Verschil freestyle en wakestyle afstelling

tommyboy5

Berichten: 32
Augustus 19, 2015, 14:43:37
edit2Rapporteer  
Hallo mede kites,

SInds een half jaar vaar ik Best GP kites uit 2013, hiervoor altijd Ozone instinct kites uit 2007 gevaren, dus dit was een grote overstap... Mijn GP's hebben twee soorten afstellingen, een freestyle en een wakestyle setup. Nu dacht ik altijd dat de kites als freestyle kite was afgesteld maar toen ik dit laatst wilde veranderen bleek dat dit andersom is. Ik heb nu mijn kites van de wakestyle setup naar de freestyle setup gezet. Mijn vraag is, ga ik hier veel van merken?

Ik lees dat de freestyle setup wat sneller is en je hierdoor hoger springt, maar tegelijkertijd verlies je wat pop en slack dus unhooken is wat minder fijn. Nu ben ik voornamelijk van het unhooken en wilde hem juist naar de wakestyle setup zetten omdat mijn pop niet altijd goed lukt, ik krijg volgens mij een te veel horizontale ruk waardoor ik niet hoog genoeg komt en mijn dode moment zeer kort is. Zal dit verbeteren als ik hem als freestyle kite afstel.

Wat is verder jullie ervaring in het verschil tussen de freestyle en wakestyle setup?
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #1 Augustus 19, 2015, 16:33:11
edit2Rapporteer  
Harder poppen maar zou hem terug zetten op een freestyle setting.  Meer slack is niet perce goed en zet je kite iets hoger neer.  op 45 graden ongv dan komt het helemaal goed.

wakestyle setting is echt een mega dood moment omdat je eigenlijk je kite tijdelijk uit t windvenster trekt
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Augustus 19, 2015, 16:41:52
edit2Rapporteer  
En hoe gebeurt dat precies, aangezien je windvenster naar voren schiet als je aankant...?
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #3 Augustus 20, 2015, 10:53:17
edit2Rapporteer  
Oké ga ik dat eens proberen. Ik ben benieuwd of ik veel verschil zal gaan merken.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 Augustus 20, 2015, 12:12:36
edit2Rapporteer  
Ik heb net bij mijn 11m 2015 GP de setting van freestyle naar wakestyle gezet, flink verschil. Met de wakestyle setting heb ik meer pop en veel meer slack. De 9 en 7 laat ik wel in de freestyle setting omdat ik daar voornamelijk mee spring/loop, dan is de freestyle setting juist fijn omdat de kite inderdaad sneller is en wat minder diep in het windvenster staat. Je gaat hierdoor wat hoger en de loops zijn iets minder radicaal en vangen je beter op (vind de loops in de freestyle setting al radicaal genoeg).
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Augustus 20, 2015, 12:12:47
edit2Rapporteer  
En hoe gebeurt dat precies, aangezien je windvenster naar voren schiet als je aankant...?
klopt maar wat denk je dat er gebeurd met het loslaten van de druk van je rail.  dan knalt die kite keihard naar / buiten de rand van je windvenster.

hence het probleem van het kleine dode moment met sle kites  die gaan simpelweg niet makkelijk uit het windvenster.
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #6 Augustus 21, 2015, 11:20:32
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je reactie Frank!

Ben benieuwd of het loopen bij mij nu wel beter zal gaan lukken. Als ik nu loop is mijn kite meestal net niet snel genoeg rond en wordt ik niet goed opgevangen. Ik dacht dat dat kwam doordat ik de loop niet hoog genoeg of te laat inzetten, maar mogelijk gaat het loopen in de freestyle setting nu wel goed!

Nog een vraagje over die pop. In de wakestyle setting kan je dus harder poppen, maar gaat dit ook makkelijker of juist niet? Ik heb poppen namelijk nog niet altijd even goed ondercontrolle en heb soms het idee dat poppen te agressief gaat en ik hierdoor de edge niet goed kan houden. Waardoor de pop uiteindelijk niet goed lukt en ik weinig slack in mijn lijnen krijg. Ik heb ooit een RPM geprobeert en hiermee lukte mij het beter om te poppen, terwijl het met deze kite beter zou moeten lukken. Zal de freestyle setting hierom beter zijn om het poppen te leren?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Augustus 21, 2015, 12:55:28
edit2Rapporteer  
Ik merk zelf dat het op vlak water bij mij prima gaat, met flink wat chop loop ik zelf ook te niksten. Ik merk niet echt dat het makkelijker is met de freestyle of wakestyle setting maar met de wakestyle setting pop ik gewoonweg hoger en verder dan in de freestyle setting, vervolg is dus ook meer slack.

Wanneer m'n beenspieren verzuurd raken heb ik ook wel eens dat ik bij het aankanten m'n pop niet afmaak met als vervolg dat m'n barretje uit m'n handen schiet.

Ik heb hiervoor ook een bridled kite gehad en daar was poppen iets eenvoudiger mee denk ik maar met de gp heb je veel meer slack en de wanneer je per ongeluk een beetje stuurt vliegt ie niet meteen alle kanten op.
tommyboy5

Berichten: 32
Antwoord #8 Augustus 21, 2015, 13:54:41
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je tips Frank,

Ik hoop dat de voorspelling voor volgende week zo blijft, dan kan ik het eens gaan proberen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.