laminaat vraag

WIMPIII

Berichten: 766
November 21, 2004, 16:31:06
edit2Rapporteer  
iemand die ervarig heeft met verschillende laminaten aub.
glas 80 gr
aramide
corecell 1.3 cm
aramide
glas 80 gr

onder vacuum, met concaaf
Sterk genoeg??
Flex??
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #1 November 22, 2004, 11:15:20
edit2Rapporteer  
ik denk dat je glas te weinig is!

je moet het ook kunnen afwerken, lees schuren.
glas 160
aramide
glas 80
corecell 14
glas 80
aramide
glas 160


mij werd sterk geadviseerd je aramide niet direct op je core te zetten i.v.m. groter delaminatierisico.
toplaag 80 gr glas is denk ik te weinig, schuur je zo doorheen.

aramide kun je niet schuren
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #2 November 22, 2004, 21:01:44
edit2Rapporteer  
Kheb dus nu een board met aramide en 160gr glas aan beide kanten van de corecell. geen last van delaminatie omdat ik op deze verbinding de epoxyhars verdikt heb. Dit board vind ik te stijf (is ook iets dikker) en wil ook een kleiner board (130 cm). Concaaf geeft ook extra stijfheid dus vandaar dat ik aan deze combi dacht. Jouw  comb lijkt mij aan de zware kant worden. Ik heb een streefgewicht van 2 kg.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #3 November 22, 2004, 23:09:12
edit2Rapporteer  
2kg kaal of incl. straps/pads/etc.?

als je echt een mooie finish wilt, zul je redelijk wat moeten schuren!

hoe dik was dat vorige board?
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #4 November 22, 2004, 23:10:21
edit2Rapporteer  
minder kans op delaminatie omdat je de hars verdikt hebt??
lijkt me weing invloed hebben op je hechting!
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #5 November 23, 2004, 09:37:30
edit2Rapporteer  
ben met beide tevreden. kaal dus zou ik zeggen. Mijn board is het bewijs dat het dus wel werkt. Als de hars verdikt is werkt deze meer als lijm.Ik heb deze samen met een vriend gebouwd die in de casco botenbouw werkte. Volgens hem moet dit zowiezo altijd voor de beste hechting. Heb twee boards met hem gebouwd op deze manier en waren supersterk. Geen delaminatie. boards waren nog wel wat dik(2,5 cm). Maar inderdaad, gezien de dikte moet ik mischien zwaarder lamineren. En ja, schuren en plamuren, schuren en plamuren, schuren en plamuren voor de mooiste finish. Is wel een monikenwerk. Heb je veel geduld voor nodig >Sad
jt
Gast
Antwoord #6 November 23, 2004, 10:34:19
edit2Rapporteer  
pak een stukje doorzichtig PE folie, leg dat over je laminaat als je de epoxy verdeeld heb en strijk dan alle plooien, luchtbellen en overtollige hars eruit naar de zijkanten. als dat hard is met een roller een schuurlaag epoxy eromheen aanbrengen. als dat ook weer hard is een keer schuren (met de hand) met korrel 60 en dan in de primer. als dat weer hard is pak je een plamuurmes van ong 12 cm breed en een tube lakplamuur. trek je hele plank nu glad en wacht 24 uur. schuur  met korrel 1000 en spuit hem af. tussen de lagen schuur je nog even met korrel 1000 en neem je hem natuurlijk af met ammonia water!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.