Hoe formica versnijden ?

windaddict
Gast
Maart 28, 2005, 19:20:14
edit2Rapporteer  
Ben met een vriend bezig aan m'n eerste formica board. Kern is klaar, rails klaar enz...
Vandaag bij het op maat snijden van de formica (voor het lamineren) kwamen we tot de vaststelling dat die langs de rand versplinterde >Sad!
We hebben geprobeerd met een wipzaag en met een dremel (met schijfzaagje).
snijden met een stanleymes lukte min of meer, maar niet perfect.
Ik heb geen frees. Is het nodig om die aan te schaffen ?
Of zagen jullie ruim uit en schuren jullie dan af (ik heb wel een bandschuurmachine).
Andere mogelijkheden, gadgets of trucs ? Ik heb gehoord van een speciaal zaagje ?
Zou het kunnen dat de formica niet  meer afsplintert na het samen persen met de glasvezel ?
Help, hoe doen jullie het? !
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Maart 28, 2005, 20:03:22
edit2Rapporteer  
Misschien is dit een oplossing:

Als je geen frees tot je beschikking hebt kan je de formicaplaat alvast voor-lamineren met 1 laagje 160 gr/m2 weefsel. Dit doe je dan vlak op een tafel, onder vacuum met peelply voor het hechtoppervlak.
De gelamineerde formica is daarna gewoon nog flexibel genoeg om daarna in de vormtafel te leggen.
Na uitharden kan je de plaat zonder splinters op maat zagen met de decoupeer.  .^

Je zou kunnen overwegen om alle glasweefsels op deze manier te lamineren. Het overtollig hars wordt dan ook nog eens in de peelply gezogen. De vorming van het boardje komt dan tot stand door verlijming van 2 platen met een schuimpie 8) Dit hebben we vast al eerder gedaan volgens de "Servaas" methode!

Succes!

grtzz,

LB
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 Maart 28, 2005, 20:05:40
edit2Rapporteer  
Een andere methode is gewoon het formica ruim uitsnijden en daarna met de bandschuurmachine te keer gaan....
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #3 Maart 28, 2005, 20:31:07
edit2Rapporteer  
Ik heb de platen ongeveer 1cm te ruim uitgezaagd met een slijpschijfje van dremel. als de plaat erop zit met een frees met geleidwieltje gelijk met het board maken. Werkt snel en efficient. Nog ff een paar halen met een schuurpapiertje en klaar is kees.

Het formica vanaf 1cm overstek gelijk schuren is niet te doen. ben je dagen aan het schuren. Ik heb echter geen bandmachine maar zo een die trilt.

succes
bce

Berichten: 85
Antwoord #4 Maart 29, 2005, 20:34:43
edit2Rapporteer  
Welk slijpschijfje gebruik je dan? Een diamantschijfje of een snelfrees of de gewone schijfjes? Die gewone slijten nogal snel vond ik.
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #5 Maart 30, 2005, 13:04:08
edit2Rapporteer  
Ik heb de gewone schijfjes gebruikt. gewoon voorzichtig snijden. ik heb er ongeveer 5 a 6 versleten voor het bovendek en hetzelfde voor het onderdek. Is opzich niet zo erg want in zo'n verpakking zitten er iets van 30 als het niet meer is. Wel een veiligheidsbril opzetten want ik heb al een aantal keren een rondvliegen stukje schijf tegen mijn hoofd gehad en geloof me, dat wil je niet in je oog krijgen.
johan h

Berichten: 54
Antwoord #6 April 01, 2005, 09:51:49
edit2Rapporteer  
Als je een goede huishoudschaar gebruikt is formica heel goed te knippen. Knip de bodem en het het dek voor het lamineren iets ruimer dan nodig, hierna hoef je alleen nog maar te schuren/freesen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.