Welke volgorde in bouwen?

AMP
Gast
Maart 06, 2005, 02:05:38
edit2Rapporteer  
Ik ben voor mezelf even een bouwbeschrijving aan het schrijven, maar heb nog een paar vraagjes. In welke volgorde moet ik het volgende doen en hoe?
- core-cell op maat maken
- forex rail op maat zagen
- Gaten in core-cell frezen voor vinnen en inserts
- impregneren van core-cell met epoxy + glassbubbles
- forex rail op outline core-cell plakken
- shapen van de core-cell (+rail)

moet ik eerst de forex tegen de core-cell lijmen met epoxy, en dan pas het geheel shapen, of eerst de corecell shapen en dan pas de rail ertegen?
Superstar
Gast
Antwoord #1 Maart 06, 2005, 09:11:22
edit2Rapporteer  
Hoi Amp

- core-cell op maat maken
- forex rail op maat zagen
- Gaten in core-cell frezen voor vinnen en inserts
- Shapen van de core-cell (+rail)
- forex rail op outline core-cell plakken
- Naschuren van core-cell en forex rail
- impregneren van core-cell met epoxy + glassbubbles (volgens mij niet nodig met vacuum)
- inlijmen van inserts en blokjes kunststof voor de vingaten.
- (indien je het gebruikt) Formica ruw op maat maken ca. 2 cm overlappen. maak een aantal centreer punten zodat je nog weet waar de insterts etc zitten.
- knippen van keeperweesel net zo groot als het Formica.
- lamineren maar !
- randjes wegfrezen met de bovenfrees (schuren gaat ook razend snel)
- afwerking met epoxy en glasbubbels ( naden van forex aansluitingen e.d.) openboren van de insters en vingaten.
- assembleren.
- Knallen met dat ding.

Gr robin
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #2 Maart 06, 2005, 14:27:52
edit2Rapporteer  
Thnx Robin.

en dan heb ik nog een paar misschien domme vragen, maar ik ben echt een leek wat kunststoffen betreft  :-[
- wat is het verschil tussen keper glasweefsel en UD glasweefsel?
- Welke glasweefsel moet tegen de core-cell en welke tegen het formica of maakt dat niet uit?
- Hoe zwaar en in welke setup moeten de matten zijn voor een boardje van 120X38 cm met core-cell kern en formica?

Dit gaat m'n eerste zelfbouw worden, en ik wil het gewoon niet verkloten... vandaar al deze vragen :-[
Superstar
Gast
Antwoord #3 Maart 06, 2005, 15:37:42
edit2Rapporteer  

1. Keper weefsel is om en om geweven,ook wel basket weefsel genaamd. het zal niet krom trekken als je een vlakke plaat lamineerd.
UD ( unie directionaal) Hier lopen de draden in het weefsel nagenoeg allemaal 1 kant op, dit is meer om iets in de lengte stijf te maken. Wordt gebruikt als stringers in windsurfboards.

2. UD gebruik je niet, dus maakt niet uit.

3. formica- 1 laag 160gr/m2 - Core-cell - 2 lagen 160 gr/m2 - Formica. van onder naar boven.

Gr Robin

Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #4 Maart 07, 2005, 01:19:44
edit2Rapporteer  
lay-up, boven en onder gelijk maken! dus 2 lagen boven en twee beneden....

suc6
Fré

Berichten: 393
Antwoord #5 Maart 07, 2005, 10:41:03
edit2Rapporteer  
...
- impregneren van core-cell met epoxy + glassbubbles (volgens mij niet nodig met vacuum)
...

Wel doen, vacuum of niet! Heb de fout gemaakt van't niet te doen...
Er kruipt vrij veel epoxy in je corecell als je niet impregneert, OOK met vacuum!

Alvast succes.
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #6 Maart 08, 2005, 02:02:46
edit2Rapporteer  
Ok, hier kom ik een heel eind mee... Thnx!!!
Wat raden jullie aan wat core-cell betreft? 2 lagen van 7mm op elkaar lijmen, of 1 laag van 12 mm? Dat laatste is natuurlijk het makkelijkst, maar is het ook het sterkst?
skyrider 138
Gast
Antwoord #7 Maart 08, 2005, 10:14:04
edit2Rapporteer  
je bespaard enezrijds gewicht voor het lijmen van de platen, daarintegen is een plaat van 12 of 15 in verhouding veel duurder dan twee dunne platen. ik doe gelijk al weefsel tussen de platen in, dus voor mij is het meer een nadeel dan voordeel on een plaat te gebruiken...
Sterkte haal je uit weefsel, core cell is eigenlijk alleen maar vulling...
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #8 Maart 08, 2005, 18:33:17
edit2Rapporteer  
Ok, ik loop toch steeds weer tegen een paar vragen aan.... Undecided Als je die core-cell platen op elkaar lijmt, moet dat ook onder vacuüm? Lijkt mij van wel, anders krijg je de rocker er later niet meer zo goed in, maar weet dit niet zeker... En nog wat over rails: ik belde net een bedrijf over forex, en daar vertelden ze me dat forex niet zo goed tegen water en zooi kan enz, want het was een beetje poreus. Moet ik de forex dan mee lamineren? Dat je gewoon een extra grote mat in de mal leg  en dat dan om de forex heenvouw?
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #9 Maart 08, 2005, 19:02:15
edit2Rapporteer  
hoeft niet onder vacuum.Is net als alles wat je lijmt. De twee te verlijmen delen moeten gewoon goed op elkaar gedrukt worden. Met vacuum gaat dit natuurlijk prima en is een goede manier om even je pomp en het afsluiten van de zak te testen. Maar met gewichten erop gaat het ook prima. Vacuum is gewoon handig om gewicht te besparen tijdens lamineren enz. Voor meer info over de voordelen van vacuum moet je gewoon even bij het topic voordelen van vacuum t.o.v. gewoon bekijken.
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #10 Maart 10, 2005, 16:39:17
edit2Rapporteer  
Citaat
En nog wat over rails: ik belde net een bedrijf over forex, en daar vertelden ze me dat forex niet zo goed tegen water en zooi kan enz, want het was een beetje poreus. Moet ik de forex dan mee lamineren? Dat je gewoon een extra grote mat in de mal leg  en dat dan met epoxy om de forex heenvouw?

Weet iemand dit?
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #11 Maart 10, 2005, 18:31:51
edit2Rapporteer  
Volgens mij is dat verhaal over Forex grote onzin. Dit spul is juist uitermate geschikt voor buitengebruik. Het wordt niet voor niks gebruikt voor uithangborden e.d. Het is een redelijk harde kunststof (PVC). PVC wordt zefls gebruikt voor Rioolpijpen onder de grond, en daar komt wat troep doorheen. Zowieso zijn naar mijn weten alle kunststoffen natuurlijk onafbreekbaar dus ik denk dat het allemaal wel goed zit met dat Forex.
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #12 Maart 10, 2005, 18:45:17
edit2Rapporteer  
Daar heb je gelijk in... Dan komt het wel goed denk ik. Thnx
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #13 Maart 13, 2005, 14:47:01
edit2Rapporteer  
Ik heb nu zo'n plaat forex, maar de zijkanten zijn toch redelijk zacht.Als ik er met mijn nagel overheen ga, dan trek ik al een lijn erin... Verder zijn onder- en bovenkant wel hard. Als ik nou een rail van 1 cm breed maak, kan ik dan niet gewoon de bovenkant van de plaat gebruiken als zijkant van de rail? Buigt dat goed mee met de rocket en de outline van het board?
Ik heb het spul bij ops-plastics gehaald.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.