Oke, ik geef het toe..

DM2008

Berichten: 913
Antwoord #25 Juni 14, 2013, 08:59:32
edit2Rapporteer  
Mijn Park-wave-ervaring beperkt zich tot gebruik met twintip, niet ideaal maar goed.

Dat gezegd hebbende, voel ik me wel erg prettig ermee. Ik kan hem zowel laten driften, ervaring bij sideshore waarbij ik de bottomturn telkens naar de kite toe maak, slacked lines maar geen seconde het idee dat'ie valt (op TT hou je natuurlijk wel minder lang je snelheid vast), als actief sturend gebruiken. In het laatste geval is mijn ervaring dat je de Park goed heen en weer kan sturen, ondanks dat je behoorlijk depowert blijft'ie bestuurbaar en trekt je niet over de rails.

Dit is mijn ervaring met de 8m 2012, op WaZ en IJmuiden, wind telkens tussen 23 en 32 knopen steady.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #26 Juni 14, 2013, 09:16:31
edit2Rapporteer  
@storm: kijk ook naar herstartbaarheid in combinatie met springvermogen. De kites met relatief hoge AR herstarten moeilijker. Er zijn genoeg alternatieven, dus kwestie van testen. Bij mij kun je Ozone C4 en Catalyst ophalen om te testen, Tilburg-Oisterwijk is goed te doen op de fiets Wink.

Als veertigplusser onderschrijf ik overigens wat hierboven geschreven is, gewoon strapless gaan met je 9m in (veel) minder wind. Strapless varen is voor mij een leuke aanvulling op twintip varen, maar boven de 30 knopen kies ik voor een twintip.

feddomw
Gast
Antwoord #27 Juni 14, 2013, 09:26:25
edit2Rapporteer  
Wow, veel werk aan de winkel dus.
Volgend punt is inderdaad ook nog welke maat te pakken.
Hangs natuurlijk erg van type kite af.
Ik moet zeggen dat ik met mijn 9 soms nog moest sinussen.
Een andere wavekiter was met zijn 7,5 m kahoona bezig.
Ik weeg 80 k en vaar op een 5'11

Omdat je strapped stond op een relatief klein en smal board, en waarbij je in tegenstelling tot een TT geen "tail" had om je in plané te houden achter je achterste voet.

Als je strapless vaart en niet in de golf zit, zal je merken dat je achterste voet veelal net voor de voorste vinnen zit, en je voorste voet voor of boven de voorste insert schroeven...
storm

Berichten: 348
Antwoord #28 Juni 14, 2013, 10:00:00
edit2Rapporteer  
Ik ben al veel wijzer geworden. Ik ga eerst eens strapless varen. Vrees dat ik mijn board vaak zal verliezen als ik fulls speed over de hoge deining knal. Want vaak kom je dan toch los.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #29 Juni 14, 2013, 10:11:02
edit2Rapporteer  
Ik ben al veel wijzer geworden. Ik ga eerst eens strapless varen. Vrees dat ik mijn board vaak zal verliezen als ik fulls speed over de hoge deining knal. Want vaak kom je dan toch los.

Remedie: afremmen op de deining Wink
Klinkt simpel, maar dat is toch echt de oplossing.
Als je hard met een TT erover knalt ga je zo hoog dat het ook niet meer te controleren is.

En nog een vreemd klinkende tip: neem dat ding strapless eens mee naar een vlakwaterpiste (diep genoeg i.v.m. de vinnen. En ga daar eens proberen te varen erop. Dan zul je snel doorkrijgen wat voor cruisen/upwind varen de beste stand is (wat Feddo zegt, achterste voet net voor de voorste vinnen, je voorste ter hoogte van de inserts van je strap. Bij low-end nog iets verder naar voren)

Zo krijg je gevoel met de plank, wat lastiger is in choppie wave condities voor de eerste keer Wink

En kom morgen naar Ouddorp naar ons event. Ook wat waveboardjes te testen, en ws. ook een clinic
feddomw
Gast
Antwoord #30 Juni 14, 2013, 10:14:39
edit2Rapporteer  
Moet je hier eens kijken hoe/waar Keahi op zijn board staat als 'ie (weliswaar toeside) "upwind" vaart.


http://www.youtube.com/watch?v=NVfD-wqZ9rQ
lody

Berichten: 24
Antwoord #31 Juni 14, 2013, 11:15:46
edit2Rapporteer  
En als je de alleen de voorste voetband er op laat?

Trouwens coole video Feddo
feddomw
Gast
Antwoord #32 Juni 14, 2013, 11:21:42
edit2Rapporteer  
En als je de alleen de voorste voetband er op laat?

Trouwens coole video Feddo

Deed ik in het begin ook, na 3 sessies ook verwijderd. Geringe tot geen meerwaarde, zeker als je onder de 22kn blijft met varen met je waveboard.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #33 Juni 14, 2013, 11:26:41
edit2Rapporteer  
En als je de alleen de voorste voetband er op laat?
Dan wordt de kans op het verdraaien van je knie een stuk groter.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #34 Juni 14, 2013, 11:30:10
edit2Rapporteer  
Dat is nu juist het mooie van strapless: met een beetje oefening knal je zelfs in chop de twintippers eruit Wink
berttt

Berichten: 307
Antwoord #35 Juni 14, 2013, 11:44:21
edit2Rapporteer  
Wat is het moeilijkheids gehalte tov een TT en een wave? iedereen begint te kiten op een TT maar is een wave echt veel moeilijker ? Of is het qua oefenen hetzelfde als een TT ? waarschijnlijk is het gijpen etc moeilijker omdat je met een TT gewoon de andere kant op kunt zonder te draaien. Of moet je er echt een aanleg voor hebben voor een wave te riden
feddomw
Gast
Antwoord #36 Juni 14, 2013, 11:57:39
edit2Rapporteer  
Wat is het moeilijkheids gehalte tov een TT en een wave? iedereen begint te kiten op een TT maar is een wave echt veel moeilijker ? Of is het qua oefenen hetzelfde als een TT ? waarschijnlijk is het gijpen etc moeilijker omdat je met een TT gewoon de andere kant op kunt zonder te draaien. Of moet je er echt een aanleg voor hebben voor een wave te riden


We gaan lekker off-topic....
Dit is pas mijn derde seizoen, en had vrijwel direct een waveboard erbij. In de winter van mijn eerste jaar mijn TT verloren, nooit meer een TT gekocht. Skim, 2 waveboards, boardje wisselen, en pas onlangs weer een cheap TT voor de dagen dat het met het waveboard echt niet gaat of niet leuk is, zoals 30kn pal aanlandig met hoog water.

Die TT ligt nog ongebruikt in de opslag....

Ik heb verder nul boardervaring, nooit op een snowboard gestaan of ge(wind)surft.

Dus ik denk persoonlijk dat veel meer mensen dan dat nu doen vrijwel direct op een surfboard zouden kunnen staan, als je eenmaal op een TT je rakjes kan varen kan je overstappen.

MAAR: er zijn nou eenmaal ook heel veel mensen die surfen niet leuk vinden. Lekker old-school boosten is er niet bij. Met een surfboard is natuurlijk het leukste met downwinderen, op je eigen spot is het natuurlijk ook vaak "naar buiten toe" zo goed mogelijk hoogte lopen om terug weer je te laten afvallen/verlijeren om lekker golfjes te kunnen pakken.

En je leert het nooit echt goed als je af en toe op een directional met straps een paar rakjes vaart, het is wel een keuze om het dedicated te doen. Voor mij is het omdat ik wel onwijs respect heb voor de PKRA jongens, maar ik word verder gewoon niet blij of opgewonden van de zoveelste handlepass/rotatie/blind landing trick. Het is voor mij een pot nat. Onwijs knap, maar does not float my boat.

Dit daarentegen:

http://www.youtube.com/watch?v=ea50_kuzHxE
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #37 Juni 14, 2013, 12:30:12
edit2Rapporteer  
@storm, ik vind de bardruk van de park niet lekker, ik vind het te weinig. Maar dit is persoonlijk he! Als ik jou was zou ik een klein lijstje maken met kites die je wilt testen en zelf kijken wat je lekker vind varen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #38 Juni 14, 2013, 13:31:29
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring is bardruk kun je missen als kiespijn bij wave. wat wel belangrijk is: feedback! Je moet kunnen voelen wat de kite doet en waarheen hij gaat zonder te kijken.

En meestal geeft een kite met veel bardruk op een wave al minder druk i.v.m. geringere boardweerstand.

@ berttt: je vergeet dat er ook nog een groep is die met directionals en mutants moest beginnen Wink
Die varen graag waveboards, maar meestal wel strapped
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #39 Juni 14, 2013, 16:22:31
edit2Rapporteer  
Nu de anderen begonnen zijn jou te adviseren "buiten Naish om"  wil en kan ik niet achter blijven.

Ik heb bij Stormchaser een setje Ocean Rodeo's (7-10m) voor een hele scherpe prijs kunnen kopen. Deze kite is niet alleen kwalitatief zeer goed maar is ook nog eens zeer geschikt voor waveriding ....


http://www.youtube.com/watch?v=vcZ-cmGDuMg
feddomw
Gast
Antwoord #40 Juni 14, 2013, 16:53:27
edit2Rapporteer  
Nu de anderen begonnen zijn jou te adviseren "buiten Naish om"  wil en kan ik niet achter blijven.

Ik heb bij Stormchaser een setje Ocean Rodeo's (7-10m) voor een hele scherpe prijs kunnen kopen. Deze kite is niet alleen kwalitatief zeer goed maar is ook nog eens zeer geschikt voor waveriding ....


Ik had de Razor ook al genoemd, Limbo.... Wink

Cypher heeft lekkere compacte fixed bridles, ideaal bij een dikke spoelbeurt van de kite.

Hij moet wel snel zijn, Cypher gaat er toch uit bij OR (helaas)?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #41 Juni 14, 2013, 18:20:19
edit2Rapporteer  
Apart verhaal is dat inderdaad over de Cypher.
Morgen maar eens navragen op ons event bij de agent van OR Wink

Maar we dwalen af...
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #42 Juni 14, 2013, 23:41:57
edit2Rapporteer  
Morgen is er trouwens een testdag op ouddorp! Er is van alles te testen waaronder de norh rebel..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #43 Juni 15, 2013, 08:49:18
edit2Rapporteer  
@D.D. over de bardruk van de Park 2013.... dat valt wel mee hoor. die van de 2011 was idd nihil.
storm

Berichten: 348
Antwoord #44 Juni 15, 2013, 22:38:01
edit2Rapporteer  
Inmiddels alvast een tweedehands naish bar gekocht. Dan ligt een park voor de hand, dus nu nog opzoek naar een tweedehands 7 2012.
Vandaag op de slufter geweest. Strapless, torch 9 m en zelf gemeten vlagen van 37 knopen.
Hilarisch, alhoewel ik moet zeggen dat dat ene rakje waarin ik niet getorpedeerd werd, het strapless varen, mij niet tegenviel.
Iedereen bedankt voor alle input. Ben zeker wat wijzer geworden!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #45 Juni 15, 2013, 23:08:04
edit2Rapporteer  
Inmiddels alvast een tweedehands naish bar gekocht. Dan ligt een park voor de hand, dus nu nog opzoek naar een tweedehands 7 2012.
Vandaag op de slufter geweest. Strapless, torch 9 m en zelf gemeten vlagen van 37 knopen.
Hilarisch, alhoewel ik moet zeggen dat dat ene rakje waarin ik niet getorpedeerd werd, het strapless varen, mij niet tegenviel.
Iedereen bedankt voor alle input. Ben zeker wat wijzer geworden!

Park 2012 zou ik overslaan. de 2013 moet je hebben.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #46 Juni 16, 2013, 01:38:23
edit2Rapporteer  
testen dus
storm

Berichten: 348
Antwoord #47 Juni 17, 2013, 08:45:29
edit2Rapporteer  
@Eagle Jan,
Hoezo de park 2012 overslaan?
Dat zegt men ook steeds over de 2011.

Maar ten eerste heb ik met een krap budget te maken, dus nieuw 2013 zit er nu simpelweg niet in.
Wachten tot het najaar, als 2013 modellen in de uitverkoop gaan kan, maar meestal zijn 7-tjes heel snel weg.
Ten tweede:
Ik snap wel dat een model elk jaar verder door ontwikkeld wordt, maar ik heb drie types torch gevaren en wereldschokkend vond ik de aanpassingen nooit.

Dus heb je voor mij zeer overtuigende argumenten om een miskoop te vermijden en te gaan voor een 2013 model. Met het risico dat iedereen volgend seizoen roept: ga voor een 2014 en niet 2013 Park.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #48 Juni 17, 2013, 09:12:17
edit2Rapporteer  
@Eagle Jan,
Hoezo de park 2012 overslaan?
Dat zegt men ook steeds over de 2011.

Maar ten eerste heb ik met een krap budget te maken, dus nieuw 2013 zit er nu simpelweg niet in.
Wachten tot het najaar, als 2013 modellen in de uitverkoop gaan kan, maar meestal zijn 7-tjes heel snel weg.
Ten tweede:
Ik snap wel dat een model elk jaar verder door ontwikkeld wordt, maar ik heb drie types torch gevaren en wereldschokkend vond ik de aanpassingen nooit.

Dus heb je voor mij zeer overtuigende argumenten om een miskoop te vermijden en te gaan voor een 2013 model. Met het risico dat iedereen volgend seizoen roept: ga voor een 2014 en niet 2013 Park.

in een notendop: de 2013 is al het goede van de 2011+12 in een & beter relaunch meer hangtime, betere boost, stuurt sneller, meer lowend dan de 2012, nog stabieler en op meerdere punten verstevigd.  als je goedkoop een 2011- 12 bar weet te scoren kan je de kite kiteonly aanschaffen. tenzij je een smallere bar beter vind aanvullen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 Juni 17, 2013, 09:26:04
edit2Rapporteer  
Top Storm dat je nu ook strapless bent

Verspreid het evangelie der bandlozen!!! Joepie YeSS Joepie YeSS
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.