Kiteverenigingen op spots.

TMK

Berichten: 126
Augustus 18, 2009, 23:24:10
edit2Rapporteer  
Het viel me op dat de laatste tijd er nogal druk is onstaan in de regels, verschillende kiters (van pro tot beginners).

Het valt dan ook op dat er kiters zijn die met hun eigen mentaliteit het water op gaan, en ergens een ervaring van iemand gelezen dat ie helemaal is afgeblaft met scheldwoorden omdat ie niks van de zonering wist.

Er staat al druk op de meeste spots die al bedreigd worden door gemeentes door deze simpelweg te sluiten.

Is het dan geen idee om lokale verenigingen op te starten? Ik heb het niet over NKV die landelijke problemen oplost, maar verenigingen die door een groepje kiters zijn opgezet.

Noordwijk heeft een eigen vereniging. Wie lid is, mag in hun zone varen. De niet leden in de andere zone (voor zover ik het begrepen heb).
Workum heeft de registratie regeling. Je registreert je, en krijgt een lycra met een nummer.

Dat gaat toch stukken beter. Klojo's (ongeacht wie) die het voor de anderen verpesten kunnen geweigerd worden en het 2 maanden later lekker opnieuw proberen. De vereniging beslist wat er gaat gebeuren qua gedrag, en regels, waarbij de leden mee in kunnen stemmen. Het bereikt een veel grotere groep. Iedereen weet van de regels, kent elkaar en is vriendelijk en behulpzaam.

De vissers op de pier van ijmuiden hebben dit ook gedaan. Sinds ze verenigd zijn gaat alles vrijwel vlekkeloos. Het hoeft geen clubhuis te hebben, hoe het anders kan komt later wel.

Wie stemt er mee in dat grote spots een eigen vereniging zouden moeten hebben?
Ik ben zelf Local op ijmuiden, en zit voornamelijk op hanglos. Ik zou zo kunnen zeggen dat de locals die ook op hanglos zitten al een kleine vereniging vormen.
Wij gaan goed met elkaar om, we kennen de regels, etc etc.. En kan me zo bedenken dat het hetzelfde verhaal met kitehigh is. Klein groepje kitehighers op een spot die samen ook een groepje vormen die allemaal dezelfde regels kennen, gelijk zijn etc. Maar dan zou dit veel groter moeten  ThumpsUp
illumination1979

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #1 Augustus 19, 2009, 00:11:58
edit2Rapporteer  
Dat betekent dat ik dan lid moet worden van verschillende verenigingen omdat ik vaak op verschillende spots vaar.
TMK

Berichten: 126
Antwoord #2 Augustus 19, 2009, 01:03:58
edit2Rapporteer  
Dat is een kwestie van inschrijven. Dezelfde manier als Workum.
stefarius

Geen avatar

Berichten: 37
Antwoord #3 Augustus 19, 2009, 07:49:48
edit2Rapporteer  
Even voor de duidelijkheid!

Bij Workum hoef je geen lycra met nr. te dragen!

De regulatie bestaat uit:

-Kitezone voor starten en landen
-Vlaggensysteem voor uitzonderlijke dagen
-Formulier voor vrije kitesufers zodat ze bekend zijn over de regulering
-Begeleiding door locale kitescholen

NKV regiovertegenwoordiger Workum
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 19, 2009, 08:57:07
edit2Rapporteer  
Ben het volledig eens met illumination1979

Ik vaar op zoveel spots (ook afhankelijk van de drukte, windrichting & getij) dat dit ondoenlijk zou zijn. Dat is toch ook een beetje de gedachte achter onze sport? Je kunt praktisch overal terecht vanwege de compactheid van het materiaal.

Tevens vind ik de mentaliteit van sommige clubs ook bijzonder jammer. Kites van niet leden worden daar niet opgelaten/neergelaten (terwijl er geen verplichting is om lid te worden) en niet netjes op het water gevaren.

Al deze problemen komen voort uit de enorme populariteit van onze sport in combinatie met behoorlijke overbevolking en een relatief beperkt aantal legale spots.


Het idee van Workum klinkt als een optie, maar bijvoorbeeld voor op Oostvoorne moet ik er toch niet aan denken dat bepaalde kitescholen dit gaan controleren Tongue
Ga je reguleren, dan moet er ook gecontroleerd gaan worden. Dat laatste kost moeite, tijd en geld.
Noldusz

Berichten: 55
Antwoord #5 Augustus 19, 2009, 13:05:25
edit2Rapporteer  
Inderdaad! Ik vind het een goed plan maar de vraag blijft altijd, denk ik, wie gaat dit controleren? Hoe vindt de controle plaats?

Verder denk ik dat het beter is als wij als kitecommunity met oplossingen komen en hand in eigen boezem steken. En liever proactief dan dat het door een gemeente of instantie na een incident gewoonweg opgelegd wordt met alle gevolgen van dien.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Augustus 19, 2009, 13:40:45
edit2Rapporteer  
mmm was er maar zoiets als een kite community - het aantal actieve hanglossers en kitehighers is maar een beperkt deel van het totaal aantal kiters, en de kiters die nauwelijks on line zijn zijn nou net de groepen waar je je op zou willen richten met adviezen en helaas ook reguleringen.
Misschien een taak voor de forums? in een half uurtje heb je wel een briefje over het bestaan en nut van de forums onder alle 200 ruitewissers zitten.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #7 Augustus 19, 2009, 14:24:56
edit2Rapporteer  
een half uurtje heb je wel een briefje over het bestaan en nut van de forums onder alle 200 ruitewissers zitten.

Wat je zegt Rudo.  ThumpsUp
Het idee om een soort flyer-tje tussen autoruiten te stoppen heeft volgens mij wel resultaat en zal allicht helpen en bijdragen aan een sterkere kite community. Feit is wel dat dit niet zaligmakend is maar alles helpt natuurlijk. Taak(je) van de NKV misschien?

NKV zorgt voor de flyers en zoekt vervolgens via oproep (Forums) voor wat vrijwilligers om de flyers rond te delen op bekende parkeerplaatsen.



EDIT, Ik heb de NKV een mail gestuurd ter kennisgeving van dit topic, just in case.
 
Noldusz

Berichten: 55
Antwoord #8 Augustus 19, 2009, 14:35:27
edit2Rapporteer  
Hoe groot of klein deze community ook is, ik denk wel dat we iets moeten doen om onze sport op een beter niveau te krijgen. Hier ligt ook taak voor de forums (wat jij zegt Rudo) maar idd ook voor het NKV (wat jij zegt Ron). Zie het als een joint effort of iets dergelijks....

Ik lees hier en daar dat we moeten wachten tot de herfst want dan zal het gros misschien afvallen maar ik zie dit niet als een structurele oplossing. Een vereniging in welke hoedanigheid dan ook is dat wel....naar mijn mening.....
dirkdevr

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #9 Augustus 19, 2009, 14:44:47
edit2Rapporteer  
Naast de drukte bij mooi weer maak ik me vooral bezorgd over de verzekering van al die nieuwe kiters. Weten ze wel dat hun WA verzekering vaak geen dekking geeft in het geval van ongelukken? Dit gecombineerd met de vele zwemmers op de kite spots gaat nog problemen geven. ik denk dat er duidelijk gemaakt moet worden dat verzekeren noodzakelijk is en dat het voor andere badgasten duidelijk wordt dat het gevaarlijk kan zijn om op een kite spot je badlaken neer te leggen.
NKV

Berichten: 68
Antwoord #10 Augustus 19, 2009, 14:59:54
edit2Rapporteer  
Ron, bedankt voor je mailtje.

Ik zal namens de NKV even reageren.

Wij zijn zelf groot voorstander van het reguleren van spots door locals en lokale verenigingen. Kleine surfverenigingen die zich alleen op hun eigen spot richten bestaan vaak uit mensen met hart voor hun spo(r)t en dat is wat je nodig hebt.

Uiteraard kan de NKV ook proberen om een bijdrage te leveren aan een sterkere kitecommunity door bijvoorbeeld het idee van El Rudo. Ik zal dit onderwerp op de agenda zetten voor de bestuursvergadering volgende week woensdag.

Ideeën zijn welkom!

Groet,

Bart
Bestuur NKV
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Augustus 19, 2009, 16:57:22
edit2Rapporteer  
Even een puur persoonlijke reactie dan:

Aparte kitesurf verenigingen zijn m.i. niet nodig. We hebben immers één grote vereniging ( de NKV ) met op de meeste spots wel een regiovertegenwoordiger die precies op de hoogte is van het wel en wee van de betreffende locatie.

Vanuit deze hoek zou er dus daar waar nodig meer initiatief genomen moeten en kunnen worden.  Ik blijf bij mijn standpunt dat het water in Nederland in principe voor een zo groot mogelijke doelgroep vrij toegankelijk moet zijn. Het verbinden van deze toegankelijkheid aan een locale vereniging brengt echt een enorme berg werk met zich mee. Nog afgezien van de vraag of je één en ander wettelijk dicht kunt timmeren....

 Alhoewel er nu in Nederland op enkele locaties deze structuur min of meer gehanteerd wordt  is dit m.i. wettelijk absoluut niet haalbaar. Er is op dit gebied geen jurisprudentie beschikbaar.  Als je dit soort zaken gaat regelen moet je het ook (wettelijk ) goed onderbouwd en haalbaar regelen.

Vanuit de NKV zie ik op dit gebied wel verantwoordelijkheden liggen. Niet zozeer in het verspreiden van flyers. Je zult versteld staan van het aantal klachten en ellende wat je als vereniging gaat krijgen als al deze flyers over de Nederlandse stranden en recreatieterreinen gaan zwerven......   De taken liggen in mijn ogen meer op het gebied van de regiovertegenwoordigers en ook deze laatste kunnen dit allemaal niet alleen aan.

Een mooi voorbeeld voor deze materie is de locatie Mirns. Ik denk zelf dat dit één van de drukste binnenwater locaties van Nederland is. Doordat er een team van regiovertegenwoordigers is, is er eigenlijk altijd wel iemand vanuit de NKV aanwezig en heeft men de afgelopen jaren iedere keer weer iedereen gewezen op bepaalde zaken betreffende de spot. Langzaam maar zeker is het balletje gaan rollen en afgezien van het feit dat hier ook nog wel zaken mis gaan is het @ Mirns op dit moment (ook op de drukke dagen)  goed toeven. De plaatselijke kitescholen nemen hun verantwoordelijkheid. Intersurf Sneek heeft een goed infoboard geplaatst enz enz.  helaas zien we nu door de toestanden in Workum teveel wildgroei van scholen maar dat is de volgende hobbel die wij als team in Mirns gaan oplossen.

Een andere partij in dit hele gebeuren is de plaatselijke overheid. Waar het gaat over een algeheel verbod betreffende het kitesurfen doen ze niet zo moeilijk en ook als het gaat om de eigen verantwoordelijkheid uit handen te geven zijn onze ambtenaren er snel bij.  Zodra het geld oplevert zie je deze partij wel zelf  verschijnen. Een mooi voorbeeld is Workum. Parkeren levert geld op. Het handhaven van de parkeer toestanden en het daarbij uitschrijven van bonnen is voor de gemeente geen enkel probleem. Sterker nog: zelf op een mooie winterdag als er echt geen hond op het strand is moet je niet vreemd opkijken als je een bon op je auto vind. Echter bij het handhaven van de regels op en om de kitesurflocatie vinden we ineens niemand van deze gemeente. Laat deze enthousiaste bonnenschrijvers maar eens een bonnetje uitschrijven bij al die mafketels die alle regels aan hun laars lappen.  In mijn ogen ligt hier een duidelijke taak en verantwoordelijkheid voor de plaatselijke overheid. Dit laatste ligt in ieder niet op het gebied van zo maar even verbieden. Zoals het in de grondwet omschreven staat dient de overheid zich in te zetten voor het aanwezig doen zijn en bevorderen van middelen ten behoeve van ontwikkeling op het gebied van recreatie en sport ...........................

Kitesurfen ( starten , landen , varen ) buiten de zone : 200 eurie boete.  Op het moment dat een aantal vandalen midden in het centrum van een grote stad gaat voetballen wordt de verantwoordelijkheid voor het handhaven van de openbare orde en veiligheid ook niet bij de plaatselijke voetbalvereniging gelegd maar treed de overheid zelf op. Daarvoor worden deze mensen door de samenleving betaald.   

Dan nog even de opmerking dat de NKV bestaat uit vrijwilligers. Mensen die in hun vrije tijd zaken regelen zonder dat daar enige financiële vergoeding tegenover staat.  Het  " nemen van je verantwoordelijkheid" ligt niet alleen bij de overheid maar ook bij de plaatselijk kitesurfshop, de kitesurfschool, de importeur enz enz.  Afgezien van het feit dat er hier en daar het regiovertegenwoordigersgebeuren gekoppeld is aan de plaatselijke kitesurfshop op school ( waar in mijn ogen echt niets mis mee is) gebeurd er vanuit dat commerciële wereldje zo goed als  niets , noppes , nada.   Gelukkig zijn daar enkele uitzonderingen maar nogmaals: Ook bij  de commerciële kitesurfwereld ligt er een verantwoordelijkheid op dit gebied en de slimme zakenman weet dat op de lange termijn het best wel handig is als er nog steeds locaties overblijven waar je kunt kitesurfen.......................

Als laatste dan nog even de opmerking dat de situatie van afgelopen weekend ( en dan met name de weersomstandigheden ) in Nederland maar zelden voorkomt.  Of we daar blij of verdrietig over moeten zijn is dan nog de vraag. Het gegeven dat dat de vraag is is natuurlijk wel weer errug verdrietig ( voor als je het nog kunt volgen  Undecided )

'tis weer een aardig lulverhaal geworden. Wordt vervolgd ( zullen we dan maar zeggen  ThumpsUp )




sthr

Berichten: 81
Antwoord #12 Augustus 19, 2009, 20:03:00
edit2Rapporteer  
Citaat
Is het dan geen idee om lokale verenigingen op te starten? Ik heb het niet over NKV die landelijke problemen oplost, maar verenigingen die door een groepje kiters zijn opgezet.

Noordwijk heeft een eigen vereniging. Wie lid is, mag in hun zone varen. De niet leden in de andere zone (voor zover ik het begrepen heb).

"Mag" in hun zone varen, is dat strand gekocht ofzo. Iedereen moet overal kunnen varen als ze zich maar aan de regels houden en mits ze zich even aanmelden bij een desbetreffende club!

Als ze zich niet aan de regels houden tja dan is het jammer...en kunnen ze van het water gehaald worden!

Verder vind ik dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen (ook tegenover anderen) en dat we elkaar moeten blijven helpen, bekende of onbekende medekiter.

Wat betreft de drukte van het weekend en komend weekend dan ga ik er toch vanuit dat beginners/onervarenen niet hun kite gaan oplaten tussen de badgasten en dat de ervaren dit alleen doen als ze de badgasten niet(zo min mogelijk) tot last zijn.

Dit is mijn mening en ik ben blij dat ik het ff kwijt kan!
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #13 Augustus 20, 2009, 12:48:02
edit2Rapporteer  
Regulering door de overheid is prima.
Ook op de lokatie waar ik vaar (Makkum) is er een
zonering met boeien.
Er moet buiten deze boeien worden gevaren.
Dit staat duidelijk op de door de gemeente geplaatste informatieborden
aangegeven.

Binnen deze boeien varen is niet toegestaan en
bij aanwezigheid van de lokale BOA
( http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/boa/ )
zal zeker worden bekeurd.

Ook wij als locals zetten ons met zijn allen in om dit iedereen kenbaar
te maken en een ieder er op te wijzen wat de regels zijn.
Ook d.m.v. het uitdelen van flyers / kopietjes met hierop aangegeven de zonering
door de NKV regiovertegenwoordiger werkt prima.

Een grote groep betrokken op de spot en met inzet van
deze betrokkenen, kun je veel bereiken.
En dan natuurlijk een BOA die niet alleen parkeerbonnen uitschrijft,
maar een BOA die daadwerkelijk optreed bij "kiteovertredingen" helpt
mischien het best.




TMK

Berichten: 126
Antwoord #14 Augustus 21, 2009, 12:20:09
edit2Rapporteer  
Ik wil zeker niet dat dit topic verkeerd begrepen wordt.
Heel mijn hart gaat naar deze sport  YeSS

Ik opende dit topic vooral zodat mensen met ideeën kunnen komen, wat handig is, wat niet. We willen allemaal wel eens een andere spot proberen, en dit wil ik absoluut niet hinderen.

Een groep mensen die eens in de zoveel tijd (bij voorkeur locals) rond de tafel gaat zitten en de situatie van hun spot bespreekt, en deze situatie doormelden naar het NKV om eventuele problemen op te kunnen lossen. We mogen Coraaltje dankbaar zijn dat we nog op IJmuiden mogen kiten  ThumpsUp en dit willen we ook zo houden.

Uiteraard is de NKV er om kitend nederland te helpen, maar immers zijn wij degene die contact moeten leggen het met NKV. Als wij met een groep kunnen bepalen wat er aan de hand is, is dit veel duidelijker en betrouwbaarder als dat ieder voor zichzelf wat roept.  Wink

Of in ieder geval moeten we zoals hierboven gezegd, ook de kitecommunity (forums) promoten.
Zo zijn er vaak op hanglos de regels besproken en het valt me op dat de hanglossers zich hier goed aan houden (including myself).
Kitend nederland telt 10.000 actieve kiters (als ik het goed heb gelezen). Hoeveel kiters tellen we op onze 2 forums? Hoeveel hebben er uberhaubt kennis van dat deze communities bestaan?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.