schetsen hoe dicht je 11m bij een 14m of Fly zitten: ik heb een Ozone Zephyr (17m) en die sluit perfect aan op mijn XR4 9m. Aan de andere kant, als je ze alledrie hebt, heb je wel twee reservekites en dat is ook een goed gevoel Wink. Als je verwacht problemen te krijgen met de herstartbaarheid van een matras in diep water, dan is dat inderdaad geen goede optie voor jou. Overigens is het moeilijker om een matras in het water te krijgen dan een inflatable.
 
Om te cruisen kun je met zowel de Fly als de Pivot goed uit de voeten iig.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #17 April 07, 2016, 15:29:07
edit2Rapporteer  
Ik vaar de Fly bij weinig wind, meestal met een Naish Global Wave 5.8. Ik week 87KG en kom bij 11-12knopen in plane. (Meestal op het Gardameer bij Ora en die is niet vlagerig, maar constant.

Belangrijk bij de Fly is om de meegeleverde lijn verlengering van 6m te monteren. Met standaard lijnen (24m) komt de FLY niet ver in het windvenster en dus kom je niet hoog aan de wind. Met de 6m verlenging heb je geen probleem en is de FLY echt een fijne kite om bij weinig wind te varen.

Ik zou geen single foil kite (bijv Flysurfer)  kopen voor weinig wind. Het gedrag van deze kites is echt anders dan van tube kites, daar moet je aan wennen.

De FLY zou ik nemen en dan niet de Pivot 14m. dat wordt een beetje overlap tussen beide kites.

Suc6
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 April 07, 2016, 16:00:10
edit2Rapporteer  
Ik zou geen single foil kite (bijv Flysurfer)  kopen voor weinig wind. Het gedrag van deze kites is echt anders dan van tube kites, daar moet je aan wennen.

Heb je de speed 5 al geprobeerd? Ik hoefde daar totaal niet aan te wennen als LEI kiter.
Echter wil je op een TT blijven varen, dan zul je echt naar veel grotere kites moeten.

Of misschien een overjarige grote Draft?
twido

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #19 Mei 14, 2016, 02:37:16
edit2Rapporteer  
zelf heb ik een pivot 14m en 11m  2016 en een pivot 9m en 7m  2015.
Als aanvulling heb ik een ocean rodeo flite 17m 2015.
onlangs heb ik de nieuwe naish fly 2016/2017 getest en was aangenaam verast door deze kite.

Vergeet wat velen hier zeggen, een matras is traag en no fun! (volgens vrienden die een flysurfer gehad hebben) Dan koop je beter een lichtweer bordje a la Shinn bronk LW of King Gee (als je dan niet voorruit gaat is het gewoon te weinig wind om deftig te kiten vind ik persoonlijk)
een pivot 14 en een fly hebben helemaal niet hetzelfde bereik.
Als je met de pivot stil staat kan je nog vliegen met de fly. Het is in low end een heel groot verschil.
We hebben dit eens perfect kunnen testen met een Cabrinha contra 15m en de pivot 14 waarbij ik en mijn tweelingsbroer bezig waren . Terwijl ik gewoon stond te dobberen op een ocean rodeo maco 150 vloog hij letterlijk over het water met een Shinn monk 136 x 41.Heb daarna nog met een Shinn pinbot 138 x 42 geprobeerd maar ook toen stond ik te dobberen! Laat je niets wijsmaken , wil je met weinig wind varen zal een fly (of andere lichtweerkite)  een must zijn , de hi end is dan wel even opletten want die is uiteraard veel beter bij de pivot. Dit zou een probleem kunnen zijn als je volgende kite te klein is.
Een 11m heb je zeker nodig maar een 12m (pivot ) zou zeker mooi aansluiten.
dus een fly 15 en daarbij een pivot 12 , 9 , 7 lijkt mij een perfecte combi.
Ben zelf 77 kg!

PS : heb nog een pivot 9m 2015 te koop op 2dehands.be (wegens aankoop 2016 model)
   
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #20 Mei 14, 2016, 10:06:58
edit2Rapporteer  
...

Belangrijk bij de Fly is om de meegeleverde lijn verlengering van 6m te monteren. Met standaard lijnen (24m) komt de FLY niet ver in het windvenster en dus kom je niet hoog aan de wind. Met de 6m verlenging heb je geen probleem en is de FLY echt een fijne kite om bij weinig wind te varen.
...

eens.
ik heb een fly gehad en met 24m lijnen doet ie maar 1 ding, en dat is je downwind trekken.
als je dan de 6 m erbij hangt werkt ineens allemaal wel.

mijn lichtweer dagen zijn nu verzekerd door een north nugget board. als mijn 10 m in de lucht blijft hangen kan ik varen.
Greasemonkey

Berichten: 10
Logs: 0 | 59 uur
Antwoord #21 Mei 11, 2017, 15:16:52
edit2Rapporteer  
Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik nog eens heb gereageerd. Ondertussen nog wat ervaring opgedaan. Ik heb de Fly nu reeds meerdere malen gevaren en al veel plezier mee gehad. Ik moet zeggen volgens mijn kunnen is de overlap van de 11m naar de fly net iets te groot en zeker als er ook nog windvlagen zijn. Dus zou ik beter een 12m bij doen. Ik heb ook nog licht weer board.
Maar daar heb je weinig fun in de klotsende zee hier. 
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #22 Mei 11, 2017, 15:25:03
edit2Rapporteer  
Er zit veel verschil tussen de verschillende jaargangen Fly, lijkt het. De oudere jaargangen (<2015) worden door velen als echte trekzakken beoordeeld, erg lastig om hoogte mee te lopen. Ik heb zelf de 2015/16 gevaren, daarbij viel dat al best mee. Ik heb de kite toch weggedaan vanwege het voor mij te smalle inzetbereik: met 85kg vond ik het bij 16-17 knopen erg hard werken worden, en onder de 12-13 knopen doet ook de Fly niks meer.  Dan heb je toch een stuk meer aan b.v. een speed5 12 die bij dat gewicht van 12 tot een 22 knopen goed te varen is. Al snap ik dat je niet direct voor een foil kiest.
Greasemonkey

Berichten: 10
Logs: 0 | 59 uur
Antwoord #23 Mei 11, 2017, 16:09:30
edit2Rapporteer  
@ DM2008.

De 2015/16 heb ik ook en vaar deze met lijnen van 30 meter. Ik had ook al gelezen dat je moeilijk hoogte loopt met deze kite. Met mijn andere kite's had ik ook moeite met hoogte lopen.   Toen kon ik dat nog niet en heb veel mogen wandelen.  Roll Eyes Het raarste was, dat ik in Spanje deze kite voor het eerst gebruikte dat ik onmiddelijk geen hoogte meer verloor. En na enkele dagen zelfs ook hoogte kon lopen met de Fly. Ondertussen gaat het ook met de kleinere kite's.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #24 Mei 12, 2017, 17:49:37
edit2Rapporteer  
Ik vaar de 2016 FLY met 30m lijnen en kom echt goed aan de wind met mijn Naish Global 5.8.
Je hebt wel de langere lijnen lijnen nodig want met de 24m lijnen kom je minder goed aan de wind. Met de langere lijnen vliegt de kite verder in het windvenster, en kom je hoger aan de wind.
De kite wordt wel iets trager, waardoor je met springen iets beter moet concentreren..

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.