Mijn vacuumpomp

showerman
Gast
Februari 03, 2005, 15:52:34
edit2Rapporteer  
Ola Kitebouwvrienden!

Wat een gekloot met die foto's bijvoegen! ......maar goed, hier mijn zelfbouw onderdrukketel met kraan en vacuummeter.
De onderdrukketel is een overloopreservoir die op iedere moderne verwarmingsketel zit.
Toevallig was die van mij lek en moest er een nieuwe komen. Het lek zat in het membraam dus de ketel zelf was nog OK. Dus van de nood een deugd gemaakt! Smiley

De vacuumpomp is een pomp uit een relaiskast. Slaat nooit af ook al is het 40 graden buiten! (Dus ik laat hem gewoon 5 a 6 uur continue zuigen)
De onderdruk is nu constant - 2.7!

Zie de bouwwijze op de site van Butin Bik:
http://www.xs4all.nl/~ebb/kiteboard/

Voor vragen kan je mij eventueel bellen op 079-3620532. Mailen mag ook!
showerman@planet.nl.

Tip! Koop wel een gasbrander om te solderen! Gewoon een goedkope van rond de 10 Euro! Zo'n gastankje kost nog geen 2 Euro en daar doe je echt heel lang mee!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Februari 03, 2005, 15:57:45
edit2Rapporteer  
Errug netjes! .^ Complimenten!

Continue bedrijf of aan/uit geregeld?

Grtzz,

LB

mathieu3
Gast
Antwoord #2 Februari 03, 2005, 16:01:39
edit2Rapporteer  
Dat ziet er goed uit!!
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #3 Februari 03, 2005, 21:54:10
edit2Rapporteer  
 nice work ziet er erug netjes uit geen koelkast vacuum pomp zie ik gewoon gekocht?
showerman
Gast
Antwoord #4 Februari 04, 2005, 00:11:01
edit2Rapporteer  
Tja geloof het of niet, gewoon gekregen via een collega voor niks nada.

Uiteindelijk een flesje goede wijn dacht ik! Smiley
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #5 Februari 07, 2005, 16:29:41
edit2Rapporteer  
Tot hoeveel milibar werk jij eigenlijk. Ik zie dat de meter maar 1 bar onderdruk kan aangeven.
showerman
Gast
Antwoord #6 Februari 07, 2005, 21:22:06
edit2Rapporteer  
Jij bent scherp Ikke!

-2.7 zou dan ongeveer 900 millibar zijn!

Grusse!


(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #7 Februari 07, 2005, 23:48:18
edit2Rapporteer  
Dus met meer dan 1 bar onderdruk werk je eigenlijk niet. Werk jij met vacuum voor de sterkte of voor de afwerking. Ik ben namelijk van mening dat je met vacuum techniek geen winst boekt ten aanzien van de sterkte. Hoe denk jij daar over
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 Februari 08, 2005, 09:06:27
edit2Rapporteer  
He Ikke,

Natuurlijk geeft persing onder vacuüm een betere sterkte!
Doordat het laminaat met kern hierdoor een betere hechting krijgt wordt het meer solide.
Als je 2 plaatjes hout op elkaar wilt gaan lijmen gebruik je toch ook lijmtangen om te persen?

Daarnaast zal door de vacuümwerking het teveel aan epoxyhars weggeperst worden.
Wanneer je vacuümtechniek ook nog combineert met Peelply, zal het teveel aan epoxyhars extra opgezogen worden.

(Bij snowboards wordt het laminaat met kern met een kracht van ongeveer 10 ton hydraulisch geperst om het boardje de juiste vorm en betere hechting te geven. Het teveel aan epoxyhars wordt door deze waanzinnige kracht uit het laminaat geperst)

Groeten,

LB 8)


(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #9 Februari 08, 2005, 11:40:57
edit2Rapporteer  
@ leon,

Ok, je hebt wel gelijk. Maar jij hebt het bij snowboards over 10 ton en ik weet dat een Fone boardje met 27 ton bij 85 graden word geperst. Maar bij vacuum hebben we het over nog geen 1 bar onderdruk. Daarom denk ik dat vacuum weinig doet aan de sterkte. Lijmen met lijmklemmen klopt ook, maar onderschat niet hoeveel kg per vierkante cm je op het hout zet. Als je de platen op elkaar zou lijmen met behulp van een vacuum zal het nooit zo sterk zijn als met lijmklemmen. Denk ik
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #10 Februari 08, 2005, 12:27:38
edit2Rapporteer  
Ha die IKKE,

Good point.... met lijmtangen kan je zeker meer kracht uitoefenen.

Laten we eens een simpel rekensommetje maken: ???

Ongeveer 80% vacuüm komt overeen met 0.8 Kg/cm2.
Het totale (gemiddelde) oppervlak van, laten we zeggen 120x36 cm, is 4320 cm2.

Dus we hebben hier te maken met een equivalente gelijkmatige belasting (over het hele board) met een kracht (vanuit het zwaartepunt van de equivalente gelijkmatige belasting) van 0.8 x 4320 x 9,8 is ongeveer 33,8 KN.

Met andere woorden: 3456 kg drukt gelijkmatig verdeeld over het hele board in de mal. Dit zijn ongeveer 173 zakken kattenbakkorrels van 20 Kg!  ???

Toch wel een aardige persing ten opzichte van "vrij" lamineren met een externe hechtkracht net zo groot als het eigengewicht van het laminaat.

Grtzz,

LB 8)
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #11 Februari 08, 2005, 13:38:44
edit2Rapporteer  
Waar haal jij die 80 % vacuum vandaan??

Je rekensommetje lijkt ergens over te gaan, maar bijna 3500 kg lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik zit ff in mijn tabellenboek rond te rennen, maar het is wat lang geleden alweer dat ik er mee bezig ben geweest. Ach misschien heb je ook wel gelijk. Ik ben eigenwijs geboren :-)
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #12 Februari 08, 2005, 16:27:41
edit2Rapporteer  
Hey Ikke,

Geeft niet, ik ben ook eigenwijs....  ??? Je hebt ook wel gelijk. Het is maar net hoe je het ziet.

Het 80% vacuüm is makkelijk te halen met een gemiddelde compressortje uit een koelkast. Dit komt dus neer op een absolute druk 0.2 Kg/cm2 (0.2 Bar) of een drukverschil van -0.8 Kg/cm2 (-0.8 Bar) t.o.v de omgevingsdruk.
Die resulterende kracht van 33,8 KN wordt verdeeld over de oppervlakte. Daarom kan je dit vergelijken met een gewicht van 800 gram voor elke vierkante cm. Ik denk dat je dit relatief kleine "aandrukkrachtje" bedoeld.

Zou je nou besluiten om een mechanische pers te construeren die hetzelfde zou persen, dan heb je wel te maken met een reactiekracht van 33,8KN in je constructie. Het moet zich dan afzetten.

De Snow en kiteboards van tegenwoordig worden inderdaad geperst met een kracht van ruim 20 ton.
Dit zou over een gemiddelde boardoppervlakte van 4320 cm2 een persdruk geven van 20000 Kg /4320 cm is 4,6 Kg/cm2. (4,6 bar)

Zie je, als je het per cm2 bekijkt valt dit dan ook nog wel mee. Maar ga je volgens Newton alle krachtjes gelijk gericht in een richting optellen, krijg je die 200KN voor je kiezen.

Groeten,

LB 8)
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #13 Februari 08, 2005, 17:09:16
edit2Rapporteer  
Hahahaha, nou ja ik vind 5 kg per vierkante cm niet bepaald weinig.
gabe

Berichten: 75
Antwoord #14 Februari 08, 2005, 18:44:23
edit2Rapporteer  
is het nou werkelijk nodig zo'n vacuumpomp?

ik zag die gast in king of the Air. die het gewoon met een stuk plastic en cementmes deed. en die vent maakte één van de beste boards ter wereld.

of spreek ik nu over iets heel anders?
showerman
Gast
Antwoord #15 Februari 08, 2005, 20:20:19
edit2Rapporteer  
Gelukkig heb ik meer verstand van ouderwets schuren, plamuren & beulen!

Leuke discussies en je steekt er nog eens wat van op!


 %proost%

D1is

Berichten: 376
Antwoord #16 Februari 09, 2005, 20:18:27
edit2Rapporteer  
aha!

das allemaal leuki, maar heeft iemand zo'n pompje voor me?

niet al te sterk en goedkoop

greeetz
denis
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #17 Februari 09, 2005, 20:50:48
edit2Rapporteer  
@ Gabe,

Dat heb ik ook gezien op King of the Air. Ik denk zelfs dat veel druk op epoxy en keperweefsel zetten ongunstig is. Wie kan er goed engels, sturen we Jimmy een mailtje
gabe

Berichten: 75
Antwoord #18 Februari 10, 2005, 20:14:54
edit2Rapporteer  
@ Gabe,

Dat heb ik ook gezien op King of the Air. Ik denk zelfs dat veel druk op epoxy en keperweefsel zetten ongunstig is. Wie kan er goed engels, sturen we Jimmy een mailtje

lijkt me een top idee. maar mijn engels kunnen we niet gebruiken (geloof me met drie keer een 1 gehaald te hebben word dat echt niks).

zijn er nog meer mensen die hier wat van afweten? of willen weten? en misschien mensen die ons kunnen helpen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.