Tarifa (en de route heen/terug): stranden voor beginners?

Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Juli 18, 2013, 15:09:50
edit2Rapporteer  
Ik ga over een paar weken met de auto naar Andalucië op vakantie. We rijden via Arles (Beauduc) en de Spaanse oostkust naar het zuiden, met als zuidelijkste bestemming: Tarifa. Vervolgens via Madrid en West Frankrijk weer terug (Golf v Biskaje).

Nu weet ik dat kiten op Beauduc voor beginners vergelijkbaar is met Oostvoorne Autostrand (stahoogte). Nu vroeg ik mij af, hoe zit dat met de stranden rond Tarifa en eventueel stranden langs de Spaanse oost- en zuidkust op de weg naar Tarifa. Welk strand moet ik echt geprobeerd hebben als beginner, welke moet ik absoluut vermijden?

Ik heb het plan de komende weken, zodra de wind het toelaat, veel te oefenen. Met name upwind boddydragen, hoogte lopen en kunnen relaunchen en starten 'in het diepe' (als de windrichting het toelaat uiteraard). Afhankelijk van hoe dat gaat zal ik tijdens de vakantie diepere wateren wel vermijden..

Iemand tips?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Juli 18, 2013, 15:15:03
edit2Rapporteer  
Waarom ga je dan naar tarifa ? 
Daar is vrijwel alleen maar diep water of een kamikaze vijvertje voor de pros met allemaal paaltjes (ja een deel is er uit )

Misschien heb je hier wat aan.
http://www.nederland-kitetravel.nl/tarifa-review.php

Zelf ben ik ook een keer in Almeria geweest om te kiten  daar waaide het ook prima. Maar kan in de zomer wel vol mensen liggen denk ik.
En geen zandstranden!
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #2 Juli 18, 2013, 15:19:06
edit2Rapporteer  
Tarifa omdat het op de route is. We gaan sowieso veel van de omgeving bekijken (Sierra Nevada, niet in de buurt, maar op de route, Ronda, de Witte Dorpjes, Gibraltar, misschien een dagje Tanger, noem maar op), dus stranden in de buurt is ook prima.
En sokken/schoentjes is dus aan te raden?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Juli 18, 2013, 21:08:16
edit2Rapporteer  
Op tarifa moet je niet komen in het hoogseizoen, dat is echt drama en vragen om gewond te raken.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #4 Juli 19, 2013, 07:42:38
edit2Rapporteer  
Begin sept is niet echt hoogseizoen meer lijkt me Wink
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #5 Juli 24, 2013, 13:49:41
edit2Rapporteer  
Geen verdere tips? Standen op de route, in de buurt?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juli 24, 2013, 14:12:18
edit2Rapporteer  
Begin sept is niet echt hoogseizoen meer lijkt me Wink

wel in tarifa! Pas vanaf eind october wordt t daar chill.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #7 Juli 29, 2013, 14:23:36
edit2Rapporteer  
Hmm, ben inmiddels al wat op zoek naar spots op de route die geschikt zijn voor beginners (sta-hoogte meer dan 50m e.d.). Denk dat ik op Tarifa nog weinig te zoeken heb met die afgesloten lagune. Wel de moeite waard om, als ik toch in de buurt ben, even te kijken of er een les te nemen.
Tweekske

Berichten: 99
Antwoord #8 Juli 29, 2013, 14:52:08
edit2Rapporteer  
Ironis,

Wij hebben vorige maand precies dezelfde route afgelegd met de auto. Wij zijn wel vrij snel doorgereden naar Tarifa om daar te kiten, helaas was het heel de week 35 / 40+ en moesten we uitwijken naar Palmones, maar zijn beide inderdaad niet echt beginnersspots.

Onderweg zijn we gestopt in Leucate, erg mooi dorpje. Qua spot was het redelijk, als je op het meer gaat heb je een stuk sta diepte en is het vrij rustig, toen wij er waren in ieder geval. Het strandje is njiet heel groot om je kite op te laten maar verder een prima spot. Op zee hoef je het daar niet te gaan proberen, vaak aflandige wind.

Op de terugweg zijn wij niet meer gestopt voor het kiten, dus kan daar weinig tips over geven. Als je het leuk vind om spots te gaan zoeken raad ik aan om The kite & Windsurfing guide Europe aan te schaffen. Die hadden wij ook bij en daar staat precies in wat voor spots er in de buurt zijn en hoe je er moet komen
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #9 Juli 29, 2013, 15:07:18
edit2Rapporteer  
Een beginner kan toch wel kiten in Tarifa? Dat de condities niet optimaal zijn (dus vlakwater, geen stroming e.d.) is wel duidelijk. Maar zeker buiten het seizoen is het wel een bestemming waar je heen kunt gaan om wat te kiten op zee?
Tweekske

Berichten: 99
Antwoord #10 Juli 29, 2013, 16:47:33
edit2Rapporteer  
Ja, je kan daar wel kiten als beginner, er wordt ook genoeg les gegeven, het is alleen niet de ideale locatie. En als je dan toch heel de Spaanse kust aan de middellandse zee af rijd dan zijn er wel betere / mooiere spots voor beginners.
dani-el

Berichten: 88
Antwoord #11 Juli 30, 2013, 22:02:58
edit2Rapporteer  
Dat is waar.. Maar stel je wil een weekje naar het buitenland zonder die hele roadtrip is tarifa toch wel te doen?
Tweekske

Berichten: 99
Antwoord #12 Juli 31, 2013, 10:27:40
edit2Rapporteer  
Tarifa is zeker te doen maar niet aan te raden als je complete beginner bent. Als je al wel kan staan en wat ervaring op zee op wilt doen is het prima te doen.

Wel opletten of er bootjes rondvaren om je met aflandige wind van het water te plukken als het mis gaat. En van tevoren hier bij een strandtentje resques voor kopen om te voorkomen dat je 150 per resque moet betalen.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #13 Juli 31, 2013, 11:12:10
edit2Rapporteer  
Uhm, gewoon NL?
De wadden, zeeland, de hollandsche kusten zijn de mooiste beginnersspots qua kitesurfen van europa. De Duitsche wadden en Denemarken schijnen ook goed te zijn.

Maar ik snap je zoektocht voor zon en warmte wel, want het is hier ook eens afgelopen. (en dan komt de wind!)

In chronologische volgorde:

Beauduc is wel aardig vlak maar dat komt omdat het aflandig is, en vlagerig!

Leucate zou ik lang blijven hangen, een veilig binnenmeer om te leren waterstarten en hoogte te lopen en je board terug te vinden.

Rosas is een top spot maar ook gewoon middellandse zee dus diep en choppy. Maar je hebt in Leucate geleerd met diep water om te gaan.

Ebro delta, minder windzeker maar top om te kiten. Veel rustige en verlaten spots.

La Manga (mar menor), een soort leucate, maar minder windzeker. (red bull kitepunks is er ook gehouden)

Almeria? Weet ik niet, maar je rijd er toch langs.

Tarifa.

De binnenmeren/laguna's in de Algarve

Viana de Castello in Portugal is ook top voor beginners, maar dat ligt met een grote omweg op de terugroute, namelijk bij Porto in noord Portugal.

Bassin D'archachon bij Bordeaux, tegen Lacanau ocean is ook prachtig.


Viel spass met roadtrippen.


Ik ga met een 9 maanden oud dochtertje richting domburg en met een beetje mazzel sta ik genoeg op de plank in fantastische condities. En dat met 100 km. rijden ipv. 6000. Het water is al 21 gr, dus die shorty heb ik ook aan.
surreal

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #14 Juli 31, 2013, 12:07:17
edit2Rapporteer  
Op je heenroute liggen Oliva en Denia, beiden beschikken over een enorm strand met flinke thermiek waar beginners makkelijk kunnen kiten. Er wordt veel les gegeven, maar ook op drukke dagen vind je altijd wel een plekje waar je de enige kunt zijn. Het strand is groot en van fijn zand, en het water blijft erg lang ondiep met vrijwel geen golven in het zomerseizoen.

Tips:
Denia bij Les Deveses (redelijk eenvoudig te vinden)
Oliva bij Chiringuito Oli-Ba-Ba (iets moeilijker te vinden)

In Denia en Oliva heb je thermische wind die elke dag van 14:00 tot 20:00 genoeg en constant blaast. Iets zuidelijker heb je Calpe, ook een leuke spot waar de wind wat later inzet, waardoor wij meestal eerst in Oliva gaan kiten en als we er nog niet genoeg van hebben gaan we door in Calpe tot wel een uur of 23:00.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #15 Augustus 02, 2013, 10:19:12
edit2Rapporteer  
Kijk, dat zijn lekkere tips! Waarvoor veel dank Smiley
Ik heb momenteel een Wind/Kitesurfguide Europa liggen van een vriend, zal wat pagina's scannen en meenemen, en zal zeker bovengenoemde spots even highlighten.

@Brenkie: Ja, in Nederland kun je prima kiten en zijn genoeg spots, maar we gaan naar Spanje op vakantie, vooral om Spanje en haar steden, niet als kitevakantie.
Wat we onderweg tegenkomen aan kitespots is leuk meegenomen en daar wil ik zeker gebruik van maken. Dus je tips zijn zeer welkom en ga er zeker enkele bezoeken Smiley


Mijn idee was iig al om ook nog eens een lesje te pakken daar als het om wat dieper water gaat, heb je wel de 'veiligheid' van een instructeur en kan ik toch oefenen in dieper water. Misschien valt er een dealtje te maken als ik met mn eigen materiaal aan kom zetten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.