Haarrijnseplas- NKV ??

kees69

Berichten: 280
Mei 02, 2008, 19:29:56
edit2Rapporteer  
Tussen Vleuten en de A2 ligt de Haarrijnseplas, die nu nog wordt gebruikt voor zandwinning. Het is echter de bedoeling dat dit een recreatieplas gaat worden, zo rond 2009 het eerste deel van de plas.

Nu lees ik op de site van Utrecht.nl dat het hier gaat om:

Zwemmen en wandelen
De oostelijke plas is -op z'n vroegst vanaf 2009- bestemd voor intensieve recreatie. Dat wil zeggen dat er bij mooi weer volop kan worden gezwommen, gesurft en gevaren (zonder motor). Er komt dan een strand aan de noordzijde waar zo’n 7500 bezoekers terecht kunnen. Het westelijk gedeelte van de plas krijgt een rustiger karakter. Het wordt een heerlijke plek om te wandelen of te vissen. Langs de zuidoever komt een ecologische zone van ruim 50 hectare, een gebied dat zo wordt ingericht dat allerlei soorten planten en dieren zich er thuis zullen voelen. De verwachting is dat dit een heel rijk gebied wordt als het gaat om bijzondere flora en fauna, niet in de laatste plaats omdat het water van de Haarrijnseplas van zeer goede kwaliteit is.


Weet iemand misschien of we hier in de toekomst ook kunnen kitesurfen, aangezien er staat dat er ook gesurft kan gaan worden. Zal perfecte locatie zijn voor Utrecht e.o

Misschien iemand van de NKV die hier wat van weet ??

[EDIT:] Geen caps woorden in de topic-titel
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Mei 02, 2008, 19:44:58
edit2Rapporteer  
Kitesurfen op binnenwater is verboden volgens de wet, tenzij er ontheffing is verleend. Windsurfen is niet bij wet verboden op binnenwater. Daar ligt het grote verschil.

Ik weet niet hoe groot die plas is, maar ik lees "zwemmers" dus ik geef je weinig hoop Undecided
xxedguyxx

Berichten: 443
Antwoord #2 Mei 02, 2008, 20:05:15
edit2Rapporteer  
wat maakt windsurfen zo verschillend van kitesurfen,,, stelletje honden..

echt weer zoiets nederlands..
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #3 Mei 02, 2008, 20:05:44
edit2Rapporteer  
Surfen is toch ook kitesurfen:)
en windsurfen:P

neem aan dat ze t niet over golfsurfen hebben
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #4 Mei 02, 2008, 20:06:51
edit2Rapporteer  
Zou wel geweldig zijn, het is voor mij bijna om de hoek vergeleken met oostvoorne.
Julio

Berichten: 14
Antwoord #5 Mei 02, 2008, 20:37:32
edit2Rapporteer  
ik heb gehoord dat er ook gekitesurft kon gaan worden, van een snowboardleraar op de borstelbaan daar in de buurt. Maar ja, niet echt super betrouwbare bron natuurlijk. 't zal denk ik wel een beetje vlagerig gaan worden, maar altijd relaxed, een spot erbij in de buurt Smiley
kees69

Berichten: 280
Antwoord #6 Mei 02, 2008, 20:55:48
edit2Rapporteer  
Die plas is echt super groot. Dus wat betreft de zwemmers. Die hebben ruimte zat.

Ik kan me indenken dat ze zeggen om het te sluiten voor kiten in de hoogzomer maanden, dus als er veel zwemmers enz zijn. Maar voor de maanden Sep - Mei is er toch geen zwemmer te bekennen, dus open gooien die handel.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Mei 02, 2008, 21:01:42
edit2Rapporteer  
wat maakt windsurfen zo verschillend van kitesurfen,,, stelletje honden..

Ik ben het met je eens, maar voor RWS heeft een kitesurfer toch minstens 30 x 30m nodig om zich heen t.o.v. andere recreanten (ik zou zelf nog een veel grotere marge nemen kwa veiligheid), en een windsmurfer maar een paar meter.

Ik heb de plas (in aanleg) op google earth eens bekeken, en als die weg die er dwars doorheen loopt ook weg gaat dan heb je een plas van 1,7 km x 400m. Dat is wel heel erg klein (smal vooral).

Een tijdje geleden werd er ook gekite op de zevenhuizer plas. Die is een stuk breder. Ook daar is het snel verboden vanwege klachten van badgasten Undecided

Ik zou zeggen, ga er nu kiten mits verantwoord en kijk hoe het zich ontwikkeld ThumpsUp
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Mei 02, 2008, 21:23:38
edit2Rapporteer  
Het kitesurfen is ( zolang het natura 2000 gebeuren nog niet geëffectueerd is) alleen volgens het BPR verboden. Het BPR ( binnenvaart politie reglement)  is van toepassing op alle bevaarbare wateren in Nl. heb je dus te maken met een afgesloten plas, heb je dus NIETS te maken met het BPR.  Let op: het kitesurfen kan ook nog verboden zijn via de a.p.v. ( algemene plaatselijke verordening) Hierin kan een gemeente regels / verboden enz. noemen t.b.v. "de openbare orde en veiligheid" . Er is dus een goede kans dat het kitesurfen op de betreffende locatie is toegestaan.

Als laatste opmerking ( en misschien wel de belangrijkste) ga je kitesurfen op een kleine plaatselijke plas dan heb je vaak te maken met een zeer vlagerige wind en veel "andere gebruikers"  kijk dus uit en gebruik je verstand........
kees69

Berichten: 280
Antwoord #9 Mei 02, 2008, 21:29:44
edit2Rapporteer  
plas is nu nog verboden toegang aangezien ze nog bezig zijn met afgraven. Dus nog ff gedult hebben, maar als ie open gaat voor recreatie zou het perfect zijn. Al is het alleen maar voor de avonduurtjes na het werk, dan is ie voor mij groot zat.
Tenzij er geen borden met "verboden kiten" komen ga ik het gewoon proberen en dan zien we wel.
Denice

Berichten: 186
Antwoord #10 Mei 02, 2008, 21:44:43
edit2Rapporteer  
In Belgie vlak over de grens bij Thorn ligt ook zo,n binnenwaterplas.( Kessenich.)
Echt perfect als je een paar uurtjes wil varen( na je werk) voor de jongens uit Limburg.
De wind is er inderdaad wat vlagerig, maar goed te doen. Zeker bij zuidwestenwind.
Gisteren nog even daar wezen verkennen. Prima spot!
Als je ver moet rijden dan is zo,n spot vaak een goeg alternatief!
Hopen dat dit voor deze plas ook zal gelden.
riesie

Berichten: 111
Antwoord #11 Mei 03, 2008, 03:01:51
edit2Rapporteer  
Yo,
Ik woon er vlakbij en heb al eens vaker met het idee gespeeld om het daar eens te proberen. Kan ook best want de zuiger ligt in het noordelijke gedeelte en de zuid plas is denk ik klaar. Echter het is een ontiegelijk klein plasje. En als de wind uit het westen waait dan komt tie over een woonwijk uit het oosten over de zandberg van de A2, uit het zuiden over de weg naar vleuten. Alleen noorden wind zou wel gaan. Ik denk wel dat als je optuigt binnen een half uur de wouten komen kijken. Die rijden hier nogal veel rond i.v.m. de bouw in vleuterwijde etc. kite-ze!
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #12 Mei 03, 2008, 16:51:50
edit2Rapporteer  
Het zijn twee super mooie plassen om op te kite. Naar ik heb begrepen gaan ze de weg er tussenin verwijderen waardoor er één langerekte plas van ca. 1,5 km ontstaat en ca. 400 mtr breed. De bomen en het windscherm aan de noord en oost kant zullen wel voor vlagerige wind gaan zorgen maar vanuit het zuidwesten (meest voorkomend) lijkt hij zonder al te hoge obstakels mooi dwars op de plas te staan. Ik kan niet wachten totdat die plas open gaat want ik woon er praktisch om de hoek.
De bijgaande foto is al gedateerd maar geeft een redelijk beeld. De linker plas is ondertussen net zo groot als de rechter.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #13 Mei 03, 2008, 21:24:28
edit2Rapporteer  
Kitesurfen op binnenwater is verboden volgens de wet, tenzij er ontheffing is verleend. Windsurfen is niet bij wet verboden op binnenwater. Daar ligt het grote verschil.

Ik weet niet hoe groot die plas is, maar ik lees "zwemmers" dus ik geef je weinig hoop Undecided

Leer nou eens de regels. Zie ook de post van IdeFixe Kiten is alleen verboden op wateren waar het BPR op van toepassing is.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Mei 04, 2008, 00:06:27
edit2Rapporteer  
Waarom zou ik de regels moeten leren, Ray?
Idefixe's antwoord was al voldoende, wat voegt dit nog toe Roll Eyes

Op vrijwel alle plassen die buiten het BPR vallen is kiten verboden. Alleen Oostvoornsemeer schiet mij te binnen als toegestaan. Vlietlanden valt onder BPR, Zevenhuizerplas is verboden door APV, zelfde geldt voor de Reeuwijkse surfplas, Valkenburgsemeer enz enz.

Noem maar een plas waar het wel mag Huh

Bij de laatste is het overigens verboden door toedoen van medekiters die daar tussen mensen en spelende kinderen hebben lopen kloten. Mocht het wat zijn die nieuwe plas van jullie, denk na en doe niet gek. Een klacht is zo gemaakt richting de gemeente en onze sport heeft nog steeds een negatief imago Undecided
xray

Berichten: 3688
Antwoord #15 Mei 04, 2008, 03:17:54
edit2Rapporteer  
Waarom zou ik de regels moeten leren, Ray?
Idefixe's antwoord was al voldoende, wat voegt dit nog toe Roll Eyes

Op vrijwel alle plassen die buiten het BPR vallen is kiten verboden. Alleen Oostvoornsemeer schiet mij te binnen als toegestaan. Vlietlanden valt onder BPR, Zevenhuizerplas is verboden door APV, zelfde geldt voor de Reeuwijkse surfplas, Valkenburgsemeer enz enz.

Noem maar een plas waar het wel mag Huh

Bij de laatste is het overigens verboden door toedoen van medekiters die daar tussen mensen en spelende kinderen hebben lopen kloten. Mocht het wat zijn die nieuwe plas van jullie, denk na en doe niet gek. Een klacht is zo gemaakt richting de gemeente en onze sport heeft nog steeds een negatief imago Undecided

Het gaat om het punt dat je eerst roept en dan pas na gaat denken. Je lult er weer overheen.
En ehm een plas waar het wel mag? Overal waar geen APV is... en als je wat verder kijkt in Nederland dan zijn dat er best nog wel wat. Ik heb afgelopen week bijvoorbeeld nog op de Rietplas bij Emmen gevaren en de Maasplassen wordt ook gevaren...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Mei 04, 2008, 15:00:34
edit2Rapporteer  
Ik roep precies waar het op slaat, alleen niet zo gedetailleerd als Idefixe. En zoals je zelf al aangeeft mag het nergens rond de Randstad op wateren die buiten het BPR vallen, dus...

Rietplas is zowat Duitsland, en een tijdje geleden officieel verboden volgens het lokale APV (vraag maar aan de Bazaki boys wordt gedoogd), Maasplassen is helemaal in Limboland. Die kunnen beter naar die plas in Belgie uitwijken volgens mij, veel groter.

We zullen zien of het toegestaan wordt, ik hoop het voor de jongens
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #17 Mei 08, 2008, 02:22:14
edit2Rapporteer  
Michiel, ik ga heel ver met je mee.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de beheerder van het Valkenburgsemeer, dat is niet de gemeente maar het is het recreatie gebied onder de Provincie.
Bij de provincie wordt op een recreatie gebied surfen en verder op in de opsomming vliegeren toegestaan.

Natuurlijk heb je gelijk er staat nergens 'kite surfen' , maar je zou dus voor elke plas navraag ivm het evt APV moeten doen.

En die kleine plasjes zijn toch veel te vlagerig, maar met genoeg wind wel leuk om af entoe te proberen als ik maar een klein uurtje heb.

Grtz Frank
Eef

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #18 Mei 08, 2008, 23:30:17
edit2Rapporteer  
Niet over de inhoud maar..

Als je een reactie van de NKV wil, zou dat nieuwe NKV forum dan niet een goede plek hiervoor zijn?
spoetnik

Berichten: 762
Antwoord #19 Mei 17, 2008, 16:51:29
edit2Rapporteer  
Michiel, ik ga heel ver met je mee.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de beheerder van het Valkenburgsemeer, dat is niet de gemeente maar het is het recreatie gebied onder de Provincie.
Bij de provincie wordt op een recreatie gebied surfen en verder op in de opsomming vliegeren toegestaan...........

Dus, gewoon eens proberen, en kijken wat er van komt? Is dat Valkenburgse Meer. wat?
kees69

Berichten: 280
Antwoord #20 Juni 23, 2009, 13:47:58
edit2Rapporteer  
We zijn nu dik een jaar verder na ik het bericht heb geplaatst en inmiddels is er bij de plas al
een strandje aangebracht waar al volop van wordt gebruikgemaakt.
Ben zelf nog niet aan het strandje geweest maar ziet eruit dat de plas klaar is voor recreatie.

Ben dan ook van plan om het eens te gaan proberen daar en dan zien we wel als er politie langskomt of niet. Ik woon zelf in De Meern dus lekker dichtbij. Zijn er mensen die het samen eens een keertje willen gaan uitproberen daar. Kan wel redelijk kiten maar is natuurlijk veiliger en handiger om met minimaal 2 personen te gaan dan alleen.  Ik denk dat zolang je je niet in het afgeschermde zwemgebied begeeft er weinig aan de hand is.
To

Berichten: 928
Antwoord #21 Juni 23, 2009, 14:06:44
edit2Rapporteer  
jahoor best dichtbij voor mij, woon in vinkeveen, werk in maarsen Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Juni 23, 2009, 14:10:09
edit2Rapporteer  
Michiel, ik ga heel ver met je mee.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de beheerder van het Valkenburgsemeer, dat is niet de gemeente maar het is het recreatie gebied onder de Provincie.
Bij de provincie wordt op een recreatie gebied surfen en verder op in de opsomming vliegeren toegestaan...........

Dus, gewoon eens proberen, en kijken wat er van komt? Is dat Valkenburgse Meer. wat?

Op het Valkenburgsemeer heb ik regelmatig kiters gezien in het verleden. Maar had begrepen dat dat ook al aan banden was gelegd. Veels te vlagerig en te klein.

Kees69: je kunt het proberen als je zeker weet dat er geen hoogspanningsmasten of een vliegveld of iets dergelijks in de buurt is (zou niet weten waar daar een vliegveld zou zijn, maar wie weet zweefvliegen of iets dergelijks). En natuurlijk niet zoals op de Zevenhuizerplas gebeurde tussen de spelende kinderen Roll Eyes
Inmiddels staan er heel dichtbij daar ook electriciteitsmasten, valt nu onder APV
Fabian

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #23 Oktober 21, 2009, 13:59:58
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal, wie heeft er onlangs nog gevaren op deze plas?
We zijn er gisteren geweest met een ZO wind dat was volledig ruk.

Groet, Fabian
martijnc

Berichten: 669
Antwoord #24 Oktober 21, 2009, 14:03:11
edit2Rapporteer  
nog niet eerder gehoord van deze spot

woon in maarssen dus zou ideaal zijn

met welke windrichting is het een relaxe plek?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.