Bandit Uno 7.5m probleem

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Oktober 22, 2010, 01:10:59
edit2Rapporteer  
Ik heb het volgende probleem met mijn 7.5m Bandit Uno:

Als (gisteren) het hard waait verliest hij zijn profiel. Wat gebeurt er? Als ik depower, slaan de tips naar buiten en krijgt de kite een W-profiel. Ik kan dit alleen voorkomen door als een idioot aan de bar te trekken. Natuurlijk is de kite dan zo instabiel als maar kan. Ik heb hierover gesproken met een F-one dealer. Hij vertelde dat dit een bekend probleem is van de Uno's. Hij gaf het advies om de kite niet helemaal te depoweren. Helaas moet je dit wel eens doen als je >30 knp op het water staat. Volgens opgave van F-One heeft de 7.5m een range ver boven de 30 knp. De lijnen die erop zitten zijn de standaard F-one lijnen. Natuurlijk pomp ik mijn kites knetterhard op en de depower staat op het laatste (hoogste) knoopje.

Is dit een bekend probleem?
Is dit probleem typisch F-One of hebben andere merken dit ook?
Wat is er aan te doen?
Zou een lijn tussen de twee tips die het naar buiten slaan voorkomt een oplossing zijn of veroorzaakt dit weer andere problemen?

Tot slot: dit probleem heb ik niet bij mijn 9m Uno en 9m Dos. Beide kites behouden ook bij hoge windkracht hun profiel en blijven stabiel.
RH

Berichten: 298
Antwoord #1 Oktober 22, 2010, 10:52:02
edit2Rapporteer  
Inderdaad een bekend probleem van de 7.5. Oplossing is inderdaad druk houden op de achterlijnen, niet meer varen in zeer harde vlagerige wind of overstappen naar de Dos of B3. Afgezien van dit 'probleem' blijft de 7.5 nog altijd een van de lekkerste kites die ik ooit gevaren heb. Het ziet er raar en gevaarlijk uit als de kite in de W trekt, maar behalve dat de druk wegvalt is er bij mij nooit iets vervelends gebeurd; hij boog altijd netjes terug na de vlaag en viel niet uit de lucht of iets dergelijks.

Het heeft overigens niets te maken met de kracht van de wind, puur met de vlagen. Ik heb de kite in een stabiele 40 knopen gevaren en daar was niets aan de hand. Het is een probleem als er ongeveer 10 knopen verschil zit tussen de gewone wind en de vlagen (wat hier in Nederland vaak zo is bij +/-30 kts). Toch gewoon doseren van de druk op de lijnen. Niet als een gek gaan trekken (zoals jij zegt) maar goed en snel anticiperen op een vlaag door gedoseerd de druk op de achterlijnen af te bouwen. Alleen als je ineens depowered dan heb je dit probleem
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #2 Oktober 22, 2010, 12:50:45
edit2Rapporteer  
Mijn dochter vaart ook een Bandit Uno 7.5m
Van de zomer op Sardinie hebben wij bij Mistral (vlageris 25-35knopen het zeldfe probleem gehad.
Toen ik de Frontube nog maals harder had opgepompt was het probleem veel minder. Ik heb nagrvraagd bij ander F-One kiters en die kennen allen het probleem bij de UNO met vlagerige wind.
Zoals RH zegt, het kan geen kwaa en de kite hervind zich na de vlaag weer, het is alleen een raar gevoel aan de bar als de kite zo uit waait...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.