Hoe stop je een deathloop!

Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #25 December 21, 2015, 22:10:39
edit2Rapporteer  
ik heb het vorig jaar op het strand gehad waar verder niemand was, het gebeurde bij zelf oplaten, kite begon te deathloopen op het strand, safety getrokken, daarna leash, daarna ging die nog meer als een malle loopen en werd ik de lucht ingeslingerd, gelukkig brak de safety line af en plofte ik op de grond, anders was het echt niet goed afgelopen. gezien ik geen freestyle doe alleen wave, ben ik niet zo bekend met deathloopende kites en heb het dus helemaal verkeerd gedaan, dit filmpje kennende had ik wel anders gedaan.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #26 December 21, 2015, 23:08:11
edit2Rapporteer  
Wat ging er bij jou mis Martijn?
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #27 December 22, 2015, 07:56:58
edit2Rapporteer  
beschrijf het denk ik niet zo goed, maar ik vermoed dat een van de barhandles niet goed zat of iets dergelijks, ik weet het eerlijk gezegd niet, bij zelf oplaten voelde ik gelijk dat spanning op 1 kant zat en de kite ging loopen, was 6m kite, ik trok gelijk mn safety, maar dat zorgde alleen voor meer druk, en toen wilde ik mn leash los trekken maar die zat aan de achterkant en achterste voren werd ik meegetrokken omhoog en kon de leash niet meer gelijk los krijgen, ging te snel hiervoor, ging de lucht in en vervolgens brak de safety lijn gelijk af en viel ik op de grond

dus ja ik had m safety leash wellicht om dat oogje moeten doen ipv aan de achterkant. dan had ik wellicht de leash los gekregen. ik vraag mij af ik ik in staat was geweest te reageren volgens het filmpje? en ja zelf oplaten, is natuurlijk dubbel check wat ik in alle enthousiasme niet had voldoende gedaan, kwam door die mooie noorder swell.....gehaasdheid  Roll Eyes Lips Sealed

maar voor alle duidelijkheid dit was zomer 2014, toen ik het fipmpje zag, dacht ik er weer aan.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #28 December 22, 2015, 12:31:51
edit2Rapporteer  
hhmmmm, enkele jaren geleden......
Samen met locals met een pittig windje het water op ( diep water , wind +/- 20 / 25 knts ) 11m 5 lijner in de lucht.
Upwind van mij knalt er iemand een flinke loop uit, een dikke windvlaag  en het hele zooitje komt bij mij binnenvliegen. 2 vliegers in elkaar. We blijven rustig en bekijken de situatie. We krijgen  ( liggend in het diepe water )  de vliegers uit elkaar. Het is dus niet altijd een must om  meteen de boel in de safety te gooien.
Mijn vlieger begint te loopen. Na enige pogingen begrijp ik dat ik de vlieger niet uit de loop krijg en gebruik m'n safety. Barretje springt weg en de boel blijft op de 5e hangen. Vlieger blijft als een razende loopen....   Ik gooi dus alles los, jammer dan:  1 lijn zit om mijn enkels en ik ga er met 2 voeten bij elkaar gesnoerd met een loopende vlieger achteraan.

Het is dat ik door iemand anders werd gezien en deze dus achter mij aan kwam / m'n lijnen met een mesje te grazen nam, anders was ik dus gewoon verzopen....... 
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #29 December 22, 2015, 15:21:43
edit2Rapporteer  
Zo dan, daar heb je mazzel bij gehad Tom! ThumpsUp YeSS YeSS YeSS

Niemand haalt uit het filmpje/noemt in deze discussie misschien wel de belangrijkste les:

Vaar niet met een trapeze met haak wanneer je niet van plan bent te unhooken.  Die haak is een belangrijke potentiële bron van van Deathloopende kites. Wanneer je een deathloop door een lijn achter je trapezehaak hebt dan stelt dat in één keer zowel je chickenloop safety als je safetyleash buiten werking!!!!

De enige safetymaatregel die je dan nog resteert is je snel bekeren tot een of andere god en heeeeeeel hard bidden.
Of rekenen op een engeltje zoals Tom in bovenstaande post.
Skyline

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #30 December 22, 2015, 16:32:18
edit2Rapporteer  
Kwam tijdje geleden hier dat filmpje tegen van die Mystic Spreader Bar. Dat is natuurlijk wel een mooie oplossing voor de deathloop geschetst in de tweede situatie (stuurlijn om haak). Het feit dat alle kracht op het kleine pinnetje zit en het terugzetten ervan in het diepe water even daar gelaten.


http://vimeo.com/72351507


Verbaasd me overigens wel best om te horen dat aardig wat mensen het echt al ervaren hebben.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #31 December 22, 2015, 20:59:05
edit2Rapporteer  
Mijne begon afgelopen zondag even te tollen. Wilde net starten toen er een bridlelijn brak van de powerlijn,gelijk een loopende kite,direct safety getrokken en gelukkig klapte ie op het strand en bleef liggen. (korte) safetyleash zit bij mij altijd aan mn trapezehaak,kan ik er altijd bij.  Maar toch even schrikmomentje. Gaat ineens erg snel allemaal, niet prutsen maar gelijk safety trekken is mijn mening.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #32 December 22, 2015, 22:38:19
edit2Rapporteer  
Als je maar lang genoeg bezig bent zal het een keer gebeuren. Dan is dit fijn om te weten. Maar zo snel mogelijk alles losgooien, inclusief safety, is meestal veiliger.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #33 December 23, 2015, 12:41:40
edit2Rapporteer  
Misschien dat iemand een harnas zal ontwikkelen -voor gevorderden- welke detached van je lichaam.

In een levensbedreigende loop handelen slachtoffers door:
1. Bevriezen, (lift met doodsmak tegen de grond, kite loopt vrolijk door), is dit jaar 2x gebeurd;
2. Vechten: dan hebben ze nog tijd. Als ze tijd hebben, -geen gevaar omstanders- detachen. Voorkeur: geen harnas of mes. Dit zou dit jaar leven van het slachtoffer hebben gered die loopend in ondiep water verdronken is ondanks hulp v 2 kiters (zonder mesje).

Dankzij el ninjo, is t dit jaar rustig. Blij toe.  We sluiten mooi af.


paulg

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #34 December 23, 2015, 15:16:53
edit2Rapporteer  
Helemaal geen gek plan bikinisuit.
90% van de kiters unhooked nooit, die hebben dus eigenlijk en geen trapezehaak en geen leash nodig, je zou toch iets veel cleaners moeten kunnen verzinnen.
Zou dan wel zou moeten zijn dat je spreader niet mee releashed, zou niet graag een kite los het strand op laten gaan met een stuk metaal eraan...
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #35 December 23, 2015, 18:32:58
edit2Rapporteer  
Misschien dat iemand een harnas zal ontwikkelen -voor gevorderden- welke detached van je lichaam.

In een levensbedreigende loop handelen slachtoffers door:
1. Bevriezen, (lift met doodsmak tegen de grond, kite loopt vrolijk door), is dit jaar 2x gebeurd;
2. Vechten: dan hebben ze nog tijd. Als ze tijd hebben, -geen gevaar omstanders- detachen. Voorkeur: geen harnas of mes. Dit zou dit jaar leven van het slachtoffer hebben gered die loopend in ondiep water verdronken is ondanks hulp v 2 kiters (zonder mesje).

Dankzij el ninjo, is t dit jaar rustig. Blij toe.  We sluiten mooi af.



mijn ion apex kan dat. hoef ik alleen nog het klittenband los te trekken en dat is het.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #36 December 23, 2015, 20:57:18
edit2Rapporteer  
Helemaal geen gek plan bikinisuit.
90% van de kiters unhooked nooit, die hebben dus eigenlijk en geen trapezehaak en geen leash nodig, je zou toch iets veel cleaners moeten kunnen verzinnen.
Zou dan wel zou moeten zijn dat je spreader niet mee releashed, zou niet graag een kite los het strand op laten gaan met een stuk metaal eraan...


Is een heel topic over op kiteforum:

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2385302

Wat mij het handigste lijkt is een alternatieve spreaderbar met alleen een ring, of een snapshackle.

Het moet sowieso een systeem zijn waar je nog steeds kan releasen als het nodig is natuurlijk. Dus een leash zal je altijd moeten hebben, want anders is je kite gelijk pleite.

Ik sta er nog steeds van te kijken dat het aanbod korte leashes zo klein is. Ben trouwens wel van de week in een situatie gekomen waarbij ik blij was dat m'n leash tegenwoordig aan de zijkant van m'n trapeze zit. Geen loop oid, maar kite lag hulpeloos in de golven en ik trok gelijk safety en koppelde leash los en hield 'm vast. Ik wist 'm blind te trekken. Zo hield ik de kite toch nog bij me, en mochten de krachten te groot worden kon ik 'm gewoon laten gaan. Bleek niet nodig te zijn gelukkig.
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #37 Februari 02, 2016, 21:59:15
edit2Rapporteer  
Rockanje was lekker vanmiddag. Heerlijk zonnetje erbij en mooie lijntjes wind gegenereerde golfjes van een cm of 50 a 80. Leuk voor de spielerij of als kicker (al is mijn timing nog niet van dien aard dat ik hier altijd voordeel van zal hebben  Roll Eyes ) en een nieuwe kite werkt hier ook niet mee.

Hierdoor ook een mislukte jump transition. Met een flinke achterwaartse crash als gevolg en voor het eerst in mijn drie jarige kite carriere een loopende kite. Met het mooie diepe troebele water hier en een knoopje of 25 aan wind zie je dus geen fuck. Uiteindelijk kunnen stoppen door de verste stuurlijn aan te trekken zodat de kite wat minder snel rondging en ik snel kon kijken wat er scheelde, de bar bleef achter een stuurlijn hangen. Dit was zo hersteld, lijnen untwisten en relaunch.

Moet eerlijk zeggen dat er geen moment stress of paniek was en volgens mij heb ik ook niet aan dit filmpje gedacht  of het moet onderbewust zijn geweest.  Smiley Nou ja, de enige stress die er even was was toen ik op zoek moest naar mijn bordje en de gedachte door mij heen ging dat ik een berichtje van een verloren bordje op KH moest gaan plaatsen.  Grin. Maar na 5 minuutjes bodydraggen had ik hem gelukkig weer in het vizier.

Wat heb ik nu geleerd? Niet in paniek raken denk ik. Het lezen over, en kijken van allerlei kite filmpjes zal hierbij vast wel helpen schat ik. Dus een goed excuus als iemand begint te mekkeren dat je alweer kite filmpjes zit te kijken.  Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.