[Poll] maximale wind voor een beginnerscursus

Poll
Vraag: Wat is volgens jou de maximale gemiddelde windsnelheid waarmee het als ultieme beginner nog zin heeft ( en verantwoord is) een cursus kitesurfen te volgen?
Tot 18 knopen   -12 (7,3%)
Tot 20 knopen   -35 (21,2%)
Tot 22 knopen (Vanaf hier begint windkracht 6)   -80 (48,5%)
Tot 24 knopen   -26 (15,8%)
Tot 26 knopen   -7 (4,2%)
Anders (licht toe)   -5 (3%)
Totaal aantal stemmen: 165

Idefixe

Berichten: 8241
Juni 30, 2013, 11:20:08
edit2Rapporteer  
Een vraagje in een interview voor een landelijk blad:
Wat is volgens jou de maximale windsnelheid waarmee het als ultieme beginner nog zin heeft ( en verantwoord is) een cursus kitesurfen te volgen?
Schiet er maar eens op los dan...........
Fe®®y

Berichten: 424
Antwoord #1 Juni 30, 2013, 11:26:22
edit2Rapporteer  
22 knp
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Juni 30, 2013, 11:42:05
edit2Rapporteer  
Tot 22 knopen, vanaf hier begint windkracht 6 en voor een beginner is windkracht 6 gewoon te hard. Je moet dan met een kleine vlieger aan de gang = extreem snel, wind word vaak vlagerig etc. (Ik dacht er eerst ook anders over.)
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #3 Juni 30, 2013, 11:51:43
edit2Rapporteer  
Tot 22 knopen, vanaf hier begint windkracht 6 en voor een beginner is windkracht 6 gewoon te hard. Je moet dan met een kleine vlieger aan de gang = extreem snel, wind word vaak vlagerig etc. (Ik dacht er eerst ook anders over.)

Helemaal juist Marc

Ik vind zowiezo   lesgeven met een  6 of 7 m2  die dan helemaal dichtgetrokken staat  zodat die bijna niet meer stuurt  not done dat heeft niks meer met lesgeven te maken dat is gewoon geld verdienen
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #4 Juni 30, 2013, 12:06:18
edit2Rapporteer  
De windsnelheid is 1 ding, de stoten een tweede, en daar zou ik toch ook op letten bij het bepalen of een les wel of niet kan doorgaan. Vandaar dat ik 18 knopen heb gestemd, dan zullen de vlagen normaliter beperkt blijven tot zo'n 24 knopen, en dat lijkt me wel te doen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Juni 30, 2013, 12:07:26
edit2Rapporteer  
hangt van de maat van de vlieger af en hoeveel die beginner weegt. Een beginner van 40kg is een ander verhaal dan een van 120kg. Dus met deze poll kan je vrij weinig.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #6 Juni 30, 2013, 12:10:00
edit2Rapporteer  
ultieme beginners bestaan niet  dus het beste antwoord is niet kiten en een andere hobby zoeken want ook maximale wind is een aanname.

Dat verschilt per locatie: ruimte, ondergrond
Definieer beginner: verschillende vormen van beginner.
AR, jaar en type kite, lijn lengte....
Definieer les: alleen vliegeren, vliegeren en body draggen , board start, al staan maar nog niet door varen, al keren.
Dan heb je nog de veranderlijke variabele wind. het blijft natuur en de berichten zijn voorspellingen die kloppen vaak niet.
wind meter is wind aande grond zegt niets over wind +20m hoog (afhankelijk van lijnen enb  lijn lengte)
hoe hard zijn de vlagen.

gewicht maakt niets uit want vorige week ook het bewijs op slufter 2 mannetjes en een meisje van nog geen 50 kg aan het freestylen met de harde wind

Luisteren de beginners goed of dwalen ze af.
vragen ze dingen of doe ze als of ze het begrijpen.
hebben ze de avond er voor gezopen of drugs gebruikt.

en zo kan je het lijstje nog aanvullen

Maar wat zie mensen beginnen al te roepen\mening te geven  zonder het antwoord te onderbouwen.
En andere dingen als geld erbij te halen wat niets met de vraag te maken heeft.

maarja iedereen heeft daar zo zijn mening over




een rijbewijs wil niet zeggen dat je daadwerkelijk kan auto rijden


Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juni 30, 2013, 12:11:51
edit2Rapporteer  
hangt van de maat van de vlieger af en hoeveel die beginner weegt. Een beginner van 40kg is een ander verhaal dan een van 120kg. Dus met deze poll kan je vrij weinig.

Daar zit zeker een waarheid in maar dit zijn wel extremen. Zeg dat het gemiddelde tussen de 65kg en 80kg weegt (80-90% van de kiters gok ik?) en dan is het een prima vraag.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juni 30, 2013, 12:12:59
edit2Rapporteer  
De windsnelheid is 1 ding, de stoten een tweede, en daar zou ik toch ook op letten bij het bepalen of een les wel of niet kan doorgaan. Vandaar dat ik 18 knopen heb gestemd, dan zullen de vlagen normaliter beperkt blijven tot zo'n 24 knopen, en dat lijkt me wel te doen.

Inderdaad zijn stoten voortkomend uit het totale weerbeeld bepalend.
Vanochtend bijvoorbeeld 10kn gemiddelde wind. Goed om wat vliegerskills op te doen voor beginners. Surfen op een waterstart na kan niet in deze wind. Echter ruim 11kn verschil in de vlagen! En dan is een 12 of 14m in de handen van een beginner wel een risico!

Bij een mooie zuidwester op Oostvoorne is tot 24kn gem. wel te doen.
Helaas is commerciëel belang altijd groter...

Wat betreft het gewicht van de beginner: we gaan er hier denk ik vanuit dat het om groepslessen gaat, en niet 1 op 1 les.
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 Juni 30, 2013, 12:14:19
edit2Rapporteer  
Olten slaat de spijker op zijn kop. Daarnaast, wat is maximale wind? Maximaal gemiddeld of maximale windstoten. In nederland gaat het bij 22 knopen gemiddeld al vrij snel naar 30knopen in de stoten en dat is wat mij betreft al teveel om te lessen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #10 Juni 30, 2013, 12:19:05
edit2Rapporteer  
Mijn ( geheel persoonlijke  ) definitie van een goede ultieme beginnerscursus:
Na het volgen van de cursus ( en daarbij met goed afsluiten van / behalen van de leerdoelen)
Kun jij als beginnende kitesurfer een weloverwogen beslissing nemen of het wel of niet verantwoord is om met jouw materiaal het water op te gaan en je op een , voor zowel jouzelf als jouw omgeving, verantwoorde wijze verder te bekwamen in de kitesurfsport...........
 
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #11 Juni 30, 2013, 12:24:40
edit2Rapporteer  
24knp is wel een goede richtlijn vind ik. We moeten niet over-protective worden. Natuurlijk is het aan de instructeur om de overige factoren in overweging te nemen. Windkracht is niet de enige.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Juni 30, 2013, 12:27:08
edit2Rapporteer  
Heb er gemiddelde wind van gemaakt.

Dat het bij 22kn al snel vlagen van 30kn staan ben ik het niet mee eens Laurens. Wanneer het echt zo vlagerig is dat er bij 22kn vlagen van 30kn staan is het voor niemand meer leuk om te kiten aangezien de wind dan constant tussen de 16kn en 30kn heen en weer schiet. (je moet ook niet de meting van HvH pakken, daar klopt niks van).

Een normaal windbeeld bij 22kn is dat er vlagen tot 26kn staan (zoals gisterenochtend) en dat soort wind is nog goed te behappen tijdens een eerste kiteles met een kite die afgestemd is op het gewicht van de lesser.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Juni 30, 2013, 12:35:37
edit2Rapporteer  
Mijn ( geheel persoonlijke  ) definitie van een goede ultieme beginnerscursus:
Na het volgen van de cursus ( en daarbij met goed afsluiten van / behalen van de leerdoelen)
Kun jij als beginnende kitesurfer een weloverwogen beslissing nemen of het wel of niet verantwoord is om met jouw materiaal het water op te gaan en je op een , voor zowel jouzelf als jouw omgeving, verantwoorde wijze verder te bekwamen in de kitesurfsport...........
 
@Tom, jouw persoonlijke uitleg heeft nog weinig te maken met de oorspronkelijke vraag... een vraag die zo ongestructureerd en ongedefinieerd is dat je r niks mee kan en die jij in jouw rol gewoon terug naar kantoor had kunnen sturen om r iets zinvols van te maken.
Want zowel hier als in jouw eerder parallel gestarte topic op facebook blijf de kern van de zaak buiten beschouwing (The O en Maurice begrijpen het)...

@Marc juist door jouw aanname en gokjes krijg je een groot risisco dat iemand die buiten die 80-90% valt en toch denkt een ultieme beginner te zijn... Tiz vragen om ongelukken. Willen we dat of willen we juist minder ongelukken?

Waarom gaat t NKV hier niet eens concreet met de grootste kitescholen om de tafel. Wat ik hier ook mis is de aandacht mbt de didactiek en methodiek die de kiteleraren moeten bezitten om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Ik ken de duitse VDWS waar dit een fundamenteel geheel vormt samen met de theorie en veiligheid die überhaupt eerst wordt gexamineerd voordat r praktische oefeningen op t land en daarna op t water gegeven worden. Daar heeft de VDWS ook een duidelijker rol gekregen als orgaan BOVEN de kitescholen. Iets wat ik hier in NL mis. Hier is duidelijk wildgroei en geen merkbare overkoepelende controle van het NKV aanwezig. Het KNWV zou hier als instituut een duidelijkere rol kunnen spelen.

Hiermee neemt de kitesport in NL zich imho niet serieus



The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #14 Juni 30, 2013, 12:39:57
edit2Rapporteer  
@idefixe zijn we snel klaar andere hobby
Net af beginners, gemiddelde en zelfs gevorderde kiters kunnen soms geen wel overwogen beslissingen nemen.
 even kort door de bocht (de zo genaamde ervaren kiter dus ik als gemiddelde kiter ook)
je hoort en leest voorspellingen mogelijk stoten 100km per uur iedereen trapt zijn kite de lucht in .
weloverwogen geloof het niet als de voorspellingen kloppen.
keren niet om kijken gewoon keren.
kite omhoog of omlaag als die de andere kant op moet om te passeren.

het is soms oorlogs-gebied en een beginner die er tussen staat te oefenen is een ongecontroleerd projectiel in het gebied.

mensen zij kudde dieren dus zoeken de drukte op.
zelf starten en landen kunnen ze niet dus hebben altijd hulp nodig.

...........

sorry dwaalde even af van de topic



Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 Juni 30, 2013, 12:41:35
edit2Rapporteer  
@Marc juist door jouw aanname en gokjes krijg je een groot risisco dat iemand die buiten die 80-90% valt en toch denkt een ultieme beginner te zijn... Tiz vragen om ongelukken. Willen we dat of willen we juist minder ongelukken?

Je hebt zeker een punt, maar wanneer je het zo gaat bekijken kan je maar beter meteen stoppen want dan heeft het geen nut om een bepaalde windsnelheid aan te houden. En de aanname die ik maak is wel in de goede richting, mochten mensen daarbuiten zitten dan zou een school zich daarop aan moeten passen door een kleinere of grotere kite te pakken.

Dit is het zelfde dan de windrange die kite merken opgeven zoals bijvoorbeeld 75kg en dan 13-26 knopen voor een 12m.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Juni 30, 2013, 12:46:36
edit2Rapporteer  
Daarom schreef ik ook op facebook:
Een soort van BMI ontwikkelen: Index gekoppeld aan gewicht, physieke gesteldheid, geslacht, leeftijd, sportieve achtergrond/ervaring, vlagerigheid vd wind, chop-glad water... Met als resultaat: een persoonlijk groen, geel en rood bereik... voor iedereen te hanteren
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Juni 30, 2013, 12:49:38
edit2Rapporteer  
@ @loha:

a. NKV is wel degelijk bezig met kitesurfscholen.  
Daarnaast geef je  het voorbeeld van de VDWS. Voor mij persoonlijk ook niet zaligmakend: de diverse Mirnslocals zullen kunnen beamen dat daar Duitse kitesurfscholen (geheel VDWS gecertificeerd) met ultieme beginners het water opgaan op momenten dat diehard locals zeggen "deze bui slaan we even over"  
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #18 Juni 30, 2013, 12:49:53
edit2Rapporteer  
Daarom schreef ik ook op facebook:
Een soort van BMI ontwikkelen: Index gekoppeld aan gewicht, physieke gesteldheid, geslacht, leeftijd, sportieve achtergrond/ervaring, vlagerigheid vd wind, chop-glad water... en daar een groen, geel en rood bereik in maken... voor iedereen te hanteren

Heel mooie streven maar dat gaat nooit werken omdat er veel te veel werk voor de kitescholen in gaat zitten. Tijd = geld... Sad

@ @loha:

a. NKV is wel degelijk bezig met kitesurfscholen. 
Daarnaast geef je  het voorbeeld van de VDWS. Voor mij persoonlijk ook niet zaligmakend: de diverse Mirnslocals zullen kunnen beamen dat daar Duitse kitesurfscholen (geheel VDWS gecertificeerd) met ultieme beginners het water opgaan op momenten dat diehard locals zeggen "deze bui slaan we even over" 

Dat is 100% waar inderdaad!
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #19 Juni 30, 2013, 12:52:55
edit2Rapporteer  
We vallen in herhaling
ook in het verleden zijn er al genoeg meningen geweest dus je moet beter je research doen op verschillende fora en kite merken(hebben ook tabellen).
Kan je zo je stuk schrijven voorschool, kite blad of wat dan ook.

it's all about skills

ik heb mijn zegje maar een keer gedaan veel plezier met je topic.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #20 Juni 30, 2013, 12:59:04
edit2Rapporteer  


Heel mooie streven maar dat gaat nooit werken omdat er veel te veel werk voor de kitescholen in gaat zitten. Tijd = geld... Sad

Waar een wil is is een weg al zal het maar 1 dode minder kosten...

Een aantal variabelen met een formule zou je zelfs nog met een Excel kunnen opzetten... (r worden apps gratis weggegeven die t 10 voudige kunnen...)

Ik begrijp t niet.. we roepen en schreeuwen van de daken dat onze sport veiliger moet en dat de media heisa erom heen ons alleen maar schaadt. En als zo'n index zou kunnen helpen dan is t alweer teveel rocketscience...

Think

Daarnaast geef je  het voorbeeld van de VDWS. Voor mij persoonlijk ook niet zaligmakend: de diverse Mirnslocals zullen kunnen beamen dat daar Duitse kitesurfscholen (geheel VDWS gecertificeerd) met ultieme beginners het water opgaan op momenten dat diehard locals zeggen "deze bui slaan we even over"  

Ik vraag me ook hardop af of deze scholen op Mirns werkelijk VDWS gecertificeerd zijn... Vraag bv de cursisten eens persoonlijk wat ze vooraf hebben geleerd & gedaan voordat ze t water op gaan...? De observaties & argumenten botsen namelijk met de beginselen van het VDWS.
Heb je zelf in Duitsland bv Kiel wel eens met een andere VDWS gecertificeerde school gewerkt/gesproken? Dan zul je snel t verschil merken  Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Juni 30, 2013, 13:09:35
edit2Rapporteer  


Heel mooie streven maar dat gaat nooit werken omdat er veel te veel werk voor de kitescholen in gaat zitten. Tijd = geld... Sad

Waar een wil is is een weg al zal het maar 1 dode minder kosten...

Een aantal variabelen met een formule zou je zelfs nog met een Excel kunnen opzetten... (r worden apps gratis weggegeven die t 10 voudige kunnen...)

Ik begrijp t niet.. we roepen en schreeuwen van de daken dat onze sport veiliger moet en dat de media heisa erom heen ons alleen maar schaadt. En als zo'n index zou kunnen helpen dan is t alweer teveel rocketscience...

Think

Begrijp me niet verkeerd hé, ik zou dat zelf toe juichen wanneer het op zo'n manier kan. Maar dan nog gaat het teveel rompslomp geven voor de scholen zoals ik eerder al aangaf.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #22 Juni 30, 2013, 13:10:00
edit2Rapporteer  
Een Ultieme beginner is iemand die niks weet en aanvangt met een theorie uitleg.  Qua lessen geven wij (nederland-kite.nl / Nederland-kiteschool.nl)  Tot maximaal 22 kts les.

Voor een ultieme beginner zonder kite controle is dit al  vrij stevig.

22 moet de max worden met  vlagen tot 25.

Veiligheid restricties die bij ons gelden.
-  Ultieme beginners krijgen NOOIT een (kitesurf) kite op het land om naar t water te lopen /  landen.
Pas bij les 3 (waterstart / en landen / oplaten)

-  Bij beginnende lesser die leert sturen met een kite / sinus dient de instructeur de lesser ten alle tijden vast te houden aan t harness ook tijdens de eerste bodydrag.

- Wij geven zo min mogelijk lessen op of nabij de waterkant / strand.

- Leerling leert vanaf minuut 1 dat een kite niet op 12 uur staat om lofting te voorkomen. Ook handen in het midden van de bar om "over sturen tegen te gaan"


Even voor de duidelijkheid.
Een leerling van 50-60KG aan een 8M met 16-17 kts is hetzelfde als iemand van 100 KG aan een 12M.
22 is gewoon een goed limiet en ik vind dat meer scholen dan behoren te stoppen. Zeker wanneer er door een leerling met een kite op t strand gevlogen wordt.

small note: NKV weet als t goed is hoe er bij ons wordt lesgegeven.
En ik ben ook wel  bereid om ons lesprogramma met hen te delen om zo het lesgeven veiliger te maken.

Punten van verandering:
- Lessen op de kant waar niet nodig niet toestaan.
- Vliegen van 8jes moet gewoon een nette sinus worden aan de linker en rechter kant van 12 uur.
-  12 uur is geen Neutraal punt. Alleen toestaan bij springen, keren, waterstarten , landen, wisselen van kant. absoluut niet bij lopen met een kite.
- Registratie van lessen. een logboek met naam van lessers, condities die dag en gebruikte materiaal.

cheers

Gilion - Nederland-kite.nl
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #23 Juni 30, 2013, 13:17:40
edit2Rapporteer  
volgens mij moet ik een dag daar gaan filmen zonder dat ze dat weten.

theorie en praktijk is een wereld van verschil.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #24 Juni 30, 2013, 13:22:38
edit2Rapporteer  
volgens mij moet ik een dag daar gaan filmen zonder dat ze dat weten.

theorie en praktijk is een wereld van verschil.

Met filmen alleen zul je nog niet weten of de school wel/niet VDWS gecertificeerd is en/of de cursisten eerder theorie examen hebben gedaan en ook op t land eerst oefeningen met uitleg hebben gekregen...  Undecided

Vraag de cursisten persoonlijk... heb je t meeste aan. De aanpak van de school komt daarna wel
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.