licht gewicht kiters zijn in het voordeel

FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #25 Juli 05, 2008, 22:45:11
edit2Rapporteer  
@El Rudo idd te snel hihi had er overheen gelezen weet wat het beteken (NT gedaan dus moet wel haha).

Kitekeuze is het zeker wel maar techniek ook. Hoe beter je bent hoe langer je je kite houd. Maar wanneer je licht bent word de kite gewoon te groot omdat je de kracht niet in je board kwijt kan of van je kite af kan halen zo simpel is het.
Iedereen kan varen met een klein bootje maar als het bootje groter is lukt dat ook niet meer.
Maar lichte mensen hebben een paar voordelen maar ook nadelen. Wat betreft dat vallen als ik val dan voel ik het heel goed ook al weeg ik niks. Dit komt omdat ik niks heb om de val te breken het enige wat ik kan doen is snel draaien met me voeten eerst of op me zij erin.
Heb al vaak me ribben gekneusd 7m plat op het water. Bij een breder of dikker iemand zal die waars last hebben en een rode bast maar hoor je plons. Mijn buik is vlak en hoor je pats want er waren flink wat mensen op het strand die toen stonden te kijken met een gezicht van autsch pijnlijke actie volgens mij.
Nou suc6 nog moet zeggen dit is tenminste een leuk onderwerp haha.
Ben morge spullen inpakken en 6 weken op kite trip.
FIJNE ZOMER met veel wind. (en hopelijk word het droog in quiberon ) Het waait wel golven 4m maar regen Sad.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #26 Juli 05, 2008, 23:00:00
edit2Rapporteer  
quiberon lekker schelpen en slakken hakken, daar kan je natuurlijk nooit dik van worden! 5 mg per hapje schater mooi daar, laatste keer dat ik daar was stond ik naast een stelletje kiters maar ik kite toen nog njet. Goeie reis!

OT over de geometrie van mijn lichaam laat ik online nooit iets los, maar zoals je het beschrijft zou ik dus meer "in" het water vallen ipv er "op". Interesting...
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #27 Juli 06, 2008, 09:49:31
edit2Rapporteer  
Ikzelf kom uit het basketbal en daar zie je ook dat kleine mannetjes de spelverdelerspositie bezetten. Dat zouden lange mensen ook net zo makkelijk moeten kunnen doen en daar zijn ook voorbeelden van echter, dit zijn uitzonderingen.

Blijkbaar zijn de kleine mannen gezegend met een surplus aan spelinzicht ( ofwel slimheid) en atletisch vermogen.  Het bekende spreekwoord zegt al ''wie niet sterk (lees;groot) is moet slim zijn.

Darwin was de eerste wetenschapper die aantoonde dat natuurlijke selectie tot verschillende soorten leidt. In het kiten wordt dat aangetoond.

De grote logge kwijlende dommekrachten tegenover de lichtvoetige, slimme handige bovensoort.

Natuurlijk liggen wij, lichtgewichten, weer in een deuk als we de grote jongens vol trots horen praten over de aanschaf van de nieuwst 18m bowkite die ze gaan combineren met hun ook onlangs aangeschafde 1.22x38!

Op de weg terug over over het strand  naar het beginpunt, leggen ze elkaar nog even uit dat dit toch echt bedoeld wordt met hoogte lopen.



current 4 times world chapion hadlow weegt ook een bak hoor
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #28 Juli 06, 2008, 09:56:28
edit2Rapporteer  
Als ik op Horst al met een 7 aan het varen ben, zie ik soms nog wel eens mensen die met een 12 bezig zijn (allebei C) maar dan maak je mij niet wijs dat die 7 net zo snel reageert als een 12m² omdat het gewicht van die dude groter is.

Of begrijp ik je verhaal niet helemaal? Tongue

Ik denk het niet helemaal.
Als het een 7m2 C betreft van bijvoorbeeld hetzelfde type/merk C-kite waar ook iemand die zwaarder is de 12m2 aan het varen is, dan zou het kloppen.

Zeg:
7m2 kiter: 45kg
12m2 kiter: 95kg

Dan zou het bij benadering wel kloppen. Maar het verschil tussen 7 en 12m2 is erg groot, dus moet ook het gewichtsverschil groot zijn.

Beter voorbeeld wat goed te vergelijken is:

12m2(flatkite) + 75kg
14m2(flatkite) + 95kg

Die kites zullen voor de riders dezelfde low-end en high-end hebben, en globaal dezelfde stuursnelheid. Echter zijn er veel meer factoren van belang, maar als gulden regel kom je hiermee een eind.

Ik dacht dat Len10 en Hadlow zo rond de 80kg wogen, geen echte zwaargewichten dus.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 Juli 06, 2008, 10:27:52
edit2Rapporteer  
Iemand die minder weegt kan over het algemeen eerder het water op en kan echt met minder wind veel meer tricks doen dan iemand die zwaarder is.
In Nl heb je vooral in de zomer nogal wat dagen dat ik ( met 95 kg) aan de kant sta en de lichtgewichten toch echt al aan het knalluh zijn.
Staat er een lekkere bak met woei  ( zeg zo'n 20 knp) maakt het volgens mij allemaal niet meer zoveel uit.
De dagen dat je als zwaargewicht met heftige wind in het voordeel bent, komen in NL helaas niet super veel voor.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #30 Juli 06, 2008, 10:48:06
edit2Rapporteer  
Ondanks meer spierkracht die iemand van 95kg relatief heeft moet hij wel zoveel gewicht in een rotatie gooien bijvoorbeeld. Dat kost relatief meer kracht als wanneer je lichter bent. Dat zie je ook in andere sporten terug met een redelijk "acrobatische" inslag. Kijk naar het snowboarden e.d. Shaun White is ook maar 3 turven hoog.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #31 Juli 06, 2008, 10:58:33
edit2Rapporteer  
Lichte kiters kunnen gewoon vaker kiten. Bij weinig wind kan een lichte kiter al lekker los en staan de 90+kiters aan de kant.

En als het windkracht 7-8 is pakt een lichte kiter een kleine kite en kan nog steeds los gaan.

Een zware kiter kan bij 14 knopen niet zeggen ik pak wel even een grotere kite, staat hij nog steeds stil.
deltomaso

Berichten: 83
Antwoord #32 Juli 06, 2008, 11:15:33
edit2Rapporteer  
Als 95 kg kiter heb ik gewoon de forecast aangepast, ik ga pas bij minimaal 15 knopen en heb een extra groot board voor als de wind tegenvalt. Ik heb overigens wel het idee dat ik wat harder naar beneden pleur als de "gassies"van 60 kg, maar dat zal wel suggestie zijn.
Een voordeel van wat meer gewicht is overigens dan weer wel dat de windsurfers wat meer respect tonen....die doen toch wat meer hun best om je te mijden dan bijv. mijn 25 kg lichtere zoon...ieder nadeel heeft zijn voordeel
Nicolas

Berichten: 914
Antwoord #33 Juli 06, 2008, 19:53:01
edit2Rapporteer  
Ik ben het mee eens dat lichtgewicht meer voordeliger is dan zwaargewicht ! En ik sta in het goed rijtje  Joepie
johan

Berichten: 151
Antwoord #34 Juli 06, 2008, 20:40:25
edit2Rapporteer  
ik ben lichtgewicht, EN ik heb een lichtweer board. Ik heb gemerkt dat wanneer ik niet kan varen, dat er dan niemand kan varen.
Het is idd waar dat je als lichtgewicht kiter gewoon meer kiteuren kunt maken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.