KItesurf ongeluk

sanne

Berichten: 256
Antwoord #25 Mei 31, 2005, 01:32:12
edit2Rapporteer  
beetje vreemde topicnaam... sinds mensheugnis klimmen mensen bergen (om maar even de eerder gebruikte analogie te volgen) en nog steeds vallen jaarlijks vele doden; zal dat straks ook ineens over zijn?? ben het helemaal eens dat er iets moet gebeuren overigens, en ben ook PRO kitebewijs!!!!!!!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #26 Mei 31, 2005, 07:45:59
edit2Rapporteer  
Condeloances voor familie en vrienden!!

Kiten blijft een gecalculeerd risico, met name in sterkere wind. Daarom verbaast het mij dat er nog scholen zijn die de lessen door laten gaan bij een een harde vlagerige wind of nadering van donkere buien.
Afgelopen zaterdag was een tricky windje, en als instructeur dien je dan je verantwoordelijkheid te nemen en het zekere voor het onzekere te nemen. Het weer is altijd een onvoorspelbare factor. Een lesser zal de signalen nog moeten leren en een instrukteur is de persoon die dat ook bij dient te brengen.
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #27 Mei 31, 2005, 08:06:02
edit2Rapporteer  
Soul........

Ten eerste kan ik niet zien of jij lid bent (zou ik in mijn discretie zoals je zegt ook niet zeggen als ik het wist)... maar goed dat je het even zelf opmerkt. Ik zit op het forum als Sjors!!
Maar ik nodig je graag uit om eens over zo'n commissie te filosoferen........

Wat IKO betreft.... ik heb beide gezien namens het NKV (Olaf heeft KNWV gedaan)... en er is maar een een miniem verschil. Tevens geef ik les bij kiteschool-holland die KNWV heeft en wij zitten qua safety geheel op een lijn. Zoals Stef ook vaak contact heeft met Maarten.

Je geeft nu wel af op IKO, maar als ik je banner op de voorpagina zie heb je zelf ook insctructeurs met IKO... waarom neem je die aan dan? En vertel er dan ook even bij dat je zelf IKO ook hebt gedaan, maar dat het allemaal wat anders is gelopen.
1 ding heb je gelijk.... ze vragen elk jaar te veel geld van je... daar ben ik het dan over met je eens.

Wel raar.. we horen een jaar lang niets van "soul" en de lessen beginnen en daar is ie weer.....  financiele belangen?

En je weet no hard feeling Soul... die discussies met jou zijn daar te mooi voor!  Wink

Tja en verder zijn er een aantal namen die harde (misschien terrechte) opmerkingen maken. Kijk zelf ben ik ook niet het liefste jongetje van de klas en ik heb ook wel eens gevaren waar het niet mag. Maar iemand die soms geheel door je lijnen heen loopt of les geeft met 6/7 bft, die kunnen het wel bij het rechte eind hebben maar gaan wel af in de discussie denk ik. Met andere woorden...

EN DAT IS DE CONCLUSIE: VEILIGHEID BEGINT BIJ JEZELF EN JE GEZONDE VERSTAND en daar heb je geen IKO, NKV, VDWS, KNWV of weet ik veel wat voor nodig.

Verder is het een risico sport en zit een Hoop shit in een verdomd klein hoekje...
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #28 Mei 31, 2005, 08:29:27
edit2Rapporteer  
Wat altijd zo typisch NLs is is dat mekaar afvallen in een discussie altijd boven komt drijven.
Sommige lezen de posts niet goed of vallen over bepaalde zinnen in een post.

ER IS WEER EEN DODE BIJ HET KITEN GEVALLEN.

Dan kan je in die zin de meest uiteen lopende dingen halen maar het is WEER gebeurt.

Iedereen is het er wel over eens dat er wat moet gebeuren, maar iedereen zit te wachten dat een ander zijn nek uitsteekt.

Er is soms overmacht bij ongelukken, bij gevordede en getrainde kiters, waar het omgaat is dat er nu wel erg veel mensen aan een kite gaan hangen, en dat er een hele hoop bij zitten die niet weten waar ze mee bezig zijn.

Ik heb ook al een paar levens verspeeld met het kiten, dat ik mazzel heb gehad is puur geluk, maar ik weet (bijna) alles van en over het weer en kiten, dus ik weet mijn grenzen, en dat ik die steeds weerlegd.

Dat er ook dodelijke ongelukken met goed getrainde riders gebeurt is een feit, en dat had als je door speculeerd ook voorkomen kunnen worden, maarja zo kan je blijven speculeren.

Het gaat erom dat het nu al te druk is op een hoop spots, en dat we elke x weer zien dat er mensen tussen zitten die de verkeerde sport hebben gekozen.

Dat we zelf in moeten grijpen als we wat zien wat niet kan is onze plicht geworden, en het is je plicht om in te grijpen, dan maar ruzie.

We zijn met zijn allen op een punt gekomen dat de wat gevordede kiter moet ingrijpen als die iets ziet, neem je verantwoording.

Dat er van boven af dingen beter en strenger geregelt moeten gaan worden is noodzaak, laat je het over aan de overheid dan is het over.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #29 Mei 31, 2005, 08:40:03
edit2Rapporteer  
EN DAT IS DE CONCLUSIE: VEILIGHEID BEGINT BIJ JEZELF EN JE GEZONDE VERSTAND en daar heb je geen IKO, NKV, VDWS, KNWV of weet ik veel wat voor nodig.

Sluit ik mij geheel bij aan!...maar dan vraag ik mij af waarom een instrukteur (die verantwoordelijk is voor zijn cursist) toch les geeft in condities waarbij gevorderden hun handen vol hebben aan een 8 op het water, toch een 6 of een 4 in de handen van een cursist drukt!
Het blijft een gecalculeerd risico, maar een instrukteur kan onmogelijk inschatten hoe een cursist reageerd op een kleine nerveuze kite die in een fractie van een seconde loopt na een ongecontroleerde reflex van de cursist.

Veiligheid begint ten eerste bij de opleiding en het gezond verstand van de instrukteurs!!!
de school is de uiteindelijke verantwoordelijke.

Iedereen met een beetje gezond verstand en de nodige ervaring, weet dat afgelopen zaterdag GEEN geschikte lesdag is geweest, met een verhoogd risico door de vlagerige wind!!
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #30 Mei 31, 2005, 09:30:35
edit2Rapporteer  
Wie gaar bijv. een niet nader te noemen school van het water halen met 7 bft als die weer aan het lessen is? Erik krijgt een leskite door zijn lijnen omdat die gozer hem niet meer kan houden (geen leash????) en dan biedt die nog aan de kite te vergoeden ook....... die gast is gewoon te aardig!!!! had hem een koekie moeten geven!  want is toch idioot
Niemand.....

Niet altijd met dat vingertje wijzen....het wijst namelijk naar iemand die als 1 van de weinige dagelijks bezig is om deze sport in een goed en positief daglicht te stellen!
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #31 Mei 31, 2005, 09:32:55
edit2Rapporteer  
Beste Sjors,

Gisteren heb ik bij Olaf als de bal op gegooid, Olaf zou de zaak een gaan bezien en dan weer contact op nemen. Verder heb ik aan geboden om een veiligheids commissie op te starten, graag werk ik hier aan mee.

Verder vind ik dat hier op dit forum de zaken op de spits worden gedreven, en lijk me het bespreken van ongeluken en bijna ongeluken meer op ramptourisme dan op betrokkenheid en profilering.

Éen van de redenen van deze site was het reguleren van kitenieuws.

Verder bied ik aan om vrijdagavond (zaal boven eurofun) voor alle belangstellige dit te bespreken, en daarvan uit een posting te plaatsen om zo lul verhalen over (hoe iemand viel of gevallen is) dat off toppic is er buiten er houden.

Groet Fons V.

Kitesurfschool-holland

Internet is toegangkelijk voor iedereen Fons, het zaaltje boven eurofun niet! Dan maar een lulverhaal meer of minder, ik vind het net als andere posts wel boeiend!

Moza

Berichten: 1716
Antwoord #32 Mei 31, 2005, 10:03:46
edit2Rapporteer  
 :-X
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #33 Mei 31, 2005, 10:34:52
edit2Rapporteer  
ik ben voor een kite-bewijs, ik ben ook voor kite-zones en ook voor zelf-regulering.

Het is gewoon erg onverantwoord als mensen gaan proberen te kiten zonder les gehad te hebben of zonder een goed idee te hebben van de gevaren van de sport. Een verplicht kite-bewijs zou er voor zorgen dat iedereen eerst les MOET nemen alvorens zelf te gaan kiten (dat zou uiteindelijk ook lucratieve business moeten opleveren voor de kitescholen).

Het is ook erg onverantwoord om te gaan kiten tussen badgasten, op het strand EN op het water. Zwemmers en kiters of zonaanbidders en kiters dat gaat niet samen. Om te kiten heb je ruimte nodig, vandaar dat ik zeg: kite-zones!

Dan last but not least: de zelf-regulering van kitend Nederland. Het is al heel vaak gezegd op dit forum maar de meer gevorderde kiters moeten meer verantwoordelijkheid nemen / behulpzamer zijn om beginners van onheil te behoeden. We hebben een soort "kite-etiketten" nodig, gedragsregels voor kiters om de veiligheid te bevorderen. Dit is niet iets wat van "hogeraf opgelegd" kan worden en zal dus vanuit onszelf moeten komen. Ik heb in ieder geval mezelf al voorgenomen meer "pro-actief" (gaaf woord!) op het strand te staan en meer in te zetten voor de veiligheid van iedereen (en niet alleen m'n eigen veiligheid).

mijn 2 ct.
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #34 Mei 31, 2005, 10:50:39
edit2Rapporteer  
Jullie zijn allemaal voor dit en voor dat....

denk je dat de overheid zit te wachten om dat te gaan regelen.... men zal zelf wat moeten doen! kom van je luie reet af allemaal zou ik zeggen ipv op dit forum te hangen.

en kom nou niet met jij hangt toch ook op dit forum.....  ???


oh en fons.... maak een nieuw onderwerp aan over de bijeenkomst.... en maak er volgende week vrijdagavond van... heeft iedereen tijd.
naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #35 Mei 31, 2005, 11:16:59
edit2Rapporteer  

 maar dan vraag ik mij af waarom een instrukteur (die verantwoordelijk is voor zijn cursist) toch les geeft in condities waarbij gevorderden hun handen vol hebben aan een 8 op het water, toch een 6 of een 4 in de handen van een cursist drukt!
Het blijft een gecalculeerd risico, maar een instrukteur kan onmogelijk inschatten hoe een cursist reageerd op een kleine nerveuze kite die in een fractie van een seconde loopt na een ongecontroleerde reflex van de cursist.

Veiligheid begint ten eerste bij de opleiding en het gezond verstand van de instrukteurs!!!
de school is de uiteindelijke verantwoordelijke.

Iedereen met een beetje gezond verstand en de nodige ervaring, weet dat afgelopen zaterdag GEEN geschikte lesdag is geweest, met een verhoogd risico door de vlagerige wind!!

Volledig mee eens! Maar als ik dan iemand zie (noem geen namen) die z'n 9 voor een 7 komt inruilen omdat ie m'n bijna niet meer houdt terwijl zijn instructeurs met 6 les staan te geven (geloof dat ze er wel op een geven moment mee ophielden) dan zakt bij mij ook de moed in m'n schoenen....
bill
Gast
Antwoord #36 Mei 31, 2005, 12:06:28
edit2Rapporteer  
Wat zegt dat nou dat een gevorderde met een 7 vaart? Dat is misschien een ventje van 60 KG en degene die les heeft is 95 kg - die komt dan echt niet weg met een 6 hoor!
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #37 Mei 31, 2005, 12:56:54
edit2Rapporteer  
Hey, even nog een vraag. Afgezien van de tragiek van dit ongeluk, vroeg ik me toch wat af.
Toen ik les had, een jaar of wat geleden, leste ik niet alleen met een (te) kleine kite, maar ook unhooked (sterker nog, trapeze nog niet eens om), met alleen een leash. Instructuer zei dat ik ten alle tijde de kite los moest laten als ie teveel power opbouwde... Neem aan dat deze Duitser wel gehooked aan het lessen was...vaag....
Freija
Gast
Antwoord #38 Mei 31, 2005, 13:08:42
edit2Rapporteer  
Hey, even nog een vraag. Afgezien van de tragiek van dit ongeluk, vroeg ik me toch wat af.
Toen ik les had, een jaar of wat geleden, leste ik niet alleen met een (te) kleine kite, maar ook unhooked (sterker nog, trapeze nog niet eens om), met alleen een leash. Instructuer zei dat ik ten alle tijde de kite los moest laten als ie teveel power opbouwde... Neem aan dat deze Duitser wel gehooked aan het lessen was...vaag....

Inderdaad! Ik was ook unhooked bij alles, snapte eerst niet waarom omdat je niet kan depoweren...maar nu dus wel!
soul
Gast
Antwoord #39 Mei 31, 2005, 13:11:56
edit2Rapporteer  
Soul????? (even zonder verwijten) Dit was een beginner. En dit ongeluk was (onvoorspelbaar)
Ook de "safety" van een klimmer werkt niet als er een wand instort.

Dit kan ons allen gebeuren, ook als gevorderd. Dit is helaas realiteit. Het geldt niet alleen voor "de sport" maar ook in ons dagelijkse doen en laten.
 








Doet niets af aan mijn conclusie dat we nog qua verbeteren van veiligheid een lange weg te gaan hebben.
100% veilig wordt het nooiit dat hoeft ook niet maar er is te weinig veilkigheidsbesef en kennis voorhanden.

Dit was een beginner maar mischien niet helemaal terecht maar ik heb dit bericht aangegrepen om een algemeen statemnet te maken.

Ik zal dit vandaag in een apart topic nog eens helder op papier zetten.
Hierboven wordt de vergeljiking gemaakt met klimmen. Ik heb zefl 15 jaar fanatiek geklommen en naar mijn mening is het daar ook niet zo goed geregeld. Iedereen kan naar een klimhal gaan, een kort lesje volgen en klaar. Het veiligheidsbesef van sommige klimmers die ik in Belgie of Frankrijk ben tegen gekomen is soms erg erg laag.

Afgezien van de freak accidents, die veroorzaakt worden door het nu eenmaal onvoorspelbare weer, denk ik dat sporters zoals kiter en klimmers altijd op zoekt zijn naar hun eigen grenzen. Ik heb in de afgelopen jaren enkele vrienden verloren, en in 80% van de gevallen waren het ervaren klimmers die op hun eigen grens bezig waren. Ook met kiten zal dat altijd voorkomen. Een krachtige lage kiteloop op vlak water bij constante wind is al best heftig. Maar hoe beter je wordt zul je die tricks ook onder moeilijkere omstandigheden (golven, hardere wind, vlagen) willen maken.

Goed les krijgen is belangrijk maar welke cursus je ook hebt doorlopen en welk examen/diploma je er ook aan verbindt, er zullen op het water altijd omstandigheden zijn die gevaarlijk zijn. Ervaring, en nog meer ervaring, is het enige waardoor je kan inschatten of jij die omstandigheden aankan.

Ik ben dus geen voorstander van een verplicht systeem met examens en dergelijke. Ik denk wel dat de gevorderde kiter een verantwoordelijkheid heeft. Zie je iemand iets doms doen, spreek die persoon dan aan en leg uit wat/waarom etc.

ben ik geddeeltelijk met je eens maar de klimopleidingen van de nkv zijn wel erg profi en gaan voor een groot deel over veiligheid daar heb i,het over dat je dan een grope prutsers overhoudt die denken dat ze het wel zelf kunnen dat houd je overal, wil niet zeggen dat je niet moet slijpen aan je opleidingen.

Inderdaad is ervaring het beste maar ERVARING KUN JE OVERDRAGEN EN DAN MET NAME ERVARING OP VEILIGHEIDSGEBIED  en dat is het punt dat gebeurd niet nauwelijks of te weinig omdat als ik de opleidingen naast elkaar leg er in de opleiding al te weinig aandacht voor is.
Als je het de leraar niet leert is de kans groot dat hij het ook niet overdraagt.
Los van je terechte opmerking dat ervaring beter is dan kennis maar dat wil niet zeggen dat je beginners niet de best nmogelijke theorie en veiligheidsopleiding meot geven.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #40 Mei 31, 2005, 13:14:25
edit2Rapporteer  
Dit soort topics laaien altijd op als er weer een incident is gebeurd. Helemaal niks mis mee!! We worden gewoon weer met de neus op de feiten gedrukt dat kiten onvermijdelijke risicos met zich meebrengt.
Ik zet dan ook vraagtekens bij de ervaring, kennis en verantwoordelijkheid van sommige instrukteurs. Iemand die notabene veiligheid hoog in het vaandel zou moeten hebben staan, en dit ook over moet proberen te brengen op een cursist. Daarnaast is de school verantwoordelijk voor zijn instrukteurs.
Misschien eerst een uitgebreide screentest voor verse instrukteurs, op kennis en ervaring, voordat ze ook daadwerkelijk in dienst worden genomen??
In mijn ogen is lesgeven in condities zoals afgelopen zaterdag een grove inschattingsfout van de betrokken instrukteur!! De school zou de instrukteur erop aan moeten spreken!!!
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #41 Mei 31, 2005, 13:14:26
edit2Rapporteer  
Inhaken word gedaan als je in het water staat.
Daar moet je dan een paar keer in en uit haken en een rondje draaien.
Zo dat je daar aan gewend ben.
Ook weten waar de quikrelaise zit en een keer laten ervaren.

Ik vind ook dat je kite surfen niet aan iemand kan leren in 3 uurtjes zoals somige scholen in nederland aanbieden.
Twee lessen van 4 uur dan kom je een heel eind.

Zou niet graag in die instructeur z'n schoenen willen staan.
En ben ook benieuwd naar het hoe en wat van dit ongeval.
(Vind persoonlijk lessen boven 25 knopen absurd al zijn de meningen daar anders over verdeeld.)
Maar nu ik dit lees dodelijk ongeval met windkracht 3 dan ga ik toch vraagtekens erbij zetten.
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #42 Mei 31, 2005, 13:16:04
edit2Rapporteer  
Inhaken word gedaan als je in het water staat.
Daar moet je dan een paar keer in en uit haken en een rondje draaien.

Zou niet graag in die instructeurs z'n schoenen willen staan.


Sjizzle, das waar ook, was ik alweer vergeten ja.
soul
Gast
Antwoord #43 Mei 31, 2005, 13:16:34
edit2Rapporteer  
Wie gaar bijv. een niet nader te noemen school van het water halen met 7 bft als die weer aan het lessen is? Erik krijgt een leskite door zijn lijnen omdat die gozer hem niet meer kan houden (geen leash????) en dan biedt die nog aan de kite te vergoeden ook....... die gast is gewoon te aardig!!!! had hem een koekie moeten geven! want is toch idioot
Niemand.....

Niet altijd met dat vingertje wijzen....het wijst namelijk naar iemand die als 1 van de weinige dagelijks bezig is om deze sport in een goed en positief daglicht te stellen!

Mag ik heel hard lachen deze man is alleen maar bezig voor zichzelf.
soul
Gast
Antwoord #44 Mei 31, 2005, 13:20:35
edit2Rapporteer  
Jullie zijn allemaal voor dit en voor dat....

denk je dat de overheid zit te wachten om dat te gaan regelen.... men zal zelf wat moeten doen! kom van je luie reet af allemaal zou ik zeggen ipv op dit forum te hangen.

en kom nou niet met jij hangt toch ook op dit forum.....  ???


oh en fons.... maak een nieuw onderwerp aan over de bijeenkomst.... en maak er volgende week vrijdagavond van... heeft iedereen tijd.

Oke Sjors helemaal gelijk heb je ik wil me hier ook wel voor inzetten en ben erbij op vrijdag als het doorgaat.
Wel vind ik dat we dat landelijk moeten organiseren en dat kan makkelijk via internet.
Stef de Jong erbij halen , Maarten Huisman, de KNWV uitnodigen.
Harry Vogelezang zou ook moeten komen.
Breed gedragen in de kitewereld kun je snel ergens komen lijkt me.
IK denk dat er in de opleidingen veel te winnen is.
Als we gezamelijk met een plan van aanpak de veiligheidsopleiding naar een hoger plan krikken dan zijn we een heel eind op weg.
Maar eerst eens kijken of we vrijdag het ergens over kunnen hebben.
huib

Berichten: 453
Antwoord #45 Mei 31, 2005, 13:23:10
edit2Rapporteer  
Unhooked lessen lijkt mij juist een zeer slechte keuze. Gewoon met trapeze zodat je ook kan voelen wat power en depoweren van de kite doet. Ik heb bij mijn les vanaf het eerste moment ingehaakt gekite, maar het trekken van de safety is wel in de eerste 5 minuten door een instructeur voorgedaan en daarna ge-oefend.

Over mijn lessen heb niets te klagen. Ik heb EN de safety goed behandeled gekregen EN leren herstarten in diep water EN leren bodydraggen naar mijn board. Ik denk dat daar ook een probleem zit. Ik ken nog steeds genoeg mensen die netjes les hebben gehad, meer dan een jaar zelf op het water staan en nog steeds deze bovenste drie essentiele zaken niet goed kunnen. Omdat het in de les is overgeslagen en/of omdat ze zelf de moeite niet nemen om dit te oefenen.

En natuurlijk ook zorg dragen dat je materiaal in orde is. En dan nog! Als je met boardleash vaart (zou ik zelf nooit doen) reken erop dat deze een keer knapt. Dus ook dan oefenen in upwind draggen zodat je het in ieder geval kan. En als vaar je met 5th, gewoon ouderwets vlieger omklappen en herstarten lijkt me ook een basisvaardigheid.

Veiligheidsbesef moet in de eerste plaats uit jezelf komen en iemand anders heeft de plicht om je op onveilig gedrag te wijzen.
Sebastiaan Mulder
Gast
Antwoord #46 Mei 31, 2005, 18:55:29
edit2Rapporteer  
Ik las dat er afgelopen week weer iemand in Hindeloopen is overleden door het Kiten.
In ieder geval gecondoleerd voor familie en vrienden.

Dit is het stukje uit de Leeuwarder Courant...

Kitesurfcursist na ongeval overleden 
HINDELOOPEN - Een veertigjarige Duitser is vorige week overleden als gevolg van een ongeluk tijdens een kitesurfles op het IJsselmeer bij Hindeloopen. Het is onduidelijk wat er precies met de man is gebeurd. Er was op het tijdstip van het ongeval weinig wind en de cursist zou met een simpele oefening bezig zijn geweest.

De man liet zich bij een beginnersoefening aan de vlieger voorttrekken door het water. Plotseling had hij de vlieger losgelaten. Toen hij niet meer opstond en bewusteloos bleek te zijn, zou de instructeur hem hebben omgedraaid, waarop hij weer bij kennis kwam. Het slachtoffer zei op dat moment geen gevoel meer had in zijn armen en benen. Met de traumahelikopter is de man naar Groningen gebracht, waar hij een dag later overleed.

 


_______________________________________ ____________

Om even op de lange discussie in te voegen..........Ik kwam wel eens op Workum en heb daar meerdere keren verbaasd staan kijken dat het daar nog niet is verboden. P)

Mensen die GEEN ervaring hebben laten een kite op het strand omhoog gaan!!!!!! Dit moet al verboden worden!! Gevolg......dikke sleeppartij over het strand en een klein meisje wordt door de lijnen gevloerd. Stel je eens voor hoe het anders zou kunnen aflopen.

Heb respect voor de natuur en de mensen om je heen en onderschat haar nooit!!!

Kiten is een prachtige sport, maar zoals bij iedere sport, veiligheid voorop! Daarmee behoud je ook de pracht van de sport!

Ik weet dat heel veel kiters goed weten hoe het moet en wat veilig is en wat niet, maar juist die kleine groep die het niet weet kan het straks verpesten voor de rest van de kiters........... ^ En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Karta

Berichten: 17
Antwoord #47 Mei 31, 2005, 23:04:25
edit2Rapporteer  
Even over de opleidingen... en de rest van die onzin...

IKO is een van de beste opleidingen en Maarten Huisman is een van de beste leraren die ik ken. Ik snap niet dat je durft zijn naam door het slijk te halen. Hij doet zo veel voor alle kiters in Nederland. Is hij niet de gene die de IKO verzorgd en eind redacteur is van Acces Kite magazine... en stukken schrijft voor Taste... bijna in elke blad staat wat over veiligheid... Ook tijdens de opleiding heeft hij het alleen maar over veiligheid... hij was tijdens het kiten de enige met een helm op toen ik les kreeg van hem... Een absolute pionier in de sport en de eerste die uberhaubt richtlijnen neer heeft gezet... Die jongen is werkzaam over de hele wereld om het kitesurfen veilig te maken en zich in te zetten voor de groei hiervan, net als alle andere die proberen een opleiding te volgen.

Zoals anderen zeggen. Ga de opleiding doen... Lees de theorie.. wat een IKO instructeur weet is niks vergeleken met de gemiddelde kiters... Het zijn degelijke lessen en een must voor elke beginner... Ook andere opleidingen zijn welkom.... Maar IKO blijft een goed standaard en de eerste!

Kortom... ophouden met conclusies trekken en vingers wijzen... we noemen het een ongeluk... opzet is hier niet in het spel..

Irwan

Karta Team

Karta Boardsports
posty

Berichten: 2454
Antwoord #48 Mei 31, 2005, 23:51:58
edit2Rapporteer  
HINDELOOPEN - Een veertigjarige Duitser is vorige week overleden als gevolg van een ongeluk tijdens een kitesurfles op het IJsselmeer bij Hindeloopen. Het is onduidelijk wat er precies met de man is gebeurd. Er was op het tijdstip van het ongeval weinig wind en de cursist zou met een simpele oefening bezig zijn geweest.

De man liet zich bij een beginnersoefening aan de vlieger voorttrekken door het water. Plotseling had hij de vlieger losgelaten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zo zie je maar weer hoe snel de conclusie's waren getrokken. Dit blijkt dus echt een ongeluk in een klein hoekje te zijn. Wie weet wat die kerel had.
Blijft vervelend voor iedereen natuurlijk. Hopelijk blijft het hierbij.
Ben benieuwd naar de uiteindelijk echte toedracht als ze daar ooit achter komen.
Flakkee-John

Berichten: 782
Antwoord #49 Juni 01, 2005, 00:13:59
edit2Rapporteer  
Jammer dat het kitesurfen in kwaad daglicht gezet wordt. Heb diverse andere extreme sporten gedaan waarbij jaarlijks meerdere doden vallen, daar worden nooit zoveel woorden over vuil gemaakt. Hier baal ik van, omdat zo de sport geprobeerd de kop in te drukken.

Dit neemt niet weg dat uitzonderingen door asociaal kitegedrag niet getolereerd kan en mag worden, hierdoor kan de sport kapot gemaakt worden.

Uiteraard neemt het niet weg dat ieder ongeluk, zeker met dodelijke afloop altijd een zwarte dag is in iedere sport.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.