Het perfecte kiteboard

diederik

Berichten: 908
Oktober 14, 2017, 20:37:34
edit2Rapporteer  
Beste mensen .

Erg lang hier niet geweest! Hoop dat het met allen goed gaat. Over dit onderwerp is veel geschreven gediscussieerd maar dan toch: Hoe kies ik het juiste twintipboard???

Geschiedenisles:
Vroeger waren boards klein en de kites bruut. Je moest edgen om te depoweren. 

Heden:
Omgedraaide wereld. Nu zijn de boards relatief groter en de kites zijn op de bar te depower en.  Edge en pop zijn er meer voor de tricks.  Minder voor depower.

Mijn stijl en grote, schoenmaat en gewicht:
Ik vaar liefst goed gepowerd. Ik geloof niet in het depoweren van een kite maar pak dan een kleinere maat. Qua stijl: big air. Kiteloops.  Board off. Soms een raily. Rotaties. Afmeting 1.80. 75 kg. Schoenmaat 41/42.

Keuze:
Zie ik het goed dat als ik uitga van een middelmatige stance.  Dus niet te wijd en niet te smal. Dat de ideale boardmaat dan 130/38 of 39 is? (Tegenwoordig adviseren ze al snel 40 breed????)

Ik wil geen enorme discussie op gang brengen. Ik baseer bovenstaande breedte op gepowerde vaarstijl en niet te grote voeten of gewicht en het feit dat ik (zeer ouderwets) mijn rail ECHT nodig heb om te edgen.
Lengte baseer ik op het feit dat ik denk dat je met een korter board met relatief brede tips het hardst kan kanten, laden en poppen en speelser is.

Ik hoor graag hoe de kenners over het bovenstaande denken...

Grts. Diederik
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Oktober 14, 2017, 21:24:29
edit2Rapporteer  
Hoeveel rocker wil je? Welk board heb je nu en hoe ervaar je chop met je huidige board?

Veel merken hebben (afgezien van de boards voor de kids of lichte volwassenen) boards in 3 breedtes. Vaak is 40 cm de smalste maat en ook al snel is de lengte >= 133 cm. Overigens zijn er diverse mogelijkheden voor maatwerk (lengte/breedte/flex/outline/rocker).
diederik

Berichten: 908
Antwoord #2 Oktober 14, 2017, 21:51:53
edit2Rapporteer  
Vaarde een pro x. 128×38. Ervaring: speels. Goede verhouding vaargemak/performance. Mega pop. Haat spray in mn gezicht en dat was wel een minpunt.

Nu: jaime pro. Volgens mij 132×39 Winst op vaargemak. Lever in op performance dus veel minder pop=veel minder hoog springen. Kan minder hard aankanten. Pluspunt: bijna geen spray!

Dus je snapt waar ik naar zoek en ik besef een moeilijke combi als je ervan uitgaat dat performance (bijna?) Altijd ten koste gaat van vaargemak...

Weet dat ik een relatief stijf board nodig heb maar ook weer niet te...gaat me vooral om advies tav maat...Zie ik het goed of toch niet? 
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #3 Oktober 15, 2017, 08:52:49
edit2Rapporteer  
Ik denk dat rocker erg veel uitmaakt. Een kleinere RRD poison van 132x40 kon ik minder makkelijk wegtrappen dan een Naish Dub 134x42. De Dub had veel meer rocker en daardoor waarschijnlijk minder contact oppervlak dan een vlak boardje. Op die manier kan je een groter boardje nemen die nog steeds speels en je de kracht uit te kite kan trappen. Daarnaast vaart het ook erg lekker door de chop. Wel is het nadeel dat de lowend minder is, maar dat maakt minder uit omdat je met veel power vaart.
diederik

Berichten: 908
Antwoord #4 Oktober 15, 2017, 09:17:12
edit2Rapporteer  
Dank voor de nuttige tip kemperman! Ook het rockeraspect zal ik in het vervolg meenemen.gevoelsmatig nam ik voorheen een relatief vlak board met de gedacht dat ik dan "meer rail" had om te edgen en hogere vaarsnelheden kon bereiken...Dank! !!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #5 Oktober 15, 2017, 23:50:58
edit2Rapporteer  
@diederik: Op welke spot(s) vaar je? Er zijn hier meerdere users actief die boards hebben om te testen en er komt serieuze wind aan Smiley.
TymonK

Berichten: 54
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #6 Oktober 16, 2017, 08:36:13
edit2Rapporteer  
Ik lees ff mee... ook in de markt voor een nieuw boardje (begonnen met Cabr. Spectrum - die kun je m.i. niet genoeg edgen bij veel druk of voor de pop)
diederik

Berichten: 908
Antwoord #7 Oktober 16, 2017, 18:11:05
edit2Rapporteer  
Vaar slufter...Vanaf donderdag Hou ik het zeker in de gaten! Testen zou TOP zijn! Hou me aanbevolen!!! Laat me even weten wat je te testen hebt???
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #8 Oktober 17, 2017, 10:52:05
edit2Rapporteer  
@diederik: Ik stuur je een pm.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.