licht gewicht kiters zijn in het voordeel

Idefixe

Berichten: 8241
Juli 06, 2008, 12:42:08
edit2Rapporteer  
Vanmorgen een heftige discussie met een lichtgewicht kitesurfer  Grin. Ikzelf ben een behoorlijke zware kitesurfer ( 95kg) en ben van mening dat een lichtgewicht veel voordeel heeft:
Met minder wind al goed varen. ( is veel vaker varen)
Met minder wind al tricks oefenen , gaat het fout dat van het wel mee.
Over het algemeen een kleinere ( en dus veel snellere) vlieger.
Je gaat hoger, meer hangtime

Al met al zou je dus kunnen concluderen dat een zwaardere kitesurfer die z'n tricks sticked wel errug goed moet zijn  schater  schater 

( Dit topic heeft wel een hoog WIMT gehalte  Grin )
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #1 Juli 06, 2008, 12:47:16
edit2Rapporteer  
Haha ja dat moet ik toch een beetje met je eens zijn maar in verhouding is een zwaardere kiter dan helaas niet beter.
Lichte kiter=lichte wind
Zwaare kiter= hardere wind
Maar het heeft wel wat voordeel idd haha. weeg zelf 59kg
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Juli 06, 2008, 12:49:23
edit2Rapporteer  
ja en nee, als het stevig waait kan je als zwaardere kiteur harder beulen. Maar ik heb wel gezien dat je veel meer kites en barren verslijt, alles wordt zwaarder belast.
En zwaardere gasten zijn ook letsel gevoeliger, er komt meer kracht vrij als je pleurt.
Lichtere gasten kunnen sneller draaien omdat ze een lager traagheidsmoment hebben.
En wimt heeft een hoog gehalte, dat klopt
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Juli 06, 2008, 13:06:47
edit2Rapporteer  
lcith en zwaar heeft vind ik alleen effect op low-end.
High-end komt meer aan op ervaring en op type kite/grootte
Slis

Berichten: 563
Antwoord #4 Juli 06, 2008, 13:20:15
edit2Rapporteer  
zwaardere kiters kunnen meer kracht/gewicht uitoefenen op het board
wat dus meer pop en hoogte kan inhouden...
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #5 Juli 06, 2008, 13:22:15
edit2Rapporteer  
Helemaal wat Morres zegt, High-end is gewoon puur ervaring...

En ben het niet helemaal eens wat je zegt. Een licht iemand met klein boardje en kleinere kite heeft evenveel kracht als een zwaarder iemand met een groter boardje en grotere kite, dus in principe zou dat het verschil in evenwicht moeten houden zegmaar..

Bovendien is low-end varen ook 90% skills... Vrij hoog WIMT gehalte inderdaad, waait weer eens niet zeker? Dacht ik al.. Ga maar eens zwemmen in het zwembad van de buren  loser
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Juli 06, 2008, 13:28:58
edit2Rapporteer  
Hmmm als ik bijv met een 14 lekker aan het varen ben, raggen de lichtgewichten met een razend snelle 9 meter over het water.
posty

Berichten: 2454
Antwoord #7 Juli 06, 2008, 13:39:03
edit2Rapporteer  
mijn vriendin weegt 50 kilo en vaart altijd met een Waroo 9m.
als niemand hoogte kan lopen doet zij dat makkelijk en als het tegen de 25 knopen is is dat ook geen probleem...lucky her!
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #8 Juli 06, 2008, 13:49:27
edit2Rapporteer  
Ik moet eerlijk zeggen, als er een dagje wat minder wind staat, ben ik vaak een van de enige die nog lekker gepowerd kan varen met m'n 15. 55kg aan spieren is chill Joepie
kiteandre

Geen avatar

Berichten: 2082
Antwoord #9 Juli 06, 2008, 13:51:23
edit2Rapporteer  
ja jij kan bijna altijd varen..



ik kan ook best vroeg al varen maar niet zo vroeg als vinnie.


ik ben het er mee eens light gewicht kiters hebben voordeel Grin.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #10 Juli 06, 2008, 14:33:56
edit2Rapporteer  
Ikzelf kom uit het basketbal en daar zie je ook dat kleine mannetjes de spelverdelerspositie bezetten. Dat zouden lange mensen ook net zo makkelijk moeten kunnen doen en daar zijn ook voorbeelden van echter, dit zijn uitzonderingen.

Blijkbaar zijn de kleine mannen gezegend met een surplus aan spelinzicht ( ofwel slimheid) en atletisch vermogen.  Het bekende spreekwoord zegt al ''wie niet sterk (lees;groot) is moet slim zijn.

Darwin was de eerste wetenschapper die aantoonde dat natuurlijke selectie tot verschillende soorten leidt. In het kiten wordt dat aangetoond.

De grote logge kwijlende dommekrachten tegenover de lichtvoetige, slimme handige bovensoort.

Natuurlijk liggen wij, lichtgewichten, weer in een deuk als we de grote jongens vol trots horen praten over de aanschaf van de nieuwst 18m bowkite die ze gaan combineren met hun ook onlangs aangeschafde 1.22x38!

Op de weg terug over over het strand  naar het beginpunt, leggen ze elkaar nog even uit dat dit toch echt bedoeld wordt met hoogte lopen.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juli 06, 2008, 15:12:53
edit2Rapporteer  
Citaat
De grote logge kwijlende dommekrachten tegenover de lichtvoetige, slimme handige bovensoort.
 
en bedankt dan maar weer  schater
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #12 Juli 06, 2008, 16:31:28
edit2Rapporteer  
Niet mee eens:

toen ik nog licht was, bestond kitesurfen niet, had ik geen geld, woonde ver van zee.

Nu ik zwaar ben (95 kg) kan ik kiten, heb ik geld om kites te kunnen kopen en woon ik dichtbij zee.

dus: zwaar is in mijn voordeel
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juli 05, 2008, 18:08:05
edit2Rapporteer  
Low-end lijkt me duidelijk, en high-end maakt relatief niet uit mits de juiste maat kite en board maar gebruikt worden.

Maar wat Rudo al zegt, en Idefixe zelf al aangeeft heeft een lichter persoon het makkelijker met het doen van tricks. Alleen al massatraagheid is een belemmering voor tricks. Daarnaast zijn de krachten hoger.

Dus je stelling klopt helemaal dat als een zwaardere kiter een lastige tricks sticked het veel meer inzet heeft gekost dan iemand met een laag gewicht ThumpsUp
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #14 Juli 05, 2008, 18:42:18
edit2Rapporteer  
Sommige zware dudes moeten gewoon wat minder eten of een rondje om de blok rennen af en toe  Tongue. Je moet wat over hebben om die nieuwere tricks te kunnen sticken he.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 Juli 05, 2008, 18:44:28
edit2Rapporteer  
Op de weg terug over over het strand  naar het beginpunt, leggen ze elkaar nog even uit dat dit toch echt bedoeld wordt met hoogte lopen.



L O L
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #16 Juli 05, 2008, 18:47:10
edit2Rapporteer  
Low-end lijkt me duidelijk, en high-end maakt relatief niet uit mits de juiste maat kite en board maar gebruikt worden.

Maar wat Rudo al zegt, en Idefixe zelf al aangeeft heeft een lichter persoon het makkelijker met het doen van tricks. Alleen al massatraagheid is een belemmering voor tricks. Daarnaast zijn de krachten hoger.

Dus je stelling klopt helemaal dat als een zwaardere kiter een lastige tricks sticked het veel meer inzet heeft gekost dan iemand met een laag gewicht ThumpsUp

Ja, maar dan vergeten jullie ''zware jongens'' een ding: dat lichtere kiters vaar een kleinere maat hebben en dus een zenuwachtigere vlieger hebben. Dit maakt de meeste trixx een stuk minder makkelijk te beoefenen ThumpsUp
Tim!

Berichten: 221
Antwoord #17 Juli 05, 2008, 19:41:55
edit2Rapporteer  
Sommige zware dudes moeten gewoon wat minder eten of een rondje om de blok rennen af en toe  Tongue. Je moet wat over hebben om die nieuwere tricks te kunnen sticken he.

Woa niet helemaal mee eens: ik doe voetbal, volleybal, ga regelmatig lopen en probeer dus ook nog te kitesurfen.. Maar ik weeg toch 75kg voor een metertje tachtig, dus zoals bewezen weegt de spiermassa het meest door..
Volgens mij kan je gewoon niet veel veranderen aan je gewicht. Tenzij je natuurlijk jezelf gaat uithongeren, maar dan heb je de kracht niet meer om je barretje vast te houden Tongue
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Juli 05, 2008, 19:48:54
edit2Rapporteer  
Ik heb heb die problemen allemaal niet, ben 98 kg 1.90, volledig P95 NL man, en ik pas m'n materiaal daarop aan, zonder nou idiote maten te varen (666 132x41 en 14m en 10m OR Rise, in het najaar nog een kleintje erbij). Ik heb geen last van kleine of dunne mannetjes die eerder varen of harder gaan (okay af en toe een kind van 14 van 45 kg), en op de dagen dat de rookpluimen recht omhoog gaan). Wat telt: 1. skills en 2. optimale materiaal combi.
En als je een grote kite goed powered stuurt 'ie veel sneller dan als je 'm lafjes vaart. Lichtere kiters hebben vrij weinig aan een kite > 12m.
onzin

Berichten: 451
Antwoord #19 Juli 05, 2008, 19:58:26
edit2Rapporteer  
wat een geluk heb ik dan met mn 50 kilo
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #20 Juli 05, 2008, 20:05:26
edit2Rapporteer  
El Rudo niet mee eens Angry mijn 12m2 is echt super weeg zelf 59kg of minder het variëert een bietje. Vaar al weg vanaf 11 knoopjes op een boardje van 128 Smiley. En hou hem nog aardig lang ook Grin.
Kwa draai snelheid ben ik het mee eens.
En dat BASKETBAL voorbeeld ben ik het ook mee eens. Heb 5 jaar basketbal gespeeld bij PSV erg naar me zin gehad gestopt na het beter worden dan mijn trainer. Ben altijd de kleinste geweest spelverdeler bijna altijd en hele wedstrijden gespeeld. Het gaat vooral om individuele kwaliteiten zoals: inzicht, snelheid en behendigheid. Kon altijd overal tussen door en omheen dat kan ik nu nog steeds haha. Maar toch kwam ik als kleinste van het veld net zo hoog als de grootste van het veld dit omdat je gewoon kan springen Grin.
Klein maar fijn op dit gebied dan voordat iemand het weer ergens anders op betrekt Haha.
Wat betreft het kiten ben ik het met Vinni eens en dat het allemaal tegen elkaar opweegt zwaar licht/ groot klein.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juli 05, 2008, 20:15:41
edit2Rapporteer  
Ja, maar dan vergeten jullie ''zware jongens'' een ding: dat lichtere kiters vaar een kleinere maat hebben en dus een zenuwachtigere vlieger hebben. Dit maakt de meeste trixx een stuk minder makkelijk te beoefenen ThumpsUp

je redenering klopt niet!
Die kleinere vlieger reageert rustiger met een lichtere rider eronder. Actie = reactie. Hoe zwaarder de rider hoe hoger de spanning in de lijnen en hoe sneller de kite reageert. Vandaar dat een 14m2 flakke kite voor iemand van 90+kg evensnel reageert en niet lomp aanvoelt als een 12m2 voor een kiter van 75kg. De 14m2 is dan al snel te lomp en te traag voor deze lichtere kiter.

Had het zelf met 75kg onder een rebel7 9m2, erg snel en best nerveus. Verkocht aan niemand van 55kg en voor haar was hij een stuk rustiger, en ze kon er natuurlijk iets sneller mee varen.

En Rudo heeft het over vlakkere kites van 12m2 en groter. Een Rider van 75kg kan prima varen met een C-shape van 14/16m2, terwijl een goede efficiente vlakkere kite van 12/13m2 nagenoeg hetzelfde low-end kan hebben. Vandaar dat groter niet nodig is.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #22 Juli 05, 2008, 20:22:16
edit2Rapporteer  
El Rudo niet mee eens Angry mijn 12m2 is echt super weeg zelf 59kg of minder het variëert een bietje. Vaar al weg vanaf 11 knoopjes op een boardje van 128 Smiley. En hou hem nog aardig lang ook Grin.
Hey Flyingbee, zo slim ben je niet schater- of je bent te snel want daar staat ">" en dat betekend "groter dan" dus idd een 12 is goed voor jou en meer heb  je niet nodig...
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #23 Juli 05, 2008, 21:01:55
edit2Rapporteer  
Ja, maar dan vergeten jullie ''zware jongens'' een ding: dat lichtere kiters vaar een kleinere maat hebben en dus een zenuwachtigere vlieger hebben. Dit maakt de meeste trixx een stuk minder makkelijk te beoefenen ThumpsUp

je redenering klopt niet!
Die kleinere vlieger reageert rustiger met een lichtere rider eronder. Actie = reactie. Hoe zwaarder de rider hoe hoger de spanning in de lijnen en hoe sneller de kite reageert. Vandaar dat een 14m2 flakke kite voor iemand van 90+kg evensnel reageert en niet lomp aanvoelt als een 12m2 voor een kiter van 75kg. De 14m2 is dan al snel te lomp en te traag voor deze lichtere kiter.



Als ik op Horst al met een 7 aan het varen ben, zie ik soms nog wel eens mensen die met een 12 bezig zijn (allebei C) maar dan maak je mij niet wijs dat die 7 net zo snel reageert als een 12m² omdat het gewicht van die dude groter is.

Of begrijp ik je verhaal niet helemaal? Tongue
Mees..

Berichten: 156
Antwoord #24 Juli 05, 2008, 22:22:05
edit2Rapporteer  
ik ben ook een lichte kite ( 60 kg), maar bij 30 knopen houd ik m'n 7 niet meer, dus echt een kwestie van techniek en kitekeuze is het niet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.