Kiters aanspreken met een veel te grote kite?

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #25 Juni 19, 2013, 12:36:41
edit2Rapporteer  
Mij willen ze ook nooit oplaten als het stormt  Cry


haha, ik snijd die poetsdoek van jou in tweeen volgende keer!  Kiss Wink
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #26 Juni 19, 2013, 12:42:19
edit2Rapporteer  
Of net doen of je em gaat oplaten en dan haal de deflate eruit

En leg je hem nog eens heel goed uit dat het niet verantwoord is. Gaat ie em weer oppompen en willie het water op dan heb jij iig je plicht gedaan.

Volgens mij kwamen wij deze man tegen toen ie van het water af kwam, werd bijna tegen de stenen aan getrokken met zn kite neerlaten...

Ik voer donderdag overigens ook met een 9 Nirvana en dat was nog goed te doen, ben dan wel iets zwaarder dan de gemiddelde kiter.

ben ik het niet helemaal mee eens. stel je hebt een 11 meter die je tot 25 knopen kan varen. je koopt er een 9 meter bij die je tot 35 knopen kan varen...dan kun je alsnog denken dat die 9 ook wel kan bij 38 knopen.
nu ben je verstandig en koop je een 7 erbij voor tot 45 knopen. maar dan denk je dat je bij 48 knopen die ook wel kunt gebruiken..het blijft om die zelfbeheersing gaan
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #27 Juni 19, 2013, 13:19:17
edit2Rapporteer  
@bluebt,

ik vind dat je erg optimistisch bent in de windrangewaardes die je hanteert. Er is volgens mij maar een merk waarvan je de 9m  bij 35 knopen nog kunt varen nl. Genetrix. Daargelaten dat de betreffende kiter een gewicht heeft van 170kg dan kunnen de waardes die jij noemt wel kloppen. Roll Eyes

Maar jouw theorie over "verschuiving van vaarveiligheidsopvatting" klopt wel ....

Mijn uitgangspunt is altijd: in geval van twijfel eerst de kleinere kite nemen, mocht dat niet toereikend zijn dan kan nog altijd de grotere maat uit de tas komen .....
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #28 Juni 19, 2013, 13:51:53
edit2Rapporteer  
Hebben we het hier hier voor de high-end over gemiddelde wind of de maximale vlaag? Een 9m met vlagen van 35kn is niet heel erg uitzonderlijk voor een ervaren kiter.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 Juni 19, 2013, 14:25:17
edit2Rapporteer  
Het is heel lastig om voor anderen te bepalen welke maat vlieger bij welke wind nog verantwoord is.
Met mijn oude Fueltjes uit 2007 stond ik met 2 vingers in m'n neus met een 11m nog op het water terwijl de rest er met een 7m bijna vanaf geblazen werd..........

Als je zelf een beetje ervaren bent zie je in 1 oogopslag of iemand anders "weet wat tie doet" of niet..... Ikzelf waarschuw in geval van "oeps dat gaat fout" 1 keertje heel vriendelijk en laat het dan los. Ik grijp wel in als er anderen in gevaar worden gebracht.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #30 Juni 19, 2013, 14:34:20
edit2Rapporteer  
Goed punt dat houding meer zegt dan de maat vs gewicht maar niet iedereen kan dat juist aflezen.

Begin dit jaar nog iemand met een 8m gewoonweg geweigerd op te laten (vond hij absoluut niet tof) terwijl een paar goede riders wel zwaar gepowerd konden varen met een 8m. Maar het hele plaatje klopte gewoon niet: oude kite, oude zittrapeze en onzeker figuur...


Nog geen minuut later vloog hij uitgehaakt achter zijn kite aan nadat hij iemand gevonden had die hem wel wou oplaten. Reactie: "Ja, mij chickenloop brak af"
Joh, dat zag ik nou echt niet aankomen. Gelukkig had hij zelf niks.
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #31 Juni 19, 2013, 15:05:48
edit2Rapporteer  
@bluebt,

ik vind dat je erg optimistisch bent in de windrangewaardes die je hanteert. Er is volgens mij maar een merk waarvan je de 9m  bij 35 knopen nog kunt varen nl. Genetrix. Daargelaten dat de betreffende kiter een gewicht heeft van 170kg dan kunnen de waardes die jij noemt wel kloppen.

Maar jouw theorie over "verschuiving van vaarveiligheidsopvatting" klopt wel ....

Mijn uitgangspunt is altijd: in geval van twijfel eerst de kleinere kite nemen, mocht dat niet toereikend zijn dan kan nog altijd de grotere maat uit de tas komen .....

hehehe, je hebt gelijk, maar het gaat inderdaad om het idee dat mensen toch de grens blijven opzoeken ongeacht de verschillende kites die ze hebben.
Ik vaar mijn 11 tot maximaal 30 knopen (stoten), maar boven de 25 knopen ga ik tijdens het kiten wel erg moeilijk kijken met die kite, het is gewoon niet meer leuk dan, en dan is het een kwestie van landen en balen dat ik de 9 van mijn vriendin niet meegenomen heb.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #32 Juni 19, 2013, 15:41:20
edit2Rapporteer  
Veel mensen willen ook graag het water op terwijl ze niet de goede kite bij zich hebben.

Zelf heb ik altijd tot 20 knopen mijn Park 12. Tussen de 20 en 29 de 9 Park en tussen de 30 en 38 de 7. Daarboven hou ik het voor gezien. En dan heb ik het niet eens over de gemiddelde wind maar over de vlagen.
marcelfacd

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #33 Juni 23, 2013, 10:16:27
edit2Rapporteer  
Sluit me aan bij Robin73, heb ongeveer dezelfde grenzen en dezelfde maten kites.
Wat ik ook nog heb is een 5,5, meter Flexifoil strormchaser die ik uit stal haal bij +35.......en wat daar zo fijn aan is..... je kite dan met nog 5 anderen en de rest zit thuis aan de thee ;-))
Paar weken geleden zelfs op Oostvoorne, de hele inham voor 5 kiters SUPER ;-))
hehuis

Berichten: 80
Antwoord #34 Juni 30, 2013, 18:06:30
edit2Rapporteer  
De vraag was:

Wat doe je nou met zo'n vent op het water? Behalve dik uit de buurt blijven.

Wat mij altijd opvalt is dat, dat soort mensen, dik overpowerd vaak nog wel die kite bij andere mensen naar binnen vliegen.

Kites in knoop enz.

Dus hoe ga je zo'n vent benaderen dat ie het water "afrot"?

Ik weet het nml ook niet.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #35 Juli 08, 2013, 23:19:13
edit2Rapporteer  
Wat ik begrijp uit alle reacties is dat iedereen maar 1 kite meeneemt, ik heb er persoonlijk altijd een stuk of 3 mee niks is zo frustrerend om voor jan *** te rijden.

Totdat je zijraam wordt ingetikt.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #36 Juli 09, 2013, 10:14:07
edit2Rapporteer  
Ik vaar mijn 10m met 75kg ook tot vlagen van 31-32kn, het kan wel maar je hebt wat ervaring nodig, daar draait het dus ook om, of iemand zelfverzekerd overkomt en het natuurlijk niet al te absurd is.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #37 Juli 09, 2013, 10:31:14
edit2Rapporteer  
@bluebt,

ik vind dat je erg optimistisch bent in de windrangewaardes die je hanteert. Er is volgens mij maar een merk waarvan je de 9m  bij 35 knopen nog kunt varen nl. Genetrix. Daargelaten dat de betreffende kiter een gewicht heeft van 170kg dan kunnen de waardes die jij noemt wel kloppen. Roll Eyes

Maar jouw theorie over "verschuiving van vaarveiligheidsopvatting" klopt wel ....

Mijn uitgangspunt is altijd: in geval van twijfel eerst de kleinere kite nemen, mocht dat niet toereikend zijn dan kan nog altijd de grotere maat uit de tas komen .....

Onzin man met mijn 70-75 KG hang ik ook vaak zat met 30 KTS nog aan een vol gepowerde 10m  vind niks lekkerder dan het enorm hoog vliegen. (ben overigens niet de enige)

Mijn 8m pak ik tot 40.  Sommige dingen kun je met techniek af.

Een kleinere kite is niet altijd de oplossing. Techniek is een veel belangrijker punt.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #38 Juli 09, 2013, 12:31:54
edit2Rapporteer  
 Cheesy Roll Eyes
@bluebt,

ik vind dat je erg optimistisch bent in de windrangewaardes die je hanteert. Er is volgens mij maar een merk waarvan je de 9m  bij 35 knopen nog kunt varen nl. Genetrix. Daargelaten dat de betreffende kiter een gewicht heeft van 170kg dan kunnen de waardes die jij noemt wel kloppen. Roll Eyes

Maar jouw theorie over "verschuiving van vaarveiligheidsopvatting" klopt wel ....

Mijn uitgangspunt is altijd: in geval van twijfel eerst de kleinere kite nemen, mocht dat niet toereikend zijn dan kan nog altijd de grotere maat uit de tas komen .....

Onzin man met mijn 70-75 KG hang ik ook vaak zat met 30 KTS nog aan een vol gepowerde 10m  vind niks lekkerder dan het enorm hoog vliegen. (ben overigens niet de enige)

Mijn 8m pak ik tot 40.  Sommige dingen kun je met techniek af.

Een kleinere kite is niet altijd de oplossing. Techniek is een veel belangrijker punt.

Ja maar niet iedereen is zo'n geweldige kiter als jij bent ....
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #39 Juli 09, 2013, 12:41:12
edit2Rapporteer  
Ik hang aan een vol gepowerde 12 met 30 kn.  Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #40 Juli 09, 2013, 15:05:17
edit2Rapporteer  
Ja met 40 knopen gaat het prima zolang je met goede techniek (keihard trappen) op het water blijft, maar aan de kant wordt het een ander verhaal....
berttt

Berichten: 307
Antwoord #41 Juli 09, 2013, 18:21:04
edit2Rapporteer  
Cheesy Roll Eyes
@bluebt,

ik vind dat je erg optimistisch bent in de windrangewaardes die je hanteert. Er is volgens mij maar een merk waarvan je de 9m  bij 35 knopen nog kunt varen nl. Genetrix. Daargelaten dat de betreffende kiter een gewicht heeft van 170kg dan kunnen de waardes die jij noemt wel kloppen. Roll Eyes

Maar jouw theorie over "verschuiving van vaarveiligheidsopvatting" klopt wel ....

Mijn uitgangspunt is altijd: in geval van twijfel eerst de kleinere kite nemen, mocht dat niet toereikend zijn dan kan nog altijd de grotere maat uit de tas komen .....

Onzin man met mijn 70-75 KG hang ik ook vaak zat met 30 KTS nog aan een vol gepowerde 10m  vind niks lekkerder dan het enorm hoog vliegen. (ben overigens niet de enige)

Mijn 8m pak ik tot 40.  Sommige dingen kun je met techniek af.

Een kleinere kite is niet altijd de oplossing. Techniek is een veel belangrijker punt.

Ja maar niet iedereen is zo'n geweldige kiter als jij bent ....

Ik heb hem zien kiten in Portugal op Penisch met mega grote bakken 25 knopen en een 12m terwijl iedereen met een 9 of 10 bezig was dus de neger kan wel wat kiten hoor Smiley
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #42 Juli 09, 2013, 20:45:11
edit2Rapporteer  
zo, gaat dat ff lekker off topic hier  schater 
De vraag was dus hoe je reageert als je ziet dat iemand een veel te grote kite de lucht in wil knalluuuuuu.
( dus niet de quiz: wie laat bij de meeste wind de meeste vierkante meters de lucht in  Tongue )
feddomw
Gast
Antwoord #43 Juli 09, 2013, 21:32:21
edit2Rapporteer  
zo, gaat dat ff lekker off topic hier  schater 
De vraag was dus hoe je reageert als je ziet dat iemand een veel te grote kite de lucht in wil knalluuuuuu.
( dus niet de quiz: wie laat bij de meeste wind de meeste vierkante meters de lucht in  Tongue )

Ik ben 'm ook ff kwijt nu, Tom.

Gasten, is het nou juist stoer om met debiel grote maten te varen ("ik ben echt sterk en kan veel power houden"), of is het nou cool om zo klein mogelijk te varen ("check mijn skills, ik kan met veel minder doek net zo goed hoogte houden en springen")???

Volgens mij was het de bedoeling om te kijken hoe we mensen die duidelijk onverantwoord bezig zijn wel degelijk op een zinnige wijze uit te leggen hoe het wel moet en te voorkomen dat er (zoals recent) doden vallen. Ongelukken kunnen nou eenmaal altijd gebeuren, maar varen met een te grote kite is het lot tarten of in ieder geval niet risico-minimaliserend bezig zijn....
berttt

Berichten: 307
Antwoord #44 Juli 09, 2013, 21:42:54
edit2Rapporteer  
Ik bedoelde dat je geen maatstaf van een grootte van kite per persoon kan opgeven op voorhand want er zijn zoveel factoren die mee spelen. Overlaatst stond iemand met een 12m en een andere met een 7m terwijl ze zowel kwa gewicht als skill gelijk waren. Dus het enige dat anders was was het merk van kite dus zoals ik al zei zoveel factoren dus moeilijk advies te geven
feddomw
Gast
Antwoord #45 Juli 09, 2013, 21:47:55
edit2Rapporteer  

Volgens mij was het de bedoeling om te kijken hoe we mensen die duidelijk onverantwoord bezig zijn wel degelijk op een zinnige wijze uit te leggen hoe het wel moet en te voorkomen dat er (zoals recent) doden vallen.

Volgens mij plukken we ze er zo uit. Je ziet zo aan iemands houding en bewegingen of hij weet wat hij doet of niet. Dat staat los van de ervaren mensen of de verschillende types kites.

Laatst weer iemand gezien die groter aan het pompen was dan iedereen anders. Stond met zijn neus in de wind, kite op zijn buik met TE upwind wijzend..... leek me handig deze persoon eens aan te spreken....
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #46 Juli 09, 2013, 22:24:38
edit2Rapporteer  
Het gaat altijd om het gehele plaatje, waarbij de maat een trigger kan zijn om te gaan nadenken over het kunnen van de persoon in kwestie. Maar ook een persoon met een normale maat kan door zijn gedrag reden zijn om aan te spreken en wanneer je al een tijdje kite pik je die gevallen er zo uit, daar hoef je echt geen harde maatstaf naast te leggen om dat te zien.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #47 Juli 10, 2013, 11:03:46
edit2Rapporteer  
Als iemand net op de spot aankomt z'n kite uitpakt en begint te pompen, zie je niet wat voor skills hij/zij heeft. Tijdens uitlopen van lijnen mss, als er herhaald gecontrolleerd wordt, kan je mss een onzekerheid constateren. Maw je zou iemand direkt moeten aanspreken, uiterlijk als er gevraagt wordt om je kite op te laten.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #48 Juli 10, 2013, 12:11:11
edit2Rapporteer  
Ik dubbelcheck en loop mijn lijnen vaak nog eens apart na op eventuele gebreken/knoopjes. Kun je idd misschien interpreteren als onzekerheid maar vind het niet meer dan logisch dit regelmatig te doen.
Ik zou iemand aanspreken als hij of zij duidelijk een te grote kite wil gaan oplaten, of als ik zie dat lijnen niet goed zitten of men lijkt te klungelen met bevestigen lijnen.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #49 Juli 10, 2013, 12:41:59
edit2Rapporteer  
Ik dubbelcheck en loop mijn lijnen vaak nog eens apart na op eventuele gebreken/knoopjes. Kun je idd misschien interpreteren als onzekerheid maar vind het niet meer dan logisch dit regelmatig te doen. 

Helemaal mee eens, beter die dubbelcheck dan door nonchalance iets over het hoofd zien.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.