carbon vs Alu mast

nayy

Geen avatar

Berichten: 20
Juni 25, 2019, 12:29:40
edit2Rapporteer  
Hallo,
Ik vroeg me af wat de motivatie is om carbon masten te maken...

Ik had een F-one IC6 foil, nadat ik de moses onda getest heb, heb ik die gewisseld. De Onda vaart echt super-comfortabel...

Ik heb de IC-6 niet meer, dus 1 op 1 vergelijken kan ik niet meer...

Ik verwachtte dat een carbon mast heel stijf zou zijn, maar dat is eigenlijk niet zo, ik vermoed zelf dat de alu stijver was... ook qua gewicht is de carbon vermoedelijk iets lichter, maar spectaculair is het zeker niet. (kan ze niet wegen, heb de f-one niet meer)
De alu mast lijkt wat dikker te zijn, en de carbon is niet overal even dik, het is vooral het gedeelte 15 cm boven de vleugel dat flexibel is... net onder de plank is het dikker en heel stijf.

In de vleugels is er wel een enorm verschil: die carbon 633 vleugel is véél stijver en veel lichter dan de IC6 vleugel niettegenstaande die 633 50% groter is dan de IC6...

Waarom zoveel extra betalen voor een carbon mast (800€ voor enkel de mast, dat kan tellen) als het verschil op het eerste zicht niet zo groot lijkt...

Maar misschien zie ik dingen over het hoofd...

groeten,
Nayy

tjaarts

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #1 Juni 25, 2019, 21:32:02
edit2Rapporteer  
Het ontwerp en materiaal bepalen het gedrag van je mast. Qua vorm kun je vorm van de mast, dikte van materiaal of open of gesloten profiel kiezen. En carbon is een combinatie van vezels en hars. Hoe die vezels in de hars ligt bepaalt de stijfheid. Je kunt dus hele slappe ontwerpen maken met carbon en hele stijve. Over het algemeen zou een carbon constructie lichten en stijver moeten zijn dan een aluminium constructie maar dan moet die wel goed ontworpen zijn en van het juiste type carbon. Wat je beschrijft kan dus prima het geval zijn. Vaak is foil gemaakt van hars en hele korte vezeltjes. Die zijn niet zo stijf als de matjes die je kent als carbon met dat ruitpatroontje. Echter die laatste is minder goed bestand tegen schade en een foil en de vleugels moeten daar wel tegen bestand zijn. Daarom dus een iets minder stijf materiaal. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je meer info wilt stuur me effe een berichtje.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.