NKV in Telegraaf

feddomw
Gast
Juli 20, 2013, 09:43:06
edit2Rapporteer  
Eigenlijk gewoon een positief stukje. Duidelijk over veiligheid, we krijgen bijval van de KNRM, enz.

http://www.telegraaf.nl/s/21749135
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 Juli 20, 2013, 09:48:23
edit2Rapporteer  
Wel de spijker op zn kop,qua beperking spots.   Verder een net stukje dacht ik.
TBK

Berichten: 2050
Antwoord #2 Juli 20, 2013, 09:54:01
edit2Rapporteer  
Geen idee !
Komt zowel positief als negatief op me over.
feddomw
Gast
Antwoord #3 Juli 20, 2013, 10:26:47
edit2Rapporteer  
Geen idee !
Komt zowel positief als negatief op me over.


Ja, bij mij dus ook.
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #4 Juli 20, 2013, 10:36:13
edit2Rapporteer  
Ik vind het eigenlijk juist wel positief overkomen. Ik denk dat t een realistische schets is van de sport persoonlijk en dat idd de weinige spots wordt benadrukt ThumpsUp.
Flinty

Berichten: 114
Antwoord #5 Juli 20, 2013, 10:38:55
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het ook een hele realistische schets. Je kunt het niet mooier maken dan het is. Verder wordt de veiligheid benadrukt wat in ieder artikel erg belangrijk is. Bewustwording van materiaal en omgeving. Dan worden er ook minder spots gesloten.

Daarnaast is het dus belangrijk dat omdat er nauwelijks nieuwe spots bij komen, dat wij(ALLE KITERS) goed omgaan met de regels op onze huidige spot.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juli 20, 2013, 13:00:53
edit2Rapporteer  
Geen idee !
Komt zowel positief als negatief op me over.


Ja, bij mij dus ook.
hier heb je helemaal niks aan... helemaal niet in de televaag tijdens komkommertijd. niemand die zo'n artiekel serieus neemt, laat staan leest behalve een paar vliegerofielen... de rest slaat t artikekel over.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #7 Juli 22, 2013, 10:55:14
edit2Rapporteer  
Het is een neutraal artikel, beter dan dat onze sport afgekraakt wordt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Juli 22, 2013, 14:12:44
edit2Rapporteer  
Ik vind het een prima stukje.

a. De NKV wordt in een landelijke blad genoemd: betere naamsbekendheid en versterking ( niet meteen met 1 zo'n artikel maar velen maken 1 grote...) van de positie van de NKV.
b Er zit een boodschap in dat je eerste les moet nemen
c. Er zit een boodschap in dat het "best wel goed" gaat: ondanks groei van de sport een fanmane in ongevallen.
d Er zit een boodschap in dat er een duidelijke behoefte is aan meer ruimte / mogelijkheden voor het kitesurfen

Ook moet je je goed beseffen dat het grootste gedeelte van de mensen die dit bericht lezen GEEN kitesurfers zijn.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #9 Juli 22, 2013, 14:42:11
edit2Rapporteer  
"Het aantal spots neemt echter niet toe. De zorg voor de natuur speelt bij de beperking een grote rol. Dat het bij gunstig weer tot grote drukte kan leiden, is onvermijdelijk. Het is dan volgens de vereniging - net als op een skipiste - aan het inzicht van de kitesurfer om al dan niet het water op te gaan."

Wat is dat nu weer voor opmerking komende van de NKV - als je dan toch aan het lobbyen bent, doe het dan goed en doe niet net alsof je je neerlegt bij het aantal spots "dan ga je maar niet het water op" ???

Ben het eens dat het stukje nogal neutraal (en warrig) is, enkel als je tussen de regels leest met waarschijnlijk nog een kite-achtergrond dan lees je er in wat Idefix opsomt.

Ik vind de NKV overigens uberhaupt een nogal ontransparant en onzichtbaar clubje tot nu toe.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #10 Juli 22, 2013, 16:38:22
edit2Rapporteer  
"Het aantal spots neemt echter niet toe."

Onderstaand bericht bewijst het tegendeel. En als ik het artikel mag geloven is dit zonder medewerking van de NKV gedaan...

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=46078;boardseen
_Ron_

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #11 Juli 22, 2013, 16:45:17
edit2Rapporteer  
Evan bedankt voor het resetten van mijn account.

Ik ben nog erg nieuw in de sport maar ik heb gezien dat de NKV ook langs verschillende plekken gaat dit jaar op internet. Dus ze proberen het wel dan denk ik, binnenkort ook maar lid worden volgens mij kost het niet erg duur.
feddomw
Gast
Antwoord #12 Juli 22, 2013, 19:01:15
edit2Rapporteer  
Ik ben het in grote lijnen met Idefixe eens...  veel positiefs hierin te lezen.
Echter:

En die plekken zijn er. De kiters kunnen in ons land terecht op ruim 60 zogeheten spots, de meeste officieel, een deel gedoogd. Ze liggen vooral langs de Noordzeekust en rond het IJsselmeer.
Het aantal spots neemt echter niet toe. De zorg voor de natuur speelt bij de beperking een grote rol. Dat het bij gunstig weer tot grote drukte kan leiden, is onvermijdelijk. Het is dan volgens de vereniging - net als op een skipiste - aan het inzicht van de kitesurfer om al dan niet het water op te gaan.


Dit vind ik een tendentieus stukkie. Want dit impliceert dat "de zorg voor de natuur" ons tegenhoudt in onze tocht naar meer spots wat de meeste lezers als volstrekt logisch en OK zullen vinden. Wij weten echter beter, hierin ligt volgens mij de grootste tak voor de NKV. Spots die zogenaamd te lijden hebben onder ons, zonder enig bewijs dat dat zo is. Was er niet van de winter ook een stuk over spots die voor ons verboden zijn "vanwege de natuur", maar waar wel boten mogen komen?
sthr

Berichten: 81
Antwoord #13 Juli 22, 2013, 22:10:57
edit2Rapporteer  
Feddo ooit gehoord  van de wet Natura 2000?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Juli 22, 2013, 22:18:37
edit2Rapporteer  
Natuurlijk, maar dan mogen we het toch nog wel "oneerlijk" vinden als we ergens niet mogen kiten waar wel windsurfers, zeilboten, speedboten etc de natuur mogen verstoren. Zeker omdat er nog geen gedegen onderzoek gedaan is naar hoeveel schadelijker we nu zijn ten opzichte van de "vaste" gebruikers.
sthr

Berichten: 81
Antwoord #15 Juli 22, 2013, 22:36:47
edit2Rapporteer  
Ja, zeker maar die sporten bestonden al voor Natura 2000 en is de NKV daar niet verschrikkelijk mee bezig, volgens mij komt dat iedere ALV wel naar voren, toch?
Ik vond het wél een positief stuk meestal wordt er in de media alleen maar negatief geschreven. En wát zou het mooi zijn als het aantal legitieme spots zouden meegroeien met de groei van de kitesurf sport!
Maar heeft deze discussie nog wel iets met het leuke positieve stukje over kitesurfen te maken?
feddomw
Gast
Antwoord #16 Juli 23, 2013, 07:26:44
edit2Rapporteer  
Esther, ik maak verder geen verwijten. Ik constateer alleen dat er in een dagblad over onze sport wordt geschreven en word er zelf niet wijs uit of het positief of negatief is.

Aangezien er naar mijn weten niemand in NL meer weet van Natura 2000 dan Tom, en dat de meeste bestuurders Natura 2000 toepassen zonder verdere toetsing of inhoudelijke kennis, lijkt het mij handig als we kritisch blijven, zeker omdat 99% van de bevolking onze sport niet kent.

Als de leek dus leest dat wij niet meer spots krijgen "vanwege de natuur", moeten wij dus uitleggen dat dat bullshit is.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #17 Juli 23, 2013, 10:12:08
edit2Rapporteer  
Al lezende merk ik dat er binnen de kitesport nog steeds flink wat onbekendheid is met de materie Natura 2000.  Daarnaast natuurlijk ook de opmerking dat de nieuwe spot bij Baarland uitsluitend mogelijk is door het werk van de NKV: Vanuit de NKV is er voor gezorgd dat deze locatie is opgenomen in het beheerplan Natura 2000 ( waarvan overigens alleen nog maar het conceptplan ligt.......) .
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #18 Juli 23, 2013, 10:40:17
edit2Rapporteer  
Is de groei van kiters nog wel zo enorm eigenlijk?
Ik heb meer de indruk dat het wat stabiliseert. Ja die invasie van duitsers op bijv. de bdam zal blijven en misschien nog wel groter worden. Tenslotte zet in Ouddorp op toerisme en willen ze er de hotspot van europa van maken voor leisure activiteiten.
Maar als je kijkt naar de potentieele aanwas kiters valt het wel mee denk ik. Ik woon hier bij 2 grote spots en ik zie heel weinig mensen van de lokale bevolking onze sport beoefenen. Mensen die verder in Nederland wonen daar is de drempel al een stuk hoger voor. Een paar honderd km rijden gaat al snel tegen staan. Daarbij stoppen elk jaar ook weer genoeg mensen. Komt bij dat de sport een zekere financiele drempel heeft. NIet iedereen kan of is bereid om 2 duizend af te tikken uitrusting en lessen.
feddomw
Gast
Antwoord #19 Juli 23, 2013, 11:26:27
edit2Rapporteer  
Al lezende merk ik dat er binnen de kitesport nog steeds flink wat onbekendheid is met de materie Natura 2000.  Daarnaast natuurlijk ook de opmerking dat de nieuwe spot bij Baarland uitsluitend mogelijk is door het werk van de NKV: Vanuit de NKV is er voor gezorgd dat deze locatie is opgenomen in het beheerplan Natura 2000 ( waarvan overigens alleen nog maar het conceptplan ligt.......) .


Binnen de kitesport onbekend? Volgens mij kan jij nog colleges geven over Natura 2000 aan heel veel bestuurders die er mee aan de slag moeten...

Baarland is top en goed werk van de NKV. MAAR: ik ben meer verbaasd over het feit dat er op de Schelde mag worden gekite ivm de scheepvaart dan dat het binnen Natura 2000 "passend is gekregen".

Ik denk dat het goed zou zijn als jullie/NKV daar een keer uitleg over zouden geven. Voor een leek als ik en vermoedelijke vele anderen is het toch niet te bevatten dat de reden dat daar nu gekite kan worden is omdat de spot en onze sport door het Natura 2000 proces zijn geloodsd door de NKV? Hoeveel schepen komen daar per dag langs? Het is de toegangspoort voor de haven van Antwerpen! En dankzij NKV's harde werk is er toch een kitespot, maar omdat er goed overlegd is met regio/Provincie over de niet-verstorende activiteit kitesurfen? Moet de Scheepvaart dat ook doen, dan?

Het zou interessant zijn als de NKV meer uitleg gaf over waar de struikelblokken liggen in haar overleg met (lokale) overheden. Ook zodat wij de boodschap beter kunnen overbrenen op anderen. Want ik blijf struikelen over die ene zin in het Telegraaf stuk. De boodschap moet zijn dat kiters niets of niemand verder verstoren, 100% "groen" zijn, geen lawaai maken, geen benzine of dieseldampen uitspuwen, vaak uitsluitend bezig zijn als andere recreanten juist minder aanwezig zijn, enz. Uiteraard moeten we zelf over onze veiligheid en die van omstanders waken, enz.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Juli 23, 2013, 13:31:48
edit2Rapporteer  
citaat:
Ik denk dat het goed zou zijn als jullie/NKV daar een keer uitleg over zouden geven. Voor een leek als ik en vermoedelijke vele anderen is het toch niet te bevatten dat de reden dat daar nu gekite kan worden is omdat de spot en onze sport door het Natura 2000 proces zijn geloodsd door de NKV? Hoeveel schepen komen daar per dag langs? Het is de toegangspoort voor de haven van Antwerpen! En dankzij NKV's harde werk is er toch een kitespot, maar omdat er goed overlegd is met regio/Provincie over de niet-verstorende activiteit kitesurfen? Moet de Scheepvaart dat ook doen, dan?

Ja, binnen een Natura 2000 gebied worden alle activiteiten beoordeeld op schadelijke effecten. Dus ook de scheepvaart is bekeken. Vanuit de NKV houden wij ons dan alleen met kitesurfen bezig.  Uitleg geven over de Natura 2000 materie doen wij best wel veel. Op de Algemene ledenvergaderingen van de afgelopen jaren heb ik hier veel over gezegd. Binnenkort een nieuwsbrief met specifieke info over dit onderwerp en ik heb er regelmatig over gepubliceerd ( zoekfunctie even gebruiken)

citaat:
ik blijf struikelen over die ene zin in het Telegraaf stuk. De boodschap moet zijn dat kiters niets of niemand verder verstoren, 100% "groen" zijn, geen lawaai maken, geen benzine of dieseldampen uitspuwen, vaak uitsluitend bezig zijn als andere recreanten juist minder aanwezig zijn, enz. Uiteraard moeten we zelf over onze veiligheid en die van omstanders waken, enz.

Daar ga ik een heel eind in mee alleen......... Op sommige plaatsen is het kitesurfen wel degelijk schadelijk voor natuur of gevaarlijk voor de omgeving. Vanuit de NKV hebben wij dan ook het standpunt : Daar waar het kitesurfen onverantwoord is voor natuur/milieu of veiligheid moet je niet eens het water op willen, daar waar het echter wel mogelijk is moeten wij gewoon het water op kunnen.

En door dit standpunt worden wij  nu door de diverse betrokken partijen als een realistische gesprekspartner gezien en doen wij over het algemeen goede zaken!



feddomw
Gast
Antwoord #21 Juli 23, 2013, 14:39:42
edit2Rapporteer  
citaat:
Ik denk dat het goed zou zijn als jullie/NKV daar een keer uitleg over zouden geven. Voor een leek als ik en vermoedelijke vele anderen is het toch niet te bevatten dat de reden dat daar nu gekite kan worden is omdat de spot en onze sport door het Natura 2000 proces zijn geloodsd door de NKV? Hoeveel schepen komen daar per dag langs? Het is de toegangspoort voor de haven van Antwerpen! En dankzij NKV's harde werk is er toch een kitespot, maar omdat er goed overlegd is met regio/Provincie over de niet-verstorende activiteit kitesurfen? Moet de Scheepvaart dat ook doen, dan?

Ja, binnen een Natura 2000 gebied worden alle activiteiten beoordeeld op schadelijke effecten. Dus ook de scheepvaart is bekeken. Vanuit de NKV houden wij ons dan alleen met kitesurfen bezig.  Uitleg geven over de Natura 2000 materie doen wij best wel veel. Op de Algemene ledenvergaderingen van de afgelopen jaren heb ik hier veel over gezegd. Binnenkort een nieuwsbrief met specifieke info over dit onderwerp en ik heb er regelmatig over gepubliceerd ( zoekfunctie even gebruiken)

citaat:
ik blijf struikelen over die ene zin in het Telegraaf stuk. De boodschap moet zijn dat kiters niets of niemand verder verstoren, 100% "groen" zijn, geen lawaai maken, geen benzine of dieseldampen uitspuwen, vaak uitsluitend bezig zijn als andere recreanten juist minder aanwezig zijn, enz. Uiteraard moeten we zelf over onze veiligheid en die van omstanders waken, enz.

Daar ga ik een heel eind in mee alleen......... Op sommige plaatsen is het kitesurfen wel degelijk schadelijk voor natuur of gevaarlijk voor de omgeving. Vanuit de NKV hebben wij dan ook het standpunt : Daar waar het kitesurfen onverantwoord is voor natuur/milieu of veiligheid moet je niet eens het water op willen, daar waar het echter wel mogelijk is moeten wij gewoon het water op kunnen.

En door dit standpunt worden wij  nu door de diverse betrokken partijen als een realistische gesprekspartner gezien en doen wij over het algemeen goede zaken!


Mijn steun hebben jullie. De NKV doet goed werk, en helaas is het zo dat de ambtelijke molens EXTREEM langzaam draaien dus de resultaten zijn voorlopig niet direct zichtbaar. Overigens twijfel ik er geen seconde over dat jullie als een realistische gesprekspartner worden gezien, sterker nog, dat is de NKV ook gewoon.

Je punt over uitleg geven op ALV's is niet aan dovemansoren gericht, maar als jullie meer leden willen werven zou het wellicht een idee zijn om ook dit soort kennis openbaar te maken (dus ook voor niet-leden).

We zijn een jonge sport, de NKV is een relatief jonge vereniging, we zijn geen massa-sport en bij overheden en mede-watersporters heerst er nou eenmaal veel onwetendheid en "koudwatervrees" over kitesurfen. E.e.a. heeft dus tijd nodig.


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.