Algemene informatie voor beginners en nieuwelingen

The Submarine

Berichten: 223
Antwoord #50 Juli 25, 2007, 22:38:27
edit2Rapporteer  
Waar is nou Ozone???
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #51 Augustus 01, 2007, 01:20:29
edit2Rapporteer  
Zo weer even een fris windje in dit topic blazen.

Heb mijn eigen net aangemeld, maar mis het gedeelte van het voorstellen. Hierbij even kort een introductie.

Ben Ronald, 27 jaar en ben woonachtig en werkzaam in Tsjechie. Al een wat langere tijd ben ik sportloos en heb hier in CZ mindere ervaringen met groepssporten. In het verleden heb ik in NL gewindsurft en nu loop ik al langer met het idee om de surfsport weer op te pakken. Helaas zijn er hier niet zoveel mogelijkheden om het uit te voeren(bij mij in de buurt), maar waar een wil is is een weg. Kort is toch weer te lang geworden....

Aankomende zondag ga ik waarschijnlijk mijn eerste Kite ervaring opdoen. Samen met een vriend ga ik naar het Lipnomeer om "privé"les te nemen. Het plan is om 's ochtends te beginnen en zo de hele dag aan(hopelijk ook op) het water door te brengen. Bevalt het prima dan volgt het weekend daarop lesdag nummer 2.

Nu heb ik al rondgelezen op verschillende fora, maar toch blijven er vragen open. Er worden heel veel termen / afkortingen genoemd in topics waardoor ik eigenlijk de essentie van het geheel kwijtraak. Is er ergens een soort van Kite-woordenboek? Waarin alles kort omschreven is? Ik wil mijn eigen goed voorbereiden op de cursus ook, omdat deze gegeven zal worden in het Engels(mijn Tsjechisch is te slecht voor de cursus) en al mijn aandacht daar al voor nodig zal hebben.

Alvast bedankt voor jullie ervaren hulp!

Gr,
Ronald
hier ga ik btw de cursus volgen www.airush.cz

@ Capture2007, het houd in dat het formaat van je foto's te groot is om up te loaden. Deze kan je eventueel met windows-previewer resizen.
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #52 Augustus 01, 2007, 19:43:06
edit2Rapporteer  
De les voor aankomende zondag heb ik net bevestigd gekregen. Samen met een vriend zullen we zondag de hele dag op het land doorbrengen met de volgende onderdelen.

- theorie
- uitleg van materiaal
- instructies betreffende veiligheid
- het onder controle krijgen en leren krijgen van de kite

Op zich wel jammer dat we niet het water ingaan, maar beter alles in 1maal goed leren zullen we maar zeggen.

Als het goed is dan volgende week doordeweeks 1 dag weer naar het Lipno voor de vervolgcursus en deze zullen we dan de hele dag op het water doorbrengen.

In mijn opinie lijkt mij dit een vrij goed begin om met deze sport te beginnen. Ik zal hier verder mijn bevindingen ook neerschrijven om zo andere starters ook van info te voorzien.

Gr,
Ronald

PS, info betreffende termen nog steeds welkom. Misschien is het makkelijk om de termen hier op te schrijven en door meer doorgewinterde de uitleg erbij te geven. Zo bouwen we hier een soort termenwoordenboek op die later ook op de site kan komen??

Highend =
Lowend =
Hoogtelopen =

ZIt momenteel op mijn werk dus kan niet rustig even de woorden opzoeken, maar zal dit later aanvullen.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #53 Augustus 07, 2007, 01:14:36
edit2Rapporteer  
nog iets, je leest af en toe over afgedreven kites en boards omdat sommige mensen of denken dat ze het heel goed kunnen, of beginners die geen les hebben gehad toch met aflandige wind het water op gaan.
Dus:

Met aflandige wind niet gaan kiten!  
Jeroen Oomen

Berichten: 344
Antwoord #54 Augustus 11, 2007, 01:08:59
edit2Rapporteer  
nog iets, je leest af en toe over afgedreven kites en boards omdat sommige mensen of denken dat ze het heel goed kunnen, of beginners die geen les hebben gehad toch met aflandige wind het water op gaan.
Dus:

Met aflandige wind niet gaan kiten!  
Even erbij zeggen dat aflandige wind wind is die uit het land komt :-)
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #55 Augustus 25, 2007, 16:50:06
edit2Rapporteer  
Ok en dan nu weer even ontopic!

Ik wil nog even kwijt dat ik erg veel heb aan het overzicht, dus bedankt voor het maken!

Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #56 September 01, 2007, 13:29:54
edit2Rapporteer  
Highend = max wind waarin je nog kan varen met een kite of board, verschilt per kite/board
Lowend = min wind ''                                                                                                ''
Hoogtelopen = aan de wind varen
xray

Berichten: 3688
Antwoord #57 September 06, 2007, 01:34:11
edit2Rapporteer  
een makkelijke tekening voor de diverse windtermen....
leuk

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #58 September 14, 2007, 19:06:42
edit2Rapporteer  
Hoe moet ik de gewichtcategorieen lezen? Is 80kg (echt 80kg) en dus van 75 tot 85 of is het van 80 to 90? Dat maakt nogal een verschil.
oajvanharen

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #59 September 20, 2007, 00:23:58
edit2Rapporteer  
vandaag voor het eerst aangemeld als beginner kiter en toen deze  tabel gezien helemaal top ga er nog vaak op terug kijken en zie nu precies wat een bow kite is (lang getwijfeld of de Bo0xer 2006 nu een bow of C kite is enz) zover ik heb gelezen word voor de beginner geadviseerd een bow kite en 5e lijn .Ik hoop dat ik met deze tabel een keuze kan maken. Door de grote keuze van kite s is het maar moelijk te kiezen. Complimenten voor de maker ga zo door
Gerbendd

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #60 September 20, 2007, 17:38:59
edit2Rapporteer  
Hello all,

graag wil ik gebruik maken van jullie expertise/ ervaring. In welke windrange kun je (als prille kitesurfer 84kg) met een
- North Rebel 2007 14m2 en een 12m2
- Naish Boxer SLE 14m2 en een 12m2
- eventuele andere gangbare modellen...
Ik ken je grafiekjes van de fabrikanten maar in dit geval ben ik erg benieuwd naar jullie persoonlijke ervaring. Geef even aan hoeveel jaar je al kitesurft.

Mocht dit onderwerp reeds in één topic uitgebreid besproken zijn dan graag een link.
Thanks.
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #61 September 25, 2007, 22:14:03
edit2Rapporteer  
Aan Gerbendd:
aangezien het bowkites zijn heb je minder wind nodig dan met een even grote c-kite
Dus een 12m is al relatief groot, hier kan je mee vliegen van 3 tot 5 ,6* beaufort..
ik heb zelf een een 2007 takoon nova2 van 12m...
Met een 14m heb ik geen ervaring.
*zes beaufort is veel, dus als je een beginner bent zeker niet bij zo'n wind vliegen!!! ThumpsUp
Formula1

Berichten: 128
Antwoord #62 September 28, 2007, 13:27:18
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een probleem. Mijn budget laat het niet toe om gewoon een nieuwe kite te kopen naast mijn 13m C. Dus wil deze verkopen en zou graag een 9m bow willen kopen, zoals een Waroo'07 Slingshot T2.
Ik kan net een waterstart maken, dus geen high performance kite ofzo Wink
Maar ik ben niet helemaal thuis in de bow wereld. Kan ik gewoon een 9 halen en met rond de 22 knopen varen of moet ik dan echt kleiner gaan? Ik zoek dus een kite voor de herfst en winter.
Welke kite raden jullie me aan en welke maat?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #63 September 28, 2007, 22:32:06
edit2Rapporteer  
9 hou je makkelijk in 22 knopen, een bow al helemaal
Ik sta in 28 knopen nog met mn 8C
Formula1

Berichten: 128
Antwoord #64 Oktober 06, 2007, 00:24:29
edit2Rapporteer  
Ah dankje. Smiley

Wat is hiervan de beste keus?

Cabrinha Omega '07
SS TurboDiesel 2 '07
Best Waroo '07
North Rebel '07

Alvat bedankt Smiley
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #65 Oktober 07, 2007, 22:45:46
edit2Rapporteer  
Omega is een pure beginnerskite, TD2 is meer voor hard en hoog en niet voor de new-school dingetjes volgens mij, Best waroo is in alles goed, Rebel weet ik niet veel over. Mischien staat daar nog wat over op kitehigh: zoekfunctie?

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #66 Oktober 08, 2007, 02:20:47
edit2Rapporteer  
rebel is ook wat allround, local hiero leert er iig snel mee springen, en voor de rest is er niet zo veel mis met de kite, alleen die stokjes vind ik irri(breken, of door doek, in enkele gevallen)
Bommel

Berichten: 2
Antwoord #67 Oktober 15, 2007, 02:54:32
edit2Rapporteer  
Hi, nieuw hier, Rommert aangenaam en nieuw bij het kiten. Na diverse aanbevelingen van vrienden toch maar eens begonnen. Niet lekker in het zomerseizoen maar bikkelen in het koude oktober weer. Uiteraard verkocht, dus wil ik mijn eigen zooi aanschaffen. Maarja de ballen verstand ervan.

Had ergens een setje gezien, North Toro 06 van 12m met een Naish Haze bordje 145cm. Ben 90+Kg. Set is nieuw, wilde eigenlijk ook gelijk nieuwe zooi aanschaffen. Maar om nou gelijk 2008 zooi aan te schaffen vond ik qua money toch beetje overdreven.

Iemand ervaring met de stier van North?

Owja is de 12 wel een goede maat? Het is namelijk wel de bedoeling dat er nu veel geoefend gaat worden en ik heb geen zin in Engeland te landen?  loser
Smitty_Me3

Berichten: 3
Antwoord #68 Oktober 19, 2007, 16:59:20
edit2Rapporteer  
Helemaal leuk zo'n beginnersafdeling :-D
Mijn complimenten!!!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #69 Oktober 22, 2007, 01:51:11
edit2Rapporteer  
@Bommel:

12 is altijd wel mooi maatje. Maar met meer dan 90 kg kan hij weleens te klein worden...maar prima maat om te beginnen dacht ik zo.
Bommel

Berichten: 2
Antwoord #70 Oktober 23, 2007, 05:06:17
edit2Rapporteer  
@ Poor,

Thanks, had ik al aan gedacht, maar zo voor de winter is het prima. Heb het verkeerde seizoen uitgekozen om te beginnen. Fokkin' koud en veel wind, dus om gelijk naar een 14 te gaan?

Trouwens, des te groter des te duurder  ThumpDown ik ga deze winter op water en brood leven
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #71 Oktober 23, 2007, 19:27:58
edit2Rapporteer  
veel wind?
niet echt Sad
Als je niet te duur wilt beginnen, is dit wel goed seizoen, kite kosten relatief gezien geen drol in de winter(overjarig nieuw)
Eev

Berichten: 61
Antwoord #72 November 02, 2007, 04:44:09
edit2Rapporteer  
goed bezig!

zie je zaterdag op de dam?

gr eveline Natural High
makamba

Berichten: 9
Antwoord #73 November 08, 2007, 21:40:46
edit2Rapporteer  
Thanks voor deze nuttige info!
Rope

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #74 November 19, 2007, 23:31:51
edit2Rapporteer  
Aangezien dit het forum is voor nieuwelingen laat ik hier dan maar mijn vragen posten.
Sinds een maand of wat ben ik zeer geintresseerd in kitesurfen.

Daarom heb ik een paar vragen over het beginnen aan kitesurfen:

Sowieso wil ik eerst een paar lessen nemen om te kijken of het echt wat voor me is.
Daarna wil ik een paar locaties weten in de buurt waar ik dan zelf wat zou kunnen oefenen.

Vraag 1: Ik woon zelf in Loosdrecht en ik had op de kaart met locaties op deze site een stip gezien die daar behoorlijk dichtbij is. Daar wil ik graag weten of het heel misschien ook Loosdrecht is wat aangeduid word. Want er word geen informatie gegeven (Het is de uiterst rechtse stip van Noord-Holland net tegen Utrecht aan).
Vraag 2: Mocht er niks in de buurt van Loosdrecht zijn. Wat reden jullie dan aan om te doen?(qua lessen volgen wat is het dichste in de buurt? Heb een OV-jaarkaart dus schroom niet om dingen te noemen die redelijk ver weg zijn maar wel goed bereikbaar met OV.
Vraag 3: Hoeveel lessen moet je nemen voordat je redelijk alleen kan kitesurfen? (geen zin om een gevaar op het water te zijn namelijk).
Vraag 4: Hebben jullie misschien wat tips voor me zodat ik wat makkelijker de lessen kan volgen? Wat je bijv. echt niet moet doen tijdens en les etc.

Alvast bedankt:).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.