3D Shape tafel

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Januari 24, 2005, 16:53:50
edit2Rapporteer  
Ha dudes,

Eindelijk een handig stuk gereedschap voor de zelfbouwers: "De 3D Shape tafel"  ???
Afkomstig uit de "Snowboardwereld", en natuurlijk ook voor de kiteboardbouwers!
Errug handig voor het afvlakken van de schuimkern (of houten kern) en taps frezen van de flextips!! 8)

Voor de liefhebbers zal ik ff een korte "Powerpoint" presentatie maken over de bouwwijze en mailen...

Ben wel benieuwd hoe jullie het vinden..... ;D

Grtzz,

LB

[verwijderd door de admin]
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #1 Januari 24, 2005, 17:34:30
edit2Rapporteer  
Mooi ding !!! Gaaf idee !
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Januari 24, 2005, 18:41:48
edit2Rapporteer  
handig, maar of het nu waard is zo'n ding te bouwen voor 1 board. tja...
Marco

Berichten: 31
Antwoord #3 Januari 24, 2005, 20:23:25
edit2Rapporteer  
Strak ding !!! zeker het proberen waard.
marcelca

Berichten: 345
Antwoord #4 Januari 24, 2005, 20:47:59
edit2Rapporteer  
vind het er super uitzien, ik denk dat het heel handig werkt ( ben zelf ook helemaal weg van mijn bovenfrees )

Wat nog mooier zou zijn is dat je op 1 of andere manier de bolling van je dek zo zou kunnen shapen, heb daar nog niet echt een idee over hoe je dat zou moet doen maar misschien iets voor de toekomst

grtz marcel
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #5 Januari 24, 2005, 22:55:55
edit2Rapporteer  
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar dat is best lastig. Als je eerst een platte hoekige plaat een gelijkmatige bolling geeft door de dwarsgeleiders te krommen, en vervolgens snij je de outlijn uit dan wordt de rail naar de uiteinde toe dikker. De lengte geleider moet ook een kromming krijgen.  Met een proefoutline en een gekromde lat is deze vorm wel te bepalen.
Met autocad ook wel, misschien is dat de beste manier. De geleiderand is dan het best uit triplex te zagen lijkt me.
Wel veel werk en een goed shapeoog levert hetzelfde resultaat maar niet iedereen heeft dat, ik ook niet. Gecombineerd met de "KSS" methode is een prachtig boardje te maken, precies zoals je het wilt hebben en superstrak.

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #6 Januari 25, 2005, 10:06:47
edit2Rapporteer  
Ik heb hier ook over nagedacht en kom er niet uit. >Sad

Een bol dek frezen met een 3D tafel lijkt mij lastig omdat de straal van de bolling in de lengterichting van het board veranderd. CNC zou hier de oplossing zijn. Maar om nu een hele CNC machine in elkaar te freubelen (wel leuk!) voor een paar boardjes per jaar is een beetje overdreven denk ik.

Het shapersoog blijft toch nodig!





Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #7 Januari 25, 2005, 12:33:37
edit2Rapporteer  
Die bolling kun je wel constant houden, als je het dikteverloop over het board in de lengte niet belangrijk vind. Het wordt met een constante bolling naar de tips toe natuurlijk wel dunner omdat het boardt er smaller wordt maar misschien is dat niet voldoende voor genoeg flex. Ik vind flex niet zo belangrijk maar als je dat wel vindt is het misschien een idee een middendeel te frezen en de tips te schapen
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 Januari 25, 2005, 13:29:07
edit2Rapporteer  
Flywoods,

Good point.....ff brainstormen…. ???

Stel we houden een constante bolling (= straal) met als uitgangspunt de tipbreedte.
Nadat de schuimkern (inclusief de forex randen) is uitgefreesd in de “outline”, eerst de bolling van het dek uitfrezen met een of andere mal die gemonteerd zit op de freesbrug.
De schuimkern is in het midden nog steeds overal even dik.
Hierna kunnen we de flextips frezen door de zijgeleiders (vanuit de tips gezien), taps naar het midden van het board in te stellen.

Volgens mij kan dit werken!! Nu die mal nog voor de freesbrug..... Undecided

%proost%
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #9 Januari 25, 2005, 13:58:23
edit2Rapporteer  
Ja, of een rechthoekige plaat schuim eerst een constante kromming geven, daarna de outline uitsnijden en en dan in een "mal" van triplex (simpel te maken door de constante kromming) ondersteboven leggen en met een frees de rail constant van dikte maken. Dit is ook met een schuurplank makkelijk te doen. Je kan een geleiderichel gebruiken om het mooi strak te maken, maar met ene schuurplank lukt dat op het oog ook al aardig lijkt me.

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #10 Januari 25, 2005, 15:17:14
edit2Rapporteer  
Conclusie: Het shapersoog blijft toch nodig!
Flywoods

Berichten: 271
Antwoord #11 Januari 25, 2005, 16:22:40
edit2Rapporteer  
Met een geleiderichel niet hoor. Je kunt die ook precies maken ahv de dikte van de rail. Die meet je op om de 10 cm oid en projecteer je ahw op de geleiderichels. En je kan naar de tips toe de rails mooi dunner laten worden. Heel eenvoudig eigenlijk. En met een balk met daaromheen schuurpapier of met de frees kun je het precies afshapen.
Een bol dek met constante kromming wordt wel een probleem met een erg vierkante vorm. De randen van de tips worden dan in het midden dik. De outline van de tips moeten wat ronding hebben maar zo heb ik ze toch al het liefst
stuurw
Gast
Antwoord #12 Januari 26, 2005, 14:00:07
edit2Rapporteer  
 ->Heeyz hallo allemaal, %@! @#$

Leuk ideetje met die frees, helaas beschik ik niet meer over een frees...........MAAR wel heb ik een echte 3d tafel gemaakt die verstelbaar is, waarmee je de dikte van je plankje kan bepalen, de boliing erin kan schuren(ik doe dat nog met de hand hoor ) en zelfs de plank op de uiteindes bijvoorbeeld dunner kan maken dan het midden. Ik zal zo snel mogelijk wat foto's maken en hoor jullie rectie dan wel. geef maar commentaar op dat ding van mij.
greeeetz Erik, 8)

ps. De zelfbouw kosten van dat ding is rond de 30 euro als je alles nieuw koopt en dus begint met niets. En als jullie willen kan ik je ook wel een bouwtekening geven van dat ding.
FOTO'S LATER! @#$
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #13 Januari 26, 2005, 15:25:42
edit2Rapporteer  
Welkom op het Forum STUURW

Greetz Rik de Kitepik
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #14 Februari 01, 2005, 23:05:58
edit2Rapporteer  
Dit ding is echt bruut verzonnen of slim gejat maar het is wel rete handig.
Ik ga hem ook proberen te maken. @#$ @#$ @#$

En dan nog allemaal electrische motoirtjes en een comuterprogramma eraan slingeren zou te gek zijn.

Mij oom zij dat hij voor mij wel boards kon maken met de cnc vrees maar dan moest ik er meteen minimaal 1000 makenen verkopen anders leverde het niks op Sad Sad Sad
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #15 Februari 02, 2005, 18:04:55
edit2Rapporteer  
Hoi Tim,

Tnx voor de complimenten  .^

De geestelijke vader van deze 3D shapetafel is Dom Graf. Een prof. snowboardbouwer uit Oosterrijk.

De credits gaan naar hem! 8)

Ik heb het alleen wat "tweeks" gegeven en toegepast voor Kiteboardbouw.

Grtzz

LB
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.