Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3
1  Algemeen / Buitenland & Travel / Re: Tenerife/Fuerte wat kan ik verwachten v/d spots... Gepost op: Mei 19, 2010, 09:49:14
Ik had al een keer een (op waarheid beruste) beschrijving gemaakt voor een dedicated Surfspot hoekje dat er mi nog steeds moet komen. Ik heb er ook foto's bij, maar die kunnen hier helaas niet mooi bij gepost worden:

HQOGTEPUNTEN
•   Oversteek Los Lobos Met noorderwind is het goed mogelijk om ts kitesurfen vanaf Flagbeach naar Los Lobos (2 km)
•   2 uur durende downwinder een boot met kapitein en kite van achter Los Lobos 2 uur lang naar Flagbeach met 4 kiters,
•   Uitgaan Pilsje pakken bij een van de gezellige surfers barretjes in Complex "Atlantico" staat garant voor het vakantiegevoel.
•   Golven Ei Cotillo Lekker springen met westenwind op de golven van El Cotillo om 's avonds het strand op te stoken voor een BBQ.

CORRALEJO
Corralejo (spreek uit als Corallego) is het belangrijkste toeristenoord gelegen in het noorden van het eiland. Beroemd om zijn zandduinen en het bruisende nachtleven in de zomer. Natuurlijk zijn er ook restaurants, barretjes en discotheken te vinden. Buiten het kitesurfen om is hier en in de omgeving genoeg te beleven, zoals mountainbiken, windsurfen en golfsurfen. Vanuit de haven vertrekken veerboten naar het noordelijker gelegen eiland Lanzarote. Voor de kust van Corralejo ligt het kleine eiland
Lobos, dat met een veerboot bereikbaar is en waar je prima kunt duiken of wandelen.

BESCHRlJVING
De speciale kitesurf zone van 3 km lang heet Flagbeach. Fijn wit zand, rustige zee en af en toe een verdwaalde naturist. De donkere plekken op de foto zijn rotsen die bij eb 20-30 cm boven het water uitsteken, en bij vloed 50 cm onder water liggen. Bij hoogwater niet een groot probleem, maar bij laagwater wordt de kite zone wel een stuk kleiner. Voor een beginnende kiter kan het vervelende situaties tot gevolg hebben als je over de rotsen het strand wil bereiken om te landen. Indien de weercondities (en de kracht in de benen) het toelaten kan je ook naar Los Lobos kiten, echter er is geen strand dus uitrusten voordat je terug keert is daar niet mogelijk.
Mocht je daar stranden dan is het enige water nog te doen valt te lopen naar de veerhaven Puertito. Met blote voeten en al die rotsen valt dat niet mee. Flagbeach zorgt voor rescue indien je vooraf 30 Euro per 15 dagen betaald. Er zijn echter talloze vermeldingen dat mede kiters je eerder oppikken dan de reddingsboot. Tevens kan daar voor 2 uur een downwinder vooraf gereserveerd worden vanaf 50 euro per 4 personen.

ROUTE
Flagbeach is ongeveer 500 meter lopen van de dichtstbijzijnde bushalten dus de veel toeristen huren een auto. Parkeer de auto op de FV-1, wanneer je duidelijk het Flagbeach Kitesurfcenter ziet liggen. Als er geen auto's staan, is het of te vroeg in de morgen of is er (nog) geen wind. Lopend door natuurgebied *Dunas de Corralejo" is het dan nog ongeveer 200 meter naar het strand. Een Ford Fiesta huren buiten het hoogseizoen kost rond de 150 euro per week.

CONDITIES
De beste winden zijn te vinden tussen april en september echter daarbuiten is de windzekerheid zeker niet slecht te nomen. Op Flagbeach heb ik de ervaring dat noorderwind garant staat voor een goede stabiele wind. Zodra de wind naar het oosten draait zal Lobos een schaduw in de wind veroorzaken. Wind vanuit het zuiden is zelden goed en meestal veranderd de wind die dag dan ook niet meer. De temperatuur is uitstekend te noemen, bij harde wind is een shorty aan te raden.
De zonnekracht is in de zomer erg groot, en de ervaring leert dat zonnebrandcrème snel wegspoelt bij het kiten, dus neem in ieder geval een lycra mee. De regen is niet opgenomen in de grafiek zelden valt er een bui. In de wintermaanden misschien 4x per maand, en dan staat naar verluid het hele eiland in de bloei, dus misschien zijn er dan leukere activiteiten te ondernemen dat kiten (het kan echt). Wind en temperatuur grafiek.

ALTERNATIEVE SPOTS
Indien de wind op Flagbeach aflandig is kan men altijd nog naar El Cotillo gaan, 20 minuten rijden. Het is een echte surf spot, voornamelijk vanwege de hoge golven, 2 uur rijden naar het zuiden ligt Sotavento. daar is veel ruimte, helaas wel vaak flagerige wind en meestal dan ook aflandig.

UITGAAN
Veel leuke bars in het 'Atlantico' complex, de meest bekende kitesurf-bar is daar ook gevestigd.

NIVEAU
Flagbeach is geen beginnersspot, voornamelijk vanwege de rotsen. Bij vloed zijn deze echter zodanig onder de oppervlakte verdwenen dat er ruimte genoeg is. Verder is het choppy, in sommige weersituaties zijn er af en toe golven.

KITESHOP EN SCHOLEN
Er zijn er verschillende, maar Crunch is een goede, Vriendelijke verkoper, met aardig wat assortiment. Halverwege El Cotillo zit ook een kiteshop van enig formaat. Kite lessen kunnen worden geregeld op Flagbeach,

ZIE OOK
www.fuerteventura.com/Corralejo
www.flagbeach.com

OVERIGE INFORMATIE
Inbraak in huurauto’s komt geregeld voor dus laat geen waardevolle (kitespullen) achter in de auto.
2  Algemeen / Buitenland & Travel / Kitesurfing In France: Guide des spots 2007 Gepost op: Mei 31, 2009, 18:33:36
Voor diegene die aankomende zomer naar Frankrijk gaan is deze gids een leuk om te lezen. Als je daarvoor genoeg Frans kan in ieder geval, want hij is in het Frans geschreven. Het beschrijft de 26 belangrijkste spots in Frankrijk.
http://rapidshare.com/files/239290586/Kitesurfing_In_France_Guide_des_spots_2007.pdf
3  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / IKO Instructors Manual 2006-2007 Gepost op: Mei 31, 2009, 17:20:44
Klaar met het scannen (prima zo'n lang weekend daarvoor) en heb er een PDF van gemaakt.
Het gaat om de IKO Instructors Manual 2006-2007! Erg leuk om te lezen, en zeker leerzaam. Veel vragen die op dit forum worden gesteld worden hier uitgebreid behandeld. Een must voor de gevorderde kiter, maar zeker ook leuk voor de beginner.
Het is maar liefst een boekwerk van 160 pagina's (en beloven om het niet op het werk af te drukken hè). Als iemand de nieuwste versie heeft, ben ik erg benieuwd naar de veranderingen (en niet alle tiep fouten opnoemen dan).

Veel leesplezier.

[edit] Link verwijderd in verband met Copyright[/edit]
4  Algemeen / Trefpunt / Re: Strand Horst, wie gaat wanneer kiten? Gepost op: Mei 07, 2009, 14:26:24
Het gaat vrijdag idd waaien, en hoe!

Vrijdagochtend is er veel bewolking en kan er in het westen van het land wat motregen vallen. In de middag trekt een zone met buien van west naar oost over het land. De zuidwestenwind neemt in de loop van de ochtend toe naar vrij krachtig boven land, kracht 5, en krachtig langs de kust, kracht 6. 's-Middags draait de wind naar het westen en neemt daarbij kortdurend nog wat verder toe tot krachtig boven land en hard aan de kust, kracht 6 of 7. Er komen dan (zware) windstoten tot maximaal 90 km/uur voor. De middagtemperatuur ligt tussen de 15 en 20 graden.
5  Algemeen / Trefpunt / Re: Mirns, wie gaat er kiten Gepost op: Mei 07, 2009, 14:09:09
Weersvoorspelling:
Vrijdagochtend is er veel bewolking en kan er in het westen van het land wat motregen vallen. In de middag trekt een zone met buien van west naar oost over het land. De zuidwestenwind neemt in de loop van de ochtend toe naar vrij krachtig boven land, kracht 5, en krachtig langs de kust, kracht 6. 's-Middags draait de wind naar het westen en neemt daarbij kortdurend nog wat verder toe tot krachtig boven land en hard aan de kust, kracht 6 of 7. Er komen dan (zware) windstoten tot maximaal 90 km/uur voor. De middagtemperatuur ligt tussen de 15 en 20 graden.

Iemand nog zin in een rakje?
6  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Kitesurf spots Tomtom IRL_GB; DE_AT_CH; IT_GR; ES_PT, DK_SE en NL_BE_FR Gepost op: April 27, 2009, 20:23:28
Er zijn weer veel vragen van aankomende vakantiegangers betreffende kitespots in het buitenland.
Op kitebeaches.com kunt u er veel vinden, dus kijk daar voordat je op dit forum maar wat weg vraagt.
Onderstaande tomtom poi's zijn overgenomen uit verschillende bronnen, en er zitten hoogstwaarschijnlijk (veel) fouten in. Help kitehigh om tot een beter bestand te komen, dus indien je foute spots vind, meld het in onderstaand topic.

Van de volgende kitesurflanden bestaat een POI:
- Nederland, Belgie en Frankrijk NL_BE_FR-Kitesurf.rar;
- Italie en Griekenland IT_GR-kitesurf.ov2;
- Spanje, Portugal en de Canarische eilanden ES_PT-Kitesurf.ov2;
- Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk DE_AT_CH-kitesurf.ov2;
- Denemarken en Sweden DK_SE-Kitesurf.ov2;
- Ierland en GB IRL_GB-Kitesurf.ov2;

Indien jullie nog toevoegingen/wijzigingen hebben hoor ik het graag aankomende tijd. Het is de bedoeling om de parkeerplaats zo dicht mogelijk bij de kitespot aan te geven, zodat als je er met Tomtom heen rijd, je direct op de juiste plek bent. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om iedere kite spot te benoemen die ook maar 1x per maand gebruikt wordt, enkel de populaire plaatsen waar vervoer en eenvoudige navigatie naartoe mogelijk is. Indien je op een nieuwe kitespot bent, wil je tenslotte natuurlijk niet de enige zijn. Ook de spots die 1000 meter verder ligt hoeven er niet bij, de populairste is goed genoeg. Als je daar ter plekke bent, dan kan je namelijk zelf ook zien dat er nog een 1000 meter verder ligt (tenzij deze andere spot aan de andere kant van een riviermonding ligt en dit dus 30 minuten duurt voordat je omgereden bent). Probeer de bron erbij te zetten, dat kan indien je in de auto zit en besluit ergens naar toe te rijden verhelderend werken. Onderstaande spots heb ik van verscheidene bronnen, en het kan dus de bovenstaande regels aan de laars lappen. Als je aanvullingen of wijzigingen hebt, post deze dan hieronder. Op deze manier kunnen we tot een complete en correcte database komen, die ook nog overzichtelijk blijft.

De afbeeldingen:
- Italie en Griekenland ( IT_GR.bmp);
- Spanje, Portugal en de Canarische eilanden ( ES_PT-kitespots.bmp)
- Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk ( DE_AT_CH )
- Denemarken en Sweden ( DK_SE)
- Ierland en GB ( IRL_GB)

Klik met de rechtermuis op Opslaan Als en het bestand wordt niet geopend in de browser maar opgeslagen op een door jouw opgegeven locatie.

Alles in een Rar:
Tomtom_poi_Kitesurf.rar
7  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Beginnende Kite 12M genoeg? Gepost op: April 27, 2009, 08:55:03
@Cog: Ha, ha, je hebt helemaal gelijk. Het zijn helemaal geen verschillnede standpunten.
8  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Power/frontlines vervangen door een enkele lijn Gepost op: April 24, 2009, 15:43:49
Misschien zie ik het verkeerd, maar een Bandit Dos heeft toch ook gewoon 2 power/front lijnen?
9  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Power/frontlines vervangen door een enkele lijn Gepost op: April 24, 2009, 14:51:57
Bij een 5th line heb je toch altijd 5 lijnen? Ik begrijp wel dat bij North deze powerlijnen erg kort zijn, omdat de 'bridle' (of toming in goed nederlands) erg ver van de kite ligt.
Waarom zou North niet hebben gekozen voor een enkel lijns powerlijn?
10  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Power/frontlines vervangen door een enkele lijn Gepost op: April 24, 2009, 14:17:01
Hieronder gewoon even een "out of the box" brainwave. Je kan het natuurlijk direct afschieten met argumenten als "indien het een succes was, had het al bestaan" of "wat een idioot idee, dat gaat toch nooit werken". Bespaar ons dergelijke reakties die niets toevoegen. Onderbouw je reaktie, zodat anderen daar weer op kunnen reageren.

Zou het mogelijk zijn om de huidige twee powerlijnen te vervangen voor één enkele?
Het principe is simpel: bij oneindige stijfheid van de kite, zou een dubbel zo sterke powerlijn enkel uitgevoerd kunnen worden. De huidige generatie SK75 dyneema kan bij 1,5 mm dikte 370 kg dragen. Dat is bijna twee keer zoveel als een paar jaar geleden nog gebruikt werden bij die kites. Laten we er vanuit gaan dat die breeksterkte voldoende is, of we een dikkere lijn gaan gebruiken.

De praktijk blijkt vaak weerbarstiger.
Ik voorzie een heel groot probleem: Stijfheid: natuurlijk is de stijfheid van de huidige kites aanzienlijk beter dan de oudere generaties, maar of de kite niet vervormd bij hoge belasting is natuurlijk een heel ander verhaal. Ook zou een bevestiging van deze enkele lijn in het middelpunt voor veel vervorming zorgen. Zou dit kunnen worden ondervangen door een uitgekiende bridle voor de enkellijns powerlijn?
Best heeft tegenwoordig een model uitgerust met een flexibel stuk LE. Blijkbaar werkt die stijfheid het makkelijkere en snellere bochtenwerk tegen. Je stuurt echter toch met de achterkant, en als die niet al te stijf is dan moet je dezelfde effecten kunnen bereiken.

Waarom zou je het willen?
- Vereenvoudigde set-up (makkelijker lijnen uitleggen en minder gepruts met knopen).
- Minder problemen met in de knoop geraakte kites op het water en dus grotere veiligheid. En daar gaat het tegenwoordig uiteindelijk om!
- Lagere prijs (minder dyneema nodig)
- Minder luchtweerstand (zolang de bridle dit niet teniet doet)
- een uitgekiend ontwerp zou misschien een vijfde lijn depower en relaunch werking kunnen benaderen...niet dan?

Waarom zou je het niet willen?
- als de enkele powerlijn knapt, is verder vliegeren moeilijk (alhoewel je dan gewoon weer een tweelijns kite heb, net zoals de AR3.5. En verder vliegen met een goede powerlijn als de andere geknapt is in de huidge situatie ook moeilijk blijkt);
- nog meer bridle met evt. bijbehorende katrollen!
- Het werkt het makkelijkere en snellere bochtenwerk tegen.
11  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Beginnende Kite 12M genoeg? Gepost op: April 24, 2009, 13:09:58
@ JDreamer,
Het lijkt zo zonde van je geld, dat lessen.
Als je bovenstaand dan leest dat een kitesurfinstructeur je verteld dat je les moet nemen, vind je dat gezien zijn functie natuurlijk wel logisch. Toch denk je dat je het wel kan, zonder les.
Waarschijnlijk is dat gedeeltelijk ook zo. En als je zaken snel op pikt en je al ervaring hebt in het kiten dan kan je niet begrijpen waarom je les zou moeten gaan nemen.
Er zijn verschillende manieren om dit te bekijken:
- als je geen les neemt en je een foutje maakt en de kite crashed op een mens (worst case scenario) dan heb je verwijtbaar een onveilige situatie gecreeerd. Doe jezelf dit niet aan. Maar ook als je jouw net gekochte (goedkope dus niet al te best vliegende) kite crashed op een lantaarnpaal, auto, boom of dijk dan is de kans aanwezig dat je jezelf en de kite hebt beschadigd. En dat is pas zonde van je geld. Afgezien van de frustratie (wat deed ik dan fout) en drempel die je ervan over houd.
- jouw leercurve is met les veel steiler, waardoor je sneller leuke dingen (sprongen) kan gaan doen.
- je leert niet alleen kiten maar ook een spot en mede kiters kennen, waaraan je ook in de toekomst meer lol aan kan beleven.
- ze leren je de verschillende type kites waardoor je beter onderbouw een keuze voor de aanschaf kan maken.
- je laat een ander zijn kite (absoluut) vaak crashen, waardoor je veel gaat leren, maar er geen beschadigde kite aan over houd.
- als je het toch snel oppikt, dan heb je waarschijnlijk ook maar 4 uur nodig om de kneepjes te leren.

Denk vooral aan de mede strandgenoten als je het jezelf aan het leren bent. Onder kiters is er toch een ongeschreven regel dat je andere zo min mogelijk hinderd. Precies zoals in het normale verkeer.

En mede kiters op dit forum zullen zeker nog vele andere en betere redenen kunnen verzinnen.

Kortom, success met jouw keuze.
12  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Olie op mijn kite !! Gepost op: April 23, 2009, 13:26:56
Natuurlijk een nieuwe kite eisen! Met de oude kan je vervolgens proberen de troep er uit te krijgen. Probeer te voorkomen dat het gebruikte middel je kite nog verder aantast. Dan lijkt afwasmiddel mij ook een goed onschuldog en goedkoop alternatief.
Verder op http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2356237&p=587569
nog een verhaaltje: "WD-40 is also effective for removing tar stains"
Wel een dure zaak als je de hele kite moet gaan onder spuiten!
13  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Conversie 2 lijn naar 4 lijns Naish AR3.5, 5meter uit 2000 Gepost op: April 23, 2009, 11:32:45
@ Henk: Super bedankt. Ik was ervan uit gegaan dat de bridle voor de 2 lijns omgebouwd moeten worden naar een 4 lijns. Ik heb afgelopen weekend mijn Cabrinha Bar lijnen gewoon zonder bridle of pigtails op de AR3.5 bevestigd en het vloog. Ik ben er noet niet helemaal tevreden over, maar het lijkt alsof er helemaal geen verleging nodig is.

Het was weer erg leuk om te doen, met een kleine 14 knopen vliegt het dingetje al super. Verder zijn er dan nog enkele mensen op het water met een 16 en een enorm board aan het cruisen, en dan sta ik lekker te vliegeren.

allen bedankt Wink
14  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Conversie 2 lijn naar 4 lijns Naish AR3.5, 5meter uit 2000 Gepost op: April 17, 2009, 12:10:14
@ lude: ik heb deze fotos ook al bestudeerd, en kan helaas niet zien of ze een bridle of pigtails gebruiken.
@Mario: super dat je het nog onthouden hebt. Het klopt wat je schrijft en zo ver was ik ook gekomen. Met de oogjes kan je met ty-rips de punt bevestigen. De lusjes kunnen vervolgens gebruikt worden om de power en stuurlijnen op te bevestigen. Echter als ik de bridle niet gebruik, en de lijnen direct op de kite bevestig dan is er geen vliegen bij.
Ik begrijp niet hoe je van de huidige bridle een conversie kan doen waardoor de juiste Angle of Attack ontstaat. Kortom, kan ik de huidige bridle converteren, of moet ik pigtails kopen of maken? En hoe kom ik dan achter de juiste afmetingen zodat de AoA correct is?
15  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Conversie 2 lijn naar 4 lijns Naish AR3.5, 5meter uit 2000 Gepost op: April 17, 2009, 11:05:47
Afgelopen weekend op Vrouwenpolder geweest, en vanwege de matige wind eigenlijk alleen maar gekite op het strand met mijn Naish Ar3.5 5 meter kite. Echt leuk als nevenactiviteit om met 10 -12 knopen lekker te stunten. Uit de verpakking kwam deze kite met een 2 lijns setup. Ingewikkelde gekruisde lijnen, via katrollen en meerdere bevestigingspunten was destijds blijkbaar nodig om deze 2 lijns setup mogelijk te maken. Na een uurtje stoeien kregen we het voor elkaar om het te laten vliegen met mijn Cabrinha Switchblade bar. En dan is het wel echt leuk stunten, ook al is de wind eigenlijk te slap. Naish heeft deze kite voorzien van de mogelijkheid om hem met 4 lijnen te laten vliegen, maar het is mij niet gelukt met de bestaande lijnen om deze conversie te laten slagen. Weet iemand hoe het destijds bedoeld was? De kite is een echte dino uit 2000  Joepie.
Ja, ja oke jullie hebben gelijk. Ik kan beter een nieuwe kopen, en mij niet meer bekommeren om deze oude troep. Toch hoop ik stiekum dat iemand nog een manual heeft liggen en deze info aan mij kan verschaffen.
Alvast bedankt,  Daniel
16  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: auto gestolen voor jumpteam Gepost op: Maart 09, 2009, 17:49:45
Erg vervelend, hierbij mijn medeleven.
Toch denk ik dat we niet moeten vergeten dat de jongens wel een erg zwaar leven hebben. Voor een rooie rotcent je rug kapot beulen in de haven. En daarvoor moet je wel 1900 km in een brakke auto zitten met 8 man.
Ik zou ze een gratis kiteles aanbieden. Gewoon om even alle ellende van alle dagen te kunnen vergeten, even lekker plezier maken met de jongens.
Maar eerst moet er wel een windkracht 5 staan, en moet ik mijn prachtige Cabrinha 16m CO2 kite bij de hand hebben. Leash om de pols, en dan is er heel even plezier (totdat ze uit het zicht zijn verdwenen).
17  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kite-instructie en de IKO-waiver [juridische tekst] Gepost op: Maart 02, 2009, 16:12:39
Het is idd een zeer questionable product.

RichardM heeft een heel verhaal opgesteld in onderstaande posting, en ook nog (gedeeltelijk) antwoord gekregen van Sandrine van IKO.

Je weet niet wat je leest (als je er iets meer vanaf weet):
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2354515&sid=983f8a0608c5f769a3337ef59b5a871f
18  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Kitesurf-termen topic Gepost op: Maart 01, 2009, 17:46:45
Vooral de technische termen worden helder beschreven, maar misschnien ook een idee om de stijlen uit te leggen (Freestyle, wakestyle enz.)?
19  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / (info) fabrikage dyneema lijnen Gepost op: Februari 28, 2009, 17:20:30
De verbinding tussen jou en je vlieger is enkel een materiaal van minder dan een vierkante millimeter doorsnede. Hoe goed je vlieger ook mag zijn het gevoel gaat uiteindelijk door de vliegerlijn. De vliegerlijn wordt echter vaak onderschat.

De lijn voor kites heeft verschillende aspecten die belangrijk zijn voor de perfecte lijn.

Geen rek, hierdoor staat de kiter direct in verbinding met zijn kite, elke beweging van de kiter resulteert in een beweging in de vlieger.
Dun, ideaal is een oneindig dunne lijn. De lijn is een volume die zich door de lucht heen en weer beweegt, door de lengte kan dit redelijk veel wrijving veroorzaken.
Glad, een kite lijn dient heel erg glad te zijn, dit geeft de kiter de mogelijkheid om zonder slijtage en ellende rotaties te doen.

Om deze aspecten te bereiken blijven er twee soorten materialen over lijnen; Spectra en Dyneema, welke beide nagenoeg dezelfde eigenschappen hebben. Dyneema wordt in NL en Japan geproduceerd door DSM, terwijl Spectra in USA door Honeywell geproduceerd wordt gebruikmakend van licentierechten verstrekt door DSM.
Dyneema is een super sterke polyethylene vezel, deze wordt gefabriceerd doormiddel van en door DSM gepatenteerde “gel spinning”proces. Dit resulteert in een fiber dat 15 maal sterker is dan staal, super light is en bestand is tegen UV licht en chemicaliën.

Grondstof Dyneema
Eigenlijk wordt dyneema gemaakt op basis van hetzelfde product als mayonaise emmertjes gemaakt zijn: Polyethyleen. Echter door speciale behandelingen zijn de moleculen extreem lang, en dat geeft ook zijn sterkte.
Dyneema is beschikbaar in verschillende kwaliteiten welke aangegeven wordt met SK en nummer. Hoe hoger het nummer hoe beter de kwaliteit van het Dyneema.
SK25-SK60-SK65 worden hoofdzakelijk gebruikt voor off-shore touw, visnetten en kleding. SK75 is een hoogwaardiger vezel die 10% sterker is als SK65. Voor hoogwaardige vliegerlijnen wordt SK65 en SK75 ingezet in verschillende garendiktes, en vaak ook door elkaar heen gebruikt ni een enkele lijn. 

Het smeltpunt ligt rond de 150gr C. Het smelt ook niet echt als je een lijn wilt dichtsmelten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyneema. Echter de temperatuur dat de sterkte fors afneemt is al een stuk lager. Toch is er geen enkel beter alternatief, en als opvolger van Aramide (beter bekent onder de handelsnaam Kevlar) absoluut een enorme stap vooruit. Voor vliegerlijnen is dyneema veel veiliger (Kevlar snijdt als een mes) en er zijn destijds veel ongelukken mee gebeurd. Aramide is daardoor tegenwoordig verboden om als vliegerlijnen te dienen.

Het verschil in elasticiteit tussen de mayo variant en de lijn is opmerkelijk, 1,3Gpa en 98Gpa, dat scheelt nogal wat!

De kunst tot de perfecte vliegerlijn
Het Dyneema wordt door DSM aangeleverd als garen in verschillende diktes aan de vlechterij. Nu is het de kunst de goede verhouding van aantal garens en garen-diktes de gewenste lijnstrekte te krijgen. Deze verhouding bepaalt de treksterkte van de lijn. Met dun garen en 16 kluppels gevuld met garen tegelijk maak je weliswaar een mooie gladde lijn, echter door de grote hoeveelheid vlechtingen is de doorloop tijd van de machine erg laag, dus duur. Een ander nadeel is de rek, elke vlechting veroorzaakt een heel klein beetje rek, dus hoe meer vlechtingen per cm hoe meer rek. Gaan we deze lijn maken met dik garen met maar 6 garenkluppels, dan zal deze lijn minder rek vertonen, echter zijn de vlechtingen heel erg grof en de lijn erg bobbelig.

Een andere variabele is de vlechthoek, hoe groter de vlecht hoek, hoe gladder, maar ook hoe dikker de lijn wordt, dus ook hier moet er en compromis gesloten worden, voor de optimale vliegerlijn.

Stappen plan tot een lijn
Als eerste komt het Dyneema garen van DSM aan bij de vlechterij. Dit garen wordt geleverd op een bulk spoel. Deze bulkspoelen worden overgespoeld op kleinere spoelen die op de vlechtmachine passen, kluppels genaamd. De vlechtmachine kan nu ingesteld worden, vlechthoek, doorloop snelheid, aantal kluppels en garendikte. Het daadwerkelijke vlechten kan beginnen.
Een mooi detail voor de hoge kwaliteit is het splichen. Het splichen is een methode om twee garens aan elkaar te verbinden door middel van hoge druk lucht. De twee garens worden letterlijk aan elkaar geblazen zodat er een knooploze verbinding ontstaat. Het is hierdoor mogelijk een kluppel te vervangen indien deze breekt of leeg is.

Nu de lijn gevlochten is, is de lijn nog niet klaar voor gebruik. De volgende stap is het stretchen van de lijn, ofwel het oprekken van de lijn onder een hoge temperatuur. Alle rek welke ontstaan is door de vlechting wordt er nu onder een hoge temperatuur uitgetrokken. Tijdens het stretchen kan de oorspronkelijke witte lijn worden voorzien van een kleurcoating. Dit is ook de reden dat de coating na verloop van tijd vervaagd. Het blijft namelijk geverfd wit garen.
De volgende productie stap is het stempelen, de lijn wordt op een ingestelde lengte gestempeld en in stukken geknipt. Voordat de lijn geleverd wordt, moet deze alleen nog gesleeved worden en op een winder worden gedraaid.

De lijn is nu klaar voor veel kiteplezier.
20  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Mystic Gear Box Kite Travel Bag, met wieltjes :-) Gepost op: Februari 28, 2009, 16:59:18
Hierbij een idee om over korte afstanden (zonder ander vervoer) een flinke kitetas te vervoeren.
Ik heb het nog niet gebruikt, want ik mis nog een goede koppeling tussen het steekkarretje en mijn fiets. Waarschijnlijk wordt het een goed verkrijgbare goedkope koppeling zoals de surfkarretjes ook gebruiken. Het steekkarretje kost bij Gamma 20 euro, de koppeling 5 en de tas had ik al.
Ik hoop dat niet iedereen mij vanaf nu de tweede WimT gaat noemen Wink

21  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kitesurf spots voor gebruik in TomTom Gepost op: Februari 25, 2009, 21:01:29
Ik heb de rar weer geplaatst. Het zou nu (voorlopig) weer moeten werken.
22  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kitesurf spots voor gebruik in TomTom Gepost op: Februari 25, 2009, 10:54:11
Er was idd een probleem, maar de rar kan nu weer gedownload worden. Indien er opmerkingen zijn over de spots hoor ik het graag.
23  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Zelf opnieuw coaten kitelijnen Gepost op: Februari 13, 2009, 16:32:54
Nieuwe kitelijnen zijn erg glad en glimmend. Dit zal zijn vanwege een coating. Helaas worden bij intensief gebruik de lijnen steeds stroever, en vindt er steeds meer slijtage plaats indien de lijnen gekruist gebruikt worden.
Ik ben op zoek naar zo'n impregneer middel om mijn lijnen in optimale conditie te houden. Minder wrijvingsslijtage en minder UV straling zijn hierbij de belangrijkste beschermingen.

Op deze website is hierover een verhaal verschenen http://www.revkites.com/forum/lofiversion/index.php?t287-50.html.
I have been using "3-In-One" "professional" Silicone spray lubricant on my lines for some while now, works well, just spray on to line when its on the winder.
It has made a lot of difference to how the lines handle when setting up and how many more turns they will take without binding.


Ook op http://www.jn-kites.com/download/SwitchcraftManual_EN.pdf is te vinden:
These, as well as any kind of dirt can damage the QR. Disassemble and wash the
Quick Release (QR) in freshwater as often as possible. Also, treat with silicone oil or a similar substance
and ensure full functionality after the long breaks or storage.

Dit lijkt mij niet de methode, maar weet iemand welke wel het (liefst duurzame) juiste resultaat geeft?

24  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kitesurf spots voor gebruik in TomTom Gepost op: Februari 12, 2009, 22:34:27
De bestanden zijn compleet.
Om deze in te laden in jouw Tomtom moet je deze verbinden met de pc. Tomtom home installeren, registreren en opstarten.
U download de *.ov2-bestanden naar de map van Tomtom eaar de kaarten staan. Voorheen was dit doorgaans de map Benelux, tegenwoordig de map Western_Europe. Plaats zowel de OV2 als de BMP (voor de afbeelding van de POI).
Start Tomtom opnieuw op en de zojuist geplaatste POI's zouden te zien moeten zijn. Maak een route aan met "route voorbereiden" van bv Workum naar Mirns. Klik in het overzichtsscherm op "Detail>> Toon routekaart". Het voorbeeld van hoe het er uit zou moeten zien: http://uploads.kitehigh.nl/daniel/voorbeeld_workum_mirns.GIF

De Poi's van Nederland, België en Frankrijk in rar: http://uploads.kitehigh.nl/daniel/NL_BE_FR - Kitesurf.rar
25  Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: kitesurf spots voor gebruik in TomTom Gepost op: Februari 10, 2009, 19:22:18
Vlieland staat er bij, maar mag je daar wel kiten?
Heeft iemand verder nog opmerkingen over de franse spots? Meld het!
Het is namelijk erg belangrijk dat het een correcte verzameling wordt. Als je er special voor naar toe rijd, wil je er niet achter komen dat je alleen bent, of je er helemaal niet kan/mag kiten.
Pagina's: [1] 2 3


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.