Heb jij net je eerste kitesurfles gehad?

Idefixe

Berichten: 8241
Augustus 14, 2015, 16:11:28
edit2Rapporteer  
En heb je in de praktijk ( dus echt daadwerkelijk) 
- Je safety gebruikt?
- Je vlieger zelfstandig gestart en geland?

Ja?  Dan is het ok  Grin

Nee?  Snel terug naar die school en dan gaat de instructeur dat alsnog met je oefenen.
Ja toch?
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #1 Augustus 14, 2015, 16:59:32
edit2Rapporteer  
- Ken je de voorrangsregels?
- Kun je zelfstandig een 'self resque' uitevoeren?
- Je weet dat je niet moet varen met aflandige wind?
- Ga de eerste 20 keer niet boven 25 knopen varen
- Kijk naar welke maat kite anderen mensen mee kiten (Dus ga niet met een 14 meter in 25 knopen bijv)

Edit;
Ken je de regels van de spot? (waar mag je varen, waar niet)
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Augustus 14, 2015, 17:10:19
edit2Rapporteer  
- Bewust van stroming en getij?
- Heb je van tevoren goed naar het weerbericht gekeken en weet je wat te doen als het weer omslaat?
- Bewust van obstakels op het strand en op het water?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #3 Augustus 14, 2015, 17:22:16
edit2Rapporteer  
- De actuele wind bekeken? Windfinder/Windguru zijn enkel voorspellingen met 12 uur vertraging. Kijk hiervoor op www.knmi.nl/actueel
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #4 Augustus 14, 2015, 17:37:05
edit2Rapporteer  
Windfinder / windalert geven bij observatie toch wel de actuele windsnelheid weer hoor, bij spots die een meter hebben dan, zit maar 20 minuten lag in
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Augustus 14, 2015, 17:53:38
edit2Rapporteer  
1e les van een meerdaagse cursus?

Dan ligt de focus nog enorm op kitecontrole en is het dus niet een gegeven dat elke cursist genoeg controle opdoet om de eerste les al zelfstandig de kite te starten en landen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Augustus 15, 2015, 11:04:36
edit2Rapporteer  
1e les  ( van welke cursus dan ook ) zou naar mijn mening geheel gericht moeten zijn op veiligheid. En dan veiligheid van zowel de cursist als zijn/haar omgeving.

Kitecontrole krijg je pas als je het windvenster begrijpt ( en begrijpen is daar een wezenlijk ding)
Zelfstandig starten en landen ( en dan gewoon in het water of liefst met een oefenmatrasje eventueel op de kant ) kan met 2 cursisten prima waarbij de instructeur achter "de bar" staat  ( om het maar zo te zeggen)  Ik zie dat overigens ook sommige scholen prima in de praktijk brengen en een beetje leerling heeft snel door hoe dat werkt.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #7 Augustus 15, 2015, 11:44:30
edit2Rapporteer  
Bij veiligheid hoort ook het trainen van het gebruik van de quick release. Wat ik zelf doe (ben geen instructeur, maar kite 15 jaar intensief en heb geregeld les gegeven aan vrienden):
- uitleg geven over quick release.
- laten gebruiken en weer in elkaar laten zetten.
- vertellen dat als ik "RELEASE" roep, ze onmiddellijk de quick release moeten gebruiken, ongeacht de situatie.
- tijdens lessen op willekeurige momenten "RELEASE" roepen, de eerste dag wat vaker dan later, maar ook tijdens het body draggen en het op het board komen toch af en toe roepen.

Zonder herhaling zal het nooit onderdeel worden van het "standaard" repertoire.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 Augustus 15, 2015, 13:01:09
edit2Rapporteer  
Dat bedoel ik ........
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Augustus 15, 2015, 13:05:21
edit2Rapporteer  
Vooral die laatste zou voor veel mensen een hele goede zin. Maar het is niet altijd het beste om gelijk je safety te trekken. Ik heb zelf in de 5 jaar dat ik kite een paar keer m'n safety getrokken. Elke keer een snelle maar wel overwogen keuze. (In sommige gevallen zelfs in overleg met diegene met wie ik in de knoop zat).
Wat naar mijn mening het allerbeste is is rustig blijven.
Gelukkig blijf ik normaal rustig, mocht je dus snel in paniek raken, dan wel zo snel mogelijk je safety trekken.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #10 Augustus 15, 2015, 13:16:14
edit2Rapporteer  
- Weet wat je met je vlieger doet als er andere kiters in de buurt zijn. Stuur omlaag naar 10 of 2 uur of omhoog naar 11 of 1 uur afhankelijk van in welke richting je elkaar passeert zodat de ander er veilig langs kan. Die ander maakt dan ruimte voor jou door het tegenovergestelde te doen. Net zoals je op snelweg netjes ruimte maakt als iemand wil invoegen.
- Gebruik je kite niet als antenne om buitenaardse golven op te vangen. Zet hem laag (op 10 of 2 uur) als je loopt of stilstaat en alleen omhoog net voor een waterstart.
- Ga niet staan 'vliegeren' met je kite als je aan de kant staat. Hinderlijk en gevaarlijk voor andere mensen.
- Kijk om voor je gaat keren! Dat scheelt een hoop vervelende verrassingen en in elkaar gedraaide lijnen.

En in het algemeen, altijd in gedachte houden bij alles wat je doet met een kite:
- Bij twijfel: niet doen 

Edit: 'loopt' als in jezelf lopend verplaatsen met je vlieger, niet loopen als in kiteloops maken hè Wink
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #11 Augustus 15, 2015, 20:15:37
edit2Rapporteer  
Mannen, helemaal gelijk!!!
Ton dit is de belangrijkste Topic sinds jaren.

Na 11 reacties heeft nog geen "ervaringsdeskundige" zich gemeld.
Maar wie gaat er naar zijn eerste lesje (lichtelijk kleinerend) naar 'Kitehigh' om hier te horen wat ze eigenlijk op de les gehad hadden moeten hebben.

Is er iemand die een idee heeft om om al deze goede opmerkingen voordat men les (wil nemen ) krijgt, bij de kandidaat leerlingen te krijgen??

Grtz Frank
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Augustus 15, 2015, 20:44:27
edit2Rapporteer  
Ja hoor, even geduld.....
et1961

Berichten: 365
Antwoord #13 Augustus 18, 2015, 19:45:59
edit2Rapporteer  
Als je al die zaken die hierboven genoemd zijn in een kiteles moet stoppen en ook nog eens tijdens de lessen in de praktijk moet oefenen, hoeveel dagen les moet je dan wel niet nemen? En hoeveel gaat dat grapje de gemiddelde cursist kosten?

Zelf heb ik ook enkele kitelessen gehad bij een erkende kiteschool. Tijdens deze lessen heb ik nooit de safety hoeven/moeten trekken, en een zelfrescue is ook niet in de praktijk geoefend. Zelfs relaunchen van de kite is niet aan de orde geweest. Misschien kwam dat omdat ik de kite niet gecrasht heb... Wink

De nadruk van mijn eerste lessen (2 middagen van ca. 3-4 uur) lag op kitebeheersing, bodydraggen, upwind bodydraggen en waterstarts maken. De zaken die je nodig hebt om na deze lessen zelfstandig te leren kitesurfen.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #14 Augustus 18, 2015, 20:31:49
edit2Rapporteer  
Als je al die zaken die hierboven genoemd zijn in een kiteles moet stoppen en ook nog eens tijdens de lessen in de praktijk moet oefenen, hoeveel dagen les moet je dan wel niet nemen? En hoeveel gaat dat grapje de gemiddelde cursist kosten?

Zelf heb ik ook enkele kitelessen gehad bij een erkende kiteschool. Tijdens deze lessen heb ik nooit de safety hoeven/moeten trekken, en een zelfrescue is ook niet in de praktijk geoefend. Zelfs relaunchen van de kite is niet aan de orde geweest. Misschien kwam dat omdat ik de kite niet gecrasht heb... Wink

De nadruk van mijn eerste lessen (2 middagen van ca. 3-4 uur) lag op kitebeheersing, bodydraggen, upwind bodydraggen en waterstarts maken. De zaken die je nodig hebt om na deze lessen zelfstandig te leren kiten surfen.

Het herstarten van een kite is toch echt wel een basis ding
 welke je dient te beheersen wanneer je zelfstandig gaat oefenen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 Augustus 18, 2015, 21:43:40
edit2Rapporteer  
Als je al die zaken die hierboven genoemd zijn in een kiteles moet stoppen en ook nog eens tijdens de lessen in de praktijk moet oefenen, hoeveel dagen les moet je dan wel niet nemen? En hoeveel gaat dat grapje de gemiddelde cursist kosten?

Zelf heb ik ook enkele kitelessen gehad bij een erkende kiteschool. Tijdens deze lessen heb ik nooit de safety hoeven/moeten trekken, en een zelfrescue is ook niet in de praktijk geoefend. Zelfs relaunchen van de kite is niet aan de orde geweest. Misschien kwam dat omdat ik de kite niet gecrasht heb... Wink

De nadruk van mijn eerste lessen (2 middagen van ca. 3-4 uur) lag op kitebeheersing, bodydraggen, upwind bodydraggen en waterstarts maken. De zaken die je nodig hebt om na deze lessen zelfstandig te leren kitesurfen.

kortom: Ga terug naar school! De zaken die jij hebt geleerd, heb je nodig om te kunnen varen, klopt... maar niet zelfstandig.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #16 Augustus 18, 2015, 22:02:08
edit2Rapporteer  
wat lessen  betreft was ik enorm positief verrast toen mn vriendin bij 2 local native kite scholen ging lessen in brazilie.

Eerste middag
-Uitleg QR
-Uitleg windvenster
-Kite controle met een kleine 4 lijns trainer kite.

Tweede middag
-   Kite controle
-   Zelfs standig met kite op 10, plus een hand aan de bar, naar/langs het water lopen  (zoveel beter als wat ik bij onze oosterburen zie)
-      Kite launch
-   Body draggen
Derde halve middag

-Body drag
- Water start

Jammer dat toen de tijd ontbrak maar een self resque had er dan ook nog wel ingezeten.
Ook wel een paar mensen daar ontmoet die regelmatig op zee kiten maar niet eens kunnen zwemmen...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 Augustus 18, 2015, 22:05:28
edit2Rapporteer  
Knappe cursist die tijdens zijn/haar eerste lessen niet de kite in het water parkeert..
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #18 Augustus 19, 2015, 00:45:11
edit2Rapporteer  
Dat bedoel ik ........

Was maar waar dat iemand Release roept. Er werd 'Trekken' geroepen......en reageerde niet....was trouwens niet nodig geweest.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #19 Augustus 19, 2015, 08:39:18
edit2Rapporteer  
Als je al die zaken die hierboven genoemd zijn in een kiteles moet stoppen en ook nog eens tijdens de lessen in de praktijk moet oefenen, hoeveel dagen les moet je dan wel niet nemen?
Als dit niet in de kiteles past, dan is het misschien tijd om de opbouw van de les te evalueren.
M A R K

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #20 Augustus 19, 2015, 10:57:50
edit2Rapporteer  
Mijn eerste les was dit:

-Uitleg windvensters/safety's
-Kite opbouwen samen met instructeur
-Safety's oefenen en laten zien hoe het werkt Instructuer houd lijnen strak jij bar los laten, quickrelease en daarna leash
-Alles terug in elkaar zetten en vastmaken
-Instructeur launched kite en loopt er mee naar het water

-Kite op het water overnemen van instructeur
- Body drags zonder board.

Uiteraard heb je tijdens die body drags genoeg momenten om je kiten lekker op het water te donderen voor een relaunchen etc ;X
Desley

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #21 Augustus 21, 2015, 13:03:39
edit2Rapporteer  
Tijdens mijn eerste lessen in Portugal heb ik eerst safety uitleg gehad.
Dus de quick release , self rescue en dit ook regelmatig moeten oefenen.
Daarna natuurlijk bodydraggen en heel veel relaunchen.. Mede door weinig wind, weinig ervaring en dus een kite 17m ????

De eerste dag wel met een foil dingen geleerd over het windvensger e.d.  Op het strand. Verder werd alles in het water gedaan.

De keren daarna heb ik bij dezelfde school, maar dan op kaapverdie, weer lessen genomen waar altijd eerst weer de safety werd uitgelegd.

Nu moet ik voor het eerst aan de slag hier in nl.. Dus ben zeker blij met alle bovenstaande opmerkingen!
surf-bert

Berichten: 81
Antwoord #22 Augustus 21, 2015, 22:35:43
edit2Rapporteer  
Goede topic. zelf beginner, dus herkenbaar.

Om concreet de eerste 2 vragen te be-antwoorden:

1. ja ik heb al een aantal keren bewust safety getrokken in de praktijk. 1x keer omdat ik gewoon eens wilde kijken hoe dat ging met mijn eigen kite en hoe ik de boel weer kon resetten in het water. 2e keer omdat iemand die les had haar kite liet crashen door mijn lijnen heen, waarbij de kites begonnen te loopen. ik stond aan de rand van het water te wachten totdat de weg vrij was om te waterstarten. gelijk safety getrokken, en daarna de lijnen ontward.

2. zelfstandig kite landen en oplaten; ik neem aan dat je bedoelt met hulp van iemand die de kite vasthoudt, dan is het antwoord ja.

ik heb prive les gehad bij club mistral, in mauritius en dat was een goede opbouw:

les 1:
- theorie, windvenster, windrichting, omgeving, obstakels
- voorrangsregels, op het water en aan de kant
- uitleg kite, lijnen, bar, safety systeem
- zelfstandig lijnen uitlopen, kite oppompen, lijnen knopen.
- safety release droog trekken, weer in elkaar zetten
- ultieme safety trapeze lostrekken (droog oefenen)
- assisteren kite oplaten (instructeur laat kite op)
- kite control op het water, zonder board, van 11-1, van 10-2, achtjes draaien
- relaunch vanaf het water, ook gebruik van 5e lijn bij licht weer om relaunch te vergemakkelijken,
- self rescue oefenen


les 2:
- windcondities inschatten, richting, ruimte, hoe leg ik de kite en lijnen uit
- zelfstandig lijnen uitlopen, kite oppompen, lijnen knopen.
- assisteren kite oplaten (instructeur laat kite op)
- body draggen
- upwind draggen (terug naar board)
- waterstart met board

dit was 2x 3 uur les.

ik heb 25 jaar windsurf ervaring op zee en 15 jaar zeilen, dus wellicht dat het scheelt dat ik de wind/stroming/weersinvloeden goed ken.

hierna nog 1 middag priveles gehad op brouwersdam bij bewarebeach om het waterstarten verder te oefenen.

vervolgens eigen set gekocht en voorzichtig begonnen met oefenen, zoveel mogelijk als het niet te druk is, bij oostvoorne. enkel met schuin/aanlandige wind.

zelf hoogte lopen eigen gemaakt, dat scheelt veel teruglopen aan het strand.

vorige week was ik bij brouwersdam op een zaterdag, het was aanlandige wind en heel erg druk. iedereen zoefde langs elkaar heen vlak voor de kant parallel aan het strand. dat vond ik niet relaxed en heel moeilijk weg komen tussen alle andere kiters. dus ik ben gewoon gestopt. als ik me nog niet comfortabel voel dan stop ik. geldt ook als de wind te weinig of te veel is voor mijn kite. stoppen. volgende keer beter.

2 dagen ervoor was de wind schuin aflandig bij brouwersdam en ben ik dus niet gaan kiten. ik heb die middag 2 kiters zien afdrijven die te weinig wind/skills hadden voor relaunch en die moesten door de reddingsbrigade worden opgepikt.

ik denk dat je op een gemiddelde les de basiszaken leert op gebied van safety en kite control/waterstarten.

Overige zaken zoals voorrangsregels, weersvoorspelling/verandering, wind en stroming zijn zaken die elke watersporter zich zelf eigen moet maken vind ik. je mag ook met een 15 meter zeiljacht het water op zonder vaarbewijs en toch kan je een hoop schade aanrichten....Ik denk dat het helpt als je goed bekend men met de gevaren van het water, vanuit eerdere sporten zoals windsurfen, golfsurfen of zeilen. Heb je helemaal geen watersportervaring als je gaat kiten, neem dan naast het lessen ook de moeite om een goed kitesurfhandboek te kopen en te lezen en je ter verdiepen in weerssystemen, voorrangsregels en gevaren van de zee.

tammie

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #23 Augustus 22, 2015, 09:32:46
edit2Rapporteer  
Gewoon eerst deze kennisbank goed lezen!
http://kiteboardschool.nl/kennisbank-kitesurfen/
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 Augustus 22, 2015, 11:08:43
edit2Rapporteer  
Gewoon eerst deze kennisbank goed lezen!
https://kiteboardschool.nl/kennisbank-kitesurfen/
en tijdens de lessen verwijzen naar de kennisbank: "zoals je ziet is dit je chickenloop en dit je QR... voor verdere info over het doel en werking hiervan verwijzen we je graag om onze kennis bank op onze website, dit om jou les rendabeler te maken. Goodluck en veel vaar plezier!"  Geintje natuurlijk Grin (dit zou eigenlijk zomaar realiteit kunnen zijn als ik de kennisbank even gauw door lees)

ik vind het  wel heel erg kwalijk dat een kiteboardschool.nl hun cursisten/beginners/mindergevorderden aanmoedigt om met side shore dan wel side off shore te gaan varen. staat in hun "kennis(lees nonsence)bank" onder spot assesment slechte zaak. En zo staan er nog meer dingen in. ThumpDown ThumpDown ThumpDown loser
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.