Update Oostvoorne (autostrand)

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #75 Augustus 13, 2010, 11:31:58
edit2Rapporteer  
joh als je in de groenemaffia zone staat, dan krijg je vanzelf een prent als de instruczeur niet op let. (en als de groenehufter je ziet)...maar meestal lessen ze daar niet, wel voor de grens en als het zzw of z wind is dan kan het gebeuren dat de leerling tussen de palen doorschiet als hij geluk heeft.
Jesse M.

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #76 Augustus 13, 2010, 13:39:54
edit2Rapporteer  
Klant is koning volgens mij... Dus gewoon wat van zeggen.

Ga dit weekend ook weer eens de situatie bekijken op Oostvoorne.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #77 Augustus 15, 2010, 16:11:01
edit2Rapporteer  
Als NKV zijnde zou je dan niet dat ene stukje vlakwater moeten koesteren?
dikkedulle nauwelijks nog fatsoenlijk kwaliteit water te vinden. Of het is gesloten of je mag er niet meer komen om een of andere domme reden.

Amen, Rory
guido

Berichten: 38
Antwoord #78 Augustus 15, 2010, 21:35:13
edit2Rapporteer  
Een voordeel was vandaag dat met deze wind het niet mogelijk is het vogelgebied binnen te spoelen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #79 Augustus 15, 2010, 22:19:31
edit2Rapporteer  
Een voordeel was vandaag dat met deze wind het niet mogelijk is het vogelgebied binnen te spoelen

Nee, nu waaide al die broedende vogels het kitegebied in. En dan staan ze er niet om die rotvogels te beboeten  Angry
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #80 Augustus 15, 2010, 23:44:08
edit2Rapporteer  
  Cry  k verlang terug naar 2005 dat waren nog eens tijden
k heb nog weinig hoop dat je ooit als gevordede lekker in het weekend kan kiten op t autostrand
der zijn gewoon veel te veel kiter's of te weinig spots, t is gewoon vol

maar moeten idd als nkv blijven vechten voor dit prachtige stukje strand ThumpsUp
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #81 Augustus 18, 2010, 12:47:26
edit2Rapporteer  
Wat vaarden er gister toch weer veel mensen in het vogelgebied...heb zelfs 1 poging gedaan te roepen naar iemand...maarja....

Ben er zelf ook maar ff in gevaren om hoogte te pakken...had dit keer gezien ver naar links te lopen....1 rakje! Dus ik ben braaf....
Dree

Berichten: 48
Antwoord #82 Augustus 20, 2010, 00:52:35
edit2Rapporteer  
Beste medekiters,

Er is geen sprake van dat een dossier wordt gemaakt met de intentie het 'Autostrand' te sluiten. Wel wordt gekeken in hoeverre een ieder zich aan de regels houdt. Het is mij opgevallen dat veel in het vogelgebied wordt gevaren. Iedereen is op de hoogte, geen excuus. Ik ondersteun de toezichthouders want we hebben duidelijke afspraken gemaakt.

Gewoon jezelf gedragen en aan de regels houden dan hebben we de komende jaren nog veel plezier van deze spot.

NKV
Dree

P.S   Troep van andere mag ook meegenomen worden, gewoon in een tasje
        doen en weggooien bij de parkeerplaats. Pak je invloed.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #83 Augustus 20, 2010, 09:55:41
edit2Rapporteer  
Laten we hopen dat Oostvoorne de beginnerspot blijft dan, ook na de opening van de 2e Maasvlakte.

Als alle beginners daarheen verhuizen breekt de hel los.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #84 Augustus 23, 2010, 12:57:22
edit2Rapporteer  
Als alle beginners daarheen verhuizen breekt de hel los.

Dan heeft de reddingsbrigade en de KNRM er een boel werk bij.
De verwachting is nl. dat de stroming aanzienlijk zal zijn. Nog veel sterker dan hij al was op de "vorige" maasvlakte.
hugoboss

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #85 Augustus 23, 2010, 15:59:32
edit2Rapporteer  
Beste mede-kiters,

Ik heb even zin om dit op te schrijven na wat frustraties op het autostrand!

Voorheen surfte ik altijd op de slufter, daarvoor op het autostrand waar je toen nog heerlijk met de auto op mocht. Daar ben ik opgevoed met een aantal kite-regels. Regels zoals,

Zorg voor en let op elkaar.
Kijk wanneer je niks te doen hebt of je iemand moet helpen met een kite opstarten of neerhalen.
Hou je kite laag wanneer je in het water niks staat te doen.
Wanneer je wil keren kijk je eerst of er iemand achter je aan komt enz.
Iemand die harder en hoger gaat geef je voorrang...

Heel simpele afspraken die normaal waren...

Gezien het feit dat de slufter dicht is ga ik af en toe naar het autostrand... Daar werd ik een beetje verdrietig van. Geen van bovenstaande regels lijken bekend.
Zullen we met elkaar afspreken om bovenstaande regels bijvoorbeeld weer eens aan te houden?

Fijn wanneer het NKV aandacht gaat geven aan het autostrand! Kunnen ze ook gelijk met de kite-scholen afspreken dat ze een eind doorlopen op het strand en dat als zone 2 voor bijvoorbeeld beginners te markeren? Dan geven de scholen ook het goede voorbeeld en ik zorg wel dat ik erachter ga surfen...

Het is echt een super spot, kiters zijn over het algemeen allemaal relaxed. Laten we dan ook relaxed voor elkaar zijn!

Gr. Hugo
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #86 Augustus 23, 2010, 16:15:57
edit2Rapporteer  
He Hugo!

Je weet toch wel dat het voormalige autostrand een van de belangrijkste beginnerspots is? Oftewel, deze regels zijn zeker niet bij de meerderheid bekend.
Juist daar wordt van de gevorderden verwacht (zoals jij) dat je een beetje afstand houdt, en oplet. Ook om je eigen vege lijf te redden.

En de laatste jaren op drukke dagen golden dergelijke regels ook al niet meer op de slufter. En helaas zie ik deze mentaliteit steeds vaker op meer "gevorderden" spots.

Zou het met de enorme drukte te maken hebben?
Allard

Berichten: 67
Antwoord #87 Augustus 23, 2010, 18:20:31
edit2Rapporteer  
Zoals mijn dochter zou zeggen;"Samen spelen, samen delen." Ze is tenslotte al twee en zoals je weet spreken kleine kinderen en dronken mensen de waarheid.

Ook ik ben 2006 op het autostrand begonnen. Het is één van de beste lokaties om als beginnend kiter te beginnen. Een veilige omgeving, dat wat we een ieder aanraden. Nu kom ik er niet meer zo vaak gelet op de drukte. Ik ben van mening dat wanneer je het kiten goed beheerst je de starters en lessers wel kan omzeilen. Echter iedereen wil graag het gladste stukje water, begrijpelijk. Dan zal je dus moeten delen.

En jongens/meisjes laten we respecteren dat er een verboden gebied is, volgens mij kom je een stuk verder als je het samen doet.

Dree

Berichten: 48
Antwoord #88 Augustus 24, 2010, 19:55:49
edit2Rapporteer  
Waarom is mijn post verwijderd?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #89 Augustus 24, 2010, 20:45:39
edit2Rapporteer  
Welke post Dree? Ik was het niet namelijk.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #90 Augustus 25, 2010, 09:31:00
edit2Rapporteer  
@Hugoboss, ik begrijp je frustratie maar niet zo miepen over regels die er op Autostrand niet of slecht gehanteerd worden. dit komt veelal voort uit onervarenheid van beginners.
Er zijn spots, waaronder de Slufter en Scheveningen, waar er soms ervaren gasten zijn die je het liefst van het water trappen zonder enig respect en met een zeer grote bek. Dit alleen al als je zelf een klein foutje maakt of iets. en zelf mogen ze alles. Dit gebeurt op Oostvoorne nauwelijks.

wij moeten als gevorderden niet te veel zeiken over beginners, wij moeten op hun letten, zij niet op ons.
Ook jij en ik hebben ooit lopen niksten met een kite op 12;00 uur, acheruitlopend en weet ik het allemaal voor gezeik. als je daar niet tegen kunt heb je op topdagen in het weekend niets te zoeken op het autostrand.
Cas

Berichten: 1
Antwoord #91 Augustus 25, 2010, 12:27:08
edit2Rapporteer  
Ik zie veel frustratie over beginnende kiters hier. Waar ik denk dat het probleem ligt is oa de informatievoorziening voor deze beginnende kiters.

Ze weten simpelweg niet beter. Ik bedoel, hoe makkelijk is het niet om ergens een kite te halen en dan maar gewoon proberen. Met de bijbehorende overlast die dat geeft aan anderen. Want van die lessen wordt je soms ook niet wijzer. Zeker niet als je in een groep van 3 zit en haast geen minuten maakt met die kite in je handen.

Is er geen manier om de beginners in te lichten over gedragsregels / kiteregels. Dit door bijvoorbeeld een monsterlijk groot bord op de parkeerplaats. Zo`n ding zoals ze ook altijd bij nieuwbouwprojecten hebben. Denk aan die nieuwbouw in Oostvoorne. Daar staat op de hoek ook zo`n groot bord met info. (Laten we die stelen en dan kiteregels erop zetten ;-) )

Er zijn op dit moment gewoon veel beginners en het Oostvoornse Autostrand is nu eenmaal een beginnersspot.

!Laten we het dan ook zo inrichten!
hugoboss

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #92 Augustus 25, 2010, 22:08:41
edit2Rapporteer  
Misschien zit ik inderdaad te miepen, er zijn veel meer mensen gaan kitesurfen, daar moet inderdaad op ingespeeld worden door ze goed te voorzien van informatie met bijvoorbeeld infoborden, flyers en veiligheidscertificaten van het NKV die alle scholen aan het einde van de cursus mee kunnen geven.

Of kitezone's waar een vereniging over waakt waar je evt. verplicht lidmaatschap aan kunt verbinden... Zo doen ze het in Frankrijk.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #93 Augustus 25, 2010, 22:19:23
edit2Rapporteer  
Overigens en een beetje off topic, gisteren toen het zo hard woei kreeg ik het helemaal benauwd van die KÜT palen die er staan. het hele veilige ruime idee van de spot is hiermee naar de knoppen. Minus de slufter toch zo'n beetje de beste niet-branding spot van de regio, met een zeer gunstige score op veiligheid (vgl de IJsselmeer en randmeren, daar gebeuren de enge ongelukken).
Die palen moeten toch wel heel snel worden weggehaald daar.
Het punt is dat die palen bij laag water altijd droog staan, en bij hoog zitten de vogels totaal niet in de buurt daar. Maar ze zijn wel altijd gevaarlijk, er worden horden lessers langsgeloodsd en het is vaak glad met zeewier en blubber.

Dree?
Dree

Berichten: 48
Antwoord #94 Augustus 26, 2010, 01:07:26
edit2Rapporteer  
El Rudo en andere,

Natuurlijk zijn de palen daar niet ideaal, het maximale wat wij hebben kunnen bereiken is het verwijderen van de zuidelijke rij palen en palen die onder het wateroppervlakte stonden. De palen tussen de wegvaarzone en vogelgebied blijven helaas staan.

Zoals eerder geschreven is elke kiter zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en is het van belang om uit de buurt te blijven van obstakels in het water of op de kant. Vroeger stonden er auto's maar daar hoorde je niemand over. Zeker beginners hebben in de buurt van de palen niets te zoeken. Ook de scholen behoren ver weg te blijven van de palen en wegvaarzone.

De laatste dagen ben ik veel op het Autostrand geweest. Opvallend dat veel les wordt gegeven in de wegvaarzone, wat niet is toegestaan. Hier zal ik de scholen op aanspreken want dit is niet conform de gemaakte afspraken (let wel, de wegvaarzone is een gedooggebied!)

Verder vind ik het behoorlijk chaotisch, beginners die niet kijken, geen rekening houden met de voorrangsregels, lessers die niet als een groep bij elkaar blijven, lessen in de wegvaarzone, veel kiters in het vogelgebied.

De palen zijn het probleem niet maar meer de mentaliteit van een aantal kiters en instructeurs. Het is een individualistische sport wat soms gepaard gaat met
egoistisch en onbeschoft gedrag.

Zelf geloof ik niet in flyers en infoborden of klagen op dit forum, maar wel in het aanspreken van je medekiters op hun gedrag.

Doe je mee?

Dree
NKV

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #95 Augustus 26, 2010, 06:16:06
edit2Rapporteer  
Misschien zit ik inderdaad te miepen, er zijn veel meer mensen gaan kitesurfen, daar moet inderdaad op ingespeeld worden door ze goed te voorzien van informatie met bijvoorbeeld infoborden, flyers en veiligheidscertificaten van het NKV die alle scholen aan het einde van de cursus mee kunnen geven.

Of kitezone's waar een vereniging over waakt waar je evt. verplicht lidmaatschap aan kunt verbinden... Zo doen ze het in Frankrijk.

kite zone met verplichte lidmaatschap, dacht het niet, strand is van iedereen! geheel in strijd met de europese regels (verbod op privestranden) en je werkt dan een kitsurfvereniging alleenrecht op het strand in de hand ( krijg je een kite MAFFIA). Gewoon geldklopperij.
Verenigingen mogen er best komen...maar het mag niet zo zijn dat je ergens niet op het strand mag kiten omdat dat van een vereniging is.

kitesurf scholen reguleren.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #96 Augustus 26, 2010, 15:32:48
edit2Rapporteer  
Dree, thanx voor de uitleg.
Ik ga er van uit dat de slufterhufters jou hier in steunen Wink
Als de palen blijven staan dan maar met palen. Het blijft een wereldspot, en ik denk dat sfeer met de kiters onderling hier ook heel goed is, als ik het vergelijk met verhalen over andere spots.
Ik weet van een hoop kiters dat die pro-actief meewerken aan de veiligheid, en zelf heb ik wel eens gasten aangesproken die QQ in het vogelgebied varen. 80% luistert, 20% geeft een dikke vinger of een grote muil. Ik ga er geen ruzie over lopen maken dus laat ik ze maar, ben geen !


Het zou super zijn als je de kitescholen een paar honderd meter verderop zou kunnen krijgen, dat zou het hutje mutje gebeuren aan lagerwal enorm opschonen. Wat mij betreft mag dat ook aan de portfolio van de controleurs worden toegevoegd. Geeft die gasten een waadbroek en een watervast bonnenboekje!
Daarnaast zijn er een paar (Duitse) scholen waarvan ik zeker weet dat die geen licenz hebben.
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #97 September 12, 2010, 15:44:48
edit2Rapporteer  
El Rudo en andere,

Natuurlijk zijn de palen daar niet ideaal, het maximale wat wij hebben kunnen bereiken is het verwijderen van de zuidelijke rij palen en palen die onder het wateroppervlakte stonden. De palen tussen de wegvaarzone en vogelgebied blijven helaas staan.

Zoals eerder geschreven is elke kiter zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en is het van belang om uit de buurt te blijven van obstakels in het water of op de kant. Vroeger stonden er auto's maar daar hoorde je niemand over. Zeker beginners hebben in de buurt van de palen niets te zoeken. Ook de scholen behoren ver weg te blijven van de palen en wegvaarzone.

De laatste dagen ben ik veel op het Autostrand geweest. Opvallend dat veel les wordt gegeven in de wegvaarzone, wat niet is toegestaan. Hier zal ik de scholen op aanspreken want dit is niet conform de gemaakte afspraken (let wel, de wegvaarzone is een gedooggebied!)

Verder vind ik het behoorlijk chaotisch, beginners die niet kijken, geen rekening houden met de voorrangsregels, lessers die niet als een groep bij elkaar blijven, lessen in de wegvaarzone, veel kiters in het vogelgebied.

De palen zijn het probleem niet maar meer de mentaliteit van een aantal kiters en instructeurs. Het is een individualistische sport wat soms gepaard gaat met
egoistisch en onbeschoft gedrag.

Zelf geloof ik niet in flyers en infoborden of klagen op dit forum, maar wel in het aanspreken van je medekiters op hun gedrag.

Doe je mee?

Dree
NKV



Klinkt allemaal erg frustrerend maar ik ben dit jaar begonnen bij vogelezang en moet eerlijk zeggen dat als je daar staat als lesser, dat je geen enkel idee hebt van hoe of wat.
dus info en aanspreken lijkt mij ook wel op zn plaats. Het is dat ikzelf respect heb voor de sport en dus zoek naar voorrangsregels etc omdat ik het vervelend vind dat ik andere in de weg zit. maar deze zaken leer je niet met lessen helaas, misschien als ik er zelf naar gevraagd had.
Je bent alleen maar bezig je kite in de lucht houden en ritjes maken van enkele meters. De overige zaken, die volgens mij erg belangrijk zijn om ongelukken te voorkomen, is voorrangsregels, stuurboord, bakboord, voorlaten in de branding etc etc
misschien is het grootste deel van frustratie wel aan de scholen te wijten, want als ik als lesser aangesproken zou worden, zou ik echt niet weten waar je het over had haha
flyers voor dit soort scholen had ik dus wel plezierig gevonden.

groet Rob
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #98 September 12, 2010, 15:54:13
edit2Rapporteer  
Rob, je slaat de spijker op zijn kop aangaande de kitescholen aldaar en met name Vogelezang.
Ik heb het al vaker geroepen: its al about the fucking money.  geen enkel respect voor het gebied of voor wie er al jaren varen....
Je kan natuurlijk niet alles leren in 2 x 4 uur les maar iets bijbrengen over de locale regels kost nog geen 5 minuten.
en een infoblaadje van de school zelf zou ook helpen.
Nee....alleen maar zoveel mogelijk omzet draaien met tig groepjes om vervolgens een half jaar te kunnen luieren in ZA.
Als mensnen het er niet mee eens zijn, speak up.
valt me trouwens altijd op dat er nooit instructeurs van Vogelezang reageren in dit topic of op de hele heisa van het vogelgebied in het algemeen......het wordt eens tijd.
Inderdaad, meer info over de locatie en de geldende regels krijgen lessers niet bij Vogelezang. zou dus wel moeten.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #99 September 12, 2010, 16:05:02
edit2Rapporteer  
Toevallig ben ik net internet aan het nastruinen over voorrangsregels op het water. Ik ben ook beginner en probeer zo weinig mogelijk mensen in de weg te zitten. Een van de dingen die ik tijdens mijn cursus wel heb geleerd is om je kite zoveel mogelijk laag te houden, zodat anderen makkelijk kunnen passeren. Las net ook iets wat ik nog niet wist...rechterhand voor betekent voorrang en linkerhand voor op de bar betekent uitwijken. Voorlaten in de branding heb ik dan weer wel meegekregen tijdens de cursus.

Maar zoals Rob al zegt, een flyer die je krijgt bij het nemen van een cursus kan wel degelijk nuttig zijn om beginners op de hoogte te stellen van verschillende regels en etiquette. "Klagen" op een forum is ook zeker nuttig!!! Ik lees al het klaag gezang en ik probeer er vervolgens zeker rekening mee te houden.

Infoborden helpen inderdaad niets! Als ik op het strand ben er is wind, wil ik maar één ding. Lekker mijn kite opbouwen, naar het water kijken, andere kiters (proberen) te helpen en natuurlijk het water op! Dan ga je niet eerst een infobord lezen.

Natuurlijk is ook aanspreken ter plekke altijd goed! Heb op die manier al veel dingen opgestoken. Wijs dan niet alleen op dingen die niet goed zijn/gaan, maar ook op de dingen die wel goed gaan. Zo krijg ik ook regelmatig complimentjes als ik mijn kite anders positioneer voor aankomende kiters. Maakt mij duidelijk dat ik goed bezig ben en zal het dus ook blijven volhouden.

Dit is natuurlijk allemaal gebaseerd op mijn eigen ervaring!  
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.