[01-07-16] Heftig ongeluk op de Zandmotor (kijkduin)

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Juli 02, 2016, 13:02:53
edit2Rapporteer  
http://district8.net/1-juli-kitesurfer-zwaargewond-na-val-op-de-zandmotor-den-haag.html

De foto's stemmen mij droevig.
Weet iemand hoe het met het slachtoffer is op dit moment?
MarleenKV

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #1 Juli 03, 2016, 14:01:15
edit2Rapporteer  
Het was droevig ja. Hij is opgenomen met neurologisch letsel. Kon zijn arm niet meer bewegen :l
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #2 Juli 03, 2016, 15:48:30
edit2Rapporteer  
Wat rot zeg. Iemand enig idee hoe het is gebeurd?
Ik vind de situatie op de ZM er niet veiliger op worden. Binnenmeer wordt steeds kleiner en de toegang en exit worden steeds listiger doordat bijna alle plekken spekglad zijn.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #3 Juli 03, 2016, 20:13:54
edit2Rapporteer  
Klinkt niet goed. Sterkte aan diegene en zijn familie. Dat je er weer snel bovenop mag komen.
Coon

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 Juli 03, 2016, 22:49:53
edit2Rapporteer  
Ik was er bij. Zag het ongeluk niet volledig, maar leek erop dat het slachtoffer perongeluk (door uitglijden/vallen/niet opletten/geklemde bar) op het strand aan een kant van zijn bar trok. Waaide 25+ knopen toen, en met een 10m ging hij dus direct 2m de lucht in en viel op het strand op de grond.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #5 Juli 04, 2016, 12:25:42
edit2Rapporteer  
Ik hoorde via via via (dus neem dit met wat korrels zout) ongeveer hetzelfde; beginner die werd geloft en zijn safety trok waardoor hij op het strand viel.

Iemand enig idee hoe het met hem gaat?
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 Juli 04, 2016, 12:46:53
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de kitesurfer en zijn omgeving. Ik hoop dat hij volledig zal herstellen.

Wanneer het inderdaad een beginner betreft die tijdens een loft van 2 meter zijn safety trok zou ik dat wel bijzonder vinden. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij na uitglijden/vallen en vervolgens omhoog getrokken te worden zo 'snel' zijn release weet te vinden.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #7 Juli 04, 2016, 15:01:30
edit2Rapporteer  
Als ie dat wel kon kudo's aan de school waar hij les heeft gehad. Ik heb dat nooit geoefend tijdens mn lessen in ieder geval, laat staan dat ik m binnen een seconde kon trekken!
MarleenKV

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #8 Juli 04, 2016, 15:59:02
edit2Rapporteer  
Wat Coon zei klopt. Ik stond er naast, zag het gebeuren en heb 112 gebeld. Het ging razendsnel, hij kwam vol op z´n hoofd terecht en was gelijk out. Hij trok wit weg en door de harde wind begon er gelijk zand tegen z'n gezicht op te hopen. Heftige indruk.
Ik heb het ziekenhuis gebeld maar ze mogen geen informatie geven Sad
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #9 Juli 04, 2016, 16:00:50
edit2Rapporteer  
@Rule: Behalve dat hij wellicht beter had kunnen wachten totdat hij weer beneden was... Maar inderdaad knappe 'reflex'..
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #10 Juli 04, 2016, 17:03:37
edit2Rapporteer  
Sterkte me die persoon.
Idd. Voor het laast dat ik daar in ZM kwam was echt eb, dus te weinig water kan je enkel breken en spek glad een heel groot deel. Ondanks mijn laarsjes met gescheiden vak voor mijn grote teen was ik meer in spagaat houding. Ik was dan meteen gestopt en geen ZM meer.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #11 Juli 04, 2016, 20:05:59
edit2Rapporteer  
Toch wel tricky die gladde stukken. Ik ben er ook al een keer doorheen gesleurd omdat ik uitgleed.
Wat denken degene die erbij stonden. Had hij zijn safety later moeten trekken? Het lijkt er wel op.
Ponk

Geen avatar

Berichten: 197
Antwoord #12 Juli 04, 2016, 22:25:18
edit2Rapporteer  
1 juli was toch die dag waar het aflandig was. ..en dan weer aanlandig...Enorm vlagerige shit zooi. .dan weer wat harder en dan weer niks...mijn Kite viel als een dood vogeltje naar benee als je te dicht bij de kant kwam. ..pas verder op zee werd het wat beter. .absoluut geen beginners weer....kan het op de ZM niet helemaal inschatten want stond op Scheef..maar zover is dat daar niet vandaan. ....
Met zulk weer zelfs een beetje aflandig is onervaren zijn overal een No Go...
Meestal vind ik zo'n laf windje. .vlagerige en aflandig gevaarlijker dan een stevige 6 bf..

Beterschap ..

MarleenKV

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #13 Juli 04, 2016, 22:36:28
edit2Rapporteer  
Het was nog op het strand, hij trok hem per ongeluk in een loop en binnen drie tellen was het voorbij.
Safety was in dit geval geen optie omdat het gewoon razendsnel ging en hij op zijn hoofd landde. Als hij niet gelijk buiten bewustzijn was geweest had hij op dat moment, weer op de grond, zijn safety kunnen trekken.

(Hij liet zijn board uit zijn hand vallen, wilde hem opvangen en trok hem daar bij in een loop. Zo snel gaat blijkbaar als het hard genoeg waait.)
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #14 Juli 04, 2016, 23:53:23
edit2Rapporteer  
Wat een ellende. Ik heb beginners en gevorderden in gevaarlijke situaties zien komen door de gladde stukken op de ZM. Er was altijd een stuk aan de noordkant van het binnenmeer bij de doorgang waar het veilig was. Maar ook daar was het laatst gewoon erg glad.

Hoop op goed nieuws over kiter in kwestie!
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #15 Juli 05, 2016, 00:33:43
edit2Rapporteer  
Ik heb een windmeter en als beginner ga ik het water niet in vanaf 24 knopen.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #16 Juli 05, 2016, 07:36:26
edit2Rapporteer  
Als ie dat wel kon kudo's aan de school waar hij les heeft gehad. Ik heb dat nooit geoefend tijdens mn lessen in ieder geval, laat staan dat ik m binnen een seconde kon trekken!

Misschien heeft die wel nooit les gehad?

Ik heb ook nooit maar 1 les gevolgd, maar wel als beginner vaak mijn safety moeten trekken en ook getrokken.
Gewoon goed van youtube afkijken en je verstand gebruiken.
Op youtube kan ik een self rescue tenminste 10x van dichtbij zien vanuit alle mogelijke hoeken.
Ik zou niet weten wat een school aan meerwaarde kan bieden t.o.v. youtube.
Credits voor de kiter dus =)


Ik heb een windmeter en als beginner ga ik het water niet in vanaf 24 knopen.

Klinkt niet echt verstandig.

Maar volgens mij heb je het gewoon verkeerd opgeschreven en ben je stiekem dus heeel verstandig Smiley
Je bedoelt na 24 knopen? (ipv vanaf)
Rule

Berichten: 174
Antwoord #17 Juli 05, 2016, 09:40:36
edit2Rapporteer  
Als ie dat wel kon kudo's aan de school waar hij les heeft gehad. Ik heb dat nooit geoefend tijdens mn lessen in ieder geval, laat staan dat ik m binnen een seconde kon trekken!

Misschien heeft die wel nooit les gehad?

Ik heb ook nooit maar 1 les gevolgd, maar wel als beginner vaak mijn safety moeten trekken en ook getrokken.
Gewoon goed van youtube afkijken en je verstand gebruiken.
Op youtube kan ik een self rescue tenminste 10x van dichtbij zien vanuit alle mogelijke hoeken.
Ik zou niet weten wat een school aan meerwaarde kan bieden t.o.v. youtube.
Credits voor de kiter dus =)


Ik ben geen fan van regeltjes, maar voor kitesurfen vind ik 2/3 lessen wel echt een minimum. En daarbij wat internet research. Niks ten nadele van de kiter, maar aan een kant van je bar trekken op het strand (in vlagerige wind) is werkelijk het eerste wat je leert om NOOIT te doen. Oplaten, parkeren, 1 hand in het midden van je bar en naar de zee lopen waar je board al klaar ligt. Glij je weg, kom je in een golf, harde vlaag, wat dan ook, laat je gewoon je bar los. Les uno.

Als ik me bedenk dat ik nog nooit mijn safety heb hoeven trekken betalen die lessen zich ruimschoots uit. Bij het oplaten/landen ben je het meest kwetsbaar maar dat weet je niet als je net begint. Dan is het fijn als iemand je dat meteen duidelijk kan maken vóór je al met je kite in de lucht staat.

Overigens wil ik hier niks mee suggereren richting het slachtoffer, ook als je wel lessen hebt gehad en megavoorzichtig bent kan je in een reflex het verkeerde doen.
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #18 Juli 05, 2016, 10:51:06
edit2Rapporteer  
Maar volgens mij heb je het gewoon verkeerd opgeschreven en ben je stiekem dus heeel verstandig Smiley
Je bedoelt na 24 knopen? (ipv vanaf)

24 knopen NOGO (dit getal ook)
25 knopen NOGO
26 knopen NOGO
27 knopen NOGO
.
..
Een helm gebruiken is geen overbodige luxe. Tot nu toe ben ik 3x gelanceerd, meteen bar los of gaat van zelf omdat zoveel kracht op zit. Gelukkig alleen schrammen aan mijn linker knie toen ik in een warm land geen wetsuit aan had.
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #19 Juli 05, 2016, 19:50:46
edit2Rapporteer  
Zoals anderen ook al geschreven hebben wordt de poel steeds drukker en vooral ook kleiner. Ook de randen rondom de poel zijn echt spekglad, sommige stukken kan je niet meer lopen met de kite in de lucht, je gaat gewoon achter je kite aan. Laatst ook meegemaakt, kwam op mijn knieeen terecht en heb de kite naar het water kunnen sturen zodat ik in meer diep water terecht kwam. Kan mezelf voorstellen dat wanneer je niet zo ervaren bent dit een schrikreactie teweeg brengt en de kite de powerzone in gestuurd wordt.

Sindsdien kom ik niet meer bij de poel en ga ik meer noorderlijk het water/zee op. Meer ruimte en normaal zand onder je voeten in plaats van de "klei bagger" bij de poel.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Juli 05, 2016, 20:46:49
edit2Rapporteer  
Met laag is de poel echt heel klein geworden, en dan zijn die randen met gladde drek erg groot. Veiligste is het dan om bovenwinds het water in te gaan.

Verder snap ik niet dat mensen er kiten met aflandige wind.
De wind is dan zo vlagerig. Zelfs bij heel weinig wind.
martinus

Berichten: 35
Antwoord #21 Juli 08, 2016, 17:25:04
edit2Rapporteer  
Ga mezelf geen expert noemen,... Maar per ongeluk aan je bar trekken als je naar het water loopt op een gladde ondergrond met vlagerige wind..... Lijkt me dat dat met domme pech gewoon kan gebeuren.
Tja kan me ook voorstellen als je kan kiten dat je dan ook met 24 knopen lekker wilt gaan varen, ik denk dat je met een constante wind en de goede kite .. Niet te groot dus gewoon kan varen. Bij twijfel kan je het aan iedere kiter die op dat moment bezig is best kan vragen of het wel of niet verantwoord is.
Boven de 20 knopen op de Grevelingen of bergen op zoom is vele male linker vanwege de vlagen.
Kan je echt nog niet varen.... Dan lekker naar het autostrand gaan overal te staan en als er geen lkitescholen zijn waait het te zacht of te hard..
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #22 Juli 08, 2016, 20:50:21
edit2Rapporteer  
hoe is het nu met deze persoon?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.