geloof nergens meer in

slufterhufters.com

Antwoord #25 November 04, 2004, 21:00:45
edit2Rapporteer  
nou Fer ik keer je de andere wang toe, niet om op te slaan maar om te zoenen...
jelle roos
Gast
Antwoord #26 November 05, 2004, 08:38:15
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zou elke vorm van religie verboden moeten worden. Religie heeft in de hele menselijke geschiedenis alleen maar ellende en verdeeldheid gebracht. Het wordt tijd dat de mensheid in zichzelf geloofd.
Ps, boedisme is geen religie maar een levenswijze/opvatting. Dus net zoals...kiten!

Das wel een erg begrijpelijke reactie, alleen niet zo'n interlligente. Door religie te verbieden en indirect ook vrijheid van meningsuiting (onderdeel hiervan is vrijgheid van godsdienst) te verbieden, zet je de weg open naar dictatuur en ellende. Juist de tolerantie en garantie in vrijheid van meningsuiting is de enige weg naar vrijheid.

Elke vorm van religie of godsdienst is een vorm van zelfverlakkerij. Beter is: of 1 religie voor de hele planeet, of helemaal geen religie. Religie is voor de primitieve mens. Helaas zijn alle religieuze aanhangers al zo geïndoctrineerd dat het niet meer is weg te branden is uit de samenleving.
Het daadwerkelijke probleem zit hem in het verschil van religie. Steek je neus in de geschiedenisboeken en aan bijna elk conflict ligt verschil in religie ten grondslag.
We leven bijna in 2005 en de moderne mens zou zich eigenlijk bewust moeten zijn dat de kracht uit hemzelf wordt geput en niet uit een of andere Allah of God of whatever.
Godsdienst staat los van vrijheid van meningsuiting!!!
Godsdienst is een lulargument waar een hoop mensen zich achter denken te verschuilen om hun daden goed te praten!
Godsdienst is een gevaarlijk concept zoals de geschiedenis al heeft uitgewezen en we worden er weer met onze neuzen in gedrukt!!!

Maar gelukkig kunnen er ook een hoop mensen kracht uit putten. Maar dat is niet meer of minder dan een placebo. Net zoiets als Dombo met het veertje.....

Wat ik wil zeggen is dat geloof in jezelf de enige echte religie is en het wordt eens tijd dat de mensheid zijn hersens gebruikt.

.....en nou hoop ik niet dat er gelijk een kudde jehovas op mijn stoep staat om deze ongelovige te bekeren........ Wink

Ik beweer ook niet dat religie iets goeds is, sterker nog ik geef daar helemaal geen waardeoordeel over. Wat ik wel zeg is dat het verbieden van religie, het inperken van de vrijheid van meningsuiting, wel een leuke gedachte is, maar dat dat alleen maar meer problemen met zich mee brengt. Je hebt gelijk dat religie de grondslag is van vele oorlogen. Het verbieden ervan wil echter niet zeggen dat het niet plaatsvind. Sterker nog, als je het verbied kan er geen openlijke discussie over plaatsvinden zullen de diverse problemen tussen mensen met verschillende religies alleen maar groter worden. En het is een feit van algemene bekendheid dat iets verbieden niet betekend dat de problemen dan minder worden (drooglegging, drugs etc.). Ik begrijp je wel als je zegt dat religie voor veel problemen zorgt, ik denk alleen dat het verbieden ervan de problemen niet oplost, maar de problemen alleen maar verergert.
jelle roos
Gast
Antwoord #27 November 05, 2004, 08:42:47
edit2Rapporteer  

Das natuurlijk onzin. Vrijheid van godsdienst is onlosmakelijk verbonden met vrijheid van meningsuiting. Hoe zou je het in hemelsnaam voor je zien om vrijheid van godsdienst te verbieden, zonder de vrijheid van meningsuiting in ernstige mate in te perken?
Aerodre
Gast
Antwoord #28 November 05, 2004, 11:09:17
edit2Rapporteer  

Das natuurlijk onzin. Vrijheid van godsdienst is onlosmakelijk verbonden met vrijheid van meningsuiting. Hoe zou je het in hemelsnaam voor je zien om vrijheid van godsdienst te verbieden, zonder de vrijheid van meningsuiting in ernstige mate in te perken?

Jelle, volgens mij zie je het verkeerd. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst hebben een overlap, maar zijn niet onlosmakelijk verbonden. Een groot deel van de vrijheid van godsdienst wordt "gedekt" door de vrijheid van meningsuiting; je mag dus o.a. zelf weten waarin je wel en/of niet gelooft. Alleen, de vrijheid van godsdienst is veel meer omvattend. Ook alles wat in onze maatschappij als 'niet normaal' wordt beschouwd, maar in andere geloven/culturen wel gebruikelijk is, kan onder het grondrecht 'vrijheid van godsdienst' vallen.

Het gaat dus over handelingen uit naam van de godsdienst/het geloof; dat is wat anders dan ergens in geloven en je mening daarover uiten.

jelle roos
Gast
Antwoord #29 November 05, 2004, 12:20:04
edit2Rapporteer  

Jelle, volgens mij zie je het verkeerd. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst hebben een overlap, maar zijn niet onlosmakelijk verbonden. Een groot deel van de vrijheid van godsdienst wordt "gedekt" door de vrijheid van meningsuiting; je mag dus o.a. zelf weten waarin je wel en/of niet gelooft. Alleen, de vrijheid van godsdienst is veel meer omvattend. Ook alles wat in onze maatschappij als 'niet normaal' wordt beschouwd, maar in andere geloven/culturen wel gebruikelijk is, kan onder het grondrecht 'vrijheid van godsdienst' vallen.

Het gaat dus over handelingen uit naam van de godsdienst/het geloof; dat is wat anders dan ergens in geloven en je mening daarover uiten.

Op zich heb je gelijk wanneer je zegt dat ze niet gelijk aan elkaar zijn. Je kan echter geen verbod van religie voorstellen, zonder daarmee de vrijheid van meningsuiting in ernstige mate in te perken. Ik wilde alleen maar zeggen dat een verbod op religie is geen oplossing voor de huidige problematiek. Wel dient iedereen natuurlijk, bij gebruikmaking van zijn vrijheid van religie, anderen niet te schenden in zijn of onze (grond) rechten.
kentyman

Antwoord #30 November 05, 2004, 14:47:01
edit2Rapporteer  
Vrijheid van meningsuiting is groot goed en dat mogen we niet kwijtraken. Ook vind ik dat iedereen vrij moet zijn om zijn/haar eigen leven in te richten zoals zij/hij dat wil, dus ook vrijheid van godsdienst. Dat betekent dus dat Jantje mag beslissen om moslim te worden en dat niemand Jantje daarom lastig mag vallen. Het betekent ook dat Jantje de keuze van andere mensen moet respecteren om geen moslim te worden. Tot nu toe ging dat heel aardig hier in Nederland, al een tijd lang mag iedereen hier de godsdienst beleven die hij/zij wil en liet iedereen elkaar in zijn waarde (afgezien van een paar jehova's die je lastig komen vallen zo nu en dan)
Helaas zijn er nu blijkbaar nieuwe nederlanders die vinden dat iedereen volgens een bepaalde religie MOET leven, en dat iedereen die dat niet doet vermoord moet worden. Tegenspraak wordt niet geduld en met geweld bestreden. Deze mensen hebben totaal geen idee van de complexiteit van de 'echte' wereld en concentreren zich volledig om hun eigen kleine religieuze wereldje. Ze staren zich volledig blind op hun eigen geisoleerde leefomgeving. Er ontstaat nu een soort 'wij' en 'zij' situatie, versterkt door het falende immigratie / integratie beleid van onze niet-zo-optimale regering.

Net als vroeger met de Bijlmer wonen zo'n beetje alle relatief arme immigranten bij elkaar in dezelfde buurt onder dezelfde (steeds verslechterende) omstandigheden. 'Zij' zitten met z'n allen op een kluitje en isoleren zich van 'de rest van Nederland'. De rest van Nederland doet hetzelfde en zo broeit alles lekker verder. De kloof tussen beide 'groepen' wordt steeds groter en het onbegrip groeit. Ik denk dat het heel belangrijk is om binnen dit soort discussies toch te proberen het 'goed fatsoen' na te streven. Scheldpartijen, beschuldigingen heen en weer, onbegrip en onwetendheid stapelen zich op en zullen het probleem alleen maar erger maken! (zeker als je te maken hebt met mensen die nogal snel op hun tenen zijn getrapt)

De oplossing? Wij willen hier in NL gewoon relaxed met elkaar samen kunnen leven, niet als strijdende bevolkingsgroepen maar als gezond discussierende individuen. Ik zeg: regering! Zorg er nou eens voor dat arm en rijk door elkaar komen te wonen, stop niet alle immigranten bij elkaar in een of ander vervallen wijk en vol met flats en alle rijke hollanders ergens in een zwaarbewaakte omheinde villawijk maar zorg dat de bevolking zo veel mogelijk 'gemixed' door elkaar leeft... Als de mensen elkaar leren kennen als individuen in plaats van 'groepen' dan wordt alles al een stuk socialer (inclusief sociale controlle)!

Verder dient iedereen zich aan de wet te houden en dat betekent mijns inziens dat religieuze extremisten strafrechtelijk vervolgt moeten worden. De extremisten schenden de vrijheid van meningsuiting door anderen te intimideren en te belemmeren hun mening vrij te uitten. Het verspreiden van haatdragende literatuur (aanzetten tot haat) is voor mij al reden genoeg voor een lange celstraf: het tast onze vrijheid in de wortels aan en DAT tolereer ik dus NIET! Live and let live!
Garmt

Antwoord #31 November 05, 2004, 15:45:26
edit2Rapporteer  
Verder dient iedereen zich aan de wet te houden en dat betekent mijns inziens dat religieuze extremisten strafrechtelijk vervolgt moeten worden. De extremisten schenden de vrijheid van meningsuiting door anderen te intimideren en te belemmeren hun mening vrij te uitten. Het verspreiden van haatdragende literatuur (aanzetten tot haat) is voor mij al reden genoeg voor een lange celstraf: het tast onze vrijheid in de wortels aan en DAT tolereer ik dus NIET! Live and let live!
Kent, ik ben het normaal gesproken met je eens... maar het is heel lastig om te peuteren aan beginselen, want dan is het einde zoek. Verspreiden van haatdragende literatuur - vind je dat niet vallen onder "vrijheid van meningsuiting"? Wat _is_ haatdragende literatuur? Ik kan de bijbel makkelijk zo analyseren/interpreteren (zelfs zonder daar een al te zware culturele filter overheen te moeten gooien) dat dat ook onder haatdragende literatuur valt, maar dan jegens homo's. Alle boekhandelaren de cel in, dus? Je moet daar ergens een grens in trekken, maar zodra je die begint te verschuiven kom je m.i. op een hellend vlak....
Garmt

Antwoord #32 November 05, 2004, 16:02:57
edit2Rapporteer  
Eigenlijk zou ik de discussie willen proberen terug te brengen naar een item waar ik twee topics terug mee begon. Namenlijk, discussieren over beleid is leuk, maar misschien is het constructiever om te bedenken wat je nu ZELF kunt doen om echt iets te veranderen. We hebben de mogelijkheid te discussieren in een forum als dit of in het cafe of wherever, om meer wijsheid te verkrijgen en te verspreiden in de hoop op verlichting van jezelf en anderen... maar zijn er nog dingen die we echt kunnen ondernemen? De discussie over beleid eindigt ofwel in het stemhokje (en stopt daar dan ook), ofwel heeft een plek als je probeert invloed op een beleid uit te oefenen door e.e.a. aan te kaarten op plekken waar het er wat toe DOET. Dus ipv. hier jengelen over "boehoeh het autostrand is dicht" (wat ik doe) bijvoorbeeld bellen met het ZHL om ze aan het denken te zetten (wat erikkier5 doet).

Maar daarnaast... wat kunnen we nou allemaal zelf doen om iets te verbeteren aan dat waar we het allemaal over eens zijn: de verschrikkelijke status van de Nederlandse maatschappij? Wat voor actie kun je verbinden aan het standpunt dat je ingenomen hebt?

Heb jij vandaag al een moslim geknuffeld, een rapper afgeschoten, een extremist doodgeschopt, een speech op de Dam gehouden, een brief geschreven naar je volksvertegenwoordiger of minister, een baan in het buitenland gezocht om te emigreren, etc etc etc, al naar gelang wat je mening is?

Ik ook nog niet, of nauwelijks, maar ik probeer me wel voor te nemen om bijv. actief te werken aan beperking van verspreiding van negatieve energie. In plaats van "extremistje doodschoppen" probeer ik me te richten op "niet vertellen aan nichtje van 3 dat moslims slecht zijn", of beter nog, "vertellen aan nichtje van 3 dat iedereen gelijk is" etc etc. Nu nog een oranje pyjama....  het klinkt allemaal wel heel buddhistisch. Dat is ook niet de bedoeling, want ik ben de eerste om te roepen dat dit kabinet alles fout doet en de nederlandse politie ook en de hele nederlandse samenleving niks is... maar ik probeer me te realiseren dat je dat m.i. het beste kunt veranderen door te zoeken naar dingen die je ZELF kunt doen om het positief te beinvloeden.

Als laatste nog maar even een serieus voorbeeld:

Het is een menselijke eigenschap om te willen generaliseren en om te handelen vanuit vooroordelen. Een vriend van me in New York werd helemaal ziek van de boze blikken, verwensingen, kleine pesterijen en openlijke vijandigheid die hij in de dagen na 9/11 op zich af kreeg. Hij had namenlijk een nogal exotisch uiterlijk (zijn vader en moeder waren geboren in India)... wel wrang als je bedenkt dat hij ZELF in de toren zat toen het vliegtuig erin zat. Zoiets weet je niet als je 'em in de metro tegenkomt...

Dus, de eerstvolgende moslim-met-soepjurk die ik op straat tegenkom probeer ik ook niet hatelijk te benaderen. Misschien zitten z'n kleren in de was? Is hij net bedreigd door z'n buurman omdat-ie geen soepjurk droeg en istie in afwachting van de actie die de politie gaat ondernemen (yeah, right) maar gezwicht? Ik weet het niet, maar totdat ik het wel weet probeer ik positief te blijven en dingen niet negatief te benaderen (zoals met die vriend van mij in NY dus wel gebeurde).
Hattori Hanzo

Antwoord #33 November 05, 2004, 16:09:49
edit2Rapporteer  
Geloof is de drugs die tot nu toe de meeste doden op zijn geweten heeft.

Net als met de chemisch versie: voor sommige mensen is drugsgebruik plezierig...drugsmisbruik zorgt altijdvoor problemen!!!!

Smeagol

Antwoord #34 November 05, 2004, 17:11:58
edit2Rapporteer  
...een brief geschreven naar je volksvertegenwoordiger of minister...

Die afstand is te groot... Undecided Undecided Undecided

...een baan in het buitenland gezocht om te emigreren...

Ja!!!!...ik weet alleen niet of ik daar ook een inburgeringscursus moet volgen en of ik daar ook een kerk mag plaatsten om mijn geloof te belijden Sad Sad Sad

Yannick

Antwoord #35 November 05, 2004, 17:29:53
edit2Rapporteer  
het stomme vind ik dat er in de sprookjesboekjes staat vermeld dat vechten slecht is. geweld is slecht. en waarom dat zoiets :S dan heb ik zo iets van: ga me moeder pesten !
doe normaal !
KiteDemon

Antwoord #36 November 05, 2004, 17:51:41
edit2Rapporteer  
Tja....ieder heeft zo zijn eigen interpretatie.

Verbieden van religie is ook niet reëel en is ook niet meer uit de samenleving op deze planeet te halen. Maar zonder enige religie had de wereld er een stuk beter uitgezien.  De enige remedie is net zoals bij kiten je gezond verstand gebruiken. Helaas bestaat er geen natuurlijke selectie meer voor de mensheid en is niet ieder mens in staat zijn "gezond" verstand te gebruiken. Ook die figuren planten zicht voort.
We leven nou éénmaal een doomscenario en de tekenen daarvan worden steeds duidelijker. Waar houd het nou eindelijk een op...?
swea
Gast
Antwoord #37 November 05, 2004, 19:09:02
edit2Rapporteer  
ik snap dit echt niet hoor
hij was wel een toffe peer
maar nu is het hij wie is de volgende
slufterhufters.com

Antwoord #38 November 05, 2004, 19:14:59
edit2Rapporteer  
in Utrecht hebben ze een begin gemaakt tegen die moslims, ze hebben er een moskee in de fik gestoken...
KiteDemon

Antwoord #39 November 05, 2004, 20:29:48
edit2Rapporteer  
De oplossing: gratis wiet voor iedereen en verplicht kiteles beginnend op de kleuterschool!!!!!
lars

Antwoord #40 November 05, 2004, 20:58:33
edit2Rapporteer  
De regering gaat nu eindelijk maatregelen nemen...... Komen ze alleen een beetje laat mee, niet?
Aerodre
Gast
Antwoord #41 November 05, 2004, 22:04:46
edit2Rapporteer  
Volledige briefinhoud Mohammed B
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=405004

De link verwijst naar een forum voor Marokkanen.
Lees hier ook maar eens wat er zoals gezegd wordt op dat 'gezellige' forum; het is laat ik maar zeggen ehhmmm......'interessant leesvoer'

lars

Antwoord #42 November 05, 2004, 23:17:56
edit2Rapporteer  
Wat zijn die jongeren triest zeg die op dat forum zitten.
Als je een paar stukkies leest gaan je nekharen recht omhoog staan. Die lui zijn gestoord joh! Wat ze daar allemaal verkondigen zeg......
Garmt

Antwoord #43 November 06, 2004, 01:06:19
edit2Rapporteer  
De oplossing: gratis wiet voor iedereen en verplicht kiteles beginnend op de kleuterschool!!!!!

;D DAT is pas positief denken!!! ;D
Flystein
Gast
Antwoord #44 November 06, 2004, 19:03:23
edit2Rapporteer  
Wat me het meeste zorgen baart én waar ik me tegerlijkertijd zo kwaad om maak is om die slachtoffer positie waarin ze zichzelf steeds plaatsen..terwijl zij ons echt haten..!Waardoor we óók mond dood worden gemaakt..Zie eigenlijk de ingehoudenheid en het voorzichtig omgaan met moslims van de afgelopen week....Na deze slachting..Wat ons eigenlijk goed staat, en niet in dank wordt afgenomen..Maar zijn we niet echt heel erg naief..Als je dan idd een paar stukjes leest op dat marokko forum..Dan breekt toch je hart in tweeen!!We zijn niet minder dan zwijnen voor veel"en juist de ergste" van die types..En dit lees je op een alledaagse openbare site..DOOD ENG!En we moeten maar wachten tot ze weer tot daden komen?????En dat filmpje wat ik tegen kwam op deze site van die kunstenaar: GIJ ZULT NIET DODEN...waarin deze woorden langzaam werden weggevaagd..had geen recht van bestaan hier??Dieptriest maar geeft wel de verhoudingen aan in dit land.

pff misschien teveel emotie neem me niet kwalijk..kreeg het helemaal koud van dat marokko forum en moest het ff kwijt! >Sad
Een opkomende vraag is eigenlijk nu ik dit schrijf...hoort politiek thuis op deze site?Het liefst niet denk ik...maar we worden gedwongen.

Aloha! focus me maar weer op zand zee lucht en bloemen :)Het ware geloof.. 8)
Kitebabe_89
Gast
Antwoord #45 November 07, 2004, 22:31:13
edit2Rapporteer  
Volgens mij.. is het bij deze de 32miljardste mohammed... in Nederland.. de inburgerings - cursus niet helemaal door gedrongen >Sad
Zet hem op het vliegtuig.. en dump hem boven zee.. met wat vlees en een zakje bloed =) midden in de Oceaan  Grin doen we ook nog economisch.. hebben de hongerige haaien nog wat :-*
kentyman

Antwoord #46 November 08, 2004, 12:37:15
edit2Rapporteer  
Kent, ik ben het normaal gesproken met je eens... maar het is heel lastig om te peuteren aan beginselen, want dan is het einde zoek. Verspreiden van haatdragende literatuur - vind je dat niet vallen onder "vrijheid van meningsuiting"? Wat _is_ haatdragende literatuur? Ik kan de bijbel makkelijk zo analyseren/interpreteren (zelfs zonder daar een al te zware culturele filter overheen te moeten gooien) dat dat ook onder haatdragende literatuur valt, maar dan jegens homo's. Alle boekhandelaren de cel in, dus? Je moet daar ergens een grens in trekken, maar zodra je die begint te verschuiven kom je m.i. op een hellend vlak....

Wat mij betreft zit er een grens aan de mening die je mag hebben (jawel... sommige 'meningen' zijn verboden!) Rascisme, discriminatie, fascisme etc en ik vind ook dit soort extreme religieuze opvattingen kunnen niet door de beugel. Hier stopt dus ook de vrijheid van meningsuiting en begint het crimineel gedrag en aanzetten tot haat, wat in Nederland verboden is.

Tot nog niet zo lang geleden ging dat redelijk goed hier in Nederland, de verschillende religieuze groepen begrepen dat ze elkaar met rust moesten laten en moesten respecteren om het mogelijk te maken met z'n allen samen te leven op zo'n klein stukje drooggepomte zeebodem. Dit 'inzicht' is iets wat in de NL cultuur zit ingebakken en komt voort uit onze geschiedenis. 'Het is oke om het met elkaar oneens te zijn'

Die mening wordt niet gedeeld door een aantal religieuze fanaten uit een totaal andere cultuur die hier in het kader van de globalisatie zijn neergestreken. Het idee dat je geweld mag gebruiken om je mening aan anderen op te leggen vinden wij barbaars, middeleeuws, verwerpelijk, dom etc, maar is binnen sommige andere culturen aan de orde van de dag en wordt daar blijkbaar geaccepteerd als 'normaal' en gerechtvaardigd!?

Vrijheid van meningsuiting? Ja, maar daar zitten grenzen aan (die in de wet staan beschreven). Vrijheid van Godsdienst? Ook, maar dan wel volgens de letteren van de wet: blijf met je tengels van onze rechtsorde af!

Ik ben bereid (als atheist) bepaalde dingen door de vingers te zien.. de bijbel aanpassen tbv de nederlandse wet (omdat homo's gediscrimineerd worden in de bijbel) is niet realistisch. De bijbel (en ook de Koran) mogen van mij gedoogd worden mits die extreme (strafbare) meningen niet in praktijk worden gebracht, ik reken dus op gezond verstand, goed fatsoen, historisch inzicht van de mensen die deze geschriften hoog in 't vaandel hebben staan.

Dat de vrijheid van meningsuiting op gespannen voet staat met de vrijheid van godsdienst is niets nieuws. Het gaat om de manier waarop we daar mee omgaan...

denk ik.

of toch niet?

weet ik veel.

geweld is in ieder geval nooit de oplossing (cliché), waarom niet? Wel: wie de bal kaatst kan hem terug verwachten ende zo raken wij van den wal in den sloot!

ik wil alleen maar kiten!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.