stroken carbon

markoes
Gast
Maart 01, 2005, 00:58:19
edit2Rapporteer  
Beste medebouwers
Reeds vorig jaar heb ik een board getest van duitse zelfbouwer. Eigenaar van het board  wist me te melden dat vriend van hem de boards met zgn carbonstroken had gemaakt (G-Star boards ofzoiets). Nu heb ik er zelf reeds 1 gemaakt met 3 Carbonstroken van 5cm op bodem. De vuurproef te Cabarete is helaas niet doorstaan. Met een vlakke hiellanding  >4m vond ik een na een week prima varen een soort winkelhaak op het formica van de bodem (dek ook formica met 3 lagen overlappend trouwens).
Bij eerdere boards nog nooit voorgekomen

Volgens mij was er sprake van soort twist-buig-klap. Kortom geen succes  Sad
Vraagjes:
1. Zijn er misschien bouwers die ervaring hebben met deze zgn strokenbouw?
2. Heeft iemand anders een `normaal` board soortgelijk met 80kg geland? Ofwel toch die dreun...

Voorheen gebruikte ik trouwens UD op bodem, zwaarder en minder flex dan de stroken carbon.
Tevens zit ik eraan te denken de stroken te vergezellen van matje 80 gram in het volgende testmodel

Gr. Markoes

LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Maart 01, 2005, 10:03:49
edit2Rapporteer  
He Markoes,

Mijn 1e formicaboardje (Squirt 120/38) is nog steeds heel. Vergelijkbare klappers gemaakt met mijn ruim 90Kg "schoon aan de haak" ;D. De Layup is wel aan de zware en stijve kant ( 2,8 Kg board only) :

Layup:
 
 0.8 mm formica;
 2x 280 gr/m2 epoxy keper glasweefsel;
 2x 7mm corecell 90kg/m3;
 2x 280 gr/m2 epoxy keper glasweefsel;
 0.8 mm formica;
 
Tja, boards kunnen altijd breken..... Undecided

Groeten,

LB
 

skyrider 138
Gast
Antwoord #2 Maart 01, 2005, 11:02:38
edit2Rapporteer  
Leon,

Denk dat boardje ook wel heel zal blijven, 4 matten van 280 !!! Heb m'n laatste 2 boards 160 gram keperweefsel tussen core cell, 2 op bodem en 3 op het dek gebouwd... Wil volgende board 2 tussen core cell en 2 op bodem en 2 op dek gaan proberen onder vacuum..
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Maart 01, 2005, 12:47:32
edit2Rapporteer  
He Sky,

Ja je hebt gelijk dit boardje gaat inderdaad niet stuk. Beetje te zwaar en te stijf. Maar vaart toch heel goed en lekker snel.
 
M'n volgende ga ik maken met een veerkrachtige houten kern zoals bij snowboards. Een houten kern schijnt toch wel "Hot" te zijn in 2005.
De kern ga ik samenstellen met 2 houtsoorten: "Spuce" (gebruikt voor gieken, masten) en "Essen"(gebruikt voor de steel van hamers en bijlen, zeer veerkrachtig .^)

Ik laat 8 latjes Spruce en 1 middenlat Essen van 120 x 5 x 1 cm zagen.
Na het verlijmen van al deze latjes, Outline frezen, verlijmen van de PU sidewalls en pluggen plaatsen frees ik de definitieve kerndikte tot 8mm met tapse flextips tot 3mm (3D Shapetafel 8)).

Ik zit te denken om deze kern,boven en onder, alleen te lamineren met 200 gr/m2 carbon onder vacuum.
Misschien met een formica bodem...

Maar voordat ik zover ben ga ik een paar layups eerst met breektesten beproeven.

ik hou jullie op de hoogte.... .^

Groeten,

LB

skyrider 138
Gast
Antwoord #4 Maart 01, 2005, 14:13:21
edit2Rapporteer  
pff, denk niet dat je carbon op het dek wil gebruiken als je juist een flexibelen onderkant wil hebben.... Zou ook kijken of je misschien een wat dunner houtsoort gebruikt, cm. lijkt me erg dik...
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #5 Maart 01, 2005, 20:37:21
edit2Rapporteer  
Leuk Leon en Skyrider succes ermee. Back to Markoes.  Sorry maar ik heb geen ervaring met de carbonstroken.Carbon hoeft je board niet altijd te versterken. In ieder geval niet in combi met andere glasmatachtigen. Carbon is nogal stijf en als je deze combineert kan ik me voorstellen dat bijvoorbeeld je carbon tijdens een goede smak meer wil buigen dan bijvoorbeeld ud. Je begrijpt dat deze verschillen nogal wat krachten in het board kunnen geven die je niet bedoeld hebt. Volgens mij komt er na een aantal goede klappen vanzelf wel ergens een breuklijn waarlangs het board kan breken. Dat is mijn theorie in ieder geval.
Succes
skyrider 138
Gast
Antwoord #6 Maart 01, 2005, 21:12:11
edit2Rapporteer  
wimpie, denk je niet dat koolstof wat gelijk gelamineerd is met ud of ander glasweefsel de eigenschappen enigzins zal combineren, je doet nu net alsof het twee aparte matten zijn.. Ik denk dat een combi van 160 gram glas met stroken koolstof, iets van drie, een  perfecte combi zouden kunnen zijn.... Markoes, 80 zou denk ik ook kunnen, is beter dan geen weefsel...
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #7 Maart 01, 2005, 23:03:31
edit2Rapporteer  
Ik denk het niet maar weet het niet zeker. Verschillende laminaten hebben nu eenmaal verschillende eigenschappen. Kevlar is bijvoorbeeld heel slagvast, ud heeft meer flex in een bepaalde richting, carbon is dus stijf en licht. Deze eigenschappen veranderen niet. Als je dus combineert kan het verschil tussen de 2 in je nadeel werken. Bijvoorbeeld verschil in flex. Een eigenschap van een laminaat verandert niet in mijn optiek. Lijkt me niet logisch.
Tim Melkbus
Gast
Antwoord #8 Maart 01, 2005, 23:03:44
edit2Rapporteer  
Hey leon,
cool idee om een board van massief hout te maken. maar ik denk dat essen iets te zwaar is. de meeste boards van hout worden van balsa gemaakt. dit is warschijnlijk lichter. essen is wel heel veerkrachtig. er worden namelijk veel handbogen voor het boogschieten van gemaakt.

veel suc6
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Maart 02, 2005, 09:29:34
edit2Rapporteer  
Ha Tim,

Ja leuk he....we zijn weer terug bij af...de circel is rond...we gaan weer houten boards maken! :Smiley

Essen gebruik ik alleen als 5 cm brede stringer in het midden om de "pop" vanuit de voetbanden goed door te geven naar de tips. Het is ook een hardhout. De rest is Spruce.
Ik weet dat sommige snowboardbouwers deze core-samenstelling ook gebruiken. Vandaar.... ;D

Uiteindelijk is het de bedoeling om een zo dun mogelijk boardje (< 8mm) te fabrieken. 8)

Groeten,

LB
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #10 Maart 02, 2005, 13:25:12
edit2Rapporteer  
Het klinkt allemaal heel erg aantrekkelijk, zo'n houten kern. Heb het altijd leuk gevonden om met hout te werken. Echter bouw ik ook gitaren en hiervoor heb ik ook essen gebruikt. Dit hout is zeer hard en niet makkelijk te verwerken. Daarnaast is het erg zwaar. Ik kon nog net met een decoupeerzaag daar een plaatje van 5 mm dikte heenkomen. Wat veerkracht betreft denk ik dat je een goeie houtsoort hebt uitgekozen, misschien dat het wel iets te stijf is. ik zou de stringer niet breder dan 1cm maken. Moet meer dan genoeg zijn denk ik.

Succes
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Maart 02, 2005, 15:08:31
edit2Rapporteer  
Juist, hout is gewoon een heel goed materiaal. Ook heel veel productieboards hebben een houten kern.
Denk ook even aan ocume hout.
markoes
Gast
Antwoord #12 Maart 02, 2005, 20:36:00
edit2Rapporteer  
dank voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp heeft hout jullie voorkeur. Graag zou ik je nwste boardje (houtkern) een keer komen bewonderen Leon.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #13 Maart 03, 2005, 10:19:08
edit2Rapporteer  
Markoes,

NOPROBLEMO.... 8)

Je mag m testen ook!

Groeten,

Leon
Jbjoepie

Berichten: 55
Antwoord #14 Maart 03, 2005, 11:03:36
edit2Rapporteer  
Leon,

Waarom wil je naar een boardje van < 8mm is dat niet lastig met je inserts.
Onze volgende word ook met een houten kern. We moeten maar is boards uitwisselen in edam kunnen we het even over de eigenschappen hebben.

greetz joepie
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #15 Maart 03, 2005, 14:37:46
edit2Rapporteer  
Hey JB,

Inserts zijn geen probleem. Ik ben van plan speciale snowboardinserts M6 te gebruiken (7.5 mm hoog met gluecap).

Ik heb er 100 besteld in LA, USA. Een dezer dagen moeten ze wel aankomen.

Boardjes uitwisselen lijkt me leuk. Moeten we zeker doen.

Bytheway.... ik ben die "ouwe man" uit Purmerend met dat oranje boardje die ook op Edam knalt (haha..). 8)

Groeten,
Leon
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #16 Maart 03, 2005, 20:32:44
edit2Rapporteer  
Hey Leon, waar heb je die inserts besteld. Ik heb al verschillende snowboard fabrikanten benaderd maar zijn willen ze niet verkopen.

By the way, kom anders ook eens naar Wijk aan Zee. Ik ben ook wel benieuwd naar de (vaar)eigenschappen van je houten board.

grtz,
Mitchel
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #17 Maart 04, 2005, 01:28:56
edit2Rapporteer  
gebruik nou gewoon geen carbon is een duur en 2 te stijf als je duur wilt doen pak dan aramide
dat heeft lekker veel flex en is veel sterker dan glass.

jimmy lewis gebruikt alleen glas en die boards zijn sterk en licht en dew beste van de wereld
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #18 Maart 04, 2005, 13:05:28
edit2Rapporteer  
Wel met glasbolletjes he.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #19 Maart 04, 2005, 23:31:05
edit2Rapporteer  
hoe bedoel je glasbolletjes leander?

bedoel je om de epoxy in te dikke en dan te lamineren of eerts lamineren en dan epoxy met glasbubbels om schuurlaag aan te brengen?
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 Maart 05, 2005, 18:30:01
edit2Rapporteer  
ik weet niet precies hoe lewis het doet. Hij lamineert eerst en dan nog iets met glasbolletjes.
Zou je even king of the air terug moeten kijken.
Maar het was wel noodzakelijk volgens hem.
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #21 Maart 06, 2005, 14:42:48
edit2Rapporteer  
glassbubbles + epoxy op het schuim, daarna gewoon lamineren. Voor de beste hechting van het laminaat op het schuim.
Mensen, staar je niet blind op de bouwwijze van meneer Lewis. Er zijn 1001 manieren om het te doen. Bedenk dat hij een pro is en de meeste van ons niet. Ziet er allemaal makkelijk uit maar hij laat heus niet alles zien.
Woody

Berichten: 50
Antwoord #22 Maart 07, 2005, 23:50:29
edit2Rapporteer  
Markoes, het probleem van carbon is dat het niet slagvast is. Door de landing is er veel karcht (door de hakken) dwars op de koolstofvezels gekomen, waar het dus niet tegen bestand is. Het is t.o.v. glas wel beter in treksterkte. Wil je toch met carbon werken zorg dan dat de klappen van je hakken opgevangen worden door het dek opr de plekken te verstevigen door Kevlar of nog beter door Dyneema. Slagvastheid (jm2kg) van carbon 1, glas 2, kevlar 6.5 en Dyneema 12.5 .Treksterkte (n/tex) carbon 1.9 , glas 1.35 , kevlar 2.05 , Dyneema 3.1 .
Dyneema (en ook Kevlar) gebruiken voor de rest van het bovendek schijnt weer niet goed te zijn, omdat de drukvastheid slecht is t.o.v de andere weefsels. Eigenlijk zou Dyneema voor de onderkant en versteviging onder de hakken de goede oplossing zijn en vervolgens glas of carbon voor de bovenkant, omdat deze ook goed bestand zijn voor de druk die bij buiging ontstaat op het bovendek. Eventueel gecombineerd met HPL (o.a. Formica) .

Met dank aan Witchcraft.nu (Bouke)
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #23 Maart 08, 2005, 01:43:18
edit2Rapporteer  
dat van jimmy lewis leander deed ik ook dat is gewoon naar het lamineren een schuurlaag aanbrengen zoadat je alle oneffen heden wegwerkt en de glasbubbels zijn voor het indikken van de epoxe zoadat het lichter word en makkelijker te schuren en hij doen niet eerst de kern insmeren of zoaiets gewoon net als bij brunottie meteen lamineren.

die gebruiken trouwens ook dyneema voor de sloop beulen onder ons
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #24 Maart 08, 2005, 18:53:23
edit2Rapporteer  
Ik kan niet geloven dat Jimmy Lewis zijn kern niet insmeert met verdikte epoxy. Heb voor de eerste keer dit ook zo gedaan met vacuum notabene. Het resultaat was dat bij een beetje buigen het totale laminaat losliet. Jimmy werkt zonder vacuum. Het lijkt me dus stug. Maar goed ik ben geen pro.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.