Nieuwe bouwmethode

Flywoods

Berichten: 271
December 13, 2004, 10:43:49
edit2Rapporteer  
In de botenbouw bestaat de KSS methode. Dat lijkt me ook wel wat voor kite boards:
Op een platte pleet plastic leg je glasvezel, zoveel lagen als je wilt en dat verzadig je met epoxy oid. De onderkant van de laag is dus spiegel glad, als uit een mal.
Als de laag niet al te dik is kun je deze laag prima buigen.
Deze leg je op een mal zoals je ook met triplex doet en  op dezelfde manier maak je ook het dek. Vervolgens lijm je de twee lagen op elkaar en je hebt een boardje als uit een mal met amper shuur werk. Je kan er ook noge en laag schuim tussen doen om het board wat sterker te maken. De laag kan wel in 2 richtingen buigen enigzins zodat je het dek ook nog in twee richtingen krommingen kan geven.
Mooi aan deze bouwmethode is dus het spiegelgladde resultaat met amper schuurwerk en het is net zo eenvoudig als een boardje van triplex. je kan koolstof bebruiken en zo het boardje extreem licht maken. Lichter dan een formica boardje
Hier de website van de KSS methode. www.kssboat.com Hierop kun je zien hoe verbazingwekkend een laag epoxy met glasvezel nog kan buigen.
Wie lijkt dit wat ?

Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #1 December 13, 2004, 10:47:21
edit2Rapporteer  
En de platen van KSS zijn ook nog sandwich . Dus alleen 2 lagen glasvezel buigt natuurlijk nog veel beter.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #2 December 13, 2004, 11:41:52
edit2Rapporteer  
Wat ook kan is een laag uitgehold triplex tussen de 2 glasvezellagen, net als met een triplexboardje. Super simpel en mooi dun en licht.
Je kan trouwens op de plastic plaat een "wal" van tape maken voor de epoxy. Iets ruimer dan het boardje, waarna je het uitzaagt mbv het triplex middenstuk dat je toch al moest maken.
Ik ga dit maar eens doen geloof ik.
 
zijlstra
Gast
Antwoord #3 December 13, 2004, 14:08:02
edit2Rapporteer  
Deze methode getuigt van een groot inzicht en sublieme materiaal kennis. Mijns inziens hebben we hier met een nieuw geniaal Ei van Columbus te maken, wat straks ook nog eens flitsend over neerlands wateren vliegt. Zou dergelijk plaatmateriaal er ook niet al zijn in specifieke maten ?








In de botenbouw bestaat de KSS methode. Dat lijkt me ook wel wat voor kite boards:
Op een platte pleet plastic leg je glasvezel, zoveel lagen als je wilt en dat verzadig je met epoxy oid. De onderkant van de laag is dus spiegel glad, als uit een mal.
Als de laag niet al te dik is kun je deze laag prima buigen.
Deze leg je op een mal zoals je ook met triplex doet en  op dezelfde manier maak je ook het dek. Vervolgens lijm je de twee lagen op elkaar en je hebt een boardje als uit een mal met amper shuur werk. Je kan er ook noge en laag schuim tussen doen om het board wat sterker te maken. De laag kan wel in 2 richtingen buigen enigzins zodat je het dek ook nog in twee richtingen krommingen kan geven.
Mooi aan deze bouwmethode is dus het spiegelgladde resultaat met amper schuurwerk en het is net zo eenvoudig als een boardje van triplex. je kan koolstof bebruiken en zo het boardje extreem licht maken. Lichter dan een formica boardje
Hier de website van de KSS methode. www.kssboat.com Hierop kun je zien hoe verbazingwekkend een laag epoxy met glasvezel nog kan buigen.
Wie lijkt dit wat ?


8)
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #4 December 13, 2004, 14:44:18
edit2Rapporteer  
Grapjas, desalwelteplus hartelijk dank voor deze even lovende als misplaatste woorden.

Waar zou je een plaat van 1- 2 lagen glasvezel met epoxy voor nodig hebben ? Formica bestaat natuurlijk wel maar dat is zwaar.
En als ze zouden bestaan zou de botenbouw daar toch ook al lang gebruik van maken. Dan zou KSS daar ook gebruik van maken.

Bovendien leid ik een beetje aan msdos (of hoe heet dat ook al weer) en ga ik grag mijn eigen gang.



WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #5 December 13, 2004, 15:27:40
edit2Rapporteer  
Leuke site. De methode is niet nieuw hoor. Ik denk zelfs dat veel zelfbouwers deze methode al gebruiken. Natuurlijk niet met zo'n supergladde tafel maar gewoon op de mal. Op de site zie je dat ze alleen een grote plaat lamineren en deze later d.m.v. spanten de juiste kromming geven. Dit gaat dus bij kiteboards niet op. Je kunt dus wel een prachtige bodem maken met inderdaad weinig schuren maar het bovendek is lastiger om dit ook zo mooi glad te krijgen. Dit lukt alleen op een mooie gladde mal. Als je dus zoiets moois wilt maken moet je eigenlijk een mal maken waarin het hele board in een keer gelamineerd wordt. Dat is alleen interessant wanneer je echt gaat produceren.(eigenlijk wordt het dan meer persen) Bovendien kom je dan weer voor andere problemen te staan.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #6 December 13, 2004, 16:18:05
edit2Rapporteer  
Nee, KSS is natuurlijk niet nieuw
En precies zoals KSS kan natuurlijk niet. Je maakt eerst een laag met alleen maar glasvezel en epoxy en dat gebruik je verder zoals je triplex gebruikt of zoals je formica gebruikt. Het dek maak je eerst dus ondersteboven op de plastic plaat. De ruwe kant opschuren en je kan het zo met epoxy lijmen op schuim, triplex oid.
Zit te denken aan een laag triplex ertussen met heel veel boorgaatje ter gewicht uitsparing. glasvezel met epoxy is niet zo drukvast als triplex dus grote uitsparingen als bij triplex boardjes kan niet. Welk materiaal zit er bij formica boardje tussen ? Is dat zwaar ?
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #7 December 13, 2004, 17:28:08
edit2Rapporteer  
zo komen wel de vezels op spanning te staan, meer kans op breuk??
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #8 December 13, 2004, 18:01:36
edit2Rapporteer  
Dat blijkt dus heel erg mee te vallen. Een laag epoxy met 2 lagen glasvezel buigt enorm makkelijk. Er staat dan een voorrek op de vezels die maar een fractie is van de krachten die er bij maximale belasting op komen. En als het wel zo is zou je het bij formica ook hebben want dat is wat ik er van weet veel minder flexibel. En daarbij heb je het dus niet.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #9 December 13, 2004, 23:49:37
edit2Rapporteer  
mooi topic flywoods!!
het is dus gewoon het voorlamineren van je glas/carbon/aramide?
dit onder vacuum laten uitharden en vervolgens verder verwerken..

eigenlijk hetzelfde als prepregs, alleen dan in eigen fabricaat!
 8)
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #10 December 14, 2004, 09:28:18
edit2Rapporteer  
Bestaan er prepegs van 2 lagen koolstof en epoxy ?
Wat kost zoiets ? Je kan het waarschijnlijk alleen in standaard maten kopen.
Weet je hier een website van ?
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #11 December 14, 2004, 09:45:12
edit2Rapporteer  
Vacuum hoeft volgens mij niet trouwens. Laatst zei Jimmy Lewis het ook nog, het is nergens voor nodig, "just an industrial term".
Alleen vacuum infusie heeft zin.
En de plaat is prachtig plat dus je kan heel mooi de epoxy verdelen en doseren. Waterpas erbij en het vereelt zich bijna vanzelf.
De tape is alleen maar een idee om de epoxy niet vrij over de hele plaat de laten lopen, niet als "mal" voor de rand bedoeld. Je maakt de vorm eerst een cm of wat te ruim en zaagt het dan af. (ijzerzaagje)
Van die grijze tape met een vouw erin moet prima werken voor zo'n dun laagje epoxy.

kiteman-8
Gast
Antwoord #12 December 14, 2004, 13:38:09
edit2Rapporteer  
Misschien wat duidelijker....een directe link naar de foto's, voor degenen die het niet direct konden vinden;

http://www.kssboat.com/kss1/2WhatisKss.htm

Goeie topic trouwens,
kitehigh
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #13 December 14, 2004, 15:59:54
edit2Rapporteer  
Epoxy kan niet tegen uv. Wat zou je nog aan kunnen brengen, op de plaat meteen of later, om die mooie koolstofvezellook te krijgen en de epoxy toch tegen uv te beschermen. Bij KSS brengen ze van te voren een gel op de plaat. Is dat wat ? Transparante autolak na afloop spuiten ? Iemand een idee ?
ralphs
Gast
Antwoord #14 December 15, 2004, 01:28:37
edit2Rapporteer  
Eeehj flywoods, Is het niet mogelijk deze lichte manier van board toe te passen op een kiteboot? Gr, Ralph
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #15 December 15, 2004, 01:47:56
edit2Rapporteer  
KSS is goed voor multihulls, voor lange smalle rompen met niet al te veel krommingen.


Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #16 December 15, 2004, 16:03:53
edit2Rapporteer  
prepregs zijn redelijk goed te verkrijgen, ik dacht dat brands ze ook levert.

het enige nadeel is dat ze gekoeld opgeslagen moeten worden, op kamertemperatuur harden ze uit en zijn ze moeilijker te verwerken.

en het is duur! ???

epoxy kan idd niet tegen uv, er zijn uv filters te krijgen die je in je epoxy meemengt.

aflakken met een transparante dd-lak werkt ook goed
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #17 December 15, 2004, 16:19:14
edit2Rapporteer  
Het uv filter meemengen dat lijkt me wel wat. Dan hoef je niet te spuiten na afloop om die mooie strakke afwerking te krijgen. Schilderen wordt toch nooit echt strak. Waar koop je die filters ?
Prepregs wordt dus niks. Dan is er voldoende reden om het op deze manier te proberen.
heb je een idee wat er het best tussen kan ? Wat hebben formica boards ertussen ?
Zat ook te denken aan triplex met grote uitsapringen en in die uitsparingen schuim. Licht maar toch sterk en slijtvast waar nodig en dan kan het boardje tegen puntbelasting.
 
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #18 December 15, 2004, 22:41:33
edit2Rapporteer  
hoge puntbelasting kan toch ook met aramide? Ik heb nog even nagevraagd. Bij aramide inderdaad meer kans op delaminatie. Maar dit kun je voorkomen door een heel licht glasje ertussen te lamineren.
Is misschien ook een leuke site om te bekijken www.composieten.com
Maken echt van alles d.m.v. lamineren van schuim.
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #19 December 16, 2004, 09:44:07
edit2Rapporteer  
Ik weet niets van aramide. Is het licht en even sterk als koolstof ?
Jimmy Lewis vindt koolstof niet goed meer voor de huidige boards zeil het in KOTA omdat het minder flex geeft. Zit wat in. Is aramide flexibeler ? Een meer flexibele glasvezel maakt deze bouwmethode alleen maar makkelijker trouwens.
Weet jij waar je dat uv filter kan krijgen ?
Die site is inderdaad indrukwekkend. Moet ze maar eens mailen geloof ik.
Als je 2 lagen glasvezel of welke vezel ook niet ondersteunt met schuim prik je er toch altijd zo door heen ? Of geldt dat voor aramide niet ?
wizardoffozzz
Gast
Antwoord #20 December 16, 2004, 22:33:24
edit2Rapporteer  
Flywoods, je bent alleen maar aan het ouwehoeren vent, maak is wat, ipv alleen maar slap te lullen. Vermoeiend ventje ben jij, liefst ben jij bezig in monoloog. komt een beetje me strot uit..
Rutger II

Berichten: 1864
Antwoord #21 December 16, 2004, 22:43:24
edit2Rapporteer  
Flywoods, je bent alleen maar aan het ouwehoeren vent, maak is wat, ipv alleen maar slap te lullen. Vermoeiend ventje ben jij, liefst ben jij bezig in monoloog. komt een beetje me strot uit..

dat is ook niet echt een lieve post  :-*

k vinnut wel een goeie topic, dr worden veel wijze theorien uitgedrukt
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #22 December 16, 2004, 22:52:21
edit2Rapporteer  
Heb inmiddels 10 boardjes gebouwd dus dat valt wel mee.
Voordat je aan wat nieuws begint kun je het best advies winnen bij mensen van wie je denkt dat ze wat zinnigs te melden hebben. 9 van de 10 mensen hebben dat hier blijkbaar niet waaronder jij wizzard dus dan wordt vragen stellen al snel een monoloog ja.
Ik blijk aan het verkeerde adres te zitten inderdaad, het wemeldt hier te veel eikels zoals jij die niets te melden hebben. Alleen dom afzeiken dat kun je wel, ja dat kan een kind van 2, maar een vraag beantwoorden, dat zit er niet in.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #23 December 16, 2004, 23:36:13
edit2Rapporteer  
flywoods maak je niet druk over wizard, laat maar lullen ???
kevlar is net zo flexibel als glas, alleen is het veel en veel sterker en lichter

puntbelasting is heel hoog(bulletproof vests worden gemaakt van kevlar)

die taaiheid is een voordeel, maar ook een nadeel. is moeilijk te verwerken.

mooiste combi in materiaal lijkt mij een dunne core met een laminaat van glas/carbon/kevlar carbon voor de rebound en kevlar voor de stevigheid.

er wordt snel entje gemaakt door ons...

zijn eerst bezig met onze shaperoom in te richten!!! 8)
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #24 December 16, 2004, 23:42:16
edit2Rapporteer  
Flywoods. De merknaam voor aramide is Kevlar. Misschien zegt dat je meer. Jeweetwel, dat spul waar ze ook kogelvrije vesten van maken. Zeer hoge puntbelasting dus. Is veel minder stijf als koolstof maar niet zo licht. gewicht van aramide 175 gr/m2. Er bestaat geloof ik ook nog een lichtere variant maar kheb geen idee hoe zwaar.
Blanke DD lak verkrijgbaar bij www.polyservice.nl . Prijs 20.80 per 7 50ml ex btw. ex harder. Maar ja dan moet je nog spuiten of rollen. Staat veel productinfo op de site.
Denk dat je bij aramide er minder snel doorheen prikt. getuige de kogelvrije vesten. Wel ontstaat er een deuk. Rond dat punt kan dan delaminatie optreden.
Maar een wedervraag. Waar heb je hoge puntbelasting voor nodig bij een kiteboard? Als je zelf een board kan bouwen kan je ook zelf repareren toch.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.