Hout of corecell, toch weer twijfels

Mitchel_12000

Berichten: 1183
April 25, 2005, 19:53:49
edit2Rapporteer  
Hey gasten,

Ik ben mijn 3e boardje aan het plannen maar twijfel toch weer tussen hout en corecell. Eerst maar even wat ik nu al in gedachten heb.

lengte x breedte: 1300 x 370
dikte: tips 4 of 5 mm , midden 8 of 10 mm
layup: deck 160gr glaskeper, daaroverheen 80gr carbon keper
         bodem 160 gr glaskeper, daaroverheen 80gr carbon keper
Afgewerkt met blanke dd lak
rail van forex

Nu vraag ik mij af of ik dit van corecell moet maken of een houten gelamineerde kern. In het geval van hout had ik in gedachten:
85 mm balsa - 20 essen - 85 balsa - 20 essen - 85 balsa - 20 essen - 85 balsa (beetje het idee van leonB's woodster)

Wordt hout zwaarder?? zou het in stijfheid veel uitmaken?? is de layup genoeg?? (ik ben lichtgewicht (65 kg))
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 April 25, 2005, 22:24:42
edit2Rapporteer  
Hout wordt idd veel zwaarder, reken op compleet 3 tot 3,5 kilo.
Je hebt iets meer flex, maar dat kan je ook regelen met meer of minder glas. (Wel risico van breken.
Ik ga ook een nieuw boardje maken en kies nu toch voor corecell, omdat ik de houten te zwaar vind.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 April 26, 2005, 08:58:49
edit2Rapporteer  
Ha Mitchel,

Je layup vind ik een beetje aan de lage kant! Zeker als je een 8mm boardje gaat maken.

Ik heb al gemerkt dat hout echt veel meer flex geeft als een schuimpie. Zeker wanneer je Essen gebruikt.
Dit is echt rete veerkrachtig!! 8)

Misschien kan je een combie doen van, laten we zeggen, 4 stroken Essen en de rest Corecell.
Bijvoorbeeld 2 stroken van 3 cm in het midden, en 1 strook ter hoogte van je vinnen, aan beide kanten.
Dan heb je toch het voordeel van "Flex en Pop" door de Essen stringers, en bespaar je gewicht door het gebruik van corecell.

Wil je meer stijfheid in je board, dan zou ik het zoeken in een wat dikkere core tussen de voetbanden.
Dus > 10 mm. Een paar mm in dikte maakt echt uit!! Maar ja...... dan kom je met Essen al in de problemen. Te zwaar en niet meer te buigen!

Bedenk wel tijdens het instellen van je rockertafel dat Essen veel geheugenwerking heeft. Dus houd rekening met een "Springback" van ruim 1 cm! >Sad
Shape je tips dan ook zo dun mogelijk (3mm) om goed te kunnen buigen.

Groeten,

Leon

Bytheway...hoe gaat je 3D shapetafeltje?
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #3 April 27, 2005, 21:56:32
edit2Rapporteer  
Hehehe, ik moet er nog mee beginnen Leon. Maar je tips en handleiding zijn erg informatief. Nu nog een gaatje vinden om het ding te maken.

Nog even over het gewicht. is balsa niet bijna even licht als corecell? Ik weet trouwens überhaupt niet of balsa in die afmetingen te verkrijgen is.
skyrider 138
Gast
Antwoord #4 April 28, 2005, 11:38:30
edit2Rapporteer  
layup is inderdaad erg licht... denk dat de dikte van het board inderdaad in combinatie met het weefsel dat je wilt gebruiken wat sterker zou kunne. Als jij degene bent die zo goedkoop aan koolstof kon komen zou ik twee lagen doen... Er is niets zo frustrerend als een mooi boardje te bouwen wat heel licht is maar wat vervolgens breekt...

Zit zelf ook beetje in dubio.. Gisteravond bodem vacuum gezogen, 200 gram carbon met 80 gram gewoon keper voor als ik ga schuren, dek wil ik enerzijds hetzelfde doen, anderzijds denk ik op het carbon nog een mat 160 doe en daarop nog 80, alhoewel die laatse dan overbodig is...
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 April 28, 2005, 11:42:20
edit2Rapporteer  
Dit is wat ik weet van Balsa:

BALSA

Botanische naam:
Ochroma Pyramidale
Groeigebied:
Midden- en zuid Amerika.
Volumieke massa:
200-280 kg/m3 bij 12 % vocht.
Soms zelfs vanaf 40 kg/m3 !
.^
Duurzaamheidklasse: 5

Check deze link ff :http://www.af.nl/voorraad/massief/balsa/

Corecell is ongeveer 90 kg/m3. Balsa kan dus lichter zijn... 8)
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #6 April 28, 2005, 19:14:40
edit2Rapporteer  
Ziet er heel goed uit. Thanks leon. Moeten we de balkjes alleen nog in plakken van 10mm zagen en er wat essen stroken tussen plakken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.