Persoonlijke bescherming

Nick_66
Gast
September 05, 2007, 04:45:11
edit2Rapporteer  

Ondanks dat ik niet verder ben gegaan met kitesurfen lees ik nog wel eens op dit forum. Wat mij telkens opvalt, is dat bijna geen enkele kitesurfer spreekt over het dragen van een zwemvest. Ik heb vorig jaar zelf een zeer vervelende ervaring gehad bij Brouwersdam. Ik had mezelf deze vervelende ervaring deels kunnen besparen door het dragen van een zwemvest. Voor mij is deze ervaring een van de redenen geweest om te stoppen met deze sport. Ben ook overgestapt op windsurfen en draag altijd een zwemvest van Prolimit. Ja, het zal voor velen misschien wel niet cool   ThumpDown zijn om een zwemvest te dragen en hebben er misschien ook een totaal verkeerd beeld van. Het zijn tegenwoordig zeker niet van die pompeuze dingen. Mijn zwemvest is zeer compact en biedt voldoende drijfvermogen om jezelf niet uit te putten in het water als je kite is gecrashed. Mijn zwemvest heeft zelfs een uitsparing voor de haak. Het is ook nog eens warm aan je lijf en biedt ook wat bescherming voor je ribben mocht je op het water klappen.
Ben dit jaar op vakantie geweest bij het Gardameer en daar is het zelfs verplicht een zwemvest te dragen. Doe je dat niet, riskeer je een fikse boete!  Zou hier in NL ook verplicht moeten worden, want je leest toch wel vaak dat er kiters in de moeilijkheden raken en weer gered moeten worden. Een zwemvest is wel zo veilig.

Maar goed, dit is mijn mening en zelf voel ik me een stuk veiliger op het water door het dragen van een zwemvest. Las net ook weer dat er weer een kitesurfer met zijn hoofd tegen het beton aan is geklapt. Met een helm had dit voorkomen kunnen worden. In ieder geval was het letsel beperkt gebleven. Op een motor ben je ook verplicht een helm te dragen, ook al denk je dat je niet zal verongelukken met je motor en het dus niet nodig is een helm te dragen. Met kitesurfen is dat net zo. Kitesurfen is een super mooie sport, maar wel een risicovolle sport. Helaas lees je toch te vaak negatieve verhalen over deze sport. Hierdoor krijgt deze prachtige sport een negatief imago en dat is erg jammer. Als de ongelukken beperkt kunnen worden door het dragen van een zwemvest en evt het dragen van een helm, zou dat alleen maar goed zijn voor de sport. Tegenwoordig zijn er zelfs ook helmen te koop speciaal voor kitesurfen en die zijn zeker niet zo lomp.

Voor velen is het dragen van een zwemvest en helm NOT DONE  schater en mijn onderwerp zal zeer waarschijnlijk wel de nodige reacties teweeg brengen. Nogmaals, dit is mijn mening en ieder moet voor zich weten wat hij of zij doet om zichzelf te beschermen tegen de gevaren die deze sport met zich mee brengt.
Mauro

Berichten: 134
Antwoord #1 September 05, 2007, 06:17:04
edit2Rapporteer  
Verplichten gaat me te ver, maar dit probleem zul je altijd blijven houden..
Net zoals al die gastjes die nooit een helm dragen op een scooter... Je wilt natuurlijk niet dat je haar niet goed zit.. en die gastjes die niet de gordel dragen in de auto want 'ik krijg toch geen ongeluk'..
de shops moeten gewoon goed informeren over de mogelijke gevaren vooral ook bij beginnende kiters.. en aanraden jezelf te beschermen..
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #2 September 05, 2007, 10:38:35
edit2Rapporteer  
het is jammer dat je er dan al snel uit ziet als 'n duitser!
nou ja....'n zit trapeze en de nieuwste boardshort en lycra zouden het helemaal af maken!!!
spruce

Berichten: 451
Antwoord #3 September 05, 2007, 12:18:18
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook altijd met een zwemvest en ik ben ook van plan om dit te blijven dragen.
Ik wil gewoon niet het risico lopen dat ik bijv met kramp in je been daar helemaal moeilijk voor  loop te doen. Een helm heb ik niet, maar gek genoeg vindt ik dat bijv op oostvoorne niet echt nodig. Daar zijn in mijn ogen te weinig obstakels op het strand voor. Maar aan de andere kant hoorde ik laatst iemand die zonder helm goed hard gecrashed was op het water. Hij vertelde dat hij behoorlijk suf door geworden was, bijna tegen flauwvallen aan.

Maar goed verkopen ze eigenlijk geen stoere impactvesten met drijfvermogen?
Moet gewoon kunnen gezien de hoeveelheid schuimblokjes van mijn zwemvest en die van een impactvest. Bij impactvest is naar mijn idee slecht over nagedacht, want schuimblokken lopen vrolijk vol met water.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #4 September 05, 2007, 13:08:25
edit2Rapporteer  
Nick 66 goed en moedig dat je hier een dergelijke post plaatst.

In Canada draagt bij het skieën/snowboarden bijna iedereen een helm (niet verplicht): als je daar geen helm draagt val je  op en ben je dom bezig. In de wielersport is het normaal een helm te dragen met name ook vanwege doden in prof-circuit (waar het nu verplicht is). Bij PKRA zal op bepaald moment helm wel verplicht worden (wachten op zwaar ongeluk).

De kite sport is op dat gebied nog gewoon onvolwassen het is een kwestie van tijd (zal nog wel een tijd duren vrees ik) en helaas een kwestie van nog een aantal ongelukken voordat de meerderheid helm gaat dragen.

Advies : wacht verplichting niet af draag nu al gewoon een helm en op z'n minst een impactvest.

Theo
(leeftijdgenoot)

N.B: heb zelf verschillende helmen voor wielrennen/ moutainbiken, snowboarden/ skieën en kiten/surfen ben er al zo aan gewend dat ik me met geen helm minder prettig voel.  (je wilt op bepaald moment niet meer zonder). Zwemvest draag ik niet wel een impactvest. Oh ja en de Duitse taal beheers ik ook loser
Johan01

Berichten: 109
Antwoord #5 September 05, 2007, 13:33:01
edit2Rapporteer  
Maar goed verkopen ze eigenlijk geen stoere impactvesten met drijfvermogen?
Moet gewoon kunnen gezien de hoeveelheid schuimblokjes van mijn zwemvest en die van een impactvest. Bij impactvest is naar mijn idee slecht over nagedacht, want schuimblokken lopen vrolijk vol met water.

Kijk eens naar het impact vest van Mystic, de Impact Shield. Ik heb er één en heb die eigenlijk altijd om, past prima boven mijn heuptrapeze en zit niet in de weg omdat hij niet te lomp is en goed aansluit. Prima vest en mooi om te zien!
Johan01

Berichten: 109
Antwoord #6 September 05, 2007, 13:39:43
edit2Rapporteer  
het is jammer dat je er dan al snel uit ziet als 'n duitser!
nou ja....'n zit trapeze en de nieuwste boardshort en lycra zouden het helemaal af maken!!!


Jammer, dit soort opmerkingen toch altijd......

volgens mij hoef je er niet uit te zien als een Duitser als je maar niet zo'n rare Gath helm op je kop zet met zo'n hoog voorhoofd. Kijk eens naar de wakeboard helmen van Protec en Jobe, die zien er toch goed uit..........

Enne..... stel dat je op je 20e (gem. leeftijd op het forum?) een flinke tik op je hoofd krijgt en je hebt het geluk dat je het hebt overleefd......wat zul je dan over 50 jaar denken...... "jammer dat ik niet dit kan doen, of jammer dat ik die job niet heb gehad, maar ik zag er in ieder geval niet uit als een Duitser!"
Joepie schater

Nou ja, het moet in de kitesport nog ingeburgerd worden, bij het snowboarden, skien, wakeboarden, wildwaterkajakken zijn ze ook ooit begonnen zonder helm en nu draagt iedereen een helm, heeft vast een reden, waarschijnlijk dat die sporten gevaarlijker voor je koppie zijn dan kitesurfen ;-)
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #7 September 05, 2007, 15:02:02
edit2Rapporteer  
Ik ben ook 1x op zee in de problemen geraakt. Wind was totaal weg. Vlieger valt uit de lucht en zit een lijn rond gedraaid.
Dan maar zwemmen. Echt een tijd in het water gelegen en op mijn boardje naar de kant gezwommen.

En als je stopt met kitesurfen omdat je tijdens je 1 ste keren een nare ervaring hebt gehad ga je er altijd een slecht gevoel mee hebben.

Als je vind dat iedereen een zwemvest moet dragen of helm vind ik dat BS.

Die jongen die tegen de beton terecht is gekomen. Daar had een helm niet veel aan kunnen doen. Zeker weten! De klap was dan bijna even hard geweest. Zeker omdat een kitesurfhelm nog licht moet zijn ook.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 September 05, 2007, 15:15:36
edit2Rapporteer  
Zo'n helm, zit dat niet in de weg? Ik gluur net even bij Mystic, daar hebben ook helmen met pettekleppen, ziet er wel aardig uit. Maar wat als je head first op het water klapt, dan trekt die harde klep die helm over je bakkes of niet? Iemand ervaring?
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #9 September 05, 2007, 15:20:05
edit2Rapporteer  
Citaat
Als je vind dat iedereen een zwemvest moet dragen of helm vind ik dat BS.
Probeer op z'n minst respect te hebben voor een dergelijk standpunt.

Citaat
Die jongen die tegen de beton terecht is gekomen. Daar had een helm niet veel aan kunnen doen. Zeker weten! De klap was dan bijna even hard geweest. Zeker omdat een kitesurfhelm nog licht moet zijn ook.

Kan heel goed zijn dat het niet uit had gemaakt in deze, echter vraag aan "die jongen" als die dezelfde klap nog een keer zou moeten maken die het liever met of liever zonder helm zou doen. Lullige vraag maar het gaat hier om veiligheid
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #10 September 05, 2007, 15:31:33
edit2Rapporteer  
Citaat
Als je vind dat iedereen een zwemvest moet dragen of helm vind ik dat BS.
Probeer op z'n minst respect te hebben voor een dergelijk standpunt.

Heb ik ook, maar je moet nadenken voordat je van alles gaat zeggen. Zeker omdat Nick denkt dat een zwemvest of helm al de ongelukken kunnen voorkomen.

Citaat
Die jongen die tegen de beton terecht is gekomen. Daar had een helm niet veel aan kunnen doen. Zeker weten! De klap was dan bijna even hard geweest. Zeker omdat een kitesurfhelm nog licht moet zijn ook.

Kan heel goed zijn dat het niet uit had gemaakt in deze, echter vraag aan "die jongen" als die dezelfde klap nog een keer zou moeten maken die het liever met of liever zonder helm zou doen. Lullige vraag maar het gaat hier om veiligheid

Als het niet uitmaakte, wat is het nut van een helm dan? Waar is de veiligheid dan naartoe. Draag dan een motorcross helm. Dat kan nog iets voorkomen.
Joop_XL

Berichten: 139
Antwoord #11 September 05, 2007, 15:33:10
edit2Rapporteer  
Ik heb een helm maar zet hem eigenlijk nooit op. Het ligt een beetje aan de omstandigheden denk ik ?
Als het echt ruig weer is of de locatie is niet helemaal top dan kun je er 1 opzetten. Maar om het nu altijd verplicht te maken, nee daar ben ik niet voor.

Het gaat toch om een stukje eigenverantwoordelijkheid, net zoiets als niet vlak voor de kant springen of uitkijken voor andere bad gasten.
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #12 September 05, 2007, 15:35:40
edit2Rapporteer  
Een paar ongelukken op 1 dag, ik heb er zelf 1 zien gebeuren, ik denk dat ik wel op zoek ga naar een helm en een drijf of impactvest. Ik denk niet dat het een verkeerde investering is. Met het kitebuggyen was het ook altijd een discussie of je nou een helm op moest of niet. Mijn helm heeft me toen al eens beschermt tegen letstel, ik denk dat ik er nu ook maar een ga aanschaffen. Maar wat is nou nuttiger, een drijfvest of een impactwest, want allebij gaat niet lukken. Ik denk aan een drijfvest, want ik heb wel eens kramp in mijn kuit gehad, dat is op Horst niet zo'n probleem, maar als ik dieper water in ga wel natuurlijk.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #13 September 05, 2007, 15:52:36
edit2Rapporteer  
mijn mening:

de beste safety ben je zelf, lijnen controleren, vlieger controleren en correct oplaten.

zwemvest:
punt1: je vlieger is  groot zwemvest
punt2: een goede zelfrichtende (ga er maar ff vanuit dat je bewusteloos bent) is niet compact

impactvest:
goed idee, goeie bescherming!

helm:
heb ik nog geen mening over

pols, enkel, scheenbeen, knie en nek, volgens mij  zijn dat de meest kwetsbare gedeeltes. waarom dragen we tegen die blesures dan niks?????????

Johan01

Berichten: 109
Antwoord #14 September 05, 2007, 15:52:45
edit2Rapporteer  
Zo'n helm, zit dat niet in de weg? Ik gluur net even bij Mystic, daar hebben ook helmen met pettekleppen, ziet er wel aardig uit. Maar wat als je head first op het water klapt, dan trekt die harde klep die helm over je bakkes of niet? Iemand ervaring?

Dit soort helmen gebruiken ze ook bij het wakeboarden en die gasten maken ook harde klappers op het water hoor, ook head-first, en volgens deze helmen blijven erg goed zitten.

Of de klap op het beton net zo hard was geweest met een helm op, misschien wel, maar het lijkt me dat je minder schade aan het hoofd hebt. Het feit dat een kitehelm licht moet zijn (net als bij wakeboarden/wildwaterkajakken, zegt nog niet dat zo'n helm dan geen bescherming biedt.

Maar goed, dit blijft een eindeloze discussie en zolang er niets geregeld is zullen veel mensen er voor kiezen om zonder te varen, omdat ze het niet cool vinden om met helm te varen..... whatever, respecteer in ieder geval de keuze van mensen die kiezen voor extra veiligheid en ga niet roepen dat een helm alleen voor beginners is of dat je met een helm op lijkt op een Duitser, dat gaat gewoon nergens over.

Johan01

Berichten: 109
Antwoord #15 September 05, 2007, 15:54:05
edit2Rapporteer  
Nog wat foto's van helmen die speciaal voor de watersport zijn gemaakt:
Johan01

Berichten: 109
Antwoord #16 September 05, 2007, 16:00:34
edit2Rapporteer  
Een paar ongelukken op 1 dag, ik heb er zelf 1 zien gebeuren, ik denk dat ik wel op zoek ga naar een helm en een drijf of impactvest. Ik denk niet dat het een verkeerde investering is. Met het kitebuggyen was het ook altijd een discussie of je nou een helm op moest of niet. Mijn helm heeft me toen al eens beschermt tegen letstel, ik denk dat ik er nu ook maar een ga aanschaffen. Maar wat is nou nuttiger, een drijfvest of een impactwest, want allebij gaat niet lukken. Ik denk aan een drijfvest, want ik heb wel eens kramp in mijn kuit gehad, dat is op Horst niet zo'n probleem, maar als ik dieper water in ga wel natuurlijk.

Impact vest heeft overigens over het algemeen een beetje drijfvermogen, niet zoveel als een zwemvest, maar bijv. met kramp in je been is het drijfvermogen prima. Een impactvest is mogelijk wat comfortabeler o.a. omdat het strak aansluit op je lichaam, reddingsvesten zijn. Ik kan het niet vergelijken, ik heb alleen maar zo'n impactvest, maar ben er erg tevreden over.
S

Geen avatar

Berichten: 50
Antwoord #17 September 05, 2007, 16:54:04
edit2Rapporteer  
Goeie topic!

Ik draag zelf een helm, ook al zie ik geen opstakels. Het strand of de grond is behoorlijk hard als je eroverheen gesleept wordt. Meest ongelukken gebeuren op de kant en ik denk dat een helm me aardig wat kopzeer kan beperken als het daar eens mis gaat.

Impact vest / zwemvest wil ik binnenkort aanschaffen, vooral omdat ik binnenkort eens op zee wil gaan kiten. Tot nu toe alleen strand Horst / Muiderberg gedaan, daar kun je overal staan.

Aan de andere kant is een maat van mij bijna verzopen in een plas van 10cm diep. Misschien moet je een zwemvest aan als je gaat zuipen... Smiley
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 September 05, 2007, 17:02:28
edit2Rapporteer  
ik draag heel soms een helm, als ik wat nieuwe dingen oefen, ziten oorbeschermers in(heb eens mn trommelvlies gescheurd+water erin :S )
En draag em ook om camera erop te zetten.
Drijfvest heb ik niet om, harnas geeft aardig wat drijfvermogen, net als je suit.
Maar kan me goed voorstellen dat mensen wel een vest dragen.
Johan01

Berichten: 109
Antwoord #19 September 05, 2007, 17:02:58
edit2Rapporteer  
Impact vest is ook lekker als je met een harde klap op het water terechtkomt, ook op binnenwater.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #20 September 05, 2007, 17:38:31
edit2Rapporteer  
heb een helm met oorbeschermer. Bij een klapper laatst heeft dat volgens mij mijn trommelvlies gespaard. Met pak en trapeze heb ik nog geen drijfvermogen gemist, maar ben laatst zo hard gecrasht op het water dat ik wel over een impactvest denk.
joepje

Berichten: 206
Antwoord #21 September 05, 2007, 17:40:58
edit2Rapporteer  
Goed topic. Ik ben toe aan een nieuw impact vest. Oude is wel erg oud en versleten ivm het ALTIJD dragen!!!

 Wat zijn momenteel goede/ fijne impactvesten die flink drifvermogen hebben (ben diverse keren bijna verzopen)? Moet natuurlijk mn bewegingsvrijheid niet beperken....
Jari
Gast
Antwoord #22 September 05, 2007, 18:02:46
edit2Rapporteer  
Ik weet het niet..

Ik draag ze nooit..  en vaar al 5 jaar.
denk dat als je veiliheid zoekt, je beter voor een 100% de-power kite kan gaan.
alleen kan je dan je bar geen seconde loslaten.

Sell

Berichten: 14
Antwoord #23 September 05, 2007, 19:20:55
edit2Rapporteer  
Ik heb ook altijd een zwemvest aan. Ik heb eerlijk gezegt schijt aan wat een ander er van vind. Ik vind het een prettig gevoel, dus doe ik hem lekker om.
My.

Berichten: 23
Antwoord #24 September 05, 2007, 19:41:56
edit2Rapporteer  
Ik zou altijd een zwemvest dragen in diep water.
Een helm weet ik niet. Als je een klap maakt weet ik niet of een helm voldoende helpt..

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.