Beginners en alle onzekerheden daar omheen betreft materiaal.

Appelsap01

Geen avatar

Berichten: 1
Augustus 27, 2013, 15:36:57
edit2Rapporteer  
Beste Kitehigh forum lezers,

Wij zijn Vincent & Alper en hebben onze eerste ervaring met kitesurfen in Vietnam gehad. Terug in Nederland weer opgepakt en na 2 lessen hadden we de waterstart onder de knieën.

Nu zijn we op zoek gegaan naar eigen gear en hebben we hier en daar wat kunnen vinden. Wij willen de gear delen en daar komen bij ons de onzekerheden naar voren.

Vincent is 1.97m en weeg 97 kilo en ik ben 1.92m en weeg 82 kilo. Ik zal per onderdeel onze vragen stellen.

Kite:
Wij hebben een Nobile T5 uit 2010 met bar(waarin een quick release functie zit) voor een prikkie. Namelijk 350 eu. Hij is 12m2, dit hebben we gebaseerd op advies van onze kitesurf instructeur. Wel is het dat er in de kite 2 kleine gaatjes zitten die gerepareerd zijn. Wat is jullie advies hierover? is dit een prima kite om mee te beginnen? of raden jullie wat anders aan?

Board:
Een board van 138x43 van crazyfly uit 2009. Is dit iets? kunnen we hiermee aan de slag?

Trapeze:
Nu hebben we van onze instructeur als advies gekregen om een heup trapeze te kopen. Dit ivm dat je een betere stance op de board hebt en meer vrijheid. Wij hebben nog niet gekeken naar trapezes. Is het verstandig om te beginnen met een heuptrapeze of toch een zittrapeze zoeken? en naar welke merken en modellen zouden we moeten kijken?

Wetsuit:
Bij het wetsuit hebben we vragen over de dikte. Op het forum hebben we gelezen dat de meeste aanraden om een 5/3 wetsuit te nemen maar zouden we ook een van 3/2 dikte kunnen nemen en daar een layer onder dragen bij koudere dagen? en dus bij warmere dagen zonder.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen en alvast bedankt.

mvg,

Vincent & Alper


Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Augustus 27, 2013, 15:45:11
edit2Rapporteer  
Wetsuit 5/3, 3/2 is echt enkel voor de zomermaanden. Belangrijkste bij een pak is de pasvorm, zolang het maar goed strak aansluit maar niet afknelt. Over het algemeen is hoe duurder hoe beter maar een overjarig pak is vaak prima. Haal sowieso een nieuw pak, gebruikte pakken zijn ranzig en hebben al een hoop van hun warmte verloren.

Kite en board zijn prima. Als beginner kan een zittrapeze fijner zijn maar na een paar keer oefenen is een heup ook prima en ik vind dat persoonlijk veel fijner, oa door de redenen zoals genoemd hierboven.

Tussen 82 en 97 kg zit nogal een verschil, je zal merken dat jij een stuk makkelijker weg komt in weinig wind.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #2 Augustus 27, 2013, 15:52:28
edit2Rapporteer  
Kite en board ken ik niet.
12m is in principe prima om mee te beginnen,.
Zoek alleen ff uit wat de high end is zodat je niet verrast wordt.

Trapeze zou ik ook voor een heup trapeze gaan.

Voor Nederland raad ik een 3/5 wetsuit aan omdat je daar het hele jaar mee kan varen.
Als het kouder wordt kun je je wetsuit uitbreiden met schoentjes, handschoen en cap.

Voor echt warme dagen zou je een goedkope (40euro) 3/2 shorty kunnen kopen.
Die kan je dan ook swinters nog als extra over je wetsuit aan.


Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #3 Augustus 27, 2013, 17:24:18
edit2Rapporteer  
Voor de trapeze is het maar net wat je voorkeur heeft. Houdt er rekening mee dat je vaak met je kite op 12 uur staat als beginner. Bij een heup kan dit minder fijn zijn omdat dan de trapeze haak in je ribben drukt. Bij een zit kan het minder fijn zijn in de liezen of voor je zaakie.
DevilOfExcitement

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #4 Augustus 27, 2013, 17:37:55
edit2Rapporteer  
Windrange zou 8-30 knopen zijn voor de 12 gebaseerd op een kiter van 75 kilo (lijkt me wel een hele grote windrange?)

Ik zou ook voor de heup trapeze gaan, al is het maar omdat een zit trapeze er niet uit ziet. :-)

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 Augustus 27, 2013, 23:06:16
edit2Rapporteer  
die nobile kites waren niet de stevigste kites op de markt :S
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 Augustus 28, 2013, 00:23:37
edit2Rapporteer  
Ik ben van mening dat 350€ voor een gebruikte 2010 kite + bar niet echt een prikkie is. Veel te duur is het ook weer niet, maar wanneer je goed zoekt zijn er betere/goedkopere alternatieven.



D.D

Berichten: 1561
Antwoord #7 Augustus 28, 2013, 02:46:37
edit2Rapporteer  
Kite ken ik niet, de maat is wel oke. Naast een 12m kun je bijvoorbeeld een 8 of 9m kopen voor hardere wind.

138cm board voor jullie gewicht is te klein vind ik. Je kan er wel mee varen, maar om het ermee te leren is wel wat lastiger. Ik zou toch eerder kijken naar 145cm met een gewicht van 97kg. Daarmee zul je meer plezier hebben in het begin, de eerste periode dat je kite zul je toch nog niet zo gek gaan doen (springen etc). De eerste sprongetjes kunnen trouwens wel prima worden gemaakt met een board van dat formaat

Trapeze zou ik toch voor een zittrapeze gaan, een zit trapeze zal je eerder in een poephouding op je board omhoog liften. Bij een heuptrapeze wordt je meer via heup naar voren getrokken, hierdoor moet je meer met je benen gaan werken wat in het begin wat lastiger kan zijn. Het is wel zo dat je een zittrapeze snel zat bent.

Voor een wetsuit is een 5/3mm pak wel voldoende in Nederland.

Succes met het uitzoeken van materiaal, als je vragen hebt zou ik ze zeker nog posten in dit topic!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #8 Augustus 28, 2013, 10:02:42
edit2Rapporteer  
Gek, die kite staat niet in de database...

Trapeze maakt niet veel uit, wat je prettig vindt. Echte voorkeur ontwikkel je later..

Pak moet vooral goed passen (en dat zijn zeker niet altijd de duurste), 5/3 is altijd goed.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Augustus 28, 2013, 10:43:10
edit2Rapporteer  
138cm board voor jullie gewicht is te klein vind ik. Je kan er wel mee varen, maar om het ermee te leren is wel wat lastiger. Ik zou toch eerder kijken naar 145cm met een gewicht van 97kg. Daarmee zul je meer plezier hebben in het begin, de eerste periode dat je kite zul je toch nog niet zo gek gaan doen (springen etc). De eerste sprongetjes kunnen trouwens wel prima worden gemaakt met een board van dat formaat

Niet mee eens, voor de eerste meters varen is zo'n groot board misschien handig maar daar ben je na een paar keer op varen op uitgekeken, 138x43 is prima voor hun gewicht.

Citaat
Trapeze zou ik toch voor een zittrapeze gaan, een zit trapeze zal je eerder in een poephouding op je board omhoog liften. Bij een heuptrapeze wordt je meer via heup naar voren getrokken, hierdoor moet je meer met je benen gaan werken wat in het begin wat lastiger kan zijn. Het is wel zo dat je een zittrapeze snel zat bent.

Je zou een goedkope zittrapeze kunnen zoeken op marktplaats maar ik zou er niet veel geld aan uitgeven, er zijn genoeg mensen die gewoon met een heuptrapeze beginnen en waar het prima mee gaat (oa ik een aantal jaar geleden en mijn vriendin ook meteen een heuptrapeze).
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #10 Augustus 28, 2013, 18:25:57
edit2Rapporteer  
Frank, ik vind 145 niet heel groot voor iemand van 97kg. Na een paar keer varen ben je niet uitgekeken op een board met dat formaat, want je kunt er ook nog prima mee leren springen. Eer dat je zover bent gevorderd. Hoogtelopen is in het begin ook makkelijker als je meer druk hebt, met een groter board heb je dat sneller als met een klein board.

Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #11 Augustus 30, 2013, 08:19:47
edit2Rapporteer  
Ben een beginer heb nu een best gp v2 7m 2013 ben er all voor gewaarschuwd dat geen beginer kite was, kan heb ruilen tegen een park 2013 doen of niet doen ?
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #12 Augustus 30, 2013, 10:39:15
edit2Rapporteer  
Best gp v2 ken ik niet maar de Park wel. Is een kite waar je lang mee kan doorvaren. En dan bedoel ik niet qua wind maar qua niveau. Van beginner tot gevorderd heb je er plezier van. Ik weet niet hoe zwaar / licht je bent maar is een 7 niet iets te klein?
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #13 Augustus 30, 2013, 12:19:12
edit2Rapporteer  
Weeg maar 58 kilo denk dat een 7 prima is voor mij
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.