[info] Beginners en Nieuwelingen informatie

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
September 29, 2009, 16:53:31
edit2Rapporteer  
Waar beginnen?

Veel mensen zien de actie op TV of Internet en willen dat ook doen. Dat kan, want Kitesurfen is er voor iedereen. Hou wel in gedachten dat Kitesurfen een extreme sport is. Zelfs de meest ervaren kiters komen in de problemen en dit kan leiden tot botbreuken maar ook veel erger tot zelfs de dood. Het klinkt mischien hard maar het is zeker iets om bij stil te staan.

Nu kan je als beginner door een goede start en het goede materiaal dat risico kleiner maken. Daarom hieronder een aantal cruciale tips. Wil je deze tips niet aannemen dan neem je bewust meer risico dan nodig en breng je jezelf maar ook anderen in gevaar.

Kitesurfles [Meer info]

Zie het kitesurfen even hetzelfde als autorijden. Kitesurfen doe je dus eigenlijk op een snelweg met medekiters. Dat in gedachten genomen is het ook zeer logisch dat je les neemt. Puur voor de vliegervaardigheden en kiteregels. Na je autorijlessen en examen kan je normaal al rijden maar echt goed rijden leer je daarna pas zelf. Met kiten is dat net zo, na je lessen zal je alle regels en vaardigheden weten van je kite. Maar het echte kiten komt daarna pas.

Het is dus van cruciaal belang dat iedereen minstens 1 les neemt van een aantal uur. Dit het liefst bij een erkende kiteschool. Zo voel je ook aan of kiten echt iets voor jou is alvorens je een dure uitrusting aanschaft.

Aanschaf materiaal [Meer info]

Na de kitesurfles is het tijd om je eigen materiaal te kopen. Het huren van kitespullen is ook mogelijk maar hou er rekening mee dat dit erg duur is. Na een aantal keer spullen gehuurd te hebben had je net zo goed een 2dehands kite kunnen aanschaffen.

Kitesurfen is een dure sport maar je kan ook met een iets kleiner budget toch beginnen. Ga alleen niet bezuinigen op het belangrijkste ding, namenlijk de Kite. Het is bijvoorbeeld beter om een goedkoop board te kopen met een goede en veilige kite dan een goed board met een oude versleten en onveilige kite. Houd er wel rekening mee dat je wel minstens 1000,- kwijt bent voor een beetje goed materiaal incl een les (dus een kite, board, bar, trapeze, wetsuit en een les)

Zelf oefenen [Meer info]

Als je de lessen succesvol hebt afgerond en al het benodigde materiaal bij elkaar hebt word het tijd om zelf te oefenen. Het beste is om samen met een andere beginner met 1 kite te oefenen. Op die manier is er altijd iemand die jou kan helpen en je kan elkaar tips geven. Uiteraard kan je ook alleen oefenen, maar zorg altijd dat er een andere kitesurfer op het water is. Ga nooit alleen het water op. Als u hierboven op de link klikt ziet u een aantal oefeningen die je kan doen.

Vragen of Opmerkingen?

Heb je nog vragen of opmerkingen, dan hoor ik ze graag. Kijk ook even naar onze FAQ sectie. De informatie is nog niet hellemaal klaar en er zullen nog een aantal foto's ter illustratie bijkomen. Deze informatie is uit mijn eigen fantasie geschreven maar ik denk dat het wel een aardig idee geeft aan beginners.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #1 Oktober 02, 2009, 16:37:16
edit2Rapporteer  
Ook nog welkom aan alle beginners en veel succes met deze fanastische sport.

Hou het veilig en heb veel plezier Wink
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #2 Oktober 04, 2009, 17:57:29
edit2Rapporteer  
Hopelijk staat dit topic hier goed, weet niet zo goed waar anders...

Ik ben al een hele tijd verschillende trapezes van allerlei merken en groottes aan het uitproberen en eigenlijk keer op keer zit na een half uurtje de beugel ergens op tepel hoogte, niet erg comfortabel (zeker niet als vrouw zijnde).

Dus ik vroeg me af of er mensen zijn (vooral dames) die ervaring hebben met zo'n trapeze-broek ding.
Die heb ik nog niet kunnen huren om uit te proberen, maar er werd me vandaag beloofd dat ik die volgende keer uit ga kunnen proberen.
Waar moet ik op letten? Tips mbt merken enzo?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Oktober 04, 2009, 19:16:08
edit2Rapporteer  
je bedoeld een zittrapeze?
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #4 Oktober 04, 2009, 20:22:53
edit2Rapporteer  
Ja, dat bedoel ik!!
Wist alleen die naam even niet...
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #5 Oktober 04, 2009, 20:26:47
edit2Rapporteer  
hahaha trapeze broek, wel leuk gevonden Grin:D
Die kan opgenomen in de Zuid-Afrikaanse woordenlijst:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~jre0047/zuidafrikaansewoorden/index.html
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #6 Oktober 04, 2009, 20:37:12
edit2Rapporteer  
Nou... sorry...
Had ook al op Google gezocht die term en bar weinig gevonden, nu snap ik waarom.
Maar heeft er iemand ervaringen mee?
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #7 Oktober 04, 2009, 20:41:43
edit2Rapporteer  
het was ook niet lullig bedoeld, vond de term gewoon origineel gevonden en grappig.

Ik heb zelf toen de tijd alleen met lessen een zit trapeze gebruikt. Toen ik erna mijn eigen gear kocht heb ik een heuptrapeze gekocht en dat is gewoon een kwestie van wennen, en dat gaat echt wel snel.

Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #8 Oktober 04, 2009, 20:55:29
edit2Rapporteer  
Wennen aan een heuptrapeze of wennen aan een zittrapeze?
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #9 Oktober 04, 2009, 21:00:21
edit2Rapporteer  
Nee wennen aan een heuptrapeze, het gaat idd af en toe omhoog, maar als het goed is ga je daar steeds minder last van krijgen.

Een zit trapeze gaf mij ook een snijdend gevoel in mijn lies.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #10 Oktober 04, 2009, 21:00:57
edit2Rapporteer  
Als beginner is een Zit-Trapeze zeker aan te raden aangezien je vaak met de kite op 12 uur staat. Daardoor zal een heuptrapeze omhoog kruipen zoals je zelf al aangaf. Lees de beginners informatie op dit forum eens door. Daar staat ook een beetje in waar je op moet letten bij de aanschaf.

Heuptrapeze is pas handig vanaf dat je wilt gaan springen enz.
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #11 Oktober 04, 2009, 21:05:12
edit2Rapporteer  
Top!
Bedankt voor alle tips, en ik ga even op zoek naar dat topic Reflex, daar heb ik wel een vluchtig door heen gescrolled, maar nog niet alles gelezen.
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #12 Oktober 04, 2009, 21:13:51
edit2Rapporteer  
wel grappig

er bestaan dus wel trapeze broeken.
neem de starlet en fusion van dakine bijvoorbeeld..



geen ervaring mee overigens..
idee is wel geinnig.
Liquid force heeft ze ook.
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #13 Oktober 04, 2009, 21:16:38
edit2Rapporteer  
haha serieus????? wat een vaag ding!!!!

Dan neem ik alles terug wat ik zei Wink 
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #14 Oktober 04, 2009, 21:17:34
edit2Rapporteer  
Lol!
Maar ik bedoelde wel de zittrapeze die jullie eerder noemde.
Ik kan trouwens uit dit plaatje niet helemaal opmaken wanneer je deze broek zou gebruiken? Over een zittrapeze heen, of is het zelf een trapeze?
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #15 Oktober 04, 2009, 21:23:35
edit2Rapporteer  
we gaan allemaal opstappen op trapezebroeken YeSS
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #16 Oktober 04, 2009, 22:23:09
edit2Rapporteer  
Lol!
Maar ik bedoelde wel de zittrapeze die jullie eerder noemde.
Ik kan trouwens uit dit plaatje niet helemaal opmaken wanneer je deze broek zou gebruiken? Over een zittrapeze heen, of is het zelf een trapeze?

aan de voorkant zit een haak dus die broek is gelijk je trapeze..

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #17 Oktober 04, 2009, 23:05:15
edit2Rapporteer  
Zwak om mn reactie te verwijderen, ik gaf alleen aan welke trapeze merken er zijn.
Jullie geven aan als reden dat 'ze om ervaring vraagt'


ik citeer haar vraag: 'Tips mbt merken enzo?'


Dus nogmaals(en nu met je poten afblijven): Mauii magic heeft mn vriendin, neit tevreden over, klimt erg omhoog(haak). Verder maakt Gaastra, North, Naish zittrapezes, Dakine en Patlove ook wel. Persoonlijk vind ik de trapeze's van prolimit kwalitatief er goed, maar weet niet of zij zittrapezes maken. Patlove en dakine zijn doorgaans ook kwalitatieve merken.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #18 Oktober 05, 2009, 11:22:05
edit2Rapporteer  
Morres, er zijn nog veel meer merken die trapezes maken dus niet enkel Gaastra net als in je voorgaande post. Mystic, OR en nog wel een stuk of 30 merken zijn erbij op te noemen. Geen info waar de topicstarter wat aan heeft. Gewoon naar je lokale shop gaan en de trapezes aandoen.
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #19 Oktober 05, 2009, 15:41:24
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de aanvullingen.
Ik ga naar de shop van Natural High aan de Brouwersdam, ik weet dat zij Mystic verkopen en nog een paar merken. Heb daar al afgesproken dat ik rustig uit kan proberen voor ik koop.
Heb het gewoon nog niet geprobeerd omdat ze geen zittrapezes in de verhuur hebben en ik eerst allerlei andere heuptrapezes heb uitgeprobeerd, allemaal meer of minder straks etc.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Oktober 05, 2009, 20:29:41
edit2Rapporteer  
het is wél info waar ze wat aan heeft, ze vraagt er tenslotte niet voor niets naar. Natuurlijk moet je gewoon naar de shop om te proberen...maar dat antwoord zie ik je ook neit direct in je eerste antwoord geven.

Nickeltje: wel goed hangen in je trapezen, niet alleen ff voelen hoe hij zit als je staat...want dan zitten ze allemaal lekker..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #21 Oktober 05, 2009, 21:01:00
edit2Rapporteer  
Morres, ik verwijs in die reaktie naar een stukje tekst waar het toch echt in beschreven staat Wink
Ippel

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #22 Oktober 05, 2009, 21:57:16
edit2Rapporteer  
Mijn eerste reactie!  YeSS

Ben nog maar een beginner (zit ik iig in het goede topic) en heb afgelopen week een kite, board en trapeze aangeschaft. Nu ben ik alleen nog opzoek naar een wetsuit. Heb de tip meegekregen een wetsuit te kopen met neopreen aan de buitenkant, omdat dit warmer is. Hebben tegenwoordig alle wetsuits dit, want het wordt nergens bij vermeld?
Heb altijd goede ervaringen met internetshoppen, maar heb hier ook al gelezen dat je een wetsuit goed moet passen. Iemand enig idee of er een goede shop bij mij in de buurt zit? Woon vlakbij Gorinchem (dit ligt tussen Utrecht en Breda).
Heb gemerkt dat de verkopers van de kite en het board erg behulpzaam zijn dus dat zal hier ook wel zo zijn. Alvast bedankt!

[Edit] EuroFun Alblasserdam ligt redelijk bij me in de buurt. Vrijdag van 10.00 tot 21.00 open. Dan daar maar even langs dus.

[Edit2] Ben er inmiddels ook achter dat een wetsuit met neopreen aan de buitenkant single-lined wordt genoemd. Een wetsuit waarbij aan de buitenkant nog een laagje stof over het neopreen is gemaakt is een double-lined. De eerst is iets warmer en de tweede is iets minder slijtgevoelig.
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #23 Oktober 05, 2009, 23:43:00
edit2Rapporteer  
Ippel, daar kan ik je als mede-beginner weinig mee helpen.

Morres, ik ga er inderdaad mee de zee op voor ik er eentje koop, zal dus wel een paar keer heen en weer sjouwen worden, maar ik ga ze inderdaad echt proberen met een trekkende kite er aan voor ik er geld in steek.
Nogmaals bedankt.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #24 Oktober 06, 2009, 15:01:05
edit2Rapporteer  
Ippel als je bij de spots op deze website eens klikt op een spot in je buurt zie je ook welke winkels daar in de buurt zijn. Succes met vinden. Het passen van een wetsuit is zeker aan te raden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.