methode om vinnetjes te maken

Mitchel_12000

Berichten: 1183
Februari 23, 2005, 11:13:24
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

I zat eens te denken. Als je vinnetjes giet, worden ze niet heel sterk want er zit geen glasvezel in de epoxy verwerkt, of je moet een matje in je mal meegieten. Nu had ik laatst gevraagd hoe G10 vinnetjes gemaakt worden en het antwoord was dat deze vinnetjes van geperste glasvezel met epoxy gemaakt worden.

Nu dacht ik, als je nou iets van 6 lagen glasmat met epoxy doordrenkt en onder persing laat uitharden, dan krijg je een soort plankje, waar je 4 vinnetjes uit kan zagen en shapen met schuurpapier en vijl. De vinnetjes worden dan dun en sterk. Vervolgens nog even 3 gaatjes erin boren en schroefdraad intappen (M4 of M5, lekker dun) en klaar is kees.

Is dit een goeie methode denken jullie. Zijn er mensen die dit al hebben gedaan??

grtz,
Mitchel
skyrider 138
Gast
Antwoord #1 Februari 23, 2005, 12:22:53
edit2Rapporteer  
als je een gietsel hebt gemaakt kan je op zich weefsel in het malletje doen wat je van te voren al op maat hebt geknipt, maar echt netjes krijg je het er niet in denk ik. Zat zelf te denken om als je toch een malletje wilt gebruiken eerst alsnog een plaatje te maken en dat samen met het weefsel in de mal te proppen. Dan heb je een relatief stijfe kern, met daaromheen de rest van je weefsel wat dan de rest van de mal vult. Zou wel als je een plaatje weil maken geen 6 lagen gebruiken, zou toch wel een laag of 15 gebruiken wil je een enigzins stevig geheel hebben. Wat misschien wel leuk is als detail, als je in de plaat die je zelf maakt koolstof gebruikt en dan in de rest van de epoxy een kleurpigmet doet vaeen lichte kleur, groen of geel of orenje, dan heb je vinnen met een zwarte kern met daaromheen een gekleurde rand... Maar dat laat ik aan jou over..
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Februari 23, 2005, 13:16:05
edit2Rapporteer  
is zeker een goed idee, moet je alleen een goed bakje vinden waar je de matjes in kan leggen, zodat je een mooi plankje krijgt.
skyrider 138
Gast
Antwoord #3 Februari 23, 2005, 15:22:24
edit2Rapporteer  
dat valt best mee, men neme een stoeptegel, daarop een plankje van 30 x 30m daarop pe folie... dan stuk of 15 matjes weefsel die je doordrenkt met epoxy, niet allemaal tegelijk want dat lukt niet, per twee of zo, dan tot de 15 of zo, dan heb je wel een millimeter of 5, dan weer pe folie, dan nog een plankje en dan nog een stapel stoeptegels om het geheel wat op elkaar te persen.... Leukste is een matje koolstof of aramide ertussen, dan daar het model vin uitzagen, 1/2 centimeter kleiner dan dat de fin echt wordt, deze zet je dan gelijk met het weefsel met kleurtje in malletje.....
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #4 Februari 23, 2005, 18:30:52
edit2Rapporteer  
juist, de creatieve mind .^
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #5 Februari 23, 2005, 19:00:01
edit2Rapporteer  
Waarom toch nog een malletje?? Je kan het plankje toch op de juiste dikte maken en er de preciese vin uitzagen en shapen?? lijkt mij eenvoudiger en tijdsparender.
skyrider 138
Gast
Antwoord #6 Februari 23, 2005, 19:54:18
edit2Rapporteer  
ga jij maar even proberen vinnetjes in vorm te maken... slijpen, is een hijdens karwei, gewoon kern maken en dan de rest in een malletje proppen is veel simpeler... Heb ooit, toen ik 10 was wel eens een surfvin uit een poleyester plaat geprobeerd te maken, buiten de zooi en het werk zou ik het gewoon niet doen..... Maar het mag wel, ben jij niet degene die op een corecell en gelamineerd board ook nog eens met pu lijm formica ging lijmen ??? ga dan maar zelf shapen.. Enerzijds tijd besparen met dat keukenbladen materiaal anderzijds extra veel tijd steken in het handmatig shapen van vinnen !! ?!?!?!?!
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #7 Februari 23, 2005, 23:52:22
edit2Rapporteer  
uhm, nee skyrider, dat was ik niet. Ik heb alles met epoxy en glasvezel gelamineerd (wel met een formica laagje erop), en ik ben echt niet de enige die deze bouwwijze volgt.

Ik probeer gewoon een beetje te experimenteren met het een en ander. Wie niet waagt wie niet wint toch? Ik ben een beginnende boardbouwer. Ik heb nog nooit een plaatje glasvezel/epoxy in handen gehad dus weet ook niet hoe hard het precies is, maar het is toch het proberen waard?? Als het te hard is merk ik dat snel genoeg.
sublimety

Berichten: 136
Antwoord #8 Februari 24, 2005, 00:09:57
edit2Rapporteer  
Je kunt ook lose glasvezels door je epoxy mengen en dit dan gieten in een afdruk van een bestaande vin.
En als exstra stevigheid kun je ook nog eens glasvezel om de vin heen lamineren.

P.s Lose glasvezels kun je gewoon in een zakje halen bij polyservice.  :Smiley
skyrider 138
Gast
Antwoord #9 Februari 24, 2005, 10:41:13
edit2Rapporteer  
is wel te doen hoor, heb wel eens plaatje gemaakt met koolstof.. 2x 80 gram, dan koolstof en dan weer 2 x 80 gram.. als is het alleen maar voor de kleur. Denk niet dat glasvezel voor vinnen ooit te hard kan zijn, hoe stijfer hoe beter, zijn toch net zo belangrijk als een setje banden onder een auto... Bouw lekker simpel, core cell met glasweefsel, gewoon beetje klassieke methode zonder formica. Ben nooit zo overtuigd geweest van formica... Zal ongetwijfeld ook wel goed zijn, anders wordt het niet zoveel gebruikt. Ga binnekort met minder glasweefsel bouwen, 1 laag ga ik al vervangen door wat stroken koolstof en tussen de platen in 2 lagen weefsel.. Scheelt weer extra op het dek, daarbij komt dat 2 lagen makkelijker te lamineren zijn dan 3 op het dek... Ga ook vacuum bouwen, heb een oud vriezertje op de kop getikt voor weinig, heb m'n eerste niet goed verlijmde boardje gekraakt onder de hielen, dat is dus beetje zonde van m'n werk...
Vinnetjes zijn wel lekker makkelijk om zelf te maken, scheelt je toch weer een euro of 40 op een setje...
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #10 Februari 24, 2005, 10:46:28
edit2Rapporteer  
of gewoon de oldfashion way. Van hout en dan lamineren. Is goed te shapen, stevig, dun, goedkoop, etc.
skyrider 138
Gast
Antwoord #11 Februari 24, 2005, 10:55:47
edit2Rapporteer  
is wel te doen hoor, heb wel eens plaatje gemaakt met koolstof.. 2x 80 gram, dan koolstof en dan weer 2 x 80 gram.. als is het alleen maar voor de kleur. Denk niet dat glasvezel voor vinnen ooit te hard kan zijn, hoe stijfer hoe beter, zijn toch net zo belangrijk als een setje banden onder een auto... Bouw lekker simpel, core cell met glasweefsel, gewoon beetje klassieke methode zonder formica. Ben nooit zo overtuigd geweest van formica... Zal ongetwijfeld ook wel goed zijn, anders wordt het niet zoveel gebruikt. Ga binnekort met minder glasweefsel bouwen, 1 laag ga ik al vervangen door wat stroken koolstof en tussen de platen in 2 lagen weefsel.. Scheelt weer extra op het dek, daarbij komt dat 2 lagen makkelijker te lamineren zijn dan 3 op het dek...
Vinnetjes zijn wel lekker makkelijk om zelf te maken, scheelt je toch weer een euro of 40 op een setje...
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 Februari 24, 2005, 17:54:31
edit2Rapporteer  
je valt in herhaling
skyrider 138
Gast
Antwoord #13 Februari 24, 2005, 19:04:14
edit2Rapporteer  
zie het.. was niet echt de bedoeling...
Sock

Berichten: 100
Antwoord #14 Februari 24, 2005, 20:45:02
edit2Rapporteer  
Als je toch van plan bent te gaan shapen kan je beter de epoxy en glasweefsel weglaten. Ik vaar al jaren met zelfgeshapete vinnen van 10 mm pvc-plaat. Deze heb ik nog nooit gebroken, en op het autostrand ben ik altijd geneigd een hoop grond mee te pakken. Nu moet je wel opletten dat je niet de keiharde pvc-plaat, maar de iets zachtere (ook makkelijker te shapen) neemt. Die keiharde is absoluut niet flexibel en breekt wel. Die iets zachtere is ietsjes flexibeler en kan daarom goed klappen opvangen.

Weet alleen niet meer bij welk bedrijf ik dat gehaald heb. Heb de website thuis ergens nog wel in mijn favorites staan. Als je het wilt weten zoek ik het wel even voor je op.
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #15 Februari 25, 2005, 00:06:48
edit2Rapporteer  
mitchell, je idee is goed..

tfc vinnen(de echte) worden zo gemaakt, tis alleen veel werk!

een mal maken van gietrubber is een mooie oplossing, alleen krijg je bijna altijd luchtbellen en zul je een uv filter door je harder moeten mengen.

we hebben het een tijd geprobeerd, maar nix gaat boven een echte vin!
denis
Gast
Antwoord #16 Februari 25, 2005, 10:03:41
edit2Rapporteer  
bij flysurfer.nl krijg je nu een set van 4 vinnen voor 40 euro, en hier op het forum staat ook een link waar je 4 vinnen voor 18 euro kan bestellen, nou dan ga ik die vinnetjes niet zelf maken hoor, er zijn al genoeg kapot gegaan...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.