5/3mm wetsuit warm genoeg voor de komende dagen ?

LILLI

Geen avatar

Berichten: 7
November 03, 2016, 22:36:32
edit2Rapporteer  
Hallo mede kiters,

Ik ben dit seizoen begonnen mer lessen en kan inmiddels redelijk goed op en neer varen.
Helaas lukt het me nog niet om van richting te wisselen zonder met mijn komt in het water te zakken.

De komende dagen gaat de buitentemperatuur behoorlijk omlaag naar zo'n 5 graden.

Ik heb het gehele seizoen gevaren met een 5/3 mm wetsuit.

Nu vraag ik me af of deze ook nog warm genoeg is voor de komende dagen ?

Ik heb dit bij een aantal shops nagevraagd maar ik krijg daar de indruk dat ze me maar al te graag een nieuw wetsuit willen aansmeren inplaats van me een goed advies te geven.

Kunnen jullie me hiermee helpen ?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Mark
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 03, 2016, 22:54:47
edit2Rapporteer  
Een goed pak waarmee je nu lekker kunt kiten is in het normale seizoen veel en veel te warm. En zelfs met zo'n pak zijn cap + handschoenen etc aan te raden bij 5gr, dus ja een goed winterpak is zeker aan te raden als je door wilt oefenen.

Je kunt het wel een keer proberen met je huidige pak, cap, handschoenen en laarsjes heb je toch nodig. Maar ik verwacht dat je vrij snel bibberend aan de kant staat met je huidige 5/3 als je het daar in de volle zon en 20gr+ niet in weg stoomde.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #2 November 03, 2016, 22:58:14
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook het hele jaar door met m'n 5/3. Nu met een cap erbij, was gister en eergisteren niet enorm koud op het water. En ik lig er ook nog wel eens in Grin. Ga morgen eens schoentjes erbij aantrekken.

Ik zou het dus gewoon proberen. Wellicht dat je sessie wat korter is dan je 's zomers gewend bent.
LILLI

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #3 November 03, 2016, 23:07:21
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal het eens gaan proberen met mijn huidige 5/3mm wetsuit in combinatie met laarsjes, cap en handschoenen.

Ik zal me daarnaast ook gaan richten op een echt winterpak waarmee ik langer door kan gaan.

Doe ik er goed aan om dan op zoek te gaan naar een droogpak of is een dik wetsuit voldoende ?

De zomerdagen met 20+ graden waren inderdaad wel flink wam met mijn 5/3 mm Wink
pepsi

Geen avatar

Berichten: 171
Antwoord #4 November 03, 2016, 23:07:34
edit2Rapporteer  
5/3 is prima in combinatie met een windjack.
Deze zijn te koop bij de kitewinkels of gewoon bij de decathlon een regenjas voor 8 euro werkt ook prima!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 November 03, 2016, 23:13:23
edit2Rapporteer  
Een goed 6 of 7mm wetsuit met getapete naden en gevoerd met fleeche doet niet onder voor een droogpak en is makkelijker als je ligt te zwemmen plus dat een droogpak al zijn isolatie verliest als er een water in komt door een gaatje of lekkende seal.
LILLI

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #6 November 03, 2016, 23:14:49
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je reactie Pepsi,

Een windjack of regenjas daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.
Bedankt voor je tip !!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 November 04, 2016, 00:10:18
edit2Rapporteer  
Ik heb hier hele goede ervaring mee:

https://www.wetsuitoutlet.co.uk/mens-c-22_67.html
LILLI

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #8 November 04, 2016, 06:58:01
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je heldere uitleg Evan!!

Hierdoor weer ik wat me te doen staat aangezien ik toch wel graag nog een tijdje door wil gaan.

Het bevalt me gewoon te goed!

Maar uiteraard moet het wel verantwoord blijven.
Zit absoluut niet te wachten op onderkoeling.
 
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #9 November 04, 2016, 07:58:46
edit2Rapporteer  
ik heb deze en ben er super tevreden over, warmste pak dat ik tot nu toe gehad heb https://www.wetsuitoutlet.co.uk/2017-billabong-furnace-76mm-hooded-chest-zip-wetsuit-black-z47m01-p-17848.html
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 November 04, 2016, 09:35:10
edit2Rapporteer  
Een goed 6 of 7mm wetsuit met getapete naden en gevoerd met fleeche doet niet onder voor een droogpak en is makkelijker als je ligt te zwemmen plus dat een droogpak al zijn isolatie verliest als er een water in komt door een gaatje of lekkende seal.

Een goed droogpak is ook prima!
En als, als, als, hij lek gaat...dan moet je het water af. Mij nog nooit gebeurd, en mensen die het wel zijn overkomen hadden weinig problemen. Gelijk volstromen is er niet bij.

Voordeel van een droogpak is het omkleden, vooral na de sessie indien je dat niet binnen kunt doen.

Maar alles heeft zijn voor en nadelen.

Ik merk wel dat die wetsuits inmiddels duurder zijn dan een goed droogpak.
HuibN

Berichten: 304
Antwoord #11 November 04, 2016, 12:22:43
edit2Rapporteer  
Hmmm. Ik denk niet dat er veel wetsuits zijn die duurder zijn dan een goed droogpak als OR Soul
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #12 November 04, 2016, 12:24:05
edit2Rapporteer  
Was mij ook al opgevallen dat de wetsuits exponentieel duurder waren geworden...Sad
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 November 04, 2016, 13:07:31
edit2Rapporteer  
Hmmm. Ik denk niet dat er veel wetsuits zijn die duurder zijn dan een goed droogpak als OR Soul

Dan noem je gelijk een topmodel, en dat is onnodig voor de meeste kitesurfers natuurlijk.

Was mij ook al opgevallen dat de wetsuits exponentieel duurder waren geworden...Sad

Inderdaad, je bent niet de enige Wink
evert999

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #14 November 04, 2016, 15:59:37
edit2Rapporteer  
woensdag prima gekite met 5/4 en blote voeten, sochtends op andijk en smiddags op ijmuiden. De zee is wel merkbaar een paar graden warmer dan het ijsselmeer.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #15 November 04, 2016, 16:30:40
edit2Rapporteer  
Ik heb een goede 5/3, met 5 mm boots, 3mm gloves, 3mm cap + vest (1mm lycra) en €8 regenjas. Dan is het te doen tot buitentemperatuur + watertemperatuur = >10 graden.

Daaronder wil je eigenlijk niet het water op  Wink

Tip: als je een goede 5/3 hebt investeer dan in boots etc. en een zomerpak. Dan kan je naar gelang de temperatuur altijd een passende outfit aantrekken. Mocht je onder de buiten + watertemp = 10 graden nog willen varen dan moet je wel echt naar een 7/6 wetsuit of droogpak.

Maar met die NLse winters zijn dat maar een paar dagen per jaar.. Lang leve global warming Joepie  YeSS
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #16 November 04, 2016, 16:37:21
edit2Rapporteer  
Hmmm. Ik denk niet dat er veel wetsuits zijn die duurder zijn dan een goed droogpak als OR Soul

Dan noem je gelijk een topmodel, en dat is onnodig voor de meeste kitesurfers natuurlijk.

Was mij ook al opgevallen dat de wetsuits exponentieel duurder waren geworden...Sad

Inderdaad, je bent niet de enige Wink

Vet off topic; maar iemadn een idee hoe dit zou kunnen? Grondstoffen duurder? Of gewoon met ze alle afgesproken dat de winterpakken best gemiddeld 30% duurder kunnen...
LILLI

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #17 November 04, 2016, 17:01:38
edit2Rapporteer  
Bedankt voor al jullie goede tips!

Ik zal de komende dagen mijn huidige 5/3mm wetsuit gebruiken in combinatie met regenjas, laarsjes, handschoenen en een cap.

Mocht het binnenkort nog een stuk kouder worden dan de aankomende dagen dan zal ik de afweging maken of ik nog door wil gaan en dus op zoek zal gaan naar een goed winterpak.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #18 November 04, 2016, 18:22:01
edit2Rapporteer  
De ene 5/3 is de andere 5/3 niet!

Als je al een heel seizoen met de 5/3 hebt gevaren zonderling het extreem warm te krijgen, dan is dit waarschijnlijk geen pak waarmee je de winter in kunt.

Je moet goed in het achterhoofd houden dat naarmate de koude periode volgt en de watertempraturen dus gaan dalen dat je steeds meer risico gaat nemen met zo'n pak. Zoals je zelf al aangeeft ben je nog een beginner en zal je dus meer dan gemiddeld in het water liggen. Het wil niet zeggen dat, als je het water op gaat of al ff bezig bent zonder kou, het pak een je voldoende warmte zal geven als je in het water ligt te dobberen, al dan niet met materiaal pech. Onderkoeling ligt dan snel op de loer.

Mijn advies zou zijn, investeer in een toplijn winterpak, hood, sokken en gloves. Hou je 5/3 lekker voor als het weer wat warmer wordt.

Succes!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.