Koelkastcompressor, hoe aansluiten op 220V

Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Januari 09, 2005, 20:11:50
edit2Rapporteer  
Hallo, ik heb net een koelkastcompressor gevonden, maar hoe moet je hem op 220V aansluiten? Hij heeft 5 aansluitingen: N, S, N, L en C, op de N-en, de S en de L moet 220V komen lijkt mij, maar wat moet ik met de C?
KiteKoe®t

Berichten: 1304
Antwoord #1 Januari 10, 2005, 00:34:51
edit2Rapporteer  
aarde misschien? Er zit ook iets van een termostaat tussen maar die kun je er tussenuit knippen.
Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #2 Januari 10, 2005, 06:30:45
edit2Rapporteer  
Aarde is geel/groen, die staat er nog steeds op. Thermostaat heb ik er tussenuitgeknipt, maar dat is hem juist, hoe moet het dan zonder thermostaat.

Zoals die nu is aangesloten gaat die zachtjes zoomen als die op 220V is aangesloten, misschien is de compressor gewoon stuk?!
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #3 Januari 10, 2005, 11:03:29
edit2Rapporteer  
loop er ff mee langs je local handyman, voordat je hem zelf kaduk maakt!
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #4 Januari 10, 2005, 15:45:12
edit2Rapporteer  
Als tie loopt kun je dat echt wel voelen bij de pijpjes.
Het is niet moeilijk. Het is een kwestie van goed kijken. Er is om even kort door de bocht te gaan altijd een ingaande en een uitgaande stroom. In principe kun je de stekker zo op de pomp aansluiten. Er zit wel meestal een soort relais tussen. (een rond ijzeren dingetje) Die moet je er tussenuit halen. Als ik mijn camera kan vinden post ik wel even een fotootje.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Januari 11, 2005, 09:28:36
edit2Rapporteer  
Hi Tomislav,

Misschien kan ik je helpen.

Aan de zijkant van de compressorpot zit een kastje, waarin zich de elektrische aansluitingen bevinden. Uit dit kastje komen twee kabels.

Aan één daarvan zit de stekker, die we gewoon laten zitten. De andere kabel verdwijnt op één of andere manier de kast in. Knip deze (zolang mogelijk houden) af. In deze kabel zitten drie draden (soms vier, maar dat is dan een aardedraad, te herkennen aan de groen/gele isolatie).

Wanneer je  vervolgens de thermostaat losmaakt, vind je daaraan twee draden met een zelfde kleur als in de afgeknipte kabel. Tussen die twee draden moet een schakelaar gemonteerd worden. De overblijvende(n) kan (kunnen) vervallen.

Voor alle zekerheid heb hier het aansluitschema schema van een normale koelkast compressor:

Succes!! .^





Tomislav

Geen avatar

Berichten: 715
Antwoord #6 Januari 11, 2005, 09:31:16
edit2Rapporteer  
Leon, bedankt voor je uitleg, helaas is het plaatje niet zichtbaar, kan je die anders even mailen (tomt@applify.com). Bij voorbaat dank!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #7 Januari 11, 2005, 09:31:55
edit2Rapporteer  
Nogmaals het aansluitschema >Sad



[verwijderd door de admin]
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 Januari 11, 2005, 09:37:16
edit2Rapporteer  
Hier nog een handig linkje over het maken van een vacuummachine:
http://www.dream-models.com/eco/vacuumpump.html 8)

Grtzz,

Leon
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.