Kiteset advies

Flip

Berichten: 72
Januari 05, 2008, 17:50:52
edit2Rapporteer  
Ik ga me het komende jaar volledig in het kitesurfen gooien, na wat voorstudie en advies ben ik op volgende set uitgekomen :

- Pulse2 8m²
- Psycho3 13m²
- Speed2 19m²

En als plank een 159*45 als beginnersplank die ik dan als lichtweerplank zou houden.

Ik ben 1m98 groot en weeg zo'n 91kg.

'k Ga die set natuurlijk niet in 1x aankopen, maar 'k zou al een idee willen hebben om zo te weten naar wat uit te kijken op de 2dehandsmarkt.
De keuze om Flysurfer te nemen is voornamelijk omdat ik men kites ook voor het flyboarden zou willen gaan gebruiken.

Ik ga eerst terug wat lessen nemen en dan beginnen met de Pulse2 8m² en een flyboard om zo het kiten eerst goed onder de knie te krijgen.

Wat is jullie idee hierover ?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Januari 05, 2008, 18:36:00
edit2Rapporteer  
tubes worden ook gewoon voor flyboarden gebruikt.

denk dat je een smak minder geld kwijt bent als je 2 Warootjes koopt ofzo.
en dat board is ook echt groot Shocked heb je in t begin plezier van maar daarna volgens mij dus echt niet meer he.  je kunt hem idd als lichtweer plankie houden maar blijft een lomp ding:P

als je eerst wat gaat flyboarden en dan surfessen neemt pik je het veel sneller op

Verder klinkt alles top hoor daar niet van.

gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #2 Januari 05, 2008, 20:05:11
edit2Rapporteer  
koop als beginner niet nieuw, je kites zullen nog wel vaak crashen en dus slijten ze harder!

neem eerst eens les, en kijk daarna of je foil of tubes wil!

suc6
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #3 Januari 05, 2008, 20:34:56
edit2Rapporteer  
ik zou geen foil kites nemen...neem als beginner idd eerst les...ga daar na kijken welk merk BOW KITE je gaat nemen...warroo's zijn er iig genoeg en zullen dan ook vaak op de 2e hand markt terecht komen...(neem dan wel de 2007)met bow kites kun je met jou gewicht redelijk uit de voeten met 2 maten ...  13 - 9   kun je als je veel meer ervaring heb mischien nog 'n 7 of 5 rbij kopen...maar je zal zien dat je met 91kg die 9 al wel lang houd hoor!!!
natuurlijk kun je ook voor andere merken gaan naish heeft de boxer sle (geen shockwafe nemen...heel veel bardruk)en zo zijn er nog veel meer merken waar je uit kan kiezen.
ik zag dat jij van plan was 'n 19m te gaan kopen?!?!doe dat iig nooit...daar ga je echt niet veel plezier aan beleven hoor!!i8k heb mij ravenII 16 al meer dan 10maand in de tas zitten
kiten met 'n grote maat is gewoon niet leuk vooral niet als je iets zwaarder bent(weeg zelf 100kg)
ik hoop dat ik je iets de goeie richting in heb kunnen sturen...neem nou maar van mij aan dat je geen foil kites wil!!!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Januari 05, 2008, 22:19:21
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf een fanatieke Flysurfgebruiker (PsychoIII 10m en Speed I 13 m). Ik ben nog in het stadium van beginner (vooral cruisen). Na een mislukt avontuur met een verouderde Naish Aero 2 ben ik tercht gekomen bij Flysurfer omdat ze veiligheid bieden, groot depower, groot bereik en makkelijk alleen op te laten en te laten landen zijn. Met jouw gewicht zou ik zeker geen Pulse 2 8m nemen maar een maatje groter (10m) want ze heben een groot depowerbereik. Daarnaast zou ik een groot board nemen, het beste een Spleene monster Door. Met dit setje kun je als beginner vlug aan de slag en onder de meeste omstandigheden (15 tot 20 knopen). Heb je nog wat geld over neem er dan een Speed II 15 meter bij dan kun je al bij 10 knopen het water op. Een kleiner board erbij zal je high-end vergroten. Een 19 m Speed aanschaffen lijkt mij niet zo zinvol. Koop daarvoor een goede wetsuite.
Tot slot: er is een stammenstrijd gaande tussen foil-gebruikers en tube-gebruikers. Ze hebben beide hun pro's en con's. Maar als je de stukjes op kitehigh leest over lekke tubes en kapotte ventielen (dan heb ik het nog niet eens over het waardeverlies van tubes) dan heb je met Flysurfer nog niet eens een slechte keus gemaakt.

Veel plezier met je lessen, het begin en je kites.

Co

Berichten: 4
Antwoord #5 Januari 05, 2008, 23:10:59
edit2Rapporteer  
Ik Ben nu twee jaar bezig en ben begonnen met een f-one tribal 13m.
Dat is een lekkere kite om te leren en veilig is ie zeker. je kunt er ook goed mee uit de
voeten als alles wat beter gaat.
Heb vorig jaar een 9m er bij gekocht voor hardere wind.
weeg 87k en heb een f-one style board. prima combi. Een groot board ben
je inderdaad snel zat. succes het komende jaar. Laat je anders een  adviseren bij vd berg
in hoorn. kan je ook gewoon testen en goeie service bij schade.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Januari 05, 2008, 23:14:45
edit2Rapporteer  
flysurfers hebben minder waardeverlies omdat er minder interesse in is.
Tubes zijn goedkoper in aanschaf, hoe je het ook went of keert..

Daar komt bij, een foilkite is duurder in reparatie maar een tube kite is beetje gevoeliger, hoewel je kite heus niet bij de eerste crash lek is, verre van dat.

Jij hebt volgens mij al jaren geen tube kite vastgehouden, omdat je zegt dat foils veel veiliger zijn...(je hebt het ook over een aero II, das een oude en niet-te-stoppen kite)

Ik ben het eens met melvin, koop lekker een goedkope tube kite, je kan altijd nog overstappen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Januari 05, 2008, 23:34:14
edit2Rapporteer  
flysurfers hebben minder waardeverlies omdat er minder interesse in is.
???
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #8 Januari 05, 2008, 23:40:24
edit2Rapporteer  
aankoop waarde foil is erg hoog, maar je krijgt veel terug, aankoopwaarde tube is ''laag'' maar je krijgt ook weinig terug, volgens mij maakt het geen malle moer uit wat je koopt hoor. een aero II tja ik vaar er leuk mee, maar idd soms onstopbaar. ik heb ook gekite (geleend) met 2006 c-shape's, dat vloog als een droom (ik wil niet weten hoe een sle/bow wel niet is, jemig dat moet fijn zijn).
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #9 Januari 06, 2008, 00:22:30
edit2Rapporteer  
Ik denk dat jullie de prijzen nog eens naast elkaar moeten zetten.
Foil's zijn tov een complete goede tube niet eens zo groot.
Vroeger wel maar nu echt niet meer
Koop eens een Helix compleet en/of een Pulse2???? verschild bijna niets.
@100%melvin de opmerking van koop nooit een foil imaar een bow-kite s echt onzin.
Ik ben begonnen met Foils en dat werkt gewoon goed.
Veiligheid is top bij de huidige foils.
Ook foils zijn steeds beter geworden mbt safety net als de tubes zitten ze niet stil bij Flysurfer
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Januari 06, 2008, 00:26:54
edit2Rapporteer  
flysurfers hebben minder waardeverlies omdat er minder interesse in is.
Tubes zijn goedkoper in aanschaf, hoe je het ook went of keert..

Daar komt bij, een foilkite is duurder in reparatie maar een tube kite is beetje gevoeliger, hoewel je kite heus niet bij de eerste crash lek is, verre van dat.

Jij hebt volgens mij al jaren geen tube kite vastgehouden, omdat je zegt dat foils veel veiliger zijn...(je hebt het ook over een aero II, das een oude en niet-te-stoppen kite)

Ik ben het eens met melvin, koop lekker een goedkope tube kite, je kan altijd nog overstappen.

Beste Morres,

Even een basiscursus "economische principes".
wet 1: de wet van vraag en aanbod. Als er voor een product geen vraag (lees: interesse) bestaat, wordt er voor het product ook weinig betaald. Dit economische princpe staat haaks met de onzin die jij uitkraamt: Flysurfers hebben minder waardeverlies omdat er minder vraag naar is".

Geregeld heb ik tubes vast omdat ik dan medekiters help met het oplaten of larten landen van hun kite. Wat het varen betreft: het kitespectrum loopt van het ene uiterste, de C-shape kites naar het andere uiterste, de foils (met toming). daar tussenin zitten nog verschillende mengvormen zoals Peter Lynn (C-foil?), bow's en SLE''s. Elke type heeft zijn eigen karakteristiek, zijn eigen pro's en eigen con's.

Het klopt dat sommige tubes niet bij de eerste crash lek zijn. Ergo: sommige tubes hebben zelfs geen crash nodig, ze lopen spontaan (maw zonder aanleiding) leeg.

Over reparaties. Tot dusver heb ik nog geen enkel Flysurfer naar de importeur hoeven te sturen vanwege een defect (en neem van mij maar aan dat ik mijn kites in het begin beestachtig heb behandeld o.a. crashes op schelpen strand. dragging door de de struiken, noem maar op ....)

In aanschaf zijn Flysurfers inderdaad 100 tot 200 euro duurder dan vergelijkbare kwaliteit tubes maar het waardeverlies is binnen een jaar geen 50% zoals dat wel het geval is bij alle tubes.

Wat Melvin betreft, met hem ben ik het ook helamaal eens: koop geen 19 meter Speed want een 15 meter Speed is al een uitstekende  lichtweer kite
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #11 Januari 06, 2008, 01:27:48
edit2Rapporteer  
Limbo,

Een Tube kite kun je ook zelf starten hoor. Hoewel het gewoon een super kleine moeite is om een kite op te gooien voor iemand anders.
Bijna alle 100% depower bows zijn simpel zelf te starten zag er laatst een filmpje van met een ozone dacht ik.


De foils van peter lynn rulen op het land maar op het water zijn die niet terug te vinden. De low en high end ligt dan zo dicht bij elkaar das niet normaal.

naar twinskin foils is minder vraag maar die venoms blijven zelfs 2e hands verdomde duur dus wat morris zegt klopt wel degelijk.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #12 Januari 06, 2008, 02:40:51
edit2Rapporteer  
Top te lezen dat je wilt gaan kiten gozer.
Wel zou ik een iets grotere kite nemen om mee te beginnen.
Dit is in het begin iets gemakkelijker.
Ik ben zelf 1.90 en 90kg en ben begonnen met een 12m2.

Koop niet direct een nieuwe set! Maar scharrel ergens iets 2e hands totdat je zeker weet wat je wilt en welke maten en soort kite (C / bow / sle) jou het beste ligt.

Als laatste kan ik je adviseren even te kijken op www.bestkiteboarding.com
Deze kites staan bekend als de perfecte kites om mee te beginnen.

Succes!
Henning

Berichten: 581
Antwoord #13 Januari 06, 2008, 09:55:21
edit2Rapporteer  
@ Green Ninja: Ik heb @ vliegerforum ook een reactie voor je post gepost (mijn nick is daar: PowerFreak)

Met als je voor Flysurfers gaat is de set: Pulse II 8 + 12 en evt Speed II 15/19 als lowwww-end kite, dit alles samen met een kort maar breed boardje van rond de 135 (Rip+ of iets in die richting) en heb je een top set voor het kirdesurfen EN het flyboarden.

Met de Pulse II 12 kun je al vanaf een knoopje of 14 al los gaan tot een een heel stevig windje!
Deze maat adviseer ik ook als beginmaat, een lekkere allrounder waarmee je heel ver kan gaan.

De nieuwe Pulse II is weer een enorme stap voorwaarts op de Pulse I. De draaisnelheid is nagenoeg gelijk aan die een tube, het bereik is groter (meer low-end en zelfde high-end, relauch blijft simpel + snel en de lift + hangtime... mja... it's Flysurfer Smiley
Daarnaast blijgt je saftey door het FLS/FDS systeem gewaarborgt!

Ook wanneer je mocht gaan beginnen met kiteloops en pases dan kunt je met de Pulse II helemaal je ei kwijt.

@ Melvin: Waarom zou je geen foils willen?? De touwtjes zouden je maybe in de weg kunnen gaan staan, maar verder heb ik nog geen negatieve reacties gehoord over Flysurfers, behalve maybe over de draaisneiheid... maar mja... ik zou dan de pusle II eens gaan testen...

En je weet zelf ook wel hoe hard FS'en kunnen rocken (Lennart / Yusca)...

@ Nature: Tube en zelf starten @ druk strand = Nogo... een FS = eitje...
Foils van PL zijn goed op het land, maar rulen zkr niet! Concurentie van Ozone, FlexiFoil & Flysurfer is groot en dat zijn zeker ook geen slechte kites. En waar je de verdomd dure prijzen voor 2de hands PL's weghaalt weet ik niet... ik vind ze namelijk goed betaalbaar...

Daarnaast bestaat 100% depower NIET! Jammer maar helaas, het is een stukje reclame praat van wie heeft de beste Sad zodat morgen 200% depower bestaat...


100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #14 Januari 06, 2008, 10:37:58
edit2Rapporteer  
@ Melvin: Waarom zou je geen foils willen?? De touwtjes zouden je maybe in de weg kunnen gaan staan, maar verder heb ik nog geen negatieve reacties gehoord over Flysurfers, behalve maybe over de draaisneiheid... maar mja... ik zou dan de pusle II eens gaan testen...

En je weet zelf ook wel hoe hard FS'en kunnen rocken (Lennart / Yusca)...


klopt!maar yusca heeft er zeker 1/1,5 jaar over gedaan om aan te wennen!!!
hier voor vaarde hij met F-ONE en rockte hij m dus al veeeel harder,en lennart heeft nooit iets anders gevaren...tja...maar dies ook beter op land dan op water...
en juist omdat ik dicht bij die gasten sta en vaak met ze ga varen heb ik wel 'n redelijk beeld van FS vind ik zelf.
het zelf starten vind ik persoonlijk echt alleen maar kunnen met weinig wind...dat ding hangt altijd 'n btje half gevuld in de lucht als je m oplaat en dan opeens schiet i vol en rukt i je vooruit...
en bij vlagen heb ik die dingen ook al zo vaak zien dubbel klappen...vooral na 'n sprong als je de druk ff kwijt bent.
en volgens mij hebben de meeste de vraag van 9reenNinj@ niet helemaal goed gelezen....hij zoekt 2e hand kites!!!
en dan is de door jullie aangegeven waarde vermindering dus ideaal!!!
Feutus

Berichten: 66
Antwoord #15 Januari 06, 2008, 17:58:11
edit2Rapporteer  
en volgens mij hebben de meeste de vraag van 9reenNinj@ niet helemaal goed gelezen....hij zoekt 2e hand kites!!!
en dan is de door jullie aangegeven waarde vermindering dus ideaal!!!

Zo kan je het in de eerste instantie wel beschouwen maar eigenlijk doe je bij een flysurfer dan een iets grotere investering maar omdat de waarde veel beter blijft behouden kan je ze ook weer voor meer verkopen en maakt het uiteindelijk weinig uit.
En nog even over het selflaunchen: Als je je flysurfer gewoon goed preflate dan gaat hij echt netjes strak de lucht in (kijk maar in de pulse2 video kan je het goed zien)

En als je al weet dat je veel op land wilt gaan kiten zijn foil kites gewoon toch net iets idealer, met een tube kite kan je prima op land maar als je beginner bent en je kite vaak crasht zijn flysurfers daar toch beter tegen bestand.
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #16 Januari 06, 2008, 18:48:08
edit2Rapporteer  
Tja op dit moment is een van de beste flyboarders in Nederland Jelmer vd Kist.. Die flyboard dus wel gewoon ff met Best Nemessis kites uit 2004 en stond wel mooi opt podium in Frankrijk met het EK...

Verder ga ik er niet dieper op in, maar ik kan bevestigen dat Flysurfer riders onder iedere willekeurige kite harder rippen dan onder hun eigen..

Mocht je toch voor Flysurfer willen gaan, zou ik inderdaad een Pulse II 8 + 12 nemen met een Rip Plus.. Groter heb je geen reet aan, zo'n FS Speed2 19 is z'n geld allesbehalve waard..
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #17 Januari 06, 2008, 19:24:26
edit2Rapporteer  
Ben zelf 4 jaar geleden overgestapt van kitebuggy naar kitesurfen en heb geen moment spijt gehad van de keuze om direct een tubekite te nemen.
Op alle spots waar ik geweest ben zie ik altijd de dikste en meeste ongelukken gebeuren met foil kites.
Een foil kite kun je alleen op laten maar bedenk daarbij dat het controleren van de lijnen een stuk lastiger is, helemaal als de zon in je ogen schijnt. Komt bij dat op veel spots helemaal geen ruimte is op het strand om je foil kite op te laten in de zomer. En veel kiters weten niet goed hoe ze een foil kite moeten pakken voor het landen.

Henning

Berichten: 581
Antwoord #18 Januari 06, 2008, 20:13:06
edit2Rapporteer  
Ik heb met kiters die niet weten hoe ze een foil aanpakken nog geen problemen gehad... even contact leggen of ze het weten hoe het werkt en zo niet leg je het even uit, ik die het probleem niet.(onder tussen weet het 1/2 kitescene van Workum wel hoe het moet Smiley)

Drukke stranden mja... kite zelf @ Kornwerderzand / Workum / Mirns en ook in de zomer geen troubles met oplaten gehad, ook niet met events etc. je gebruikt met oplaten niet meer ruimte dan een dat je met het oplaten van een tube nodig hebt. Verder laat je je lijnen altijd aan je kite en wanneer je je kite goed opbergt zitten je lijnen altijd wel goed, even toming checken en gaan.

En welke dikke en vele ongelukken ? We kiten volgens je profiel op de zelfde spots en heb nog never een vele/dikke ongelukken met een foil gezien, een bad launch maybe maar daar hout het ook bij op... verder ligt dit ook grotendeels aan de rider, hoe die met z;n materiaal en z;n medekiters omgaat!
Flip

Berichten: 72
Antwoord #19 Januari 06, 2008, 20:19:38
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

ik wou hier helemaal geen foil vs. tube discussie starten.

Ik dacht dat als ik een foilset voorstel het wel duidelijk was dat ik die richting op wou, ik wou voornamelijk advies over de soort kites en de maten, naar mijn gewicht toe dan voornamelijk.

Ik ga trouwens les volgen bij iemand die zowel met foils als met tubes les heeft, zo kan ik aan de lijve ondervinden wat me het beste ligt, ik heb trouwens met tubes vroeger ( 3 jaar geleden ) eens les gehad, maar dat is wss niet meer te vergelijken met de huidige bow kites.

Alvast bedankt voor alle tips.
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #20 Januari 07, 2008, 01:41:44
edit2Rapporteer  
@green Ninja,

Forum is ook een plek voor een gezonde discussie. Tevens is het ook zo dat er op een of andere manier altijd een gezonde strijd tussen foil en tube kiters. Jammer dat de meeste mensen  alleen de ervaring van het ene hebben en een gedachte van het andere type.

Mischien idd slim om met foil en tube te lessen en daar je beslissing te maken. Maten weet je al en zou indd voor 2e handss gaan.

Suc6

Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #21 Januari 07, 2008, 02:17:06
edit2Rapporteer  
Ik heb met kiters die niet weten hoe ze een foil aanpakken nog geen problemen gehad... even contact leggen of ze het weten hoe het werkt en zo niet leg je het even uit, ik die het probleem niet.(onder tussen weet het 1/2 kitescene van Workum wel hoe het moet Smiley)

Drukke stranden mja... kite zelf @ Kornwerderzand / Workum / Mirns en ook in de zomer geen troubles met oplaten gehad, ook niet met events etc. je gebruikt met oplaten niet meer ruimte dan een dat je met het oplaten van een tube nodig hebt. Verder laat je je lijnen altijd aan je kite en wanneer je je kite goed opbergt zitten je lijnen altijd wel goed, even toming checken en gaan.

En welke dikke en vele ongelukken ? We kiten volgens je profiel op de zelfde spots en heb nog never een vele/dikke ongelukken met een foil gezien, een bad launch maybe maar daar hout het ook bij op... verder ligt dit ook grotendeels aan de rider, hoe die met z;n materiaal en z;n medekiters omgaat!

Henning, Op lauwersoog is een paar jaar terug een PL kiter over de dijk tegen het hek geknalt omdat de kite verkeerd werd opgelaten. Dit had mischien ook met een tubekite kunnen gebeuren maar dan was het wel minder erg geweest.
Op Mirns en Workum gaat er ook geregeld iemand achter z`n foil aan omdat de lijnen er niet goed aan zitten of omdat de tip in de draai blijft.
En als bij windkracht 7 met een paar dikke stoten je snel aan de kant wil met je te grote foil en iemand van de verkeerde 50 % moet de kite aanpakken wat dan?

Deze discussie hebben we al eerder met elkaar gahad Henning en de meningen zullen wel blijven verschillen.

Tot op het water bij Workum of Mirns.
Henning

Berichten: 581
Antwoord #22 Januari 07, 2008, 03:58:22
edit2Rapporteer  
Haha.. is dat zo? Wink Naja tot opt water idd Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Januari 07, 2008, 04:34:09
edit2Rapporteer  
Beste Morres,

Even een basiscursus "economische principes".
wet 1: de wet van vraag en aanbod. Als er voor een product geen vraag (lees: interesse) bestaat, wordt er voor het product ook weinig betaald. Dit economische princpe staat haaks met de onzin die jij uitkraamt: Flysurfers hebben minder waardeverlies omdat er minder vraag naar is". Ten eerste is het basiscursus marktwerking. Ten tweede praat je onzin, je 'principe' zegt dat er bij geen vraag een lage prijs is, er is echt wél vraag, alleen weinig, dit heeft als gevolg dat de prijs hoog is (schaarste anyone...?).

Geregeld heb ik tubes vast omdat ik dan medekiters help met het oplaten of larten landen van hun kite. Wat het varen betreft: het kitespectrum loopt van het ene uiterste, de C-shape kites naar het andere uiterste, de foils (met toming). daar tussenin zitten nog verschillende mengvormen zoals Peter Lynn (C-foil?), bow's en SLE''s. Elke type heeft zijn eigen karakteristiek, zijn eigen pro's en eigen con's.Wat is je punt?

Het klopt dat sommige tubes niet bij de eerste crash lek zijn. Ergo: sommige tubes hebben zelfs geen crash nodig, ze lopen spontaan (maw zonder aanleiding) leeg.moet ik hier op ingaan, misschien moet je het ventieldopje erin doen Wink

Over reparaties. Tot dusver heb ik nog geen enkel Flysurfer naar de importeur hoeven te sturen vanwege een defect (en neem van mij maar aan dat ik mijn kites in het begin beestachtig heb behandeld o.a. crashes op schelpen strand. dragging door de de struiken, noem maar op ....) ik heb tot nu toe geen een kite naar de verkoper hoeven te brengen voor garantie,so?btw, beestachtig hard crashen valt niet onder garantie.. struiken ook niet...

In aanschaf zijn Flysurfers inderdaad 100 tot 200 euro duurder dan vergelijkbare kwaliteit tubes maar het waardeverlies is binnen een jaar geen 50% zoals dat wel het geval is bij alle tubes.schaarste, en 100 tot 200 vindt ik een lage meerprijs op tubes(zeker de allerduurste tubes

Wat Melvin betreft, met hem ben ik het ook helamaal eens: koop geen 19 meter Speed want een 15 meter Speed is al een uitstekende lichtweer kitehelemaal mee eens, bespaar het geld en koop een 15. Dingen hebben al zoveel low-end

Ik probeer geen kwaad bloed te zetten, maar e.e.a klopt niet wat je zegt
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #24 Januari 07, 2008, 04:45:07
edit2Rapporteer  
Henning, Op lauwersoog is een paar jaar terug een PL kiter over de dijk tegen het hek geknalt omdat de kite verkeerd werd opgelaten. Dit had mischien ook met een tubekite kunnen gebeuren maar dan was het wel minder erg geweest.
Op Mirns en Workum gaat er ook geregeld iemand achter z`n foil aan omdat de lijnen er niet goed aan zitten of omdat de tip in de draai blijft.
En als bij windkracht 7 met een paar dikke stoten je snel aan de kant wil met je te grote foil en iemand van de verkeerde 50 % moet de kite aanpakken wat dan?

Deze discussie hebben we al eerder met elkaar gahad Henning en de meningen zullen wel blijven verschillen.

Tot op het water bij Workum of Mirns.
Citaat

Beste Gertjan,

Drie reacties op jouw drie beweringen.

reactie 1: Als we de ernstige en fatale ongelukken van de laatste 2 jaar eens bekijken die op Kitehigh besproken zijn, dan zullen we naar grote waarschijnlijkheid zien dat het allemaal/meestal om tubekites gaat.

reactie 2: Bij een Flysurfer is het onmogelijk om de lijnen verkeerd te bevestigen omdat deze niet los worden gemaakt. Daarom zijn Fl-riders ook zo vlug op het water: No pumping, only check your lines!

reactie 3: Als je bij een Flysurfer het gevoel hebt dat het kritisch wordt (overpowerd) en er is niemand die jou kite kan aannemen, dan open je de safety en de kite waait uit als een tafellaken, beddensprei, badhanddoek, noem maar op, met een restdruk die verwaarloosbaar is. Dit komt door het FDS-systeem.

Of het nu om tubekites of foils gaat, meestal is het menselijk falen (verkeerd inschatten van omstandigheden of van eigen vaardigheden)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.