Extreem vlagerig en draaiend

Snowman

Berichten: 264
Juli 16, 2013, 20:34:09
edit2Rapporteer  
Woon en leef nu ruim 4 jaar in Canada en wil graag het kiteboarden hier in de regio serieus gaan oppakken. Afgelopen jaren 1x maal per jaar  gevaren in Nederland tijdens familie/werk bezoek.  Veel te weinig dus.

Heb paar keer poging gedaan hier in Canada BC op lokaal meer maar het is erg tricky: de wind is super vlagerig (gusty) en ook draaiend: kans op vallende kite is 50%+   en als er dan vlaag aankomt: trouble (lees safety trekken). Zowel de 14 Swichblade als de 11 Rise die ik heb zijn te groot in deze scenario's en ik voel me ivm veiligheid beperkt tot gebruik  8 meter.  Het motto is voor mij hier: liever zwaar underpowerd dan zwaar overpowderd.

Overweeg  om de  Prodigy van Ocean Rodeo 9.5 meter te bestellen. Heeft iemand al ervaring mee? en wat is ervaring met windrange (weeg 85 kg). Of zijn ernog andere merken/ types die ik zou moeten ovewegen. Wellicht moet ik ook met ander groter board gaan varen zodat ik met kleinere kite weg kom.

Bvd voor advies.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #1 Juli 16, 2013, 20:53:34
edit2Rapporteer  
De omstandigheden die jij beschrijft, doen me denken aan Kessenich (grintgat in Belgisch Limburg): mega vlagerig met grote windkracht verschillen.

Mijn advies: een Genetrix hydra 12m. In zuid Frankrijk heb ik gasten hiermee zien kiten. Terwijl anderen stevig gepowerd met een 8 tot 10 m bezig waren, stonden deze grote Genetrix heel relaxed op het water.

Vraag Marcus!

Btw. Ik vaar zelf Oceaan Rodeo en ben daar uiterst tevreden over.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #2 Juli 16, 2013, 20:59:23
edit2Rapporteer  
Prodigy 9,5m, topkite. Enorm stabiel en enorme windrange bij sheeten. Barry kom dr maar in
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Juli 16, 2013, 21:10:38
edit2Rapporteer  
Ik heb ondertussen echt teveel Kites gevaren, ik zou gaan voor een Cabrinha switchblade. Deze kite is extreem stabiel en heeft echt een hele grote windrange. Een 9m zou prima voldoen voor jou.
Gewoon John

Berichten: 122
Logs: 0 | 30 uur
Antwoord #4 Juli 16, 2013, 21:20:57
edit2Rapporteer  
Ga je overstappen op de Prodigy Ed en daarmee lesgeven?

Prodigy 9,5m, topkite. Enorm stabiel en enorme windrange bij sheeten. Barry kom dr maar in

Snowman

Berichten: 264
Antwoord #5 Juli 16, 2013, 21:36:42
edit2Rapporteer  
> Marc
Ja overweeg ook zeker weer Cabrinha waarom dan niet de Crossbow ? Alleen is daar weer aardig prijsverschil met bijv.  Ocean Rodeo.  Heb je Prodigy al gevaren?

Nog een toelichting. Het is gezien de ervaring die ik nu heb een feit dat de kite  op bepaalde momenten uit de lucht zal/kan vallen (met name door het draaien van de wind in combi met uitsturen)
Het gaat er vooral om dat  dat de relaunch dan snel, makkelijk en veilig kan zodat ik niet met een liggende kite op het water door een vlaag weggetrokken wordt. Ben bang dat de Genetrix hydra 12m dan te groot is (zou dan voor 9 gaan).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Juli 16, 2013, 22:38:51
edit2Rapporteer  
> Marc
Ja overweeg ook zeker weer Cabrinha waarom dan niet de Crossbow ? Alleen is daar weer aardig prijsverschil met bijv.  Ocean Rodeo.  Heb je Prodigy al gevaren?

Nog een toelichting. Het is gezien de ervaring die ik nu heb een feit dat de kite  op bepaalde momenten uit de lucht zal/kan vallen (met name door het draaien van de wind in combi met uitsturen)
Het gaat er vooral om dat  dat de relaunch dan snel, makkelijk en veilig kan zodat ik niet met een liggende kite op het water door een vlaag weggetrokken wordt. Ben bang dat de Genetrix hydra 12m dan te groot is (zou dan voor 9 gaan).

De Prodigy heb ik nog niet getest dus ik kan daar niets van zeggen, de rede waarom voor de Switchblade te gaan is omdat de AR wat lager is en het profiel wat dieper. Daardoor is die niet alleen een stuk stabieler maar herstart beter en gedraagt zich ook beter in de vlagerige wind.
Gewoon Don

Berichten: 261
Logs: 0 | 188 uur
Antwoord #7 Juli 16, 2013, 22:41:08
edit2Rapporteer  
Ocean rodeo komt uit Canada:) waar in BC Kite je? Vancouver Island? Tofino is top! Kelowna ook.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #8 Juli 16, 2013, 22:59:14
edit2Rapporteer  
Woon Kimberley BC in The Kootenays (oosten van BC).  Pas de laatste 2 jaar begint de sport hier in de nabije omgeving zijn intrede te doen, maar dan een handje vol. Heb nu contact met wat beginners en we zijn nog zoekende naar een geschikte locatie .Beste optie is nu Moyie Lake (half uurtje). Op 2 uur rijden zit je in Alberta en daar heb je paar zeer goede spots naar horen zeggen, nog niet geweest .

>Ocean rodeo komt uit Canada
Yep ook extra reden voor Prodigy: shop local !!

Ok Marc, duidelijk bedankt voor info.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Juli 16, 2013, 23:02:41
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je een mogelijke oplossing niet in materiaal moet zoeken. Beter ga je op zoek naar gedetailleerde informatie over het weer op het meer in British Columbia?

Canada ken ik niet. Spots met extreem veranderlijke wind wel.

Voorbeeld: Griekse Eiland Samos.
Wind kan daar spontaan binnen een minuut van 11kn naar 30kn gaan. Windrichting 180gr draaien nog sneller.
Zag daar windsurfers van hun plank vallen door de spontaan, zonder vooraankondiging draaiende wind.

Later sprak ik iemand van Transavia ter plaatse. Die vertelde dat het een van de moeilijkste landingen zijn van Griekenland door die wind. Soms moeten ze uitwijken naar een ander eiland.

De reden hiervoor komt door de warmte, enorme hoogte van het kleine eiland, en de ligging dicht
bij Turkije, waar het land ook hoog is.

Daar is kiten gewoon te riskant Sad

Wellicht is het op jou spot wel mogelijk veiliger te kiten door op zoek te gaan waarom de wind draait en plotseling kan toenemen.

Materiaal kan iets helpen.
Genetrix is bijvoorbeeld ontwikkeld voor de super vlagerige Mistral wind.
Maar kan nooit de oplossing zijn.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #10 Juli 16, 2013, 23:30:44
edit2Rapporteer  
> Daar is kiten gewoon te riskant
Inmiddels duidelijk dat het hier altijd wel riskant is en soms te riskant., heb wel idee dat het mogelijk is en er zit wel patroon in, het is soms net  dat 1 stabiele uurtje wat je - na zonsondergang-  kunt pakken: geduld en goed timen dus..
Kom nu gewoon altijd op mijn 8 meter uit en maar wachten dat het aantrekt!

Kwam vorige week een local tegen en die beweerde lachend structureel zijn safety te gebruiken....
Die Canadese gasten zijn soms helemaal wous en dat zie je terug in alle sporten hier: skieen, snowboarden,, mountainbiken etc. Eerste kiteboard ongelukken zijn hier inmiddels ook al gebeurd.



Snowman

Berichten: 264
Antwoord #11 Juli 22, 2013, 20:18:05
edit2Rapporteer  
Nog een update uit Canada. Afgelopen 10 dagen 3 keer gevaren op een "ander meer " (1/2 uurtje rijden). Heb met foil  Peter Lynn Charger mogen spelen en moet zeggen dat ik dat wat vlagen opvangen erg goed beviel. Zo'n foil heeft een fors  power - depower bereik en blijft ook mooi hangen als wind wat minder is.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juli 22, 2013, 23:12:29
edit2Rapporteer  
Probeer de naish park, nort evo of cabrinha Switchblade maar eens...
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #13 Augustus 20, 2013, 20:00:44
edit2Rapporteer  
Ok even een update.

Heb inimddels een 2e hands Foil Flysurfer speed 3  12 meter weten te bemachtigen (Deluxe version), hier net over de grens in USA. Heb nu voor een foil gekozen ivm snowkiten wat hier meerdere maanden per jaar zeer goed mogelijk is. Volgens flysurfer is range voor de speed 12 deluxe goed voor 9 – 25 knopen.

2x met speed 3 kunnen gevaren en eerste ervaringen bevalt  goed, wel nog bewust met weinig wind. De kite blijft heel mooi hangen en kan bar zelfs los laten. heeft wel meer pull omhoog als je full power staat tov wat ik gewend ben.

Nu paar keer op "nieuw meer" gekite. De voor laatste keer was super en lekker overdag kunnen knallen met 8 meter en eind  van  de dag toen wind wat ging liggen met flysurfer 12 kunnen spelen. Laatste sessie kwam wind net wat meer van andere richting en was het gelijk stuk minder en vele malen lastigere/gevaarlijker. Wind knalt dan eerst of soms tegen een bergwand aan.

Zijn hier nu wel 2-3 beginners die behoorlijke risico's nemen (in power zone launchen dat soort dingen), maak ik me wel zorgen over. Zeker omdat het hier zo vlagerig is, trekken in reflex aan bar als de windvlaag komt  ipv van het af te duwen. Aanspreken heeft weinig zin want het zijn typisch "North American daredevils".....




 
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.