Nieuwe bouwmethode

Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #25 December 17, 2004, 09:53:33
edit2Rapporteer  
Ha, er zijn gelukkig ook nog lui met goed antwoorden.
Kevlar, a, ja dat ken ik. Maar dat stootvaste was bedoeld voor een boardje met in het midden triplex met grote uitsparingen. Ik vermoedde dat je dan slagvast weefsel moest hebben. Inmiddels lijkt me het inderdaad beter om de kern van pvc schuim te maken met aan de randen forex. Ik heb Eddy Lanting gevraagd, de jongen die die prachtige formica boardjes maakt en hij doet dat aan de randen. Hij doet er niet eens wat overheen aan de randen, het is duurzaam genoeg, prachtig !
Als je overal schuim ertussen hebt doet qua slagvastheid het soort weefsel er niet meer toe denk ik. Natuurlijk is het ene slagvaster dan het ander maar niets is dan echt kwetsbaar en je kan het inderdaad altijd repareren.
Geweldig trouwens als jullie op deze manier ene baordje gaan bouwen !
Ik ben ook met een project bezig vergelijkbaar met Sailrocket of Windjet en dat vraagt 90 procent van mijn tijd. Het boardbouw moet tussendoor gebeuren en ik heb er net 1 gemaakt. Als ik nu meteen weer 1 bouw ligt de botenbouw te lang stil. Bovendien moet ik nu te veel stoken in mijn loods  om de epoxy uit te laten harden. Maar in het voorjaar ga ik er 1 maken.
Ben heeeeeeel benieuwd hoe het jullie gaat lukken en ik kom graag een keer kijken.
Nog 1 vraag (durf het bijna niet meer te vragen):
Weet iemand een epoxysoort met ene compleet uv filter. Ik gebruik West en daarbij is alleen een "temporary"filter te krijgen.
Er bedankt voor alle serieuze reacties. Als het lukt zoals we denken hebben we er een mooie bouwmethode voor de doehetzelfer bij.

Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #26 December 17, 2004, 13:46:04
edit2Rapporteer  
Combinatie van koolstof en kevlar klinkt trouwens inderdaad ook heel goed Ampeter, ben heel benieuwd.
En als ik geen (betaalbare) epoxy met uv filter kan vinden kan ik altijd nog spuiten. Heb het wellicht ook voor mijn botenbouw nodig. Wat voor spuitsetje kan ik het best kopen en waar haal ik het weet iemand dat ?
O shit, weer een vraag.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #27 December 17, 2004, 20:56:21
edit2Rapporteer  
voor een compressor en spuit ff op marktplaats kijken!
of naar je locale spuiter gaan, een blik dd in z'n handen duwen en voor een paar euro je board profi laten spuiten 8)
skyrider 138
Gast
Antwoord #28 December 20, 2004, 22:12:49
edit2Rapporteer  
flywoods. zou geen kevlar gebruiken... zuigt veel epoxy op en maakt het geheel wat zwaarder.. denk dat de flex het belangrijkste is, duw gewoon 160 grams weefsel met meschien 8 als toplaag... is meer dan genoeg.. als je en lichtweerboard maakt zou je kunnen overwegen in de lengte 2 of 3 stroken koolsto van 3 cm te kunnen gebruiken... maar voor zwaarweerboard zou ik het zeker niet doen, dan heb je de stijfheid niet nodig.. hoop dat je er wat aan hebt...
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #29 December 21, 2004, 10:06:07
edit2Rapporteer  
Thanks, ben van plan een 120*38 cm boardje te gaan maken dus zeker geen lichtweerboardje. Hoe flexibeler de vezel deste beter deze bouwmethode werkt lijkt me. En het is ook goedkoper.  Ook belangrijk, zeker bij de eerste boardjes die ik ga maken op deze manier. Is toch weer experimenteren. Ga het dus denk ik inderdaad met gewoon glasvezel maken.
Wat bedoel je met 8 acht toplaag ? Ik was van plan 2 lagen glasvezel eroverheen te leggen, boven 2 en onder 2, is dat voldoende ?
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #30 December 21, 2004, 17:09:17
edit2Rapporteer  
Hee Skyrider, wat bedoel je met zuigt veel epoxy op.?Is normaal gesproken 175/m2. Er zijn zat glasmatten die meer vragen.
nylez
Gast
Antwoord #31 December 21, 2004, 19:06:33
edit2Rapporteer  

Goed bezig flywoods!

Hey ik ben een beginnende boardbouwer en zoek een website of bouwbeschrijving van een twintip die een goede flex heeft?

kun jij mij advies geven?
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #32 December 21, 2004, 23:23:54
edit2Rapporteer  
ey nylez.
probeer eerst ff gewoon een board te bouwen en ga daarna spelen met flex!
goede flex is een heel erg relatief begrip!
ligt er allemaal maar aan wat je wilt!
veel of weinig flex etc.


nylez
Gast
Antwoord #33 December 22, 2004, 02:36:05
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk ampeter, kga eerst een boardje bouwen..
Is het trouwens al iemand gelukt om een f-one sk8 imitatie te bouwen?
Dat lijkt me namelijk super vet! die bestaat uit:

http://www.fone.nl/05boardstechnologie.php
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #34 December 23, 2004, 14:46:09
edit2Rapporteer  
Kunnen we  dan niet beter meteen met mal = vacuum
+gell coat werken gell coat = cras vast en spiegelglad+ veel kleuren
skyrider 138
Gast
Antwoord #35 December 23, 2004, 16:08:25
edit2Rapporteer  
kevlar is leuk voor kogelvrijvesten en lijnen, maar voor de rest nix.. het is redelijke grove open struktuur, veel grover dan zeg 160 grams keper of multiaxiaal weefsel.. Je hebt ook inderdaad grovere glasweefsels die dezelfde hoeveelheden epoxy opnemen maar die wil je denk ik niet gebruiken voor een kiteboard... Probeer ook maar eens kevlar te knippen... is geen makkie.. Geloof dat witchcraft het gebruikt in hun waveboards.. ( windsurfmerk ). Je komt er met een hamer niet doorheen... maar lijkt me wat overdreven voor een kiteboard..
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #36 December 23, 2004, 16:21:51
edit2Rapporteer  
Gelcoat lijkt me een perfect idee. Dat doen ze bij KSS ook. Weet alleen niet waar je dat kan krijgen en hoe je dat aanbrengt en verwerkt. Het beschermt waarschijnlijk ook tegen uv of niet ?
Smeer je gelcoat eerst gewoon op de plaat en dan de rest eroverheen ? Vermengt het dan niet ?
Vacuum is niet nodig. Noem me 1 reden waarom je vacuum nodig hebt om 2 laagjes glasvezel te impregneren ? En de lagen (glasweefselepoxy-schuim-glasweefselepoxy) op elkaar lijmen kan wel met gewichten of klemmen net als triplexboardjes. Jimmy Lewis zei laatst ook nog dat het onzin is. Bij KSS gebruiken ze enorme platen en daarbij maken ze in 1 keer de 3 (epoxy-schuim-epoxy)  lagen, dan is het wat anders.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #37 December 23, 2004, 16:26:59
edit2Rapporteer  
Met een complete mal werken is het nutteloos ingewikkeld maken. Het is veel werk terwijl je een platte plaat plastic zo voorhanden hebt. En je kan de platte plaat plastic voor ieder boardje bebruiken. Bij een mal moet je voor ieder nieuw boardje ook weer een nieuwe mal maken.
Sock

Berichten: 100
Antwoord #38 Januari 13, 2005, 15:23:07
edit2Rapporteer  
Weet iemand of die site verplaatst is?? Want de originele site staat er niet meer op. Ik ben wel benieuwd hoe zoiets in zn werk gaat. Wil binnenkort weer een nieuwe maken.
Fré

Berichten: 393
Antwoord #39 Januari 13, 2005, 17:23:46
edit2Rapporteer  
Gelcoat lijkt me een perfect idee. Dat doen ze bij KSS ook. Weet alleen niet waar je dat kan krijgen en hoe je dat aanbrengt en...

Naar't schijnt hecht gelcoat niet zo goed op epoxy...
Iemand al geprobeerd?
skyrider 138
Gast
Antwoord #40 Januari 14, 2005, 12:08:00
edit2Rapporteer  
das een mooie... Cobra, wat ooit een eigen lijn surfplanken bouwde, bouwt nu voor naish, T1, mistral en Fanatic surfplanken en waarschijnlijk ook de wat grotere kiteboard. Zij gebruiken piepschuim met daaromheen pvc schuim, dan weefsel met epoxy met als finishing gelcoat ...
peteramp
Gast
Antwoord #41 Januari 14, 2005, 13:40:28
edit2Rapporteer  
gelcoat is wel degelijk interessant!
polyservice wist me te vertellen dat het idd alleen maar met een mal aan te brengen is, het hard anders niet goed uit...?

op internationale fora heb ik al wat rondvraag gedaan over gelcoat, schijnt echt super te werken en een hele mooie finish te geven..


MAAR WAAR HAAL JE HET VANDAAN?
met een mal werken is geen optie, krijg je denk ik nooit 100% mooi.
ik weet zeker dat er gelcoats bestaan die te gebruiken zijn zonder mal
 
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #42 Januari 14, 2005, 13:50:21
edit2Rapporteer  
Een mal is idd niet te doen denk ik voor de amateur, maar een platte plaat zoals bij KSS wel, ook met gelcoat.
Ben ook benieuwd waar je het haalt en hoe je het verwerkt.
Vraag me ook nog af of het tegen uv beschermt.
Als er al boardjes met epoxy en gelcoat bestaan hecht het dus of zou het misschien een speciale epoxy of gelcoatsoort zijn ?
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #43 Januari 16, 2005, 13:02:57
edit2Rapporteer  
opgepikt van een forum!


Eric,

Gelcoat is pretty easy to clean out as you've probably noticed.
They also make gelcoat spray guns, they basically have no moving parts, but
they lay the stuuf on really heavy and can add alot of weigh to the board fast.
I've ruined a touch up spray gun spraying epoxy.
My experience with gelcoat was that it didn't cover the pinholes and I purposely
didn't fill them. other than that it was a great finish and held up great.
Gelcoats come in many colors. Mahogany Company has a wide selection. Not sure if
they have an online color chart or not but you could call or email them, I'm
sure they would send you one.
http://www.mahoganycompany.com/
In the catalog section under gelcoats, they say they can mix any color. You
could probably find someone in your area that can do this.

Cheers
Mike

Erik Lassen <erik.lassen@g...> wrote:
Ron,
I've used Gel coat and it works great. I spray it after thinning it
25% with Acetone. It is thick enough I had to buy a new nozzel for my
gun. The first time I sprayed gelcoat I used my atomotive gun with a
1mm orifice. After being frusterated, I bought a 2mm orifice and it
worked awesome. Gel coat is thick enough to fill pinholes, and
tougher then paint. Only hassel is you have to work with it cold, or
fast becuase I read it will ruin your gun if it sets up in it. I have
done 4 jobs now and love it. Much better then painting. The gelcoat
can be sanded and polished after your spray it on, and if you keep the
coat light you really don't gain hardley any weight. In my opinion it
is much easier then autopaint, which is too fragile and thin. My auto
paint schedule went like:
Bag
-prepsand
Fill pinholes
-prep sand
Primer
-Prep sand
final Paint-
-finish sand
-Polisih

Gel coat is

Bag
-Prepsand
Gelcoat
-Finish Sand


I don't polishing my boards anymore, but the first one I polished with
rubbing compound and it turned out just as shiny as my autopaint
boards did. I used the Seafit brand gelcoat ($30 qt from west marine)
vs ($70 qt paint $30 qt primer $50 qt clearcoat)
After my first paint board I was frusterated with the time needed to
make it look awesome. Now, with the gel coat, it is tougher then the
paint, cheaper and faster. Only downside is that I have only found
only 8 primary color pigments for mixing in the gelcoat. You should
try it
Erik


klinkt wel goed!
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #44 Januari 16, 2005, 13:11:01
edit2Rapporteer  
http://www.brandscomposiet.nl/products/documentation/n/Catalogus_06_Gelcoats.pdf %@! @#$ %@! %proost%
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #45 Januari 17, 2005, 10:18:10
edit2Rapporteer  
Hoe zit het met uv bestendigheid dan? Ik kan daar weinig over vinden.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #46 Januari 17, 2005, 10:57:49
edit2Rapporteer  
goed lezen
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #47 Januari 17, 2005, 11:15:41
edit2Rapporteer  
forget gelcoat! Sad

is alleen aan tebrengen in een mal, daar vezel tegenaan en dan laten uitharden.

er bestaat een mogelijkheid om gelcoat direct om je laminaat aan te brengen, er wordt dan parrafine toegevoegd, dit vloeit alleen heel slecht uit! ^

blijft dus dd
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #48 Januari 17, 2005, 13:19:55
edit2Rapporteer  
Op een platte plaat plastic werken is eigenlijk hetzelfde als een mal. Zie maar bij KSS, daar gebruiken ze ook gelcoat.
Gelcoat ultrashield geeft dus uv bescherming, da's prachtig, geen spuitwerk van verf of dd meer nodig dus.
En gelcoat heb je ook in nietspuit versie, klinkt goed allemaal.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #49 Januari 19, 2005, 14:10:52
edit2Rapporteer  
Link naar KSS: www.kelsall.com
Bij workshops staat teenentander.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.