Zelfbouw kiteboard van Hout

www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
November 19, 2004, 09:03:08
edit2Rapporteer  
Wat denken jullie van een kiteboard dat bestaat uit  2 of drie lagen dun hout, geperst in 1 mal?

Ik denk aan een board van 120/130 cm bij 36/38 cm

1. Is dit stijf genoeg te krijgen zonder glas en expoxy bovenlaag
2  Wordt het zonder glas niet te slap en door teveel buiging zal het mischien snel breken?
3 Wat voor een gewicht kun je dan halen ?
4 wat voor hout is hier geschikt voor?
5 Iemand tips over de bouwwijze?

gr,
Bart
Edward

Berichten: 32
Antwoord #1 November 19, 2004, 09:54:42
edit2Rapporteer  
Hoi Bart,
Ik ben  bezig met een board uit drie lagen hout en zeker wel met glasvezel/epoxy anders breek die gegerandeerd.  De epoxy zorgt er ook nog voor dat die waterdicht is. Als je verder op dit forum kijkt zal je zijn dat er een helebeschrijving staat over het aantal lagen hout en vezels over de stijfheid van het boardje.
Het type hout dat je het beste kan nemen is ocumee dit is watervast verlijmde multiplex.
Bouwwijze zou ik gaan voor de servaas 13. hier staat het duidelijk omschreven www.stunkites.nl
Succes Grin
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #2 November 19, 2004, 10:31:42
edit2Rapporteer  
Ik ben nietb geintresse in glas en hout dan kunje veel beter glas en schuim nemen.

Ik ben geintreseerd in een eenvoudige goedkope en stevige bouwwijze alleen in hout.
Dus 3 lagen okume verlijmd geeft niet genoeg duurzaamheid????
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #3 November 19, 2004, 10:37:32
edit2Rapporteer  

Bouwwijze zou ik gaan voor de servaas 13. hier staat het duidelijk omschreven www.stuntkites.nl


Zo wil ik hem dus absoluut niet bouwen, veel dunner en lichter., en minder stijf en veel rechtere outline.
Das niks die servaas.
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #4 November 19, 2004, 10:41:34
edit2Rapporteer  
veel snowboards hebben ook een houten kern, voor de flex.
mischien is multiplex niet het goede hout maar moet je iets nemen wat ook bij veel buigen overeind blijft.
2 lagen ocumee en 1 dunne middenlaag, buigzaam hout???
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 November 19, 2004, 11:28:52
edit2Rapporteer  
gewoon experimenteren!!
Ik bouw mijn boards altijd uit 3 lagen ocume hout van 4 mm
Vervolgens rondom een laag glasvezel van 160 gram.
Ik zou 2 lagen hout niet doen, dat is te weinig, zeker zonder glasvezel.
Ik adviseer als je een board wil bouwen zonder glasvezel, om 4 lagen hout op elkaar te lijmen. (Wel de twee middelste lagen hol) en dan vervolgens aflakken met jachtlak.
Als je alleen wil cruisen is dat stevig genoeg.
Wil je ook springen, dan zou ik toch 3 lagen hout pakken en rondom 1 laag glasvezel.
Succes met bouwen.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #6 November 19, 2004, 12:38:19
edit2Rapporteer  
jo bart je moet gewoon 4 lagen ocumee met water vaste lijhm verlijmen inm een mal je board valt niet uit elkaar want ocumee is water vast verlijmd en hoef je nietr te lakken maar wil je goed koop dan pak je meranti moet je wel lakken.

Je kunt experimenteren met de richting van triplex want et heeft een stijvekant een flexi kant 4 lagen puur triplex i zeer stijf weet alleen nikst over sterkte.

Als je de 2 midelste lagen uit hold dan kun je mhem nog zeer licht maken.

maar toch gaat er niks boven formica glas en corecell

MzLs Tim
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #7 November 19, 2004, 16:42:20
edit2Rapporteer  
balsa 8)
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #8 November 19, 2004, 17:12:54
edit2Rapporteer  
Criminal kiteboards helemaal van hout.

[verwijderd door de admin]
Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #9 November 19, 2004, 19:20:31
edit2Rapporteer  
Ik heb 2 boards van hout zonder glas/epoxy gehad, eentje is kwijt in de Noordzee, de andere heb ik vanochtend in de afvalcontainer weggegooid.

Boardjes varen goed, zijn alleen erg zwaar. Dan kan je nog steeds net zo hoog springen (wat maakt dat ene kilo meer of minder nog uit) alleen is het zo'n ellende met het sjouwen....

Mijn lichtste houtboard (126x38cm van 4 lagen triplex waarvan de binnenste twee uitgehold) was board-only +/- 3 kg, met alles erop en eraan denk ik 4kg.

Het was afgewerkt met jachtlak, en nee, dat is niet erg duurzaam, je krijgt snel krassen en de hout eronder gaat dan rotten. Als je het mij vraagt is dit niet een veelbelovende bouwwijze. Verder is het shapen van hout veel minder leuk dan het shapen van corecell.

Wat denken jullie van een kiteboard dat bestaat uit  2 of drie lagen dun hout, geperst in 1 mal?

Ik denk aan een board van 120/130 cm bij 36/38 cm

1. Is dit stijf genoeg te krijgen zonder glas en expoxy bovenlaag
2  Wordt het zonder glas niet te slap en door teveel buiging zal het mischien snel breken?
3 Wat voor een gewicht kun je dan halen ?
4 wat voor hout is hier geschikt voor?
5 Iemand tips over de bouwwijze?

gr,
Bart
FlyByWire.
Gast
Antwoord #10 November 19, 2004, 19:28:30
edit2Rapporteer  
http://www.blowinginthewind.com/shop/processtype.asp?ProductID=420&ProcessType=2

http://www.blowinginthewind.com/shop/moredetails.asp?ProductID=420

All boards come complete with adjustable wide footstraps, contoured footbeds and G-10 fins, all for only $330

= 250euro.....  8)

jammer dat je ze niet ff om de hoek kunt ophalen..
snip

Berichten: 399
Antwoord #11 November 19, 2004, 19:46:30
edit2Rapporteer  
heyz
ik heb ook 2 boards van alleen maar hout gemaakt eentje van 3 lagen ocumee gewoon gelijmd en 1 met 4 lagen en dan 2 binnenste hol eerst ging het nog wel toen ik alleen nog gewoon aan het varen was maar nu ik aan het springen ben gegaan heb ik ze allebij gebroken
duzz
de volgende maak ik of van hout en glasvezel/epoxy of corecell
Rutger II

Berichten: 1864
Antwoord #12 November 19, 2004, 20:01:58
edit2Rapporteer  


Het was afgewerkt met jachtlak, en nee, dat is niet erg duurzaam, je krijgt snel krassen en de hout eronder gaat dan rotten. Als je het mij vraagt is dit niet een veelbelovende bouwwijze. Verder is het shapen van hout veel minder leuk dan het shapen van corecell.


Ik zou mn board als ie van hout is in de blanke lak laten spuiten, dat is namelijk wel duurzaam en als je 2 lagen met extra verharder erop doet krijg je ook geen krassen op je board, heb ik ook gedaan.

www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #13 November 20, 2004, 12:37:35
edit2Rapporteer  
dd lak op epoxy basis is zeer slijt en krasvast.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 November 20, 2004, 14:07:57
edit2Rapporteer  
dd lak is inderdaad het beste  Wink
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #15 November 20, 2004, 15:20:23
edit2Rapporteer  
Heb nog een bouwbeschrijving voor jullie. Is helaas in het duits maar misschien heb je er wat aan. Lage kosten!!!
http://www.ram-air.de/index.html?mybbau.html
Ik zie dat ie niet werkt >Sad klik story, daarna bordbau
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #16 November 21, 2004, 12:38:33
edit2Rapporteer  
op houd is bij mij niks duurzaam want na 5 keer varen is het er bij mij meestal al weg onder mijn rail alhoewel ik een houten board hod die ik in 5 lagen blanke jachten lak had staan en dat bleef wel zitten maar echt op het puntje van je scherpe rail is het ziezo moeilijk pak daarom ocumee want dat rot niet als het nat is
Pieter
Gast
Antwoord #17 November 26, 2004, 14:05:58
edit2Rapporteer  
Zou het mogelijk zijn om een 3 lagen board te maken, de binnenste hol en dan die holte opvullen met glasvezel en epoxy? Zou dit sterk genoeg zijn om een beetje mee te springen? Hoe kan je anders een houten board maken waarbij je gewoon de houtstructuur kan blijven zien aan de buitenkant, zoals die houten brunotti boards?
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 November 26, 2004, 16:55:29
edit2Rapporteer  
niet doen!!!!! je board wordt dan veel te zwaar >Sad
3 lagen hout is prima, maar je moet rondom een laagje galsvezel doen met epoxyhars. Je ziet dan gewoon de houtstructuur, want de glasvezel wordt doorzichtig.
Wel aflakken met uv bestendige lak, anders kleurt je board geel
Japairman

Berichten: 1169
Antwoord #19 November 26, 2004, 22:10:24
edit2Rapporteer  
volgens mij zit de truc in de concaaf.....kijk maar naar skateboards....die zijn ook van hout en ze doen er erg gekke dingen meee en ik heb er nog nooit een zien breken.......vouw een 20 euro biljet rond en hij blijft stijf staan.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 November 27, 2004, 18:12:16
edit2Rapporteer  
hmm, zo heb ik het nooit bekeken, ik denk dat het alleen zou werken als de kracht van de tips afkomt. Maar wie weet, misschien werkt het wel verstevigend. Hout is ook maar gewoon dik papier he  Wink
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #21 November 27, 2004, 20:38:27
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik heb ook een houten boardje gemaakt van 4 lagen okume en aan beide kanten keperweefsel van ?gram en hars van polyservice. Maat 160 X 40. Ik heb hem vrij veel rocker gegeven en een mooie vloeiende outline. Helemaal rondom schuin afgewerkt zodat de rail een mm of 8 dik werd. Boardje weegt echt gigantisch. Veel te zwaar als je er een eind mee moet lopen, varen no-problem. Wat mij direct opviel is de enorme flex die het boardje heeft. Of hij sterk is weet ik helaas niet.

Ik denk zelf dat als je een boardje niet te groot en te breed maakt, kun je het prima van hout maken. Is iets zwaarder dan andere materialen, maar goed te doen.

Greetz 8)
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #22 November 30, 2004, 10:16:53
edit2Rapporteer  
tuurlijk zorgt cocaaf voor stijfheijd bolling in t dek zorgt bij formica toch ook voor stijf heid net als dikte bij flec tips zie je dat ze heel dun zijn zonder bolling.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.