4 lijnen knappen gelijk

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #25 Mei 26, 2013, 23:50:26
edit2Rapporteer  
En met die knopen die erin zitten in plaats van stikken gaat het ook al een stuk sneller kapot.

Ik zou zeker terug gaan waar je ze hebt gekocht, want zulke lijnen horen ze je niet te verkopen om met kitesurfen te gebruiken...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #26 Mei 27, 2013, 13:55:00
edit2Rapporteer  
210 kg lijnen is "te karig" voor het kitesurfen. Onder normale omstandigheden gaat het misschien allemaal wel goed maar het zijn juist momenten, als in het starttopic omschreven,  waar de lijnen verschrikkelijk op hun donder krijgen.
Daarbij is het nu eenmaal een gegeven dat wanneer er knopen in een Dyneema lijn zitten , de capaciteit van de lijn erorm verminderd.  Alle 4 de lijnen ineesn geeft duidelijk aan dat de eindcapacitiet te weinig was.  Ik heb dit overigens wel vaker gehoord.
Veelal met lijnen om mee te landboarden die dan als kitelijn gebruikt worden.

Vraagje: heb je in de winkel duidelijk aangegeven dat de lijnen voor het kitesurfen bestemd waren?
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #27 Mei 27, 2013, 14:16:44
edit2Rapporteer  
Even kort offtopic...wat is beter om te doen als de kite naar beneden dwarrelt: de safety trekken zodat er geen spanning meer op de lijnen kan komen of niks doen en wachten totdat de kite wind vangt en naar beneden knalt?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #28 Mei 27, 2013, 14:18:27
edit2Rapporteer  
Safety. Vaak genoeg gedaan met oefenen van Kiteloops als mn kite na het landen uit de lucht kwam dwarrelen. Als je een beetje normale safety hebt ben je binnen enkele minuten weer aan het varen.
feddomw
Gast
Antwoord #29 Mei 27, 2013, 14:45:01
edit2Rapporteer  
Ik zou ook zeggen safety, maar het hangt er wel een beetje vanaf hoe en waar in het venster de kite naar beneden komt, en ook de wind die je op dat moment hebt. 14kn is wel ff wat anders dan 23kn.

Ook belangrijk: ben je op het water of op het land? En wil je jezelf redden of je kite?

When in doubt: safety.

De reden waarom ik het zeg: ik heb wel eens gehad dat de wind plotseling wel erg afnam, en ik per se niet de safety wilde trekken omdat ik bang was dat ik anders terug moest zwemmen. Dat ding moest echt in de lucht blijven om mij terug te krijgen, en met 13kn krijgt de kite geen absurd harde krachten te verduren.

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #30 Mei 27, 2013, 15:32:16
edit2Rapporteer  
Even kort offtopic...wat is beter om te doen als de kite naar beneden dwarrelt: de safety trekken zodat er geen spanning meer op de lijnen kan komen of niks doen en wachten totdat de kite wind vangt en naar beneden knalt?

Wat je ook doet, in ieder geval met je handen wegblijven van je lijnen!! Je reflex is om bijvoorbeeld een lijn een stuk in te halen om nog te kunnen sturen, dat zal je je vingers kosten.

Als je een 5e lijn hebt kan die om je kite slaan, dat is een reden om hem niet te trekken, verder wat Feddo zegt, met 13 knoopjes en heel veel water. Maar de veiligste optie is altijd nog selfresque en terugdobberen Smiley
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #31 Mei 28, 2013, 22:11:26
edit2Rapporteer  
Heb de 400 kg lijnen van een15 m Flysurfer gebroken, tijdens loop. Denk dat ze die kg's hebben, de stuurlijnen hebben normale kg's.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #32 Mei 28, 2013, 22:49:42
edit2Rapporteer  
Ben wel benieuwd welke merken standaard 500kg lijnen leveren.
Buiten dat SS een speciale bar ooit heeft gehad met extra dikke lijnen (optie) kan ik mij niet herinneren dat merken meer dan 350kg meeleveren.
North was de eerste die zoveel breeksterkte standaard meeleverde in 2007.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #33 Mei 28, 2013, 23:20:32
edit2Rapporteer  
Tsja, soms moet je ook blij zijn, dat e lijnen knappen. Die situaties zijn echt wel denkbaar: blijven haken achter een strandpaal bijv.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #34 Mei 29, 2013, 10:23:09
edit2Rapporteer  
Bij originele Kitesurflijnen zijn de sleeves genaaid. Wat jij vaart zijn lijnen voor powerkiten, waar sleeves altijd geknoopt zijn. Let wel dat een knoop tot 50% reductie in sterkte betekenen kan. Ik zou dus voor een origineel lijnenset gaan. Kost wel meer maar weegt tegen het risiko van wat je beschrijft: gebeurtneis op zee kite bijna weg, mss ook je board. Let wel je bent er heelhuids vanaf gekomen.
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #35 Mei 29, 2013, 18:27:33
edit2Rapporteer  
Laatst 4 gekleurde lijnen bij cheapkitelines besteld:
375kg, op maat met sleeves: 82 euro thuis
Eerder ook 275, grijs, met sleeves: 45 euro.
Ik kite heel veel, na 4 jaar zijn ze echt op. Om het jaar lijkt mij overdreven (heb wel trekproeven gedaan met breekijzer en op bankschroef, vandaar).

Weet nog niet, of ze erg lang mee doen. Coating is nml. erg belangrijk, want die beschermt tegen de uv, zon, de enige verouderingsfactor van lijnen.
Ze hebben trouwens ook merklijnen van Gaastra en Fone.
Eigenlijk zou je ze moeten kunnen nacoaten, met een soort sexwax met uv-beschermer, als we toch duurzaam willen zijn en niets zomaar weggooien.
Weet iemand hier iets voor, want effe je lijnen waxen gaat bijna nog sneller dan vervangen (mot je inlogge, wat al log gaat, mot je overmake, wordt je dan,gestoord, waardoor de bank je weer uitlogt, log je weer log in (verbinding ineens log), kijk je naar buite naar de grijze log (lucht: dialect), kijk je net iets te lang naar....dus word je gestoord ervan, je pakt je ouderwetse spaarvarken, slaat 'm kapot in de winkel, mot je de scherven opruime, krijge ze toch medelijden met je (heeft ie geen internet, en is dit zijn laatste besteding wegens zijn onbedwingbare passie voor kiten?), gaat er iemand van, intussen het publiek (vanwege het wachten), met de pet rond voor jou, kom je aldus volkomen vernederd thuis, zie je jouw vriendin aan de naaimachine, een jumper makend van jouw kitedoek (ik brei er maar een eind aan)

Kortom, iemand?
ZOAB

Berichten: 35
Antwoord #36 Mei 31, 2013, 12:14:08
edit2Rapporteer  
Heb geld keurig teruggekregen van surfwinkel. Vreemd genoeg hadden ze geen sterkere lijnen te koop (los).
Ga nu op zoek naar sterkere (270 kg) gestikte lijnen. Thanks voor de tips! ThumpsUp

Grtz,
Boaz
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #37 Mei 31, 2013, 12:57:58
edit2Rapporteer  
Kees kan ze voor je op maat maken:
http://www.kite-kapot.nl/

Hij gebruikt volgensmij standaard zwaardere lijnen dan de 270kg.
Henning

Berichten: 581
Antwoord #38 Mei 31, 2013, 17:17:21
edit2Rapporteer  
Ben wel benieuwd welke merken standaard 500kg lijnen leveren.
Buiten dat SS een speciale bar ooit heeft gehad met extra dikke lijnen (optie) kan ik mij niet herinneren dat merken meer dan 350kg meeleveren.
North was de eerste die zoveel breeksterkte standaard meeleverde in 2007.


Op de oude Flysurfers (3 lijners) was de centrale lijn een 500kg nom./600kg max lijn en de stuurlijnen 200kg nom/245 max. De huidige lijnen zijn 300kg nom./368kg max. en 200kg nom./245kg max.

http://www.liros.com/fileadmin/user_upload/dateien/Service/Downloads/Prospekte/LIROS_Kite_XP.pdf
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #39 Mei 31, 2013, 18:03:19
edit2Rapporteer  
Bedankt Henning, maar doelde niet op een centrale frontlijn.
Die zijn meestal van dikker dyneema en over gedimentioneerd t.o.v. de bovenste frontlijnen.

Zover ik begreep doelde men echt op enkele frontlijnen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.