Kitespot Mirns in gevaar?

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Oktober 05, 2014, 09:32:57
edit2Rapporteer  
Afgelopen zaterdag was het weer eens mega druk waarbij ook weer druk gekite werd in het natuurgebied.

De reacties als je daar iemand op aanspreekt zijn echt beschamend: " waar bemoei je je mee", " ik bepaal zelf wel waar ik kite", " spot sluiten? Maakt mij niet uit, kite ik wel ergens ander"
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #1 Oktober 05, 2014, 10:21:54
edit2Rapporteer  
" spot sluiten? Maakt mij niet uit, kite ik wel ergens ander"

En dat is dan een kitesurfer. Schande voor onze sport.
Misschien gaan jullie toch ook eens moeten kijken voor een systeem zoals in België. Hier kan je niet zomaar gaan klooien zodat een spot gesloten wordt, want de club kan je namelijk weigeren als je slecht gedrag vertoont en is het finito met kitesurfen in België voor die persoon. (legaal toch)
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #2 Oktober 05, 2014, 10:40:48
edit2Rapporteer  
Kan die foto's niet zien; Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #3 Oktober 05, 2014, 10:42:32
edit2Rapporteer  
vraag niet naar Belgische toestanden....
je weet niet waar je aan begint...
daarom dat de Belgen ( ben er zelf ook eentje) massaal uitwijken naar andere spotis in NL en Noord Frankrijk.
Idem ditto windsurfers...
dude
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Oktober 05, 2014, 10:53:47
edit2Rapporteer  
Ik heb de foto's even gewoon toegevoegd, niet iedereen heeft feestboek.

Nog even wat extra informatie, hier gaat het dus om:

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #5 Oktober 05, 2014, 11:28:03
edit2Rapporteer  
het was gezien de windrichting heel moeilijk om uit de bufferzone te blijven, daar kan ik nog beetje begrip voor hebben, maar natuurgebied is nogo.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Oktober 05, 2014, 11:30:01
edit2Rapporteer  
het was gezien de windrichting heel moeilijk om uit de bufferzone te blijven, daar kan ik nog beetje begrip voor hebben, maar natuurgebied is nogo.

Ben ik het totaal niet mee eens, je kon prima opsteken. En anders loop je 50 meter en kan het ook prima.
jongeman41

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #7 Oktober 05, 2014, 11:35:48
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal eens met die surfers.

Jullie verdedigen een kitespotregelgeving die niet meer te handhaven is door enorme drukte.

We moeten naar een nieuwe regelgeving.

Natuurgebied is verboden gebied , duidelijk afgezet door paaltjes boeien.
Waar zwemmers zijn ga je natuurlijk niet kiten.
Logisch is dat je niet gaat kiten waar veel boten varen.

VERDER MAG JE OVERAL KITEN EN BEN JE VERANTWOORDELIJK
ZOALS EEN BESTUURDER OP DE WEG.

Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #8 Oktober 05, 2014, 11:41:33
edit2Rapporteer  
het was gezien de windrichting heel moeilijk om uit de bufferzone te blijven, daar kan ik nog beetje begrip voor hebben, maar natuurgebied is nogo.

Ben ik het totaal niet mee eens, je kon prima opsteken. En anders loop je 50 meter en kan het ook prima.

mee eens
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #9 Oktober 05, 2014, 11:44:54
edit2Rapporteer  
Lijkt mij wel leuk een speciaal gebied voor 50+ kiters.
jongeman41

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #10 Oktober 05, 2014, 11:53:08
edit2Rapporteer  
Is er wel eens onderzocht of kitesurfen voor vogels zo storend is .
Het is gewoon een kwestie van wennen voor die beestjes.

Van boten trekken de vogeltjes zich ook niet veel aan.
En de trein van stavoren naar leeuwarden gaat gewoon door natuurgebied.
GEEN CENTJE PIJN.
feddomw
Gast
Antwoord #11 Oktober 05, 2014, 11:58:13
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal eens met die surfers.
Jullie verdedigen een kitespotregelgeving die niet meer te handhaven is door enorme drukte.
We moeten naar een nieuwe regelgeving.

Ik volg deze redenering niet. Omdat je het niet eens bent met de regels is het OK om ze dan maar te overtreden? Vervolgens ben je het wel weer eens met de regels op deze spot wat betreft natuurgebied en zo?

Is er wel eens onderzocht of kitesurfen voor vogels zo storend is .
Het is gewoon een kwestie van wennen voor die beestjes.

Zoek even de vele vele vele berichten van Idefixe op, die heeft hier in het verleden veel over uitgelegd. En als je het niet eens bent met de regels, word lid van de NKV. Die proberen dit in goede banen te leiden. Dan ben je ook nog eens WA-verzekerd.

Leuk dat je zegt dat men gewoon zelf verantwoordelijk is, maar ik durf te wedden dat verreweg de meeste kiters geen WA dekking hebben voor het kitesurfen.
matty

Geen avatar

Berichten: 112
Antwoord #12 Oktober 05, 2014, 11:59:10
edit2Rapporteer  
Is er wel eens onderzocht of kitesurfen voor vogels zo storend is .
Het is gewoon een kwestie van wennen voor die beestjes.

Van boten trekken de vogeltjes zich ook niet veel aan.
En de trein van stavoren naar leeuwarden gaat gewoon door natuurgebied.
GEEN CENTJE PIJN.
Ga je nou een boot dat 10 knp vaart vergelijken met een kiter? Vogels vinden zo een zwarte schaduw over het water over het algemeen niet zo heel tof.

Zelfde met een trein. Is voor een vogel totaal niet boeiend omdat het dicht bij de grond is.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #13 Oktober 05, 2014, 12:14:41
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal eens met die surfers.

Jullie verdedigen een kitespotregelgeving die niet meer te handhaven is door enorme drukte.



Die enorme drukte zat vooral in het natuurgebied. Als je de moeite had genomen om hoogte te lopen zat je en de kitezone waar upwind ruimte genoeg is. Onzin dus.
jongeman41

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #14 Oktober 05, 2014, 12:15:06
edit2Rapporteer  
Flatlander regels zijn niet nodig op plekken waar dat niet nodig is.

Dus is er geen natuurgebied
of geen strandje met zwemmers
Dan kun je zelf wel inschatten of het veilig is om te gaan kiten.
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #15 Oktober 05, 2014, 13:04:27
edit2Rapporteer  
Je wordt zo langzaam wel doodziek van dat gezeur over die stomme vogels.
Dit terwijl het in Nederland zo goed met die K-meeuwen gaat dat ze gewoon een plaag zijn in de grote steden. Zo storend zijn we dan misschien toch niet??

Ik stel voor dat we bv Amsterdam bevrijden van al die tweevoeters en er een natuurgebied van maken. Dan kunnen al die vogels daarheen en kunnen wij gewoon kiten.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #16 Oktober 05, 2014, 13:18:13
edit2Rapporteer  
@ Jongeman41.  
Laten we vooropstellen dat je echt een " jonge" man bent.....   Als je jong bent zie je dingen vaak wat anders dan wanneer je wat ouder bent.  Jong is dan in deze niet meteen op jouw leeftijd gericht maar heeft meer te maken met " hoeveel ervaring / kennis "  heb je met de materie zelf.
Een trein is bijvoorbeeld een heel ander ding dan een kitesurfer ( gelukkig maar, ik moet er niet aan denken dat we alleen maar van a naar b heen weer kiten...... )
Ik begrijp je bezwaren overigens heel goed maar neem van mij aan dat het kitesurfen zelf , op de verkeerde plaats , tijd,  voor de natuur echt veel schade oplevert.

Dan de locatie Mirns
aan de noordzijde ligt daar, een voor de natuur kwetsbaar gebied. Ondiep water, rust, geen verstoring.
Er zitten daar op dit moment grote groepen vogels die flink aan het eten zijn om de trek naar het zuiden te beginnen.  Ga je daar met je vlieger doorheen jassen dan begrijp je zelf ook wel dat er wat fout gaat. En, nee er rijden hier geen treinen  Grin

Vanuit de natuurorganisaties waren er hier best wel heftige bezwaren dat er in de directe omgeving wordt gekitesurfed. Heel begrijpelijk.  Er is samen met de NKV , Natuurbeheer, Rijkswaterstaat gezocht naar een oplossing waarbij we met z'n allen ons ding kunnen doen. Er zijn goede afspraken gemaakt,  Kitesurfers gelukkig, vogeltjes gelukkig, iedereen gelukkig.......
en de kitesurfspot in Mirns is groot, heel groot , echt heel erg groot!

Nu zien we echter dat de kitesurfers zelf ( de goede buiten beschouwing gelaten) massaal de gemaakte afspraken negeren. En dat ( even geheel buiten het natuurverhaal) er op de kant er keihard kleine kinderen in gevaar worden gebracht.

Ikzelf was gisteren op Mirns aanwezig en maakte mij regelmatig ( naast de ergernis op het water ) grote zorgen voor wat er op de kant gebeurde. Midden tussen de kleine kinderen lopen knoeien met je kitesurfspullen , knoeien, want ik kan er geen ander woord voor vinden. Vanuit de kitesurfsport zelf kan ik op dit moment geen andere oplossing vinden dan de gemeente te wijzen op haar verantwoordelijkheid op het gebied van de openbare orde en veiligheid en het kitesurfen , in afwachting van een goede regulering EN handhaving, te verbieden.
Ik wil het als kitesurfer  en als vertegenwoordiger van de kitesurfsport het absoluut NIET op mijn geweten hebben dat ik straks bij een klein kind in het ziekenhuis op bezoek moet gaan......
Dat is de kitesurfsport onwaardig!

@ Zeeland136. Ik nodig je graag uit om eens een keertje een " overleg betreffende deze materie"  mee te maken. Je zult dan ervaren dat er zowel vanuit natuurbeheer, de overheid en de NKV hard wordt ingezet om alle mogelijkheden , goede oplossingen zoveel als mogelijk te benutten. En dat ook op het gebied van kitesurfen!  Dat er op het gebied van natuurbeheer in relatie tot het kitesurfen nog veel te verbeteren valt, daar heb je echt een punt. Daar doen we ons stinkende best voor en gaan we stukje bij beetje de goede kant op!
jongeman41

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #17 Oktober 05, 2014, 13:32:11
edit2Rapporteer  
Hallo Hallo...

Het is toch duidelijk dat je niet mag kiten in natuurgebied.
Zwemmersstrandjes horen ook afgebakend te zijn. Dus verboden

Wie dat wel doet ...gewoon een boete...

Verder moet iedereen gewoon kunnen kiten waar dat redelijkerwijs kan..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #18 Oktober 05, 2014, 13:42:09
edit2Rapporteer  
Hallo Hallo...

Het is toch duidelijk dat je niet mag kiten in natuurgebied.
Zwemmersstrandjes horen ook afgebakend te zijn. Dus verboden

Wie dat wel doet ...gewoon een boete...

Verder moet iedereen gewoon kunnen kiten waar dat redelijkerwijs kan..
Da's een heel ander ding dan wat je eerder poste, toen riep je nog zoiets van dat het hele natuurgebeuren niet klopte en vergeleek je het kitesurfen met een trein......

Natuurlijk is het handhaven / geven van boetes een " instrument"  om in te zetten. Daar gaan we dus ook voor! Neemt niet weg dat er nu keihard kleine kinderen in gevaar worden gebracht. En dan moet je gewoon je verantwoordelijkheid nemen nemen. Het zal jouw kind, broertje of zusje maar zijn........
isomis

Berichten: 205
Antwoord #19 Oktober 05, 2014, 13:48:09
edit2Rapporteer  
rare opmerking: kunnen we niet van die bouwhekken kopen met NKV en dan gewoon plaatsen tot ver uit de kust Smiley
jongeman41

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #20 Oktober 05, 2014, 13:48:36
edit2Rapporteer  
Je kan wel zeveren zeg..

Over kleine kinderen in gevaar..
Geef die lui die dat doen dan boetes en val
de kiters verder niet lastig
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #21 Oktober 05, 2014, 14:36:57
edit2Rapporteer  
@ jongeman41, mijn excuus, sorry, ik zal je verder niet lastig vallen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #22 Oktober 05, 2014, 15:21:24
edit2Rapporteer  
@ jongeman41, mijn excuus, sorry, ik zal je verder niet lastig vallen.


Jongeman heeft al in een eerder topic z'n gefrustreerde mening lopen verkondigen. Typisch geval van verspilde moeite om daarmee in discussie te gaan.

@ Jongeman ga gewoon lekker kite waar je wilt niemand houd je tegen, als jij er mee kan leven om af en toe een prent te pakken en het kitesurfen op sommige locaties te verzieken wens ik je veel succes.
Triple-T

Geen avatar

Berichten: 55
Logs: 0 | 127 uur
Antwoord #23 Oktober 05, 2014, 15:50:19
edit2Rapporteer  
Ik was er gisteren ook en heb me ook lopen ergeren aan lui die honderden meters het vogel gebied in kiten. Ik heb in de bufferzone naar meerder mensen geroepen maar werd gewoon genegeerd.

Nog zoiets ja helemaal slecht dat die kiteschool daar in de bufferzone les gaat geven.

Het was ook gewoon mega druk. ik ben bang dat dit straks niet langer zo kan...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 Oktober 05, 2014, 16:26:54
edit2Rapporteer  
Ergens heeft jongeman wel een punt hoor.... Het probleem is dat er wel afspraken gemaakt zijn maar dat er niet gehandhaafd wordt. We kunnen elkaar hier op het forum wel wijzen op de mogelijke gevolgen hiervan, wat goed is, want dan weten wij iig wel hoe en wat. Maar klaarblijkelijk ontgaat (of negeren) dat  een heleboel anderen. 
Waarom is het niet zo simpel als een paar BOA's inzetten die iedereen beboeten die de fout in gaat? Zo te lezen kunnen ze op 1 dag genoeg boetes uitschrijven om hun loon voor x maanden van te betalen..
Als de gemeente (of wie dat dan ook zou moeten doen) dat niet doet, waarom zouden de goeden dan moeten lijden onder de kwaden? Er zijn afspraken gemaakt. Men kan toch niet verwachten dat een hele groep individuen zich allemaal aan die afspraken houdt als daar geen (individuele) consequenties aan vast zitten? Dat is waarom we in NL politie en justitie nodig hebben (helaas).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.