QR trekken of niet? MET POLL

Poll
Vraag: Safety trekken wanneer je kite op het land uit de lucht komt vallen?
Ja   -32 (72,7%)
Nee   -12 (27,3%)
Totaal aantal stemmen: 44

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #25 Juni 05, 2011, 15:30:02
edit2Rapporteer  
Ligt het nu aan mij of snappen sommige de ernst van de situatie niet? Als ik het goed hebt gaat het hier over zeer vlagerige wind met een kiter op het strand. In een situatie waarbij je op het strand loopt en je kite uit de lucht dwarrelt zal je dus altijd moeten trekken. Geen twijfel mogelijk. Het gaat 9 van de 10 keer goed maar als het fout gaat zijn de gevolgen niet te overzien. QR trekken betekent niet dat je kite weg is hé!!!
bikiniisuit
Gast
Antwoord #26 Juni 05, 2011, 15:42:25
edit2Rapporteer  
poll???  deze thread snap ik ff niet

als je al moet nadenken QR trekken of niet, ben je al de sjaak

twijfelaars maken brokken, moet een reflex zijn. strand, water, maakt geen zak uit. Naar gelang je nivo. Ben je te lui om je lijnen weer op te rollen? Moet je een andere sport zoeken. Kitesurf=geen denksport. Zegt je verstand: o shit: simpel, trekken die hap (dus niet je bar).

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #27 Juni 05, 2011, 15:51:12
edit2Rapporteer  
gewoon trekken. 

feitelijk moet je niet nadenken, er is geen tijd voor.
vorige week had ik het nog.  (wel net iets anders als jij een situatie schetst meer toch....)

Ik voer bij iemand volgas zijn 4 lijnen in toen hij even zijn kite voor me parkeerde. Tongue
het eerste wat ik deed:  alles weg, dus complete kite. daarna zien we wel verder.

feddomw
Gast
Antwoord #28 Juni 05, 2011, 19:57:24
edit2Rapporteer  
Shit van gister was medemogelijk gemaakt door povere (lees geen) instructie tav qr tijdens les

Je hebt uiteraard wel gevraagd waar ze gelest hadden??? Wink
darky001

Berichten: 330
Antwoord #29 Juni 05, 2011, 23:19:59
edit2Rapporteer  
ik zou QR trekken.

 Zegt je verstand: OOH!!  QR trekken want bij SHIT zit je in een traumahelicopter.

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #30 Juni 05, 2011, 23:25:01
edit2Rapporteer  
Ik zeg dit zonder dat ik alles doorgelezen heb.

Bij twijfel ALTIJD TREKKEN !!!!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #31 Juni 05, 2011, 23:32:01
edit2Rapporteer  
Maar even een echte poll van gemaakt, anders was die titel zo nutteloos.
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #32 Juni 06, 2011, 09:00:14
edit2Rapporteer  
Gister einde dag na een heerlijk sessie op Scheveningen de boel los gegooid. Ik kwam met mijn waveboardje naar de kant en wilde afstappen, er stond een behoorlijke stroming dus ik ging onder mijn kite door waardoor mijn lijnen slaap vielen. Kite viel dus uit de lucht en viel precies achter het waarschuwing bord van de strekdam, dus kite lag in de branding en tussen mij en de kite het bord. Heb niet verder nagedacht en de boel eerst op de safety los gegooid en daarna direct ook mijn leash.
Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als mijn kite was gestart, denk dat ik onaangenaam kennis had gemaakt met de pal. Omdat mijn kite in de branding lag is het ook waarschijnlijk de redding van mijn kite geweest.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #33 Juni 06, 2011, 09:28:12
edit2Rapporteer  
Shit van gister was medemogelijk gemaakt door povere (lees geen) instructie tav qr tijdens les

Je hebt uiteraard wel gevraagd waar ze gelest hadden??? Wink

Nou nee niet gedaan... Kan me geen reet meer schelen ik heb nu zoiets van breek je been of wat dan ook dan heb ik weer wat ruimte Tongue





Kan niet geloven dat ik dit geschreven heb...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #34 Juni 06, 2011, 09:41:02
edit2Rapporteer  
Gister einde dag na een heerlijk sessie op Scheveningen de boel los gegooid. Ik kwam met mijn waveboardje naar de kant en wilde afstappen, er stond een behoorlijke stroming dus ik ging onder mijn kite door waardoor mijn lijnen slaap vielen. Kite viel dus uit de lucht en viel precies achter het waarschuwing bord van de strekdam, dus kite lag in de branding en tussen mij en de kite het bord. Heb niet verder nagedacht en de boel eerst op de safety los gegooid en daarna direct ook mijn leash.
Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als mijn kite was gestart, denk dat ik onaangenaam kennis had gemaakt met de pal. Omdat mijn kite in de branding lag is het ook waarschijnlijk de redding van mijn kite geweest.

Goed gedaan man! Klinkt als dat je best tevreden terug kan kijken op je eigen reflex!

Los daarvan: Als je kite in de branding valt en je kan niet meteen relaunchen, gelijk trekken, anders is er een gerede kans dat je kite doormidden gaat, of je bridle helemaal uit balans trekt.
Rolandpeelen

Berichten: 40
Antwoord #35 Juni 06, 2011, 11:34:00
edit2Rapporteer  
Gewoon heel hard aan een kant van de bar trekken, dat is wat ik doe. Mijn kites (LF hifi comp 2010) hebben nogal eens last van dat hindenburgen, dus dat ze uit de lucht vallen. Soms heel handig, makkelijk om zelf te landen ... Soms niet zo, maar in principe, als je aan een kant van je bar trekt, en hem weer snel rond laat draaien, dan is het niet zo'n probleem.

Safety trek ik overigens niet zo snel. Wat ik dan nog eerder zou doen, is 2 meter powerlijnen binnenhalen zodat hij vol gedepowered is Smiley
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 Juni 06, 2011, 20:56:02
edit2Rapporteer  
luitjes echt waar, saftey trekken is een must, of iig het instinctief vinden van je safety... maakt me niet uit of je naar het ziekenhuis gaat of de kitemarkt een financiële boost wilt geven... als je maar duidelijk weet waar hij voor is en bij twijfel hem daadwerkelijk gebruikt... zaterdag was weer een bewijs van HOE HET NIET MOET!!!!!!!!!!

wat is er gebeurd...

Zaterdag kom ik uit mijn werk, naar playa... lekker potje varen met de 7m want de wind zou voor sundown  aardig toenemen...
ben idd lekker aant cruisen... ga zelf een keer releasen... ivm dreigende situatie lijnen om mijn tip geen relaunch mogelijk maar Ootje en C.captain hielpen mij ff uit de brand waarvoor mijn dank. niks aan de hand.

Ff later, 'k was net klaar met mijn kite opnieuw re-riggen, zie ik in de verste verte (nog net voor bunker en een takke eind zwemmen naar de kant ik denk 700 mtr, uitgaand tij, noorder wind, goed boven de 20 kts en aantrekkend). Twee kites hard loopend over het water met daar achter wat leek op twee kiters en heel dicht bij elkaar waren. Dus ik downwinderen ff kijkje nemen.
Wat zie ik, een fransoos en een iets minder fransoos maar ook geen nerderlandstalige, naast elkaar in het water liggen met boardleash.
Hangend aan 2 kites die niet gereleased waren maar wel in elkaar gedraaid waren. Ik roepen Realease your fucking kite right now, use your chickenloop safety!!! Een paar keer.
Het duurt ff maar de fransoos begreep me na ff nadenken, wat ik bedoelde.
De ander, duitser of pool, who gives a fuck, geeft er in eerste instantie geen gehoor aan... Op het een of ander manier weet die fransoos met zijn spaghetti bundel aan lijnen vrij te komen, en na aanwijzingen dat ie maar op zijn kite moest gaan liggen, een tip moest vastpakken, en zich zelf zo maar naar de kant toe moest laten sleuren.  Hij was iig uit de penarie.
De ander trok zijn safety uiteindelijk ook, maar daar mee was het nog niet gedaan, de kite was nog behoorlijk out of control klappen op het water , zo nu en dan loopje en als een jekko downwind (met hem er achter aan), ik probeer zijn kite vast te pakken, geen succes...
Sterker nog er slaat ff later een lijn om mijn pols en, hij begon nog te trekken ook, snijdt mijn g-shock van mijn pols af (als een warm mes door boter) en nog voor dat ie echt in mijn pols zat, heb ik binnen no time die lijn doorgesneden.
Die gozer (pool of duitser) had er blijkbaar genoeg van en besloot zijn handlepass leash los te trekken oid., maar was ff vergeten dat ik er nog tussen zat of zo... 
Ik had op het moment dat ik zelf ff in de penarie was mezelf gefocussed op mijn kite, die van hem en mij zelf bevrijden... mijn board die heb ik derhalve maar gelaten voor wat het was en ik zag iemand aankomen (de franse maat van de super geschrokken fransoos) dus ik denk die dropt dalijk wel mijn board downwind (fout gedacht jantje... grrrr). Nadat ik de kite had losgesneden ging hij er achteraan, ik nog vragen van joh help me dan gaan we daar samen achter aan (na een poging gaf hij het ook op)... Nee hij wees naar waar de board lag,  maar ik kon deze niet zien omdat ik door de laagstaande zon weerspiegeling werd verblind.
Dus ik een takke eind body draggen naar de kant, daar was iemand met een f-one traxx boardje (zwart) en die mocht ik ff van hem lenen om  mijn board terug te vinden (kerel mocht je dit lezen Top! en dank je wel ThumpsUp). Helaas zonder succes.
Dus toen maar terug naar de kant (takke eind lopen zeg, met je kite van bunker naar de palen).
Ik was een beetje down, board kwijt, g-schok op de bodem, verbaasd/ boos omdat ze geen safety wisten te trekken. Die ene gast met die kahoona , (dus niet de fransoos) die hij miraculeuze wijze terug had, na het lossnijden,  loopt me straal voorbij toen ik nog met die twee franssen aan het nababbelen was, over hoe wat en waarom. Geen woord van bedankt of zo, niks... of vragen waar mijnboard was... het was misschien wel de schrik denk ik dan maar.
Ook was ik een beetje boos op mijzelf omdat ik een zeer goed advies van Ootje (the-O) volledig in de wind had geslagen... ga alleen mensen helpen als je 100% weet waar je aan begint, na dat eerder incidentje die avond.
Maar ja niemand zag het, of reageerde  dus ben ik maar gegaan.

Mareh zo als alle verhalen: Eind goed, al goed,  Wink niemand verder gewond... alleen goed geschrokken.

En heb vandaag te horen gekregen dat mijn Boardje weer terecht is!!!! Joepie Joepie Joepie

Als men meteen QR getrokken had dan was dit niet gebeurd.
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #37 Juni 07, 2011, 20:56:13
edit2Rapporteer  
Ok, nu wel duidelijk ja, goed bezig geweest trouwens. Wat een verhaal man....alleen weer super jammer dat sommige mensen je zo laten zitten of niet eens bedanken terwijl je zelf alles of in ieder geval heel veel op het spel zet om andere te helpen.
maar gelukkig is bijna alles weer terecht. ze hadden je wel even een g-shock kunnen geven.

...........
..............
Als men meteen QR getrokken had dan was dit niet gebeurd.
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #38 Juni 07, 2011, 21:13:58
edit2Rapporteer  
ziek verhaal Jan...

Maargoed, hier iedereen voor: gelijk trekken al denk je Oh shit...
Maar dan wel weer: Tenzij je door iemand ander zijn lijnen heen zit, dan moet het als je het samen tegelijk doet, want misschien krijgt één iemand wel dubbele kracht voor z'n mieter. Maarja, in die stress valt soms moeilijk snel en efficiënt te communiceren.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #39 Juni 07, 2011, 21:45:07
edit2Rapporteer  
ziek verhaal Jan...

Maargoed, hier iedereen voor: gelijk trekken al denk je Oh shit....

Volgens mijn noemt een bepaald merk de QR toch ook de Oh shit handle? Grin

Wat we opvalt de laatste tijd is dat men geen ontzag meer schijnt te hebben voor de krachten van moeder natuur, en men lijkt zich daar niet in te willen verdiepen of zich daar uberhaupt in te interesseren. Het lijkt wel of dat de huidige beginner denk: als hij het kan dan kan ik het ook. Of ik neem een paar lessen en dan kan ik het ook.
Dav3

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #40 Juni 08, 2011, 23:00:01
edit2Rapporteer  
Hey Jan!

Top dat je je board weer terug hebt!

De gast van de Kahoona had het geluk dat een eenzame wandelaar zijn fladderende kite uit zee haalde.

(Ik was degene die z'n board ff aan je uitleende. Graag gedaan Smiley )
Gr. Dave
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #41 Juni 09, 2011, 00:21:11
edit2Rapporteer  
@ Dav3 aangenaam en nogmaals bedankt. Die gast heef echt mazzel gehad de kite in een soor van wind kolk terecht kwam anders was die kite nooit naar de kant gekomen.
hbari

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #42 Juni 10, 2011, 15:35:01
edit2Rapporteer  
Boodschap is gewoonn die QR trekken.... de mensen waarbij het goed ging zonder de QR te trekken zullen hier hun verhaal doen, ... de mensen die het niet deden en waarbij het mis ging zullen zwijgen Sad helaas! (in aantal zullen het er minder zijn... maar toch!)

Ik was ook iemand die altijd dacht (op het land) ... ik vang hem wel op! maar die ene dag dat die ene #@$#@%$ je kite loslaat en hij volledig in het winster dwarrelt doet je beseffen dat er echt helemaal geen reden is om zoiets op te vangen...

Kortom QR trekken, je uit elkaar gevallen ego bij elkaar rapen en iemand vragen of hij hem ff wil herstarten Smiley,




misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #43 Juni 11, 2011, 16:27:00
edit2Rapporteer  
Ik trek hem. Althans dat heb ik mij voorgenomen...
robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #44 Juni 13, 2011, 10:27:45
edit2Rapporteer  

Kortom QR trekken, je uit elkaar gevallen ego bij elkaar rapen en iemand vragen of hij hem ff wil herstarten Smiley,


idd, goede omschrijving.
BasO

Berichten: 88
Antwoord #45 Juni 15, 2011, 09:35:09
edit2Rapporteer  
Toch echt waar een goed topic!! ik kite zelf nog niet zo super lang.. niet echt ervaring met zulke "ongelukken" wel al is gezien.. maar doet je wel denken gebeurt er iets of zelfs vertrouw ik het niet.. hopla saftey trekken rest zien we later wel Grin
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #46 Juni 15, 2011, 09:54:43
edit2Rapporteer  
beter te voorzichtig dan andersom!
Nickeltje

Berichten: 374
Antwoord #47 Juni 15, 2011, 09:59:04
edit2Rapporteer  
Afgelopen maandag is mijn 9m kite de lucht uit komen dwarrelen op het strand, op weg naar de zee. Van 11u dwarrelde hij richting 6u.
Schrok me rot eerlijk gezegd terwijl het in een soort van slow-motion gebeurde.
Ik heb meteen naar de QR gegrepen, maar deze niet getrokken omdat toen de kite al op het strand geland was en mijn buddy hem snel vast gepakt heeft.

Maar zoals hier al benadrukt wordt, de kite is niet ineens verdwenen met trekken van de QR, maar het had wel enorm mis kunnen gaan als hij ergens tijdens het dwarrelen een vlaagje wind had gepakt...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #48 Juni 15, 2011, 10:26:58
edit2Rapporteer  
Afgelopen maandag is mijn 9m kite de lucht uit komen dwarrelen op het strand, op weg naar de zee. Van 11u dwarrelde hij richting 6u.
Schrok me rot eerlijk gezegd terwijl het in een soort van slow-motion gebeurde.
Ik heb meteen naar de QR gegrepen, maar deze niet getrokken omdat toen de kite al op het strand geland was en mijn buddy hem snel vast gepakt heeft.

Maar zoals hier al benadrukt wordt, de kite is niet ineens verdwenen met trekken van de QR, maar het had wel enorm mis kunnen gaan als hij ergens tijdens het dwarrelen een vlaagje wind had gepakt...

Mits jij je handlepass leash correct hebt aangesloten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #49 Juni 15, 2011, 10:30:18
edit2Rapporteer  
Gewoon oefenen om je qr blind te vinden en te trekken kan nooit geen kwaad, je hoeft hem niet altijd te trekken bij het minst of geringste, als je hem maar wel trekt as het er wel toe doet!!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.