Wie heeft er schuld?

Micky

Berichten: 4101
Antwoord #25 Oktober 19, 2009, 00:34:12
edit2Rapporteer  
mijn mening: dit is het risico van kiten. iedereen is aansprakelijk én verantwoordelijk voor z'n eigen kite. Een beetje kiter kan zijn kite sturen om een andere te ontwijken, ook tijdens een truc. Als het mij was overkomen had ik niks betaald en al helemaal niet als de andere partij begint over een nieuwe kite. wat krijgen we nou dan.

Wat een gelul. Als iemand zijn kite keihard in de mijne ramt of door onkunde of omdat hij nog ff wil "showen" vlak voor de kant en ik heb voorrang dan heeft hij toch echt een probleem.
 

@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 Oktober 19, 2009, 07:23:58
edit2Rapporteer  
Ik zal NOOIT ook maar 1 euro betalen na een kite ongelukje waarbij materiele schade is. Ik zal dus ook NOOIT schade verhalen als dit bij mij zou gebeuren.

Je komt toch nooit uit de schuldvraag dus dan is het al snel de wet van de sterkste of die met de grootste mond of met de meeste vrienden aan de kant.

Pfffff................wel veel nooit gebruikt in deze tekst.
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #27 Oktober 19, 2009, 08:03:23
edit2Rapporteer  
Ik vind dat je al heel netjes hebt gehandelt door voor te stellen om de helft te betalen. Als de tegenpartij dan flink begint te blazen zou ik hem lekker z'n kite in z'n k'nt laten duwen.
Als jij al meteen respect toont door de helft te willen vergoeden vind ik dat alleen maar goed.
Het gaat nog niet om leven of dood.... dus ruzie heeft echt geen zin daarover.

Suc7 iig
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #28 Oktober 19, 2009, 09:27:29
edit2Rapporteer  
Les 1 in verzekeringsland. Geef nooit toe dat het jouw schuld is, dus stel ook niet voor dat je de helft wil betalen want dan geef je ook toe.

Als zoiets naars gebeurd, gevens van elkaar opnemen. op papier de situatie uitleggen met krabbels van beide partijen erop en laat de verzekeringsmaatschappij het onderling uitzoeken.

Overigens de eis dat de andere partij een nieuwe kite wil slaat nergens op.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 Oktober 19, 2009, 10:02:52
edit2Rapporteer  
Er zijn helemaal geen officiele, wettige regels wat betreft binnenkomen en wegvaren met kiten. De regels die er nu zijn, bestaan uit afspraken die men heeft gemaakt. Dus kwa aansprakelijkheid kun je helemaal niks!

Verder is er volgens mij al genoeg over gezegd. Ligt helemaal aan de situatie en aan de windrichting. Evan heeft het belangrijkste al gezegd: wie was er bovenwinds?

En hoewel de "afspraak" is uitvarende kiters de ruimte te geven is diegene die vertrekt altijd verantwoordelijk voor de veiligheid (= goed zeemanschap) op dat moment. Zit er een kiter binnen je veiligheidszone die je geen ruimte geeft, dan moet jij toch wachten om gevaarlijke situaties te voorkomen. Hij was dan niet netjes, maar jij hebt onnodig risico genomen.
Ernestooo

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #30 Oktober 19, 2009, 10:26:06
edit2Rapporteer  
Wie er schuldig is of zijn is lastig zoals door velen aangehaald.

Maar het vlak voor de kant showen is volgens mij geen goed zeemanschap. Je hindert de mensen die het water op willen of er af willen. En als er iets fout gaat, door je eigen fout of door materiaal pech, heb je wellicht ook zelf een probleem of mensen die op de kant staan. Ik snap dat mensen graag willen laten zien wat ze kunnen, maar waarom niet even 100 meter verder het water op.....

Wel een beetje jammer dat een aantal meent nooit te hoefen betalen. Deze houding vind ik persoonlijk niet erg fatsoenlijk en ook niet passen bij de kite sport. Maar misschien ligt dat dan aan mijn beeld ervan....
Er zijn altijd situaties waar de schuld wel duidelijk is lijkt mij.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #31 Oktober 19, 2009, 10:46:39
edit2Rapporteer  
Ik zal nooit betalen maar ook niet claimen, voor mij is het all in the game.
Joystick

Berichten: 251
Antwoord #32 Oktober 19, 2009, 11:54:08
edit2Rapporteer  
@@arjan

Citaat
ook niet claimen, voor mij is het all in the game.

Dat je nooi zal claimen kan je misschien wel zeggen al lijkt het me niet slim. Snap voor een deel je houding/instelling wel. Je weet nu eenmaal dat je spulletjes stuk kunnen gaan als je ze gebruikt.

Maar als iemand door iets heel stoms te doen dikke schade maakt zal hij daar dan wel voor opdraaien. Niet alle situaties zijn zo onoverzichtelijk als deze. Bij sommige gevallen is het overduidelijk wie fout zat en zijn er genoeg mensen die het hebben gezien.

Het is naar je medekiters dan ook wel zo netjes om het dan ook netjes af te wikkelen. Als je bij het NKV zit dan kan je het ook nog door je WA verzekering laten betalen. Kost jou in pricipe niets en de tegenpartij hoeft geen/minder kosten te maken voor iets waar hij geen schuld aan heeft.

Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #33 Oktober 19, 2009, 12:10:52
edit2Rapporteer  
@rjen

Ben het deels met je eens dat het een beetje bij de hobby hoort en dat het nu eenmaal kan gebeuren. Maar wat voor jou en mij financieel gezien niet een bedrag lijkt te zijn waar we 'gedoe' over gaan hebben kan voor een jongen of meisje van 16 die de hele zomer heeft gespaard voor een kite heel anders liggen.

Je uitspraak 'ik claim niet dus ik betaal ook niet' vind ik daarom idd niet erg sociaal.

Als je duidelijk schuld hebt moet je gewoon je verantwoording nemen.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #34 Oktober 19, 2009, 12:20:34
edit2Rapporteer  
Ik denk dat er heel heel wat schade gevalletjes geweest zijn maar dat er nog nooit door iemand betaald is die de schade heeft aangericht? Mocht ik het missen hebben hoor ik het graag?

En als die 16 jarige uit het voorbeeld nu eens mijn nieuwe Helix sloopt door een fout van zijn kant en heeft heel de zomer gespaard, denk je dat hij gaat betalen?



Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #35 Oktober 19, 2009, 12:51:24
edit2Rapporteer  
@rjen

Denk dat je daar zeker gelijk in hebt 9 van de 10 keer zal de eigenaar het zelf betalen omdat de schuldvraag op het water vaag blijft. Maar wanneer het duidelijk is wie er schuldig is vind ik dat je er alles aan moet doen om de andere schadeloos te stellen. Als het andersom zou zijn zou jij het toch ook prettig vinden?

Aan de andere kant vallen de kosten van reparatie meestal wel mee, scheurtje in het doek, gebroken lijn etc zijn allemaal reparaties van een paar tientjes.

Bij die jongen van 16 trek je zelf een conclusie hij zal ook een WA verzekering hebben en een papa en een mama etc
Ernestooo

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #36 Oktober 19, 2009, 13:32:13
edit2Rapporteer  
Er zullen zeker schade gevallen zijn die niet netjes zijn opgelost waarbij de schuld wel duidelijk was. Maar dat is toch echt geen goede reden om een duidelijk geval niet netjes op te lossen.

Als je van rechts komt en iemand rijdt tegen je auto dan wil je toch ook dat de schade wordt vergoed? Of vind je het dan prima dat de tegenpartij je verteld dat er gister iemand was doorgereden dus dat hij dat dan ook mag doen?
T-men

Berichten: 24
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #37 Oktober 19, 2009, 13:37:14
edit2Rapporteer  
Heeft iemand ervaring met de WA verzekering van de NKV?

samen met het vertegenwoordigen van "onze" belangen is dit de hoofdreden dat ik lid ben geworden.

Maar ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de WA verzekering
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 Oktober 19, 2009, 14:21:12
edit2Rapporteer  
Er zullen zeker schade gevallen zijn die niet netjes zijn opgelost waarbij de schuld wel duidelijk was. Maar dat is toch echt geen goede reden om een duidelijk geval niet netjes op te lossen.

Als je van rechts komt en iemand rijdt tegen je auto dan wil je toch ook dat de schade wordt vergoed? Of vind je het dan prima dat de tegenpartij je verteld dat er gister iemand was doorgereden dus dat hij dat dan ook mag doen?

In het geval schade met een auto zijn 2 verzekeringen met behulp van getuige en politieverklaringen onderling aan het kijken wie de schuldige is. Met kiten is dit niet het geval dus zoals ik al eerder aangeven heb geldt dan vaak de wet van de sterkste (helaas!).
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #39 Oktober 19, 2009, 14:43:58
edit2Rapporteer  
Ik heb nog niemend iets zien schrijven over een extra verzekering zoals funsportpolis of sportzeker. Ikzelf ben bij sportzeker verzekerd en die dekt voor 100 euro per jaar zo'n beetje alles. Ook wanneer ik schade aanricht bij een ander of wanneer ikzelf schade heb aan mijn eigen kite. Om situaties zoals hierboven te voorkomen heb ik me dus verzekerd. Geeft mij iig een veilig gevoel wat schade en koste betreft als ik aan het varen ben. Je standaard WA verzekring dekt meestal niet de "extreme sports".
Hebben beide partijen niet toevallig zo'n verzekering? Dan zou ik het lekker aan die verzekeraar overlaten.
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #40 Oktober 19, 2009, 15:09:38
edit2Rapporteer  
@rjen

Als je zelf al aangeeft dat jij schuldig bent richting je verzekering is er niet zo een probleem, als het een discussie wordt over de schuldvraag kom je idd nergens.

@ Nelson

Funsport polis heeft een eigen risico van 75 euro, dat houd in dat je de meeste kleine reparaties (en dat zijn de meeste) alsnog zelf moet betalen.

Heb de polis zelf ook, alles verzekerd dus mocht er wat gejat of gesloopt (tot nu toe alleen mijzelf!) worden dat sta ik in mum van tijd weer op het water.

Komt nog bij dat ik mezelf niet meer in gevaar breng om mijn materiaal te redden, das misschien nogwel de belangrijkste reden  Wink
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #41 Oktober 19, 2009, 16:51:56
edit2Rapporteer  
Bij Sportzeker is het eigen risico 50 euro. Maar als het om dat soort "kleine" bedragen gaat maak ik me ook niet echt druk.
Ik vindt het idd ook een fijn gevoel dat alles gewoon gedekt is en je niet hoeft te aarzelen om je kite los te gooien in een noodsituatie.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #42 Oktober 19, 2009, 17:01:34
edit2Rapporteer  
Lees wel goed de algemene voorwaarden door want bij diefstal moet je wel van goede huize komen om alles uitbetaalt te krijgen. Ook is niet alle schade zomaar gedekt.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #43 Oktober 19, 2009, 17:05:51
edit2Rapporteer  
Er moeten oa braaksporen zijn enzo. Ik weet het. Maar zo is dat met elke verzekering volgens mij. Doen altijd moeilijk.
Ernestooo

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #44 Oktober 19, 2009, 18:01:09
edit2Rapporteer  
Er zullen zeker schade gevallen zijn die niet netjes zijn opgelost waarbij de schuld wel duidelijk was. Maar dat is toch echt geen goede reden om een duidelijk geval niet netjes op te lossen.

Als je van rechts komt en iemand rijdt tegen je auto dan wil je toch ook dat de schade wordt vergoed? Of vind je het dan prima dat de tegenpartij je verteld dat er gister iemand was doorgereden dus dat hij dat dan ook mag doen?

In het geval schade met een auto zijn 2 verzekeringen met behulp van getuige en politieverklaringen onderling aan het kijken wie de schuldige is. Met kiten is dit niet het geval dus zoals ik al eerder aangeven heb geldt dan vaak de wet van de sterkste (helaas!).


Je hebt gelijk dat het vaak zo werkt. Ik vind echter dat dit niet zo zou moeten zijn. Als het je schuld is moet je een vent zijn en het netjes oplossen.
bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #45 Oktober 20, 2009, 01:57:19
edit2Rapporteer  
Vervolg  story:
Ze kwamen vandaag met z'n drieen geld halen, was geen super groot bedrag en mijn verweer dat ik de uitgaande kiter was maakte geen enkele indruk.
Hij wilde ook extra geld omdat zijn kite minder waard was geworden.
Ik zei dat we hier lang over konden praten, maar dat hij dat niet van mij  krijgt.
De hoofdstrut was compleet doorgesneden door mijn lijnen.
Omdat ik geen ruzie met die gasten wilde hebben heb ik toch maar betaald .
Ik heb ook nog eens gezocht naar regels die overal gelden , maar de meesten zijn niet officieel.
marving60

Berichten: 256
Logs: 0 | 5 uur
Antwoord #46 Oktober 20, 2009, 07:04:35
edit2Rapporteer  
Niet normaal!!! Wat een aso!!!
Ik weet niet hoe jij je opgesteld hebt in het hele gebeuren. Maar als ze met z'n 3en geld komen halen toont dat iig dat hij een cursus communicatie nodig heeft.
Najah.... we zullen die dude wel een keer op een bankje voor z'n huis zien met een krat bier fluitend naar alles wat langs komt.
Wat een tokkies
Shooter

Berichten: 57
Antwoord #47 Oktober 20, 2009, 09:41:11
edit2Rapporteer  
Dat meen je niet. Wat een beunhazen dit klinkt als dwang en afpersen.
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #48 Oktober 20, 2009, 09:55:13
edit2Rapporteer  
Maar hoeveel heb je uiteindelijk aan hem betaald?
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #49 Oktober 20, 2009, 09:57:13
edit2Rapporteer  
Heb je een naam van die gast?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.