Windrange kites

atJOEY_

Berichten: 93
Januari 27, 2017, 04:33:22
edit2Rapporteer  
Beste kiters,

Sorry voor de vele fora die ik open, het blijft soms lastig he loser..

Ik heb op dit moment 3 kites:
- North evo 9m
- North evo 12m
- North juice 15m

Mijn board is 143x40,5. Hier wil ik graag nog een North Spike aan toevoegen van 153x46 voor de dagen dat het minder waait.

Aangezien ik uit Enschede moet komen moet ik het van de voorspellingen hebben. Met hoeveel knopen kan ik nou eigenlijk varen met welke kite. Ik moet het op knopen inschatten maar vind het veel makkelijker om dit op het strand te doen. Ik weeg 105kg

Joey
et1961

Berichten: 365
Antwoord #1 Januari 27, 2017, 09:03:13
edit2Rapporteer  
Beetje afhankelijk van je ervaring en de omstandigheden denk ik dat jij minimaal 15 knopen wind nodig hebt om met je huidige spullen te kunnen kiten.

Met een Noth Spike 153x46 kan je een paar knopen winnen...
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Januari 27, 2017, 09:08:52
edit2Rapporteer  
Je normale board is mijns inziens te smal voor jouw gewicht (en ervaring). Een boardje van circa 43cm breed zou mijn advies zijn geweest.

Lees je even in in getij; getijrichting ten opzichte van windrichting heeft invloed op inzetbereik van kites. Ik heb geen ervaring met de Juice.

Ik sluit me verder aan bij et1961.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 Januari 27, 2017, 10:02:52
edit2Rapporteer  
ik zou de 15 wegdoen en voor een 18m foilkite gaan, sonic2 ofzo. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Denk dat je daar meer aan hebt dan de juice 15 (ik vind het een trekzak).

Maar goed dit is mijn mening en wij van wc-eend adviseren .......
Jhann

Geen avatar

Berichten: 11
Logs: 0 | 121 uur
Antwoord #4 Januari 27, 2017, 13:01:17
edit2Rapporteer  
met een board win je veel meer dan met een LEI kite,
in lijn met bovenstaande verwacht  ik ook dat je minimaal 14-15 kts met je north spike nodig hebt + 15m juice. Zijn ook niet de aller leukste sessies dan.

Als je het verder op wil rekken, en je al een paar jaar kite, dan  zou je ook naar een foil board kunnen kijken icm een north juice van 10-12m (15m is overkill en niet lekker op een foil). Ja, foilboards zijn duur, maar die van Liquid Force / Slingshot zijn  relatief betaalbaar. Leercurve is er zeker, maar alleen de eerste 2 dagen zijn frustererend, daarna komt de progressie.
Als je vlieger vliegt/stuurt, kan je foilen, veel power heb je niet nodig. Downwind is veel moeilijker dan upwind.
12 kts nodig op foilboard met een lichte LEI kite zoals de juice, veel minder met een foil kite.

Foilboard (LF Rocket Fish) heeft mij erg veel  leuke lightwind sessies gegeven afgelopen jaar, onder der 18kts ga ik niet meer op een twintip staan.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #5 Januari 27, 2017, 13:01:29
edit2Rapporteer  
Je normale board is mijns inziens te smal voor jouw gewicht (en ervaring). Een boardje van circa 43cm breed zou mijn advies zijn geweest.



Correct, voor jouw 105 kg is je 41 cm board te smal. Zelf vaar ik met mijn 78 kg, veelal een 41 cm board.
atJOEY_

Berichten: 93
Antwoord #6 Januari 27, 2017, 13:46:13
edit2Rapporteer  
Nieuw materiaal aanschaffen is voorlopig helaas geen optie. Op den duur zal ik gaan kijken naar een breder board maar denk dat ik eerst een lightwind board wil hebben.

Ben trouwens geen beginnende kiter. Upwind etc. lukt allemaal heel goed. Probeer nu beter te gaan springen!

Hoe beoordeel je nou het aantal knopen? Wat is het maximale en hoe beoordeel je windstoten?

In ieder gevalt vast bedankt!
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #7 Januari 27, 2017, 14:05:30
edit2Rapporteer  
Ik kijk altijd naar windfinder voor de normale en de superforecast, tevens windguru, en surfweer.nl (als je geluk hebt dat hier een update staat).

Als ik op de spot mijn auto parkeer check ik nog even http://karel.firestorm.nl/all2.html , http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen en http://actuelewind.nl/ en buienradar.nl ,vervolgens maak ik pas mijn kitekeuze.

De wind aanvoelen op het strand geeft wel een indruk, maar natuurlijk niet het volledige verhaal welke kant het op gaat met de wind en buien etc.

Voor sessies onder < 15 knopen zou ik een  one-directional kopen en strapless gaan oefenen. Leuk om weer als kook op het water te staan en progressie te boeken. Of als je toch bij twintips wil laten kijken voor een race-georiënteerde kite. Die hebben zo`n langwerpige aspect ratio dat je toch altijd wel weg komt. Een nieuwe Foil kite is wat low-end wel de maximaal wat er te halen is vooral als je het ook nog combineert met een foil-board. Maar daar moet dan ook wel veel meer voor betaald worden.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #8 Januari 27, 2017, 14:50:10
edit2Rapporteer  
Als ik op de spot mijn auto parkeer check ik nog even https://karel.firestorm.nl/all2.html ,


Handige site! Thanks for sharing  ThumpsUp

Wat je vraag betreft; vanaf 15 knopen met de Juice en TT lijkt me een goede inschatting. Als je de range van je andere kites wilt weten zou ik dat zelf uitproberen. Wanneer vaar je fijn, wanneer ben je under/overpowered. En kijk dan ff terug wat de windsnelheid tijdens die sessie was.

Dan kan je zelf je range inschatten. Dat is erg lastig om voor iemand anders te doen omdat het van je stijl, kite, materiaal, stroming, ... afhankelijk is. Zelfde geldt voor windvlagen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Januari 27, 2017, 15:01:00
edit2Rapporteer  
Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van onderstaande tabellen (of vergelijkbare tabellen) kun je leren inschatten hoe hard het waait in knopen. Deze inschatting koppel je aan jouw ervaringen met je kites.

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Januari 27, 2017, 19:01:42
edit2Rapporteer  
Mijn advies:

koop een breder board en een grotere kite.

Ik (83 kg) vaar in de zomerdagen het meest met mijn OR Flite 17m en een OR origin 142 x 47  Joepie

Dan zitten de anderen nog meestal op het strand ......  Cry
atJOEY_

Berichten: 93
Antwoord #11 Januari 27, 2017, 22:42:01
edit2Rapporteer  
Elke 2 jaar een grotere kite, of 10kg afvallen. Denk dat het laaste goedkoper is, maar dat is iets voor een ander forum denk ik! ThumpsUp schater

Dus als ik het een beetje goed begrijp heb ik nu wel minimaal 15 knopen nodig om te varen met de 15, tot een knoop of 30 met de 9 meter. Daarnaast is het het mooiste om een breder board te kopen en een groter kite. Grotere kite dan ipv de 15m of naast de 15m?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 Januari 27, 2017, 23:33:21
edit2Rapporteer  
Beste Joey, los van de vele verschillende goede raadslagen die allemaal uit verschillend perspectief zijn geschreven, zoek je imo zelf naar de heilige graal voor de juiste windinschatting en precieze windbereik per kite/board. Die kun je allen grofweg aanduiden zoals ET1961 al deed

15m 17-20 kn
12m 19-25 kn
9m 23-30 kn

Met dat grotere board kun je afhankelijk van je techniek er 2-4 kn naar beneden aftrekken.

Maar laat 1 ding duidelijk zijn, niet alleen jouw gewicht en je materiaal bepaalt deze heilige graal. Daar zijn vele andere factoren bij betrokken.
- jouw techniek (zowel bij lowend als ook highend)
- golven, stroming, vlagerigheid
- windrichting (m.n. aan de kust)
- jouw fysieke gesteldheid/conditie
- drukte op de spot met lowend (als het bomvol is zul jij met je 105 kg wss 2 knopen erbij moeten tellen)
etc.

1 simpele hulp is het leren observeren aan de waterkant wat jou kan helpen:
- Hoe zijn de omstandigheden: is er stroming, vloed/eb, hoge/lage golven, klotsbak of mooie regelmaat
- varen er voor jou bekende kiters waarvan jij weet hoe je je met hun kunt vergelijken qua techniek, skills, kracht  en gewicht
- Zie je wat de meest gangbare maten zijn die gebruikt worden
- M.n. de betere kiters laten zien welke maat zij op dat moment prefereren = juiste maat
Spreek andere kiters aan op het strand waarvan jij denkt dat die jou een zinvol antwoord kunnen geven.

MAAR, je moet dat natuurlijk wel met een factor naar jezelf 'omrekenen' Als jij 105 kg weegt zul je normaliter gemiddeld een maat groter nemen dan de meeste andere kiters. Andersom als jij als beginner deze vraag stelt, kun je beter voorzichtig beginnen en jezelf ook eerlijk afvragen of die maat groter misschien wel verstandig is (zeker als het vlagerig is).

Het blijft simpelweg de voor iedere kiter belangrijke vraag: Wat is op dit moment de juiste keuze? Dat geldt voor de spot, de kite, het board, welk neopreen pak, wel of niet schoentjes/handschoenen etc.

En die vraag kan niemand anders jou tutti completto beantwoorden, omdat iedere kiter een andere insteek heeft en iedere kiter een ander persoon met andere skills en andere doelstellingen heeft. En niemand die jou kent, kan ook een hard antwoord geven welke kite de beste maat is, omdat hij/zij niet weet hoe goed, krachtig, alert, conditioneel JIJ bent. Hoogstens een maat die je al jaren door en door kent...

Vertrouw op je zelf door te accepteren dat dat een leerproces is wat gewoon tijd kost. Alle kiters hebben m.n. in het begin met deze vraag geworsteld. Maar iedere kiter die nieuw materiaal heeft zal ook weer voor deze vraag komen te staan, omdat ook alleen het materiaal weer een ander optimaal lowend-highend plaatje geeft.

Je zult moeten accepteren dat de afstand (vanuit Enschede) voor jou naar het water nooit optimaal is. Maar Joey, zoals er hier al vaker geschreven is: 'Je kan beter voor lul rijden dan een kans gemist hebben!'
Zoek kitemaatjes uit je buurt en ga samen, scheelt ook in de kosten.

De ervaringen laten je kennis alleen maar groeien.

Succes & veel plezier  Joepie


atJOEY_

Berichten: 93
Antwoord #13 Januari 28, 2017, 01:41:50
edit2Rapporteer  
@/-||_( )|-|/-|
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Het zal altijd lastig blijven om de voorspellingen vanuit Enschede te bepalen, dat besef ik me ondertussen ook. Het is wel prettig om enig idee te hebben welke condities het waard zijn om naar de spot (-+ 150km ) te rijden! Hier heb ik nu een idee bij!

Nogmaals bedankt iedereen voor de informatie!
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #14 Januari 28, 2017, 08:28:26
edit2Rapporteer  
Een skimboard is ook nog een erg leuke toy. Vaak 50cm breed en erg vlak waardoor het een goede lowend heeft. Vaak ook lang niet zo duur als een nieuw plankje. Het is ook leuk om mee af te wisselen met de twintip vind ik. Zelfs als het wat harder waait.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Januari 29, 2017, 18:57:07
edit2Rapporteer  
Ook voor mij, 15 minuten van zee, is het lastig inschatten de laatste tijd.
En mijn low-end is heel veel beter dan het jouwe vanwege dat ik de hydrofoil en foilkite omarmt heb Wink

Zoals Aloha duidelijk aangeeft is het marginaal wat een grotere TT of zelfs een skim gaat bieden.
De laatste heeft het meeste plezier bij minder harde wind, als je er tenminste van houdt.

Wil je vasthouden aan een TT, dan gewoon een grote efficiënte foilkite kopen.
Maar dan nog blijft de wind inschatten lastig, en het klimaat verandert...
atJOEY_

Berichten: 93
Antwoord #16 Januari 30, 2017, 19:52:10
edit2Rapporteer  
Heb zojuist mijn 9m kite teruggestuurd omdat er helaas kleiner gaatjes in het doek zaten.

Nu ik dus toch opnieuw moet kijken, wat raden jullie aan? Een 8 of een 9 meter kite?
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #17 Januari 31, 2017, 02:05:10
edit2Rapporteer  
Ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen en nog belangrijker met welke wind je van plan bent te gaan kiten. En wat is je niveau en leeftijd is misschien ook niet geheel onbelangrijk. Heb je op: https://www.northkiteboarding.com/products/kites/ al gekeken als ik daar meer als 100kg invul moet je eerst even twintip selecteren dan geeft ie alleen bij 7 BFT 9 meters aan op de Dice na, en 8 BFT komt ie pas met 7 en 8 meters maar hoe vaak waait het nu 8 BFT of harder en dat is eigenlijk alleen voor pro's. Ik neem aan dat je weer met evo''s wilt gaan kiten maar als je van 9 meter naar 8 meter gaat kun je misschien beter kijken naar een kite met een groter windbereik. De rebel heeft iets groter windbereik als de evo maar scheelt maar 1 knoop zo te zien, ik had deze kites allemaal even vlug bekeken van North (Ik ben niet zo heel erg bekend meer met North kites) het is jammer dat er niet bij staat welke kite het beste met wind vlagen overweg kan dan zal je wat tests moeten lezen denk ik:

https://www.northkiteboarding.com/products/kites/rebel/
https://www.northkiteboarding.com/products/kites/mono/ valt wel al af ivm verschillende maten
https://www.northkiteboarding.com/products/kites/evo/
https://www.northkiteboarding.com/products/kites/vegas/

Ben je wel van plan om een 2017 kite te kopen en heb je ook een Woo of ander soort meetapparaatje of doe je daar niet aan ?
atJOEY_

Berichten: 93
Antwoord #18 Januari 31, 2017, 13:27:58
edit2Rapporteer  
Nee het wordt waarschijnlijk 2015 of 2016 materiaal. Mijn voorkeur ligt sowieso bij de North Rebel.

Ik vind het belangrijk dat de kite aansluit qua windrange op mn 12m kite. Ik ben een redelijke kiter maar verwacht er niet teveel van. Maar een 9 meter bij 7bft vind ik eigenlijk best groot?

Eigenlijk is het dus voor mij nu of een 8m Rebel of een 9m Rebel.

Ik vaar trouwens nooit met de WOO of iets dergelijks. Wil dit in de toekomst nog wel doen maar aangezien het budget niet zo groot is investeer ik liever eerst in een mooie kiteset!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #19 Januari 31, 2017, 13:35:16
edit2Rapporteer  
Zoveel verschil zit er niet tussen een 9 en een 8 Rebel hoor.  Zelf denk ik dat je naast je 12m het beste voor de 9 kunt kiezen.
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #20 Januari 31, 2017, 13:51:08
edit2Rapporteer  
Ik weet niet wanneer je van plan bent de kite te gaan kopen ? Maar als het pas over een paar maanden is dan zijn er altijd weer testdagen aan het begin van het seizoen, misschien zijn de data (datums wanneer het precies is meestal in het weekend) al wel bekend. Van den berg is meestal wel een van de eerste naar mijn weten. Dan kun je gewoon een 2017 model testen en dan altijd nog een 2015 of 2016 kopen, misschien kunnen ze zelfs wel een 2016 model nog voor je meenemen als je ze van tevoren even een bellletje geeft of mailtje ofzo! En dan kun je meteen goede advies inwinnen, het is alleen hopen dat er dan ook daadwerkelijk wind staat op de dag zelf. Ik weet ook niet precies hoe dat zit of ze het dan cancellen en de volgende dag/weekend weer proberen. Ja dus:

Het is meestal begin April: https://www.facebook.com/pg/vandenberg.surf/events/?ref=page_internal
http://hanglos.nl/forum/waar-kiten/topics/18681/van-den-berg-kitesurf-testdag-schellinkhout/page-1.html
http://www.kitefeel.nl/testdag-kitefeel-berg-kite-freaks/
http://www.vandenbergevents.com/
Misschien dit topic ook even in de gaten houden: http://hanglos.nl/news/330864/testdagen-2017.html
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Januari 31, 2017, 16:57:46
edit2Rapporteer  
Local, gesponsord door vdberg?

9 sluit mooi aan en moet met jou gewicht genoeg high-end bieden voor de hardere dagen, als het te hard waait voor je 9m is het ook te hard om nog veilig te oefenen de eerste paar seizoenen. 7bft is gemiddeld 28-33kn met in Nederland vaak vlagen richting de 40kn. Dat zou met 105lg en een 9m nog moeten gaan, maar probeer dat zelf voorzichtig op te bouwen in plaats van gelijk de bovengrens op te zoeken.

Ik baseer mijn keuze vrijwel altijd op de maximale windstoot die er gemeten wordt naast uiteraard de omstandigheden op de spot zelf voor de laatste beslissing. Hou voor jezelf dus de metingen bij van je afgelopen sessie en je merkt vrij snel wat de bovengrens is voor jou niveau.

De ondergrens is lastiger en enorm afhankelijk van je eigen vaardigheden maar ook meer gevoelig voor stroming,chop en stabiliteit van de wind. Het kan gemiddeld hard genoeg waaien maar als de wind steeds zover wegzakt dat je niet meer vooruit kunt komen is de lol er snel af.
Een deur geeft je wel een paar knopen extra, maar je levert zoveel speelsheid in dat velen hem na een tijd weer verkopen of laten verstoffen. Liever een grote trage kite die genoeg power geeft om met je standaard twintip de varen en te springen/spelen dan op een deur underpowerd aan een kleinere kite waarmee je enkel heen en weer kunt cruizen.
atJOEY_

Berichten: 93
Antwoord #22 Februari 01, 2017, 00:35:09
edit2Rapporteer  
@Local Ik hou dat soort dagen zeker in de gaten. Vaak gaan deze ook samen met leuke prijzen voor overjarige kites toch?

@Evan Bedankt voor de tips! Geen gek idee om de sessies te meten en bij te houden. Al vind ik een WOO of de North PIQ nog best prijzig. Eerst maar eens naar een kite kijken en dan zien we wel verder.

Met een beetje geluk wordt het dus een North Rebel 9m uit 2016! Ligt een beetje aan de prijs!

Bedankt voor de hulp jongens!

 

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #23 Februari 01, 2017, 01:12:38
edit2Rapporteer  
Ik had het niet over een Woo, maar puur voor jezelf een lijstje maken met de windsterktes en je gebruikte materiaal mocht je het niet kunnen onthouden omdat er teveel tijd tussen zit bijvoorbeeld.
gyttja

Berichten: 107
Antwoord #24 Februari 01, 2017, 10:52:15
edit2Rapporteer  
Als het even kan een windmeter mee, elke keer meten, en dan op een app of op Kitehigh -> Riders -> Logs (of de hanglos variant hiervan) netjes bijhouden wanneer je met wat gevaren hebt.
Erg leuk om terug te kunnen zien hoe vaak je welke kite gebruikt bijvoorbeeld, maar ook hoeveel sessies je nou eigenlijk in een jaar doet, enz.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.