hoge sprongen landen

ton

Geen avatar

Berichten: 46
Mei 06, 2009, 14:24:54
edit2Rapporteer  
Heb het weleens voorbij zien komen maar kan het niet meer terug vinden. Ik kom nu steeds hoger met m'n sprongen maar als ik boven de +-3m kom ik veelste hard naar beneden of als ik hard terug stuur krijg ik veelste veel snelheid waardoor ik het niet ken controleren. Heeft iemand nog wat tips voor me?!?
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #1 Mei 06, 2009, 14:30:12
edit2Rapporteer  
Oefenen Oefenen Oefenen,

Je kan je kite doorlopen maar dan heb je erg veel snelheid, je kan je kite ook hard insturen (bijna loopen) en dan land je ook met veel snelheid maar wel zacht net als bij het loopen.

Licht ook aan wat voor kite je hebt maar als je je kite goed heen en weer beweegt in de lucht moet je ook niet erg snel naar beneden komen.

Suc6 ermee.
bernard

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #2 Mei 06, 2009, 16:14:40
edit2Rapporteer  
bar aangetrokken houden :-)
lunaholic

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #3 Mei 06, 2009, 16:55:49
edit2Rapporteer  
Ik heb exact hetzelfde probleem. Mijn sprongen worden ook steeds hoger en kom soms echt met een smak op het water. Heb er zelfs blauwe plekken op heup en bovenbeen van. Vaak kom ik op de zijkant van mijn lichaam, aangezien ik de kite wel instuur en dus 'scheef' hang.

Ik hou wel de hele tijd de bar aangetrokken. Kwestie van timing met insturen?
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #4 Mei 06, 2009, 17:24:10
edit2Rapporteer  
Ik vermoed idd dat het een kwestie is van getimed insturen.
Als je op tijd terug stuurt dan land je gewoon zacht op het water, hoe hoog je ook gaat.

En idd oefening baart kunst in deze, succes!
helium

Berichten: 676
Antwoord #5 Mei 06, 2009, 17:45:26
edit2Rapporteer  
De kite ongepowered (snel) insturen en bij het pull-moment vol poweren en zo houden tot na de landing.
Verder op tijd terugsturen, maar bij de eerste sprongen dit niet snel.
Ook voldoende aankanten voor de afzet helpt je lijnen strak te houden.
It`s all about timing!!
Bij mij heeft dit alles flink geholpen en spring/land steeds hoger/netter.

Succes
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #6 Mei 06, 2009, 18:59:42
edit2Rapporteer  
bar aangetrokken houden :-)

hier dacht ik ook wat meer aan. was mijn probleem ook vaak bij harde landingen.
En ik kan em over het algemeen gewoon rustig insturen.
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #7 Mei 06, 2009, 19:50:48
edit2Rapporteer  
Probeer de kite zoveel mogelijk rond 12.00 te houden met de bar aangetrokken, pas zodra je bijna het water raakt de kite in de vaarrichting sturen.

Probleem heb ik ook gehad maar met bovenstaande kom ik altijd rustig op het water neer
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #8 Mei 06, 2009, 19:52:57
edit2Rapporteer  
zorg dat vlak voor je landing je kite over 12 uur gaat,
dit zorgt voor extra lift waardoor je dus zacht land Wink

hoe je het doet zal mij een worst wezen maar
 vlak voordat je land je kite over 12 uur en vervolgens weer insturen om verder te varen,

succes
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #9 Mei 06, 2009, 19:57:04
edit2Rapporteer  
Probeer de kite zoveel mogelijk rond 12.00 te houden met de bar aangetrokken, pas zodra je bijna het water raakt de kite in de vaarrichting sturen.

Probleem heb ik ook gehad maar met bovenstaande kom ik altijd rustig op het water neer

Als je het water raakt is het al te laat.. Dan kom je stil te liggen.
Je moet vlak voor de landing de kite terug sturen. Als ik je vraag zo lees denk ik dat je hem wel te vroeg terug stuurt. Dit is gewoon een kwestie van timing en daar moet je gewoon wat op oefenen.
Robert H.

Berichten: 567
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Mei 07, 2009, 12:11:12
edit2Rapporteer  
Wat ik soms heb als ik hoog wil springen is dat mijn lichaam 180graden draait en ik dus met mijn rug naar de kite toe hang, heeft altijd een nogal harde crash tot gevolg. Ik heb het idee dat dit komt door het afzetten ofzo?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Mei 07, 2009, 14:11:41
edit2Rapporteer  
Wat ik soms heb als ik hoog wil springen is dat mijn lichaam 180graden draait en ik dus met mijn rug naar de kite toe hang, heeft altijd een nogal harde crash tot gevolg. Ik heb het idee dat dit komt door het afzetten ofzo?

Absoluut. Je roteert vanwege de afzet die je doet. M.a.w. je zet op een dergelijke manier af dat je een lichte rotatie inzet.

Je moet proberen zo recht mogelijk af te zetten, of helemaal in het begin niet afzetten. Laat je van het water trekken.

Voor echte big-airs helpt de afzet enorm, maar probeer eerst eens zonder afzet te springen, kijken of je dan ook roteert.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #12 Mei 07, 2009, 15:09:07
edit2Rapporteer  
Wat ik soms heb als ik hoog wil springen is dat mijn lichaam 180graden draait en ik dus met mijn rug naar de kite toe hang, heeft altijd een nogal harde crash tot gevolg. Ik heb het idee dat dit komt door het afzetten ofzo?

En als je dan toch begint dan kan je hem net zo goed af maken Smiley Gewoon je hoofd in de richting draaien waar je op  roteerd en dan draai je vanzelf verder naar heelside  Cheesy
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #13 Mei 07, 2009, 16:27:16
edit2Rapporteer  
@ Vinni WORD of je draaid er nog eentje voor de andere .
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 Mei 07, 2009, 21:10:03
edit2Rapporteer  
Uhmm..met welke kite vaar je? Maakt nogal uit...ik heb met mn Waroo nooit echt harde landingen...als je de kite boven je houdt en bar aangetrokken...

@ Robert H: Ook paar keer gehad, daardoor wat angst voor springen ontwikkeld (2 jaar terug). Mijn probleem leek toen te zijn dat ik teveel naar mn kite keek...dan raak je uit balans...dus blijf in de vaarrichting kijken bij je afzet en in je sprong...en oefenen...
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #15 Mei 07, 2009, 21:34:42
edit2Rapporteer  
1 woord: Downloop.
Gewoon metertje of 2 boven het water je kite downloopen, als je het goed kan land je superzacht, soms nog een doorlift erbij vlak voor je landing, smoother kan niet!
ton

Geen avatar

Berichten: 46
Antwoord #16 Mei 07, 2009, 22:57:53
edit2Rapporteer  
Ga het morgen weer proberen. Ging gisteravond al een stukkie beter alleen downlopen heb doe ik effe niet meer!! Had het gister geprobeert en heb er nou nog steeds last van haha.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #17 Mei 07, 2009, 23:27:28
edit2Rapporteer  
Wat ik soms heb als ik hoog wil springen is dat mijn lichaam 180graden draait en ik dus met mijn rug naar de kite toe hang, heeft altijd een nogal harde crash tot gevolg. Ik heb het idee dat dit komt door het afzetten ofzo?

Niet naar beneden kijken als je in de lucht hangt want dan krijg je een halve bacht of frontroll... Kijk gewoon in de vaarrichting of maak je roll gewoon verder af  ThumpsUp
kitebart

Berichten: 431
Antwoord #18 Mei 08, 2009, 00:24:14
edit2Rapporteer  
Wat ook goed helpt is je voorste been beetje optrekken,
dus niet met plank horizontaal landen, maar onder hoek van +- 45 graden.
Zelfs als je dan een beetje geroteerd land, trekt je kite je board in de goede richting.
succes
Robert H.

Berichten: 567
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Mei 08, 2009, 14:19:18
edit2Rapporteer  
bedankt voor de tips, ik ga ze snel in de praktijk brengen!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #20 Mei 08, 2009, 21:14:52
edit2Rapporteer  
Godsamme.. wil je niet dit soort posts doen... ging et de vorige keren goed.. nu ga ik dr over nadenken en flikkerde ik een paar keer uit de lucht... Grin


Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #21 Juli 25, 2009, 23:46:48
edit2Rapporteer  
Even een "oud" topic ophalen.

Ben nu zo'n 2,5 maand bezig met kiten, kan nu al goed hoogte lopen, bochten maken gaat echt super met de x-ride en ben al een beetje aan het springen wat vrij goed gaat.

Druk opbouwen en afzetten gaat goed alleen de landing gaat niet altijd even goed (op me slechte kant rechtsvoor) dus dat is nog oefenen, heb bovenstaande tips ook in me hoofd gepropt.

Maar hoe is dit met echt hoge sprongen, kan je de kite op 12 uur laten staan of moet je de kite een beetje blijven bewegen ? Ben bang dat ik uit de lucht val of dat de kite naar achteren valt.

Heb me kite ook al een paar keer uit de lucht laten flikkeren maar dat komt dus doordat ik niet ver/vroeg genoeg instuur dus ?

Bedankt alvast !
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #22 Juli 26, 2009, 00:39:26
edit2Rapporteer  
Probeer altijd je kite in de vaarrichting in te sturen,anders heb je idd een redelijk groote kans dat je kite uit de lucht valt.
martin 404

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #23 Juli 26, 2009, 08:13:07
edit2Rapporteer  
Wat ik allemaal lees klopt wel zo'n beetje, maar ook met al die kennis blijft het gewoon timing en gevoel.
Veel oefenen is de sleutel, maar dan nog is, vooral bij harde vlagerige wind en golven, elke sprong weer anders.
Ook de jongens die echt goed zijn en dikke rotaties kunnen enzo, zie ik vooral bij dat soort omstandigheden regelmatig de timing volledig mis hebben en net zo klunzig in het water droppen als "ons"

Dat maakt het juist zo leuk.
Als het allemaal voorspelbaar was, had het stukken minder uitdagend geweest.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Juli 26, 2009, 09:31:09
edit2Rapporteer  
Iedere vlieger reageert dan toch weer net iets anders. Ook de maat van je vlieger speelt hierbij een rol. Maak ik met de fuel 13m een lekkere hoge sprong dan kan ik op de terugweg gewoon lekker onder de vlieger blijven hangen ( vlieger op 12). Doe ik hetzelfde met de 11m dan moet ik deze vlieger op de "terugweg " / bij de landing echt bezighouden / blijven vliegen want anders kom ik als een baksteen uit de lucht vallen.   Verder is de afzet / moment van springen ook allesbepalend voor het vervolg van je sprong: kant je met je board (te) weinig aan dan krijg je vaak een lange, niet zo'n  hoge sprong met veel downwindsnelheid. Vaak schieten de beginners dan onder hun vlieger door. Kant je teveel aan dan haal je eigenlijk alle kracht eruit. Als je iets verder bent met het springen zul je merken dat je bij de afzet van een sprong ( vaak al in het korte moment ervoor) meteen weet of het een lekkere sprong is.
Het landen is en blijft iedere keer weer een moment van timing en de vraag wat wil je na je sprong gaan doen? Vaar je verder in dezelfde richting of maak je een transition? Heb je een grote trage vlieger of hang je aan een fel agressief klein vliegertje? Allemaal maatwerk dus!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.