Hoe bereiken we aspirant kiters met info over veiligheid?

Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #50 November 25, 2009, 01:29:20
edit2Rapporteer  
commercie is het, commercie.

Tuurlijk verkoopt een surfshop een 2005 bak voor 500 euro als ze kunnen. Zal ze helaas worst zijn.
De baas wil geld verdienen en de medewerker zijn baan niet verliezen. Ik zal niet zeggen dat het overal altijd gebeurt, maar het is een feit dat het gebeurt.

Ik verkoop mijn 2005 rrd zh 10m2 niet. Wellicht kan ik m voor 100 euro nog wel kwijt, maar ik vind het gewoon niet veilig om daar iemand anders aan te laten hangen. En zo zullen, neem ik aan, veel andere kiters MET verantwoordelijkheidsgevoel ook handelen, maar winkels helaas niet.....

En dat regulieren vanuit overheid is misschien een optie, maar daar zal jaaaaaren overheen gaan, dus komt het, mijns inziens, neer op ons, kiters met enig ervaring, om op strand op te letten en anderen aan te spreken op eventueel gevaarlijk handelen. Daar buitenom houdt het op.
TMK

Berichten: 126
Antwoord #51 November 25, 2009, 12:08:55
edit2Rapporteer  
Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar het zal alleen deels bij de kitescholen liggen.
Sommigen zullen luisteren, maar er zijn eigenwijzen die denken dat ze in een week pro zijn en dat wk7-8 niet zoveel voorstelt. Vaak gaat dit samen met de keuze van een te grote maat kite.

Je kan ze niet allemaal bereiken.
Wij kunnen elkaar informeren dmv dit forum, maar er zijn geisoleerde groepen die gewoon gaan kiten wanneer het hun uitkomt.

Eenmaal als de sport groot genoeg zou er aandacht aan besteed kunnen worden, of we moeten de media erover contacteren (vragen of ze er iets van kunnen maken).

Met alle respect, maar vaak zijn het mensen die niet al te snugger zijn die zich zwaar verwonden of omkomen tijdens het kiten. Zie het filmpje op pagina 1...

De sport lijkt zo simpel... wat het eigenlijk niet is.

@ Jarno

We moeten niet gaan roepen dat het de schuld van oude kites is.
Ik geef je gelijk dat de safety van die dingen niet de beste is..
Het is een combinatie van safety, prijs, en hoe serieus de persoon aan het kiten wilt beginnen.
Als je een kiteset koopt voor 1500 euro ben je toch net wat serieuzer dan een noob die het voor de grap wilt proberen en zich er niet in heeft verdiept.
We willen wel weten wat we voor die 1500 krijgen (dus niet alleen wat je ziet, wat bij een kite van 150 wel zo is).
De lage prijs van oude kites maakt de sport toegankelijk voor idioten.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #52 November 25, 2009, 12:27:56
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk TMK, het is niet de schuld van oude kites, dat is ook niet wat ik probeer te vertellen.

Ik bedoel dat het momenteel niet de winkels zijn die zich verantwoordelijk voelen of willen voelen voor de veiligheid van de (beginnende) kitesurfer. Zij denken enkel aan het verdienen van zoveel mogelijk geld.
Let wel, er zullen best shops tussen zitten die geen kite uit 2005 voor 500 euro zullen verkopen aan beginners, maar helaas hoor ik alleen verhalen van shops die het wel doen.

Als je ergens verantwoordelijkheid wilt gaan reguleren dan zul je, mijns inziens, moeten gaan denken aan een officieel, controleerbaar, verplicht vaarbewijs voor 'de kitesurfer' in de trend van het vaarbewijs zoals deze geld voor boten:

"Het Vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die harder kan dan 20 km/uur." (praktisch gezien is een kitesurfer ook kleiner dan 15 meter en gaat hij harder dan 20km/uur..)

Shops zouden in het geval van zo een vaarbewijs enkel nog mogen verkopen aan klanten in het bezit van een dergelijk vaarbewijs. Op die manier maak je het instappen in de kitesport een stukje moeilijker, maar wel een stuk veiliger.

Aspiranten worden zo namelijk gedwongen eerst een vaarbewijs te halen, bij een eveneens door de overheid erkende kiteschool. Natuurlijk bestaan er al dingen als IKO e.d. maar dat slaat natuurlijk nergens op zoals dat nu georganiseerd en gehandhaafd wordt.


En ja, dan zullen ook alle huidige kiters aan het vaarbewijs moeten. Maar als ik daarvoor een keertje een examen moet afleggen waarbij ik moet laten zien dat ik weet hoe mijn safety werkt, dat ik iets over de wind kan vertellen, dat ik de wind kan inschatten en dat ik kan laten zien dat ik kan kitesurfen (hoogtelopen en rekening kan houden met anderen), dan heb ik dat er zeker voor over!



Maar zoals ik al aangaf, eer dat zoiets werkelijk ingevoerd is, dan zijn we echt zeker tien jaar verder, dus tot die tijd is het enige wat wij kunnen doen anderen helpen en waarschuwen waar nodig.
En dat zal helaas niet altijd kunnen als onverlaten zich in hun eentje of met zn tweeen op een strand waar niet gekitesurft mag/kan worden aan de kitesport wagen zonder les gehad te hebben met alom bekende dramatische gevolgen.



p.s. het invoeren van een regelsysteem al dan niet in combinatie met een vaarbewijs heeft uiteraard ook tot gevolg dat er een 'zwarte markt' zal onstaan waar kites wel verhandeld zullen worden zonder dat er een vaarbewijs of iets dergelijks bij te pas komt. Maar uiteindelijk is het wel een signaal naar voornamelijk beginners dat dat niet de manier is om met de sport te beginnen!
NW

Berichten: 159
Antwoord #53 November 26, 2009, 15:15:15
edit2Rapporteer  
Voor wat betreft bereiken van beginnende medekiters:gewoon aanspreken op strand.

Afgelopen zondag een beginner die om 1 uur smiddags in een dikke windkracht 7 met daarbovenop nog eens harde vlagen zijn 9 meter op wil laten op 20 meter van een dijk met grote stenen.

Vriendin van hem vraagt of wij hem op willen laten omdat vriend beginner is. Dus ik naar hem toe en ik geef aan dat ik met een 7 meter af en toe overpowered vaar. Vraagt ie wat is dat......overpowered....Nou dat is als je kite te groot is voor deze wind...hmmm ik heb toch genoeg depower want ik heb een switchblade... Nogmaals de risico's benoemd en verwezen naar het dodelijk ongeluk die morgen. Uiteindelijk niet opgelaten en nogmaals advies gegeven om aan de kant te blijven. Oke zegt ie...Ben nog geen twintig meter verder of zijn vriendin gaat toch die kite oplaten...
Uiteindelijk ging het allemaal goed, maar sommigen zijn gewoon te dwars om van iemand wat aan te nemen helaas.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #54 November 26, 2009, 20:53:27
edit2Rapporteer  
je moet wel voorzichtig zijn met het beschrijven van de mensen die ernstige ongelukken hebben met het kitesurfen. je hebt 2 groepen:

1. De groep die net begonnen is en de sport en alle eigenschappen zwaar onderschatten. Dit kan door onkunde / het niet weten ( en dat zijn er echt veel hoor) en nog erger: eigenwijze toestanden die het zelf allemaal wel ff weten.

2. Kitesurfers met behoorlijk wat / veel ervaring die iedere keer het randje opzoeken of gewoon domme pech hebben.

Hoe modern je materiaal ook is, kitesurfen is en blijft een extreme sport.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #55 December 01, 2009, 16:20:56
edit2Rapporteer  
Aub geen regelgeving vanuit de staat,

Dalijk zitten we allemaal met een gps op het water voor die km heffing op het kiten kiten  en mogen we dalijk niet sneller dan 20kmuur zonder vaarbewijs Tongue


Sinds de komst van de BOW en high depower COMMERCIE zijn de maten van de kites niet meer goed te relateren aan verschillende windsnelheden en hebben veel mensen het idee dat je dus met alle winden kunt kiten.

Zoals idefixe al zei zouden alle kites op de LE een duidelijke waarschuwing moeten staan. Met een max windsnelheid voor die maat.
De oude c-shapes weet ik nog hadden haast allemaal in 12M een fabrieksopagave van 11 tot 16knp (ff  voor de duidelijk heid dat is niet minder en niet meer als windkracht 4 terwijl gevorderden hem een stuk langer konden houden)

DUS niet total depower op de kites zetten maar gewoon de max windsnelheid voor die maat wat nog veilig is voor beginners Wink

heb je zo'n dom figuur wat zegt: "wat is overpower" dan zeg je kijk op je LE t waait 2bfrt te hard voor die kite;)
kan ie moeilijk nog een weerwoord geven.


Scholen:

IKO doet zijn werk niet, en niet iedereen neemt les. Scholen worden niet gecontroleerd en kunnen net zo commercieel te werk gaan als de winkels (de mensen willen meestal varen en niet teveel theorie over veiligheid horen)
dus meeste scholen leggen nadruk op t varen voor een tevreden klant Sad


El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #56 December 01, 2009, 23:41:25
edit2Rapporteer  
Dit is wel een goed begin
(stukje uit Hart van Nederland van vandaag)
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #57 December 02, 2009, 14:44:23
edit2Rapporteer  
idd een goed stukje, vraag me af wie erachter zit, dit zou je bv ook op de kanalen uitzenden waar veel jeugd naar kijkt
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #58 December 02, 2009, 15:05:10
edit2Rapporteer  
Jur en Willem van het Coraaltje, zie ook
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #59 December 02, 2009, 23:37:44
edit2Rapporteer  
Ik zie fantastische kansen voor de kitesurfmerken. Laat ze een "gratis" DVD op marktplaats aanbieden. Op deze DVD staan basiszaken zoals windvensters, lessen nemen, voorrangsregels, beginners wetenswaardigeheden en natuurlijk hoe super de huidige safty items op hun kite zijn en waarom je juist hun kite moet kopen. Natuurlijk worden op de DVD de kitescholen gepromoot die veilig lesgeven met de kites van het merk. Veel mensen blijven uiteindelijk bij het kitemerk waarmee ze ooit gelest hebben.

Uit ervaring weet ik dat marktplaats een fantastisch marketing medium is, juist voor zaken waar men relatief weining van weet. Door een voordeel te bieden op iets nieuws (als is het maar een DVD) koopt men minder snel iets tweedehands. (klinkt gek maar het is een bewezen feit).

Ik denk aan een moderne versie van The Complete Kiteboard Guide met een meer commercieele insteek.

Geef de DVD weg in ruil voor het "verplicht" inschrijven van een nieuwsbrief en zo kun je de "beginners" de eerste maanden bestoken met info over je kitemerk en de veiligheidsaspecten van het kiten. Met Marktplaats zijn sponsor contracten af te sluiten zodat je altijd bovenaan staat. Marktplaats is vast wel gevoelig zijn voor een goede deal als het de veiligheid van de koper tengoede komt.


p.s. kitemerken; met een nieuwe 6 mtr kite voor deze tip ben ik tevreden.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #60 December 05, 2009, 12:57:25
edit2Rapporteer  
Er is iets dat we zelf kunnen doen, namelijk als we een advertentie zetten op marktplaats, een regeltje toevoegen, bijvoorbeeld:

"Neem altijd les voor je aan kitesurfen begint! Bekijk de websites "Kitehigh" en "Hanglos" om je vragen te stellen."


Hier de aftrap
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #61 December 05, 2009, 15:59:57
edit2Rapporteer  
dus uit de optiek van een beginner: voor die 8m moet je 80kg zwaar zijn, in de leeftijd van 18 tot boven de dertig en uitstekende konditie hebben Wink

ff ontopic, als ik van die advertenties tegenkom, stuur ik een mailtje naar de verkoper.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #62 December 05, 2009, 20:51:50
edit2Rapporteer  
HIER nog een echt leuk "beginners setje "  .......
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #63 December 05, 2009, 21:38:01
edit2Rapporteer  
Ik heb een email verstuurd naar marktplaats met een aantal ideetjes om zulke advertenties tegen te houden of er een waarschuwing bij te zetten. Nu even afwachten en hopen dat Marktplaats de ernst inziet van dit probleem.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #64 December 05, 2009, 22:28:22
edit2Rapporteer  
Is het ook niet een idee om vanuit KH een mail te sturen naar dergelijke aanbieders van zulke setjes? Met het vriendelijke verzoek om het bouwjaar te vermelden en vooral er niet bij te zetten dat het een beginnersset is....

Nog wat...wordt gelukkig niet aangeprezen als beginnersset:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//watersport.marktplaats.nl/surfen-kitesurfen/300190937-tekoop-wipika-7-hydro-9-5m-trapeze-bar-lijnen-surfboard.html
http://link.marktplaats.nl/301404009
http://link.marktplaats.nl/301210052
http://link.marktplaats.nl/301063720
http://link.marktplaats.nl/301058494

Ik vind wel dat KH ook nog beter moet letten op 2e hands materialen...dat is ook niet altijd pluis...jammer dat er geen button is waarmee gebruikers foute advertenties kunnen melden.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #65 December 05, 2009, 22:32:41
edit2Rapporteer  
Ik vind wel dat KH ook nog beter moet letten op 2e hands materialen...dat is ook niet altijd pluis...jammer dat er geen button is waarmee gebruikers foute advertenties kunnen melden.

Genoteerd, maar tot die tijd dat er daar een "meld-admin-button" komt kun je een van ons natuurlijk altijd een pm sturen als je wat geks tegenkomt..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #66 December 07, 2009, 12:30:59
edit2Rapporteer  
Ik heb inmiddels een reactie terug van Marktplaats en dat is echt te triest voor woorden. Ze zijn absoluut niet bereid om mee te werken om dit soort advertenties tegen te houden of mensen een waarschuwing te geven. Puur en alleen omdat zei vinden dat ze enkel een tussenpersoon zijn. Dat is wel zo natuurlijk maar dat neemt niet weg dat ze hun verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Is mij dus duidelijk dat het Marktplaats enkel maar om het geld te doen is.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #67 December 07, 2009, 13:13:04
edit2Rapporteer  
marktplaats gaat natuurlijk op geen enkele manier verantwoording nemen voor de shit die daar verkocht wordt, dat is pure zelfmoord als ze dat zouden doen.

Mijn idee was om iets van een permanente ad te zetten die een waarschuwing bevat, dan is Marktplaats zelf niet verantwoordelijk voor de inhoud van die ad. Liefst natuurlijk tegen een super strak tarief.
snaps?
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #68 December 07, 2009, 14:53:44
edit2Rapporteer  
Dat marktplaats niet meewerkt aan waarschuwingen is bekend, En logisch ze zijn "slecht" een platform en geen partij. Daarom het idee van een gesponserde advertentie die beginners moet trekken (bijvoorbeeld de gratis DVD).
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #69 December 07, 2009, 17:19:36
edit2Rapporteer  
Het voorstel van El Rudo, nl. een standaard mededeling vetgedrukt onder je ad. zetten, lijkt me het meest realistisch en makkelijk haalbaar. De exacte formulering zou nog bedacht kunnen worden. Deze suggestie zou alleen dominanter onder de aandacht gebracht moeten worden op de frontpages van zowel Kitehigh als Hanglos, nu verdwijnt ie in dit topic. Is dat iets voor de Moderators? Is het iets om in een nieuw topic te brainstormen over de def. formulering?
heelside_harold

Berichten: 85
Antwoord #70 December 07, 2009, 17:34:33
edit2Rapporteer  
De enige manier om te controleren of kitesurfer kunnen kiten en om ongelukken te voorkomen,  denk ik toch een brevet te gaan introduceren
Zo moet er een soort arbo achtig systeem komen wat controleert of je kunt kitesurfen vliegercontrole, heen en weer varen en dat soort dingen.
Dat is denk ik de enige manier om ongelukken te voorkomen, flyers ophangen zal niet veel zin hebben i think.
Tis maar een idee
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #71 December 07, 2009, 18:12:53
edit2Rapporteer  
Thanks, alle goede ideeën zijn welkom.
@Evan, je zou bovenin de advertentie pagina van Kitehigh een oproep kunnen plaatsen met een voorbeeld tekst die de mensen op Marktplaats kunnen gebruiken. Uitgaande van het idee dat de advertenties die hier staan vaak ook op Marktplaats worden gezet. Als ongeveer 1/3 van de kite ads op Marktplaats zo'n tekstje hebben begint het al ergens op te lijken! Ik denk dat Slissy en Spoetie hier ook wel voor te porren zijn
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #72 December 07, 2009, 18:21:38
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je daarvoor bij Laurens moet zijn Rudo, ik heb alleen maar moderator-rechten....

Alle beetjes helpen natuurlijk, maar als de geruchten kloppen over die verongelukte belg denk ik niet dat je dat soort ongelukken ermee gaat voorkomen.
Ze hadden namelijk bij een shop een 10m kite voor de test meegekregen en die shop had hun zeer uitdrukkelijk meegedeeld om deze dat betreffend weekend absoluut niet op te laten.

Je blijft namelijk een groep houden die ondanks alle waarschuwing gewoon doen waar ze zelf zin in hebben en die stop je alleen maar door ze terplekke streng aan te pakken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #73 December 07, 2009, 20:16:01
edit2Rapporteer  
Eens, maar uit opvoedkundig oogpunt gezien, je kan soms beter iets 500 keer herhalen en dan is er kans dat er iets blijft hangen.


Haha! zo kan het natuurlijk ook!
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #74 December 08, 2009, 08:42:30
edit2Rapporteer  
haha, als we nou allemaal 1 zitzak gaan maken, zijn we zo van die oude meuk af schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.