Hoek tot helder, mijn lichaam is kapot

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Oktober 01, 2021, 09:01:11
edit2Rapporteer  
Mijn lichaam is kapot’
Lieke Wijnker (25) uit Zijdewind.

REPORTAGE 450 kitesurfers doen mee aan de langste downwind kitesurftocht ter wereld
Een gure wind, een ruige Noordzee en een grijze lucht vol gekleurde kites. Zo’n 450 kitesurfers trotseerden de wind voor de langste downwind kitesurftocht ter wereld: Hoek tot Helder.

Door Suzanne Rijnja :


CAMPERDUIN„Ik ben moe”, zegt Cas Rammeloo (27) uit Breda tijdens de laatste stop in Camperduin. Alleen de laatste loodjes naar Den Helder moeten nog afgelegd worden. „Het is net een marathon, niks kan je hierop voorbereiden. Mijn lichaam is kapot, alles naar de ratten. Maar afhaken is geen optie.”
Om half 8 ’s ochtends is hij bij Hoek van Holland het water ingestapt. „Mijn wekker ging om kwart over vijf.”
Gelukkig kan zijn ’kitebuddy’ Ruben de Kemp (25) uit Den Haag hem oppeppen. „Na het eerste stuk was ik wel even bang. Dit wordt zuur, dacht ik. Maar het gaat nu goed, ik zit weer vol energie.”
Hartstichting


De kitesurfmarathon wordt voor de vierde keer gehouden. De deelnemers laten zich sponsoren voor de monstertocht om geld op te halen voor de Hartstichting. Donderdagmiddag staat de teller in totaal bijna op 600.000 euro, een nieuw record voor de organisatie.
Onderweg zijn er drie stops. In Scheveningen, IJmuiden en Camperduin kunnen de kiters even op adem komen. Sommigen leggen wel 200 kilometer in totaal af.
„Je doet niet mee als je geen ervaring hebt”, zegt Lieke Wijnker (25) uit Zijdewind. Ze kite zo’n zeven jaar. „Ik ben wel echt kapot, het is hard werken. De wind is erg aan-uit.”
Tim Ouborg (35) uit Breda en Tom de Laat (32) hebben zich daar misschien een beetje op verkeken. „Ik doe het een beetje op mijn laatste krachten. Het vorige stuk heb ik zes keer even moeten zitten”, zegt Tom. Tim: „Het is onze eerste downwinder, dat je met de wind mee vaart.”
Tom: „Sommige mensen hebben hier drie jaar voor getraind. Ze vroegen wat wij hadden gedaan. Nou, het is onze eerste keer dat we dit doen.” Tim lacht. „Daarom zien we er ook zo uit. Verslagen.”
Ondanks de vermoeidheid zit de pauze erop en gaan ze gewoon weer verder, naar het laatste stempelpunt.
Onderweg behalen de kiters namelijk digitale stempels. „Kijk maar”, zegt de dochter van kitesurfer Frank Slabbers (55) uit Naarden. „Je kunt alle deelnemers live volgen door middel van hun telefoon. Dan kun je ook zien hoeveel stempels ze hebben. Hier zie je mijn vader, bij de vierde stempelpost in Camperduin.”

Frank vindt die support maar al te fijn, zegt hij. „Het was een beetje een moeilijke start. Ik begon met een te kleine kite, dus ik moest heel veel sturen. Halverwege heb ik met hen mijn kite verwisseld.”
En dat helpt. „Vooral het laatste stuk was heel lekker. Ik ging kneiterhard. Ik ben nog nooit zo hard gegaan. Ik ga er weer vol goede moed in voor het laatste stuk, al is dat nog best een end.”


Steef van Schie (27) uit het Zuid-Hollandse Westland is in ieder geval nog lang niet moe. „Ik zit vol energie voor die laatste dertig kilometer, die zijn het mooiste. Nu wordt het genieten. De wind trekt lekker aan, dus dat wordt volle bak. We vliegen zo naar Den Helder.”


Sommige mensen hebben hier drie jaar voor getraind. Ze vroegen wat wij hadden gedaan. Nou, het is onze eerste keer dat we dit doen
Ik zit vol energie voor die laatste dertig kilometer, die zijn het mooiste. Nu wordt het geniete
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.